Ga naar inhoud
Vespaforum.be

restauratie (deel 2)


supervespa

Aanbevolen berichten

Op het risico om hier een volledige litanie over mij heen te krijgen, wil ik graag toch nog even verdergaan op de restauratie-tips in een andere lijn. De post van stanman en alle reply's hierop zijn alleszins interessant, maar gaan vooral over de kader.

Na twee jaar massa's km's en veel plezier, wordt het tijd om mijn 125super (1965) eens volledig te reviseren. De kader lijkt mij niet zo'n probleem, daar zijn op het hele forum al een massa posts van te vinden.

Ik heb eigenlijk meer vragen bij de motor. Mijn ontkoppeling bijvoorbeeld maakt een bizar (slepend) geluid als ik .. euh ontkoppel. Naftbak moet dringend een coating krijgen, één van de vijzen van mijn carburator is zotgedraaid. Is mijn ontsteking nog wel goed afgesteld? Luchtfilter is kapot, hoe zit de cilinderkop eruit ... maw ... er zijn waarschijnlijk 101 verschillende zaken waar werk aan is, en ik ben niet van het principe 'blijf eraf zolang hij bolt'.

Kan ik hier een zekere volgorde in respecteren? Ik kan mij voorstellen dat sommige zaken makkelijker af te stellen of te testen zijn als de Vespa nog in elkaar steekt, en ben een beetje bang dat ik teveel tijd in de foute zaken op het verkeerde moment steek.

Alvast bedankt voor de tips hierrond. En euh ... een goed boek hierover is ook een waardevolle tip natuurlijk. (In ruil beloof ik een blogsite op te starten over de restauratie ;-)

Link naar reactie

hoe technisch onderlegd je bent en of je je Vespa lang kan missen.

als het een hobby wordt om te sleutelen kan je rustig je tijd nemen om de motor eens uit elkaar te halen en aan de hand van bijvoorbeeld een Haynes manual alles te demonteren, vervangen en opnieuw in elkaar te steken.

op www.scooterhelp.com staat al een pak info mét foto's over onderhoud/motorisch werk.

zelf steek ik mijn Vespa voor "serieus" werk (motorrevisie, vervangen koppelingsplaten/cruciform, ...) binnen bij een Vespa-specialist (in Gent is dat De Pauw) omdat ik zelf niet altijd de tijd, ruimte of juiste materiaal heb om het zelf te doen of uit te proberen. Bovendien is -zelfs als je het laat doen- de kostprijs nog steeds betaalbaar, stukken kosten niet veel, en uren werk is er nu ook niet aan de meeste zaken.

zaken zoals luchtfilter vervangen/naftebak coaten/afstellen koppeling/motor demonteren/kabelboom vervangen/lagers vooras vervangen/remschoenen vernieuwen/... zijn eigenlijk eenvoudige dingen die iedereen zelf kan, zolang je maar weet wat waar zit en hoe je het demonteert. gewoon op zondagnamiddag iets uit elkaar halen, zien hoe het eruit ziet en opnieuw monteren.

Link naar reactie

je hebt gelijk pascal, maar ik blijf toch ook nog steeds overtuigd van het principe "zolang het bolt zonder noemenswaardige problemen, blijf ik er met mijn pollen af"...

het gaat hier inderdaad om een vespa van 40 jaar oud en een slepende koppeling of een doordraaiende carburatorvijs zijn inderdaad geen onoverkomelijke problemen, zelfs voor een leek...

en dan zijn de boeken die maurice aanraadt (hoewel ik het eerste zelf niet heb) zeker een aanrader...

en qua volgorde supervespa zou ik het volgende principe hanteren...

als je je vespa gedurende lange tijd kan missen, zou ik voor all the way gaan...één ding met ne keer demonteren (desnoods wa digitale fotootjes nemen) en zien of het bijkomende zorgen nodig heeft...en zo ga je verder onderdeel per onderdeel...ideaal voor de winter, zeker als je geen zin hebt om met je vrouw voor de stoof te kruipen

en als je niet de nodige (lange) tijd eraan wil investeren, zou ik gewoon eerst even de carbu (allez, deeltje ervan) vervangen (is uurtje werk, max), naftbak coaten (zondagnamiddagje werk) enz...

een echte volgorde bestaat er zo niet echt...dat beslis jij zelf...

voila, een heel epistel, maar tja, soms moet ne mens eens behulpzaam zijn zekers!

grtz teddy

Bericht bewerkt (14.09.2005 | 22:31)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...