Dodi Geplaatst: 21 juli 2007 Delen Geplaatst: 21 juli 2007 Lap, mijn nieuwe px125 staat stil t Begon vanmiddag tijdens een ritje, duidelijke hapering, geen kracht meer en bij t loslaten van de gashendel stilvallen. Ik ben nog naar huis kunnen rijden door te spelen met een beetje overdreven gas te geven, maar t was niet plezant. Ik heb de kap opengegooid en de bougie nagekeken. Niets speciaal aan te zien eigenlijk, nat ja, maar sinds Rene weten we dat dat normaal is als je net van een rit komt. Ze geeft ook goed vonk, maar ik zie wel donkere zwarte oliesmurrie zitten rond de kop, dat lijkt me dan weer minder normaal. k Heb aan de ralenti zitten regelen, maar helpt ook geen fluit. De motor valt steeds stil. t Is natuurlijk een nieuwe, in principe kan ik beroep doen op Vespa depanage, want naar De Pauw ermee rijden lijkt me niet echt veilig. Luchtinlaat is vrij by the way, dus daar ligt het niet aan. Is er iets dat ik nog kan doen zonder ingrijpende dingen zoals carburator demonteren? Dodi Link naar reactie
René Geplaatst: 21 juli 2007 Delen Geplaatst: 21 juli 2007 Dominique, Als de motor redelijk hoog draait en je legt de motor stil met het contact dan heb je een natte bougie. Bij jou is dat wel iets anders. Zwarte smurrie doet mij aan een bougie denken of cilinderkop die niet goed vast staan. Bellen en vraag of ze er om kunnen komen. Het zal wel een kleinigheidje zijn maar als de scooter nog in waarborg is zou ik er zelf niet veel aankomen. Groetjes René Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 22 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2007 Rene, Je raad opgevolgd en gewoon Vespa Service gebeld... VAB is afgekomen, een vriendelijke meneer: "Kunt u hem even openmaken aub, want ik ken Vespa's niet zo goed" Enfin, samen met hem toch bougie gekuist, afstelling geprobeerd, maar zonder succes. Hij heeft dan een collega opgebeld die is afgekomen en die wel Vespa's kent. Zijn diagnose was dat ie teveel benzine trok. We hebben de carburator opengedaan en de vlotter even eruit gehaald (vanzelfsprekend vergeten de benzinekraan dicht te draaien eerst ). Daarna gewoon terug geplaatst en rara... de Vespa is weer in orde. Nu uit mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen toch nog een vraag: dit was de tweede keer dat ik t fenomeen heb gehad. De eerste keer was het na een paar km rijden vanzelf opgelost, nu was het echter blijvend (vandaar mijn vraag hier in t forum). Kan een vlotter ergens klem geraken en de carburator versmoren, wordt ie niet best gewoon vervangen? De Pauw is nog dicht, maar ik denk zo bij mezelf, misschien moet ik hem gewoon toch even binnenbrengen over een week en een andere vlotter laten steken? Bedankt! Dodi Link naar reactie
René Geplaatst: 22 juli 2007 Delen Geplaatst: 22 juli 2007 Wel Dominique, De vlotter duwt de vlotternaald naar boven waardoor de benzinetoevoer naar de carburator afgesloten wordt. Op deze wijze wordt het bezineniveau in de carburator automatisch geregeld. Maar een beschadigde vlotternaald of vuil op de naald kan de oorzaak zijn dat de toevoer niet afgesloten wordt en de benzine te hoog in de carburator staat, met de door u gekende gevolgen. Meldt uw belevenissen aan De Pauw zij zullen dat zeker oplossen. René Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 22 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2007 Merci Rene, dacht zoiets, maar ik ben nog vrij nieuw in vespa techniek, en k leer elke dag bij, nu ook weer Dodi Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 24 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2007 Nie voor te lachen zenne, de px125 heeft het weer opgegeven Valt weer stil op laag toerental, ralenti regelen helpt niet (ging ook al de vorige keer niet). Nu