bessy Geplaatst: 3 februari 2010 Delen Geplaatst: 3 februari 2010 heb 4 maanden geleden een tweedehands vespa 125 cc van 2007 uit frankrijk gekocht. Ik ben mijn originele certificat d´immatriculation verloren - heb wel nog de copie van het certificat d´immatriculation + aankoopsbewijs - origineele frans nummer plaat. Vespa is spijtig genoeg nog niet ingeschreven is in België - grrrr... wat nu zonder originele papieren ??? Wat zijn in principe de normale stappen ? Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken? Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 5 februari 2010 Delen Geplaatst: 5 februari 2010 http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/forum/topic/14766 En nog veel meer te vinden onder jouw post, is de laatste tijd wel populair. Succes! Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 5 februari 2010 Delen Geplaatst: 5 februari 2010 Hij zoekt geen GVA, maar een inschrijvingsbewijs. Je moet naar het Frans consulaat om daar een attest te gaan halen. Er wordt dan eerst een onderzoek verricht of de scoot niet gestolen is, ed. Daarna een GVA aanvragen bij Piaggio of FOD Mobiliteit. Blijkbaar gaat het de laatste tijd bijzonder traag bij de FOD Mob. Bart PS: ik had al een dergelijk bericht gepost, maar is nu verdwenen. deed ik iets verkeerd? Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 5 februari 2010 Delen Geplaatst: 5 februari 2010 Oeps... had precies nog prut in m'n ogen... Link naar reactie
Vespa-Viking Geplaatst: 5 februari 2010 Delen Geplaatst: 5 februari 2010 @Bartolino mijn reaktie van 03/02 is ook verdwenen,ik verwees naar bestaande topic,raar maar waar. Link naar reactie
bessy Geplaatst: 26 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2010 Hoi da ben ik weer ... heb nu van frankrijk certificat de situation administrative détaillé en vandaag de vignet 705 (roze formulier) Vanuit frankrijk heb ik ook een kopie Certificat d´immatricuation van de Vespa. Hoe nu verder voor het GVA - via een dealer Welke dealer wordt aanbevolen in de omgeving van Hasselt ? groetjes Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 26 februari 2010 Delen Geplaatst: 26 februari 2010 Misschien eens kijken op de vespa site? Dacht dat Hasselt Motor (Ford garage) een officiele verdeler is. Link naar reactie
bessy Geplaatst: 26 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2010 Hi dank u - maar ik zoek geen experimenten met een FORD GARAGE wel een dealer met goede reputatie en goede ervaring ... Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 26 februari 2010 Delen Geplaatst: 26 februari 2010 Wat is uw probleem eigenlijk? Ge hebt enkel maar een papierke nodig, dat zal nog wel lukken door een FORD GARAGE. Er zijn trouwens een aantal Ford Dealers die ook Vespa's verdelen en onderhouden (hier in Leuven, in St. Truiden, ...) en dat lijkt allemaal goed te draaien. Maar ik zat trouwens fout over de garage in Hasselt. Als ge op de site van Vespa kijkt vindt ge deze adressen. Freddy van Royal Nord is wel ne toffe. ROYAL NORD BVBA GUFFENSLAAN 96 - 3500 HASSELT TELEFOON: 0032/11-222450 FAX: 0032/11-243179 E-MAIL: info@royalnord.be WWW: http://www.royalnord.be Map Contact SCOOTMOTO BVBA BANNEUXSTRAAT 25 - 3500 HASSELT TELEFOON: 011-210603 FAX: 011-215587 E-MAIL: INFO@SCOOTMOTO.BE WWW: http://www.scootmoto.be Map Contact VANDEVIJVERE M. STOKROOIERWEG 29 - 3511 HASSELT KURINGEN TELEFOON: 0032/11-250914 FAX: 0032/11-851607 E-MAIL: info@vandevijvere.be Kunen we nog iets voor u doen? Link naar reactie
bessy Geplaatst: 26 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2010 Hi Bartolino ik heb niet enkel "een papierke nodig" ben zelf niet zeker dat inschrijving lukt zonder origineel dokumenten. Heb nog altijd geen COC of GVA - dus vespa enkel met douanevignet niet voor DVI klaar ... Hartelijk dank voor de geboden hulp!!! Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 26 februari 2010 Delen Geplaatst: 26 februari 2010 Die kopie is voldoende, samen met dat attest van het consulaat. Wat ge bij de dearel nog moet gaan halen is het GVA. Als ge uw GVA hebt, een zegel van de verzekering laten plakken op uw aanvraag tot inschrijving. Wanneer ge dat allemaal gedaan hebt gaat ge met al uw papieren naar de DIV (op een dag wanneer er ook een douanebeambte aanwezig is), en krijgt ge uw nummerplaat mee. Dat is iets waar geen enkele dealer u mee gaat helpen, denk ik. Succes ermee. Hier een uitreksel uit het grote boek van DIV: 780 - Het origineel buitenlands kentekenbewijs ontbreekt ... . In geval dat u niet (meer) in het bezit bent van het volledige origineel buitenlands kentekenbewijs moet u aan de inschrijvingsdienst van het land van herkomst of het betrokken consulaat in Belgie een officieel attest (bewijs) van inschrijving aanvragen dat als inschrijvingsdocument voor het voertuig geldt. ... Link naar reactie
