tjubix Geplaatst: 29 december 2008 Delen Geplaatst: 29 december 2008 Beste mensen, Ik heb een vraag over de 1 liter reserve benzine in een 8 liter benzintank en hoe je die reserve kan aanvullen. Ik rijd met een LML 125 cc vergelijkbaar met een Vespa PX 125 met een benzinetank van 8 liter, waarvan dus 1 liter reserve. Er zijn zoals jullie wel weten 3 standen: "off", "on" en "reserve". Als je bvb. stilvalt omdat er geen benzine meer zit in je tank kun je de kraan op reserve zetten en dan gebeurt er iets zodanig dat je over 1 liter reservebenzine kan beschikken. Mijn vraag is: moet je bij het tanken die kraan best op een speciale stand zetten of maakt dat niet uit? Moet je bijvoorbeeld je kraan op de reservestand zetten om de volledige 8 liter te kunnen tanken? Stel: je zet de kraan gewoon op "on", kan je dan ook die reservetank van 1 liter aanvullen of is die reserve dan afgesloten van het andere reservoir zodanig dat je maar 7 liter kan tanken ipv 8 liter? Ik stel die vraag omdat ik al een paar keer mijn reservetank heb moeten aanspreken, maar als ik dan daarna ging tanken kon ik maar voor 5 à 6 liter voltanken, terwijl ik eigenlijk minimum 7 liter zou moeten kunnen tanken aangezien ik mijn reservekraan moest openzetten. Nochtans stond bij de laatste tankbeurt mijn benzinekraan op reservestand. Heeft er ooit iemand al de volledige 8 liter moeten of kùnnen tanken? Hoe werkt die kraan met die 3 standen eigenlijk? Ik veronderstel dat er ergens een verbinding opengezet wordt vanaf het moment dat je de kraan op reservestand zet en dat je benzinetank dan met 1 liter wordt aangevuld als de gewone 7 liter op zijn? Of is dat een appart reservoir dat aangesproken wordt? Ik denk dat die opening weer sluit als je de kraan gewoon terug op "on" zet, of niet? Bedankt voor de info! tjubix Link naar reactie
kurt007 Geplaatst: 29 december 2008 Delen Geplaatst: 29 december 2008 Ik heb nog nooit meer dan 6 liter kunnen tanken in mijn PX125 (bouwjaar 2007). Ik denk dat dit normaal is. Link naar reactie
pascal Geplaatst: 29 december 2008 Delen Geplaatst: 29 december 2008 gewoon altijd voltanken. je hebt geen apart benzinereservoir voor je reserve, eens je benzine onder een bepaald peil gezakt is krijg je gewoon de reserveaanduiding op je benzinemeter zodat je tijdig gewaarschuwd wordt. Link naar reactie
luc180 Geplaatst: 30 december 2008 Delen Geplaatst: 30 december 2008 Bij een LML en bij een oudere PX (zonder benzinemeter) heb je een reservestand op de benzinekraan: op die stand wordt de benzine door een lager geplaatst buisje gelaten, zodat je de tank verder kunt leegrijden dan op de 'on' of 'A(perto)'-stand. Je moet eigenlijk bij iedere tankbeurt de benzinekraan terug op 'on' zetten, anders rij je de reservevoorraad op zonder dat je het weet, en dan wordt het duwen... Een nieuwere PX heeft een benzinemeter en een controlelampje, maar geen reservestand op de kraan, zodat je hier enkel op die info kunt afgaan. En een LML heeft beide: zowel reservestand als benzinemeter. Hier kan dus niets meer misgaan... Luc Link naar reactie
tjubix Geplaatst: 30 december 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2008 Bij een LML en bij een oudere PX (zonder benzinemeter) heb je een reservestand op de benzinekraan: op die stand wordt de benzine door een lager geplaatst buisje gelaten, zodat je de tank verder kunt leegrijden dan op de 'on' of 'A(perto)'-stand. Je moet eigenlijk bij iedere tankbeurt de benzinekraan terug op 'on' zetten, anders rij je de reservevoorraad op zonder dat je het weet, en dan wordt het duwen... Een nieuwere PX heeft een benzinemeter en een controlelampje, maar geen reservestand op de kraan, zodat je hier enkel op die info kunt afgaan. En een LML heeft beide: zowel reservestand als benzinemeter. Hier kan dus niets meer misgaan...Luc Super, wat een antwoord! Bedankt Luc. Dit was de info die ik nodig had ;-) Handig systeem eigenlijk, en goed bedacht. Kurt en Pascal ook merci voor de antwoorden! Ik wist niet dat een nieuwe PX en een LML op dat vlak van elkaar verschilden... Link naar reactie
El Toro Rosso Geplaatst: 30 december 2008 Delen Geplaatst: 30 december 2008 En een LML heeft beide: zowel reservestand als benzinemeter. Hier kan dus niets meer misgaan...Luc Bwa, maar dat metertje is toch maar iets primitiefs ze! Ik ga dikwijls tanken met de gedachte dat hij leeg is en dan moet ik duwen om er toch de volle 4,5 liter in te krijgen :-) Link naar reactie
tjubix Geplaatst: 30 december 2008 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2008 En een LML heeft beide: zowel reservestand als benzinemeter. Hier kan dus niets meer misgaan...Luc Bwa, maar dat metertje is toch maar iets primitiefs ze! Ik ga dikwijls tanken met de gedachte dat hij leeg is en dan moet ik duwen om er toch de volle 4,5 liter in te krijgen :-) Ja idd, die meter staat al op rood als je nog gerust 50 km kunt rijden zonder reserve. Dus met een korrel zout nemen Ik reken iedere keer ongeveer 200 km rijden met een volle tank en dan gaan tanken. Ik krijg er dan 5,6 liter in ofzo. Hoeveel km kunnen jullie doen met een volle tank? Link naar reactie
jef__vb Geplaatst: 30 december 2008 Delen Geplaatst: 30 december 2008 Misschien een stomme vraag, maar heeft een 50cc (pk50xl) ook een reservestand? Ik zet mijn kraantje namelijk altijd helemaal open, en niet halverwege. Betekent dat dan dat ik elke keer mijn reserve open zet? Of heeft een 50cc geen reserve, en mag je daar je kraantje altijd helemaal open zetten? (het kraantje kan een halve cirkel bewegen -> stel dat het kraantje op O° staat als het dicht is, dan zet ik het altijd op 180° -> is dit oké, of is dit de reservestand, en moet ik het kraantje eigenlijk op 90°/halverwege zetten?) Link naar reactie
Cult Geplaatst: 30 december 2008 Delen Geplaatst: 30 december 2008 zo doe ik het ook Jef (op de PK50S) gewoon op tijd int oog houden als ge moet tanken... ikzelf nog geen problemen mee gehad;) Link naar reactie
luc180 Geplaatst: 30 december 2008 Delen Geplaatst: 30 december 2008 Een PK50S heeft een reservestand, een XL en een Vespa 50 ("XL2") hebben enkel open en toe: deze modellen hebben een benzinemeter. Als bij een XL de kraan naar boven wijst staat ze ook toe! Luc Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 30 december 2008 Delen Geplaatst: 30 december 2008 wel vreemd, de XL van m'n vriendin heeft wel een reserve-stand en een benzinemeter... dat zal waarschijnlijk geen originele naftkraan zijn dan zeker?(ik vind het trouwens te gek dat die bezinemeter na 24jaar nog steeds werkt Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.