breekt mijn klomp. Zondag perfect als een zwitsers uurwerk, nog geen 2 dagen stilgestaan en weer doodsgereutel. Als ik de gas een paar seconden serieus lang openzet blijft ie langer draaien in ralenti. Start ik hem normaal ligt hij al na een paar seconden stil. De choke uittrekken werkt bijna als een stroomonderbreker als ik hem uittrek nadat ik al wat getest heb - onmiddellijk stil. En De Pauw is nog altijd dicht. Zucht. Gelukkig is er nog de primavera om mee rond te rijden, maar enfin, koop dan maar es een nieuwe scooter voor de betrouwbaarheid he. k Vertik het pertinent om zelf uit te zoeken waar het aan ligt, t is het principe - nieuw moet in de garage in orde gezet worden. Carburator es open ok, maar verder gaan we niet D. Link naar reactie
schelmke Geplaatst: 24 juli 2007 Delen Geplaatst: 24 juli 2007 maar dodi , waarom toch...je weet dat px'en voor dinges zijn!! Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 24 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2007 Ja, jullie hebben iemand in Antwerpen die er niet voor terugdeinst de handschoen op te nemen als t nodig is ! Italiaanse technologie, wa wil je!! Ooit 1 keer Italiaanse design stoelen gekocht en na 3 maand waren ze al aan t roesten D. Link naar reactie
schelmke Geplaatst: 24 juli 2007 Delen Geplaatst: 24 juli 2007 voilla net als alfa romeo's bloedmooi design maar voor de rest trekt het op niks !!! Link naar reactie
sammie Geplaatst: 24 juli 2007 Delen Geplaatst: 24 juli 2007 hola pola...alfa op niks trekken..de mijne was een zalig machien Alfist tot in de kist..amen Link naar reactie
schelmke Geplaatst: 24 juli 2007 Delen Geplaatst: 24 juli 2007 amen ok...maar wat met al die elentric die mankeert na het eerste jaar !!! Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 25 juli 2007 Delen Geplaatst: 25 juli 2007 Met de PX-en op zich geen probleem. Ni vergeten dat de laatste jaren enorm veel PX-en van de band gerold zijn en die dus ook in elkaar gesmeten zijn. Ge zult wel ene van de maandag hebben zeker. Is zeker wel frustrerend, toch je dealer aanspreken. Mike. Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 25 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2007 Tuurlijk... Alleen een beetje frustrerend dat net nu ik in panne sta De Pauw met verlof is. t Komt wel in orde, dat weet ik zeker. Nu begrijp ik wel beter waarom het absoluut noodzakelijk is 2 Vespa's te hebben (minimum hoeveelheid): diegene die in panne staat, openligt, of in revisie is en diegene die rijdt *g*. k Ga moeten stiller babbelen daarover, subiet hoort de Primavera het en gaat hij in solidariteitsactie. Dodi Met de PX-en op zich geen probleem. Ni vergeten dat de laatste jaren enorm veel PX-en van de band gerold zijn en die dus ook in elkaar gesmeten zijn. Ge zult wel ene van de maandag hebben zeker. Is zeker wel frustrerend, toch je dealer aanspreken.Mike. Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 25 juli 2007 Delen Geplaatst: 25 juli 2007 Voor Kim en alle anderen, in deze topic vindjeveel info+meningen. Lees aandachtig de uitleg van Speedracer. http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=88849 Grtz...Mike. Link naar reactie
fastpx Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Het is toch al jaaaren geweten dat ze niet meer door vespa zelf gemaakt worden... ??? Bij mijn weten werden de PX-en tot juni 2006 in Italie gemaakt en nergens anders. Link naar reactie
Quick Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 normaal gezien als ge nog in garantie zijt en uwe vespadealer is toe, moet ge normaal onder garantie bij een andere dichtbijzijnde terecht kunnen. Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 27 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Wat is de dichtsbijzijnde bij Gent buiten De Pauw? Hij moet hem wel nog willen komen halen he, want k heb geen zin om elke 100 meter stil te vallen tot in Antwerpen of zo Dodi Link naar reactie
