Jump to content


Photo

Waar rijden met bromfiets klasse B ?


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 dhvu

dhvu

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 9 posts

Posted 08 March 2006 - 10:14 AM

Goeiedag iedereen! Sinds kort heb ik een Vespa LX 50 4T (m'n eerste scooter). Over 't algemeen ben ik er erg tevreden over, alleen had ik er geen rekening mee gehouden dat ik niet overal 45km/u haal door de vermogensbeperking, b.v. bij tegenwind en hellingen, ook lichte. Dit vind ik vooral een probleem vanuit veiligheidsstandpunt: in de bebouwde kom moeten B-bromfietsen op de rijweg, en dan is een snelheidsverschil met de auto's van zo'n 10-20 km/u toch wat te groot om veilig te zijn. Er zijn ook heel wat plaatsen waar bijna alle auto's ruim over de 50km/u gaan. Daarbij komt nog de agressieve reacties van sommige automobilisten die denken dat alle bromfietsen op het fietspad horen.

In zulke gevallen volg ik dan toch even het fietspad, ook al is dat niet reglementair. Graag had ik van de bromfietsers onder jullie eens gehoord wat jullie dan doen? Ooit al hiervoor beboet geweest door politie?

#2 Hayes

Hayes

    Lid

  • Members
  • PipPip
  • 361 posts

Posted 08 March 2006 - 11:29 AM

Ik zie alle klasse B bromfietsen toch op de weg rijden hier. Zo veel mogelijk aan de kant zonder jezelf in gevaar te brengen natuurlijk. Zelfs met een 125cc willen veel auto's je liefst zo snel mogelijk aan de kant drummen.

Ik twijfel of een voorbijrijdende flik je daarvoor tegenhoudt. Als ze controles aan het doen zijn, dan is het een andere zaak.

#3 VNB7

VNB7

    Lid

  • Members
  • PipPip
  • 485 posts

Posted 08 March 2006 - 01:19 PM

klasse B= ALTIJD verplicht op de rijweg!!!

En neen, "ze" lachen er hier nie mee...

Groeten

#4 oldbobo

oldbobo

    Lid

  • Members
  • PipPip
  • 140 posts

Posted 08 March 2006 - 08:15 PM

klasse b : bebouwde kom = ALTIJD rijbaan,
buiten bebouwde kom = keuze tussen fietspad of rijbaan

klasse a : ALTIJD fietspad

meer hoeft da niet te zijn ...

#5 oldbobo

oldbobo

    Lid

  • Members
  • PipPip
  • 140 posts

Posted 08 March 2006 - 08:20 PM

effe opgezocht :

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
(B.S. 09.12.1975)
--------------------------------------------------------------------------------



Rechtspraak



TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 9: Plaats van de bestuurders op de openbare weg



9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.

D7 D9 D10

9.1.2.2° Buiten de bebouwde kom mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Evenwel :

indien het fietspad gesignaleerd is zoals voorzien in artikel 69.4.2°, moeten zij het fietspad volgen;
D7 + M.6
indien het fietspad gesignaleerd is zoals voorzien in artikel 69.4.3°, mogen zij het fietspad niet volgen.
D7 + M.7

9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.

#6 Koala2

Koala2

    Lid

  • Members
  • PipPip
  • 743 posts

Posted 09 March 2006 - 12:07 AM

Perfect correct antwoord van Oldbobo.
En overtredingen worden wél geverbaliseerd hoor.
Maak je maar géén illusies.
In de stad blijft het voorzichtig rijden voor een klasse B en zich, rechts van de baan, zo breed mogelijk maken.
Bovendien mag een brommer niet zoals een moto midden op het rijvak gaan rijden (moto mag dat wél mits het niet om een méérvaksbaan gaat).

#7 dhvu

dhvu

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 9 posts

Posted 09 March 2006 - 02:11 PM

bedankt allen voor de reacties! ik kende de verkeersregels terzake wel, maar wou weten of er een verschil was tussen theorie en praktijk - niet veel dus, naar 't schijnt. het lijkt me nochtans niet meer dan logisch dat de wegcode, en zeker de interpretatie ervan, de veiligheid van iedereen beoogt - inclusief die van de bromfietsers.

#8 Koala2

Koala2

    Lid

  • Members
  • PipPip
  • 743 posts

Posted 10 March 2006 - 10:32 PM

Bromfietsers klasse B en motorfietsers zijn nog altijd de misdeelde groep. Er komt wel veranderiong in. Enekel wetsvoorstellen liggen voor maar de Regering zou er beter eens wat wetsontwerpen over inbrengen.
Lobbyen is de oplossing en ervoor zorgen dat onze "verkeersdeskundigen" eindelijk eens gaan snappen dat de tweewieler een oplossing biedt voor file- en parkeerproblemen. Maar ja, de "deskundigheid" van de betrokkenen is voor iemand met gezond verstand altijd héél ver te zoeken in Belgenland. Helaas. Quasi alle ingrepen in de infrastructuur die gebeuren op advies van de zgn. deskundigen leiden op een mum van tijd tot verhoging van de files en dus tot méér verbruik, pollutie, stress en ergernis, méér ongevallen en een zwaardere kost voor de maatschappij. Goe bezig mannen!

#9 chocolateman

chocolateman

    Lid

  • Members
  • PipPip
  • 327 posts

Posted 11 March 2006 - 05:21 PM

Ja...maar die mannen halen wel veel geld uit ons vervoer (taksen, btw op aankoop ,taksen en btw op brandstof, enz...) en eigenlijk is het alleen dat dat telt voor hen, wij zijn alleen maar de melkkoeien!

#10 bws

bws

    Lid

  • Members
  • PipPip
  • 104 posts

Posted 16 March 2006 - 08:54 PM

beste, ik heb het zo geleerd:
binnen bebouwde kom: ALTIJD op de rijbaan
Buiten bebouwde kom: vrije keuze, behalve indien aangegeven (bv. B verplicht/verboden-borden)

ik rijd persoonlijk altijd op de rijbaan, behalve als ik op een baan zit waar de maximum snelheid bv. 70 is dan ga ik toch op het fietspad rijden, want dan is het te gevaarlijk naar m'n zin
moest ik jou zijn zou ik de brommer toch een +-55 laten rijden, want 45 is écht gevaarlijk (vooral bij wind--> soms maar 40 of minder) , en in praktijk geven ze een marge tot 55 dusja..
gegroet
Lawry




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users