bessy Geplaatst: 27 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2010 Helemaal leuk, dank je wel!! iemand een idee hoe lang het duurt met GVA via dealer ? Link naar reactie
bessy Geplaatst: 27 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2010 Heb nog een Info van FOD Mobiliteit en Vervoer voor wie het interessant vindt: "vanaf 01.02.2010 is het niet meer nodig om een sticker voor moto´s af te leveren (indien men beschikt over een COC !) Dus kan er gewoon met documenten (aanvraagformulier met douanevignet, buitenlans inschrijvingsbewijs,... + ORIGINEEL van COC) naar lokketten van DIV gegaan worden voor inschrijving, voorlopig kan dit niet via webdiv gebeuren. FOD Mobiliteit en Vervoer Dienst Voetuigen en Vervoer" Link naar reactie
bardi Geplaatst: 27 februari 2010 Delen Geplaatst: 27 februari 2010 @bessy, ik heb net bij de douane mn roze formulier gekregen voor het invoeren van een Duitse Vespa. Vermits er bij de FOD een achterstand is van ong 5 maanden wat betreft het verschaffen van homologatiepapieren dacht ik dus als enigste alternatief het volgende te kunnen doen,nl, de scooter naar Oosterhout Piaggio Benelux te brengen voor een keuring om aldaar papieren te krijgen waarmee ik naar de DIV kan stappen...Is dat dus vanaf 01.02.2010 veranderd, zodat ik nu al naar de DIV kan gaan? Wat is origineel van COC? Ik heb nu nl wel al aanvraagformulier met douanevignet, buitenlans inschrijvingsbewijs... Alvast bedankt!!! Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 28 februari 2010 Delen Geplaatst: 28 februari 2010 Bardi, pas op dat je deze twee zaken niet door elkaar haalt. Bessy heeft een LXV. Vanaf eind jaren '90 hebben de Vespa's een Europees GVA (Certificate of Conformity). Deze zijn over heel Europa geldig. Bessy moet dus enkel maar een duplicaat gaan aanvragen. Dit kan zowel bij Piaggio als bij FOD Mob. Jij hebt waarschijnlijk een classic gekocht met een Duitse homologatie. Die is in Belgie niet geldig. Dus zijn er twee mogelijkheden. Ofwel schrijft Piaggio een GVA uit onder een Belgische PVG (Proces Verbaal van Goedkeuring) nummer, ofwel wordt een speciaal PVG nummer aangemaakt voor uw uniek geval (door FOD mobiliteit). Een PVG nummer beschrijft alle technische details van het voertuig. Dus Piaggio mag dat in principe enkel maar uitschrijven als uw scooter daar volledig aan voldoet. Vandaar de keuring. Groeten, Bart Link naar reactie
bardi Geplaatst: 28 februari 2010 Delen Geplaatst: 28 februari 2010 Bart, Merci voor deze verduidelijking! groet, Bart Link naar reactie
bessy Geplaatst: 2 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2010 Vespa rijden is nog ver weg ... vandaag bij een vespa dealer wegens GVA - nix met even 160 euro betalen en klaar :-) wordt volgens hem door vespa benelux geweigerd omdat mijn vespa zónder homolgatie is. Ik snap er gewoon niets meer van. Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 2 maart 2010 Delen Geplaatst: 2 maart 2010 Ik denk dat die dealer verkeerd geinformeerd is (of er gewoon geen zin in had). Lees eens puntje 4 van de Piaggio brief in dit topic: http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/forum/topic/14747 Anders moet je je vraag eens stellen aan import-at-piaggio-punt-be, met vermelding van je chassisnummer. Ze gaan u waarschijnlijk dezelfde brief terugsturen. Niet wanhopen. Dat hoort u nu eenmaal bij. Ik ben bijna een jaar bezig geweest met mijne papierwinkel. Bart Link naar reactie
bessy Geplaatst: 3 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2010 Hallo Bartolino - ik denk dat de dealer gewoon geen zin in had - Ik vind het ronduit schandalig dat er zo op gereageerd word als men een GVA voor 150 Euro gaat aanvragen. Heb nu een mail gestuurd na import piaggio be Ben wel heel beniuwt naar hoe het verder afloopt ... Erg spannend en ik ga jullie zeker op de hoogte blijven houden. ... Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 3 maart 2010 Delen Geplaatst: 3 maart 2010 Misschien toch maar naar een Ford garage gaan? ;-) Link naar reactie
bessy Geplaatst: 23 maart 2010 Auteur Delen Geplaatst: 23 maart 2010 The NeverEnding Story dell ??? gisteren bij DIV in Alken - met mijn aanvraag tot inschrijving van de vespa. Ik heb volgende dokumenten vignet 705 (roze formulier), stikker homolgatie, GVA van Piaggio, van frankrijk certificat de situation administrative détaillé (copie card bleu)van belgie attest van politie dat ik origineel franse