Ga naar inhoud
Vespaforum.be

deel 2 mysterie niet starten


srizzuto

Aanbevolen berichten

Inderdaad een nieuwe bobbijn met kablage kost al snel 100 euro, dus ik kies ook voor het solderen.

Maar, geen evidentie, welke dikte? waarom is deze verhard?

Na een paar autozaken zoals ADB, Tip Top parts bezocht te hebben ben ik uiteindelijk beland bij een elektrozaak in het Leuvense.

Mijn vraag aan hem, hoe komt dit?

zijn antwoord: de verharding heeft te maken met het feit dat de kabel eerst opgewarmd is geweest en bij afkoeling wordt deze dan fragiel en brokkelt af. Dus hij raadde mij aan om ipv een kabel van 1,5mm naar 2,5 mm gaan, met het gevaar dat de bougie te weinig stroom krijgt...

Nu deze kabels zijn niet per meter te koop maar per rol, 100m, en zo in 3 kleuren (groen, wit, rood) dus 300 m kabel... . gelukkig heeft hij zijn goede wil getoond en hierop een uitzondering gemaakt.

I'll keep you posted,

Ik heb een vermoeden dat het einde nog niet in't zicht is...

Link naar reactie

heb je nergens restjes kabel liggen ?

in elke electriciteitswinkel kan je per lopende meter een soort 'multikabel', met binnenin de grijze plastic omhulzing verschillende gekleurde draadjes (van 6 tot 12 of meer)

kost bij wijze van spreken niets.

heb zelf overschot van parlofoonbekabeling gebruikt voor soldeerwerkjes.

Link naar reactie

Van d'ene vraag naar d'andere : ik snap best dat een te dikke kabel add moeilijkheden kan geven qua plaats, maar op electrisch vlak dacht ik dat hoe dikker de kabel, hoe méér stroom er door kan. Ik heb ooit voor het starten van een 50 pk tweetakt buitenboordmotor een gewone autostartkabel gebruikt en kreeg maar 3,6 V op de bornen van de startmotor (13,8 V in rust die ineen stuikte bij het aanzetten van de startmotor tot 3,6 op een kabellengte van pakweg 2,5 meter - ik dacht eerst dat de batterij leeg was of zelfs naar de knoppen). Nadien een serieuze kabel van vast-gevlochten koper genomen met een diameter aan koperdraad van ca 14 mm en dan draaide alles perfect en kwam er de volle 12 volt tot aan de startmotor. Dus snap ik even niet waarom 2,5 mm ( ik neem aan dat het hier gaat om mm2) minder stroom zou doorlaten dan een 1,5 mm2 ?

Bon, ik heb het eerst nog eens opgezocht en vindt enkel dat mijn 'gedacht' klopt + dat bij 12 V installaties je best niet de 2 ampère per kwadraatmillimeter draaddikte overschrijdt : bron : http://www.caravanhandboek.nl/fvv/draaddiktelengte.htm (Nl caravanfreaks).

Link naar reactie

Ja jong doe efkes realistisch.We hebben het hier nie over startmotoren die 50/100A verbruiken maar gewone ontsteking!

Je afstand is zodanig klein dat dit echt wel te verwaarlozen is!

Allé, omdat ge erachter vraagt!

Stel lengte van de koperdraad=0.5m

bij 2.5mm²

R=0.5mX0.017/2.5mm²=0.0034ohm

bij 1.5mm²

R=0.5mX0.017/1.5mm²=0.0056ohm

Wat denkt ge zelf?

Zou je dat verschil merken?

Link naar reactie

1ste Bij wissel stroom maakt de lengte weinig uit, zeker bij dat soort voltages.

2 de je kan nooit meer stroom door de draden trekken dan de spoelen kunnen leveren, dus 2.5 steken zou overkill zijn.

3de Nieuwe draadjes solderen is op 5min gedaan, dus ipv u hoofdje te breken gewoon wat draad bij elkaar zoeken en eraan beginnen, ga naar een elektro zaak, die hebben altijd wel restjes liggen of haal een rolletje luidspreker kabel bij de doe hetzelf(wel de draden merken als je met dezelfde kleur werkt : p )

@Alex 0.0175 : )

just is just

R = Lengte x Soortelijke weerstand

_________________________

Doorsnede in mm

Bericht bewerkt (21.09.2005 | 15:46)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...