sammie Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Dodi..bel touring even en die brengen hem wel naar daar. Normaal heb je een jaar wegbijstand bij je vespa gekregen! De mijne zijn ze ook thuis komen halen en naar den dealer gebracht grts sam Link naar reactie
mgent Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Maandag is De Pauw weer terug aan het werk. Moet dus nog lukken, die drie dagen ... Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 27 juli 2007 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2007 Denk wel dat ik het nog 3 dagen uithoud . k Sta niet stil he, k rijd met de primavera... Link naar reactie
fooraapje Geplaatst: 27 juli 2007 Delen Geplaatst: 27 juli 2007 k rijd met de primavera... Vergeet er dan wel geen NAFT in te doen hé ;-)))) Link naar reactie
Dodi Geplaatst: 3 augustus 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2007 Toch even een update over mijn px125. Ik ben hem vanavond gaan terughalen bij De Pauw in Gent. Zij hebben 2 probleempjes geidentificeerd en verholpen: - benzineslang was te lang (zo'n 4cm langer tov andere nieuwe px), met als gevolg dat er soms een luchtbel ontstond in het circuit - choke ingeduwd sloot niet 100% volledig af (dus te rijk mengsel) Beide zaken hebben ze aangepast en een paar langere testritten mee gedaan, en ik moet zeggen (hout vasthouden) dat de px niet alleen opnieuw rijdt, maar ook vlotter dan voor de ingreep. Ik hoop nu maar dat dit de problemen volledig heeft verholpen. Toch een pluim voor de goede service van De Pauw ! Dodi Link naar reactie
prince.coxson Geplaatst: 4 augustus 2007 Delen Geplaatst: 4 augustus 2007 Ben juist terug van een zalig ritje ! Bij mij (P200 van 1980) geen noemenswaatdige problemen maar bij één van de 2 nieuwe PX-en wel. Als de motor goed warm is (vanaf 15 minuten rijden) valt de motor stil bij het terugschakelen tot neutraal en dan vooral bij bergop of bergaf staan/bollen. Op de teller staat 500km, raar fenomeen, een beetje in de trand van Dodi's probleem. Ook een rare vaststelling is dat de ene PX (beide 125 cc met extra kit naar 177cc) een totaal ander "motorgeluid" geeft dan de andere (200km). De nieuwste heeft echt een "Vespa"-geluid, dat geluid dat we uit de 1000 herkennen. De iets oudere (500km) heeft een meer aggressief en pruttelend geluid, alsof er een andere uitlaat opstaat, wat niet het geval is. Iemand verklaring ? Heb eens even met beide PX-en gereden. Conclusies : vlot en zacht rijden, schakelen als boter in vergelijking met mijn P200, superstrakke remmen en een slecht zadel. Als je een 200cc motor gewoon bent dan gaat dit echt niet vooruit. Weinig aggressief, trekt heel langzaam op. Leve mijn P200 (ook al schakelt hij/zij stram) !! Bart Link naar reactie
bolderik Geplaatst: 4 augustus 2007 Delen Geplaatst: 4 augustus 2007 @bart, rijdt je nog met kat-uitlaat op beide px-en ? Mijn PX150 is redelijk stil als de kat-uitlaat nog niet echt warm is. Zodra de uitlaat flink is opgewarmd klinkt er een hardere pruttel uit het uitlaatje. Waarschijnlijk komt dit door de naverbranding in de kat-uitlaat die bij een hoge uitlaattemperatuur optreedt. Toen ik mijn eerste rit deed dacht ik eerst dat de uitlaat lek was. Ik kon niets vinden. Toen de motor/uitlaat was afgekoeld was het geluid weer een stuk zachter tot de uitlaat weer op temperatuur was. Ik kan tijdens het rijden zelfs het moment waarnemen dat de uitlaat de temperatuur bereikt dat de kat gaat werken. De 'ploffen' worden ineens luider ! Groeten, Paul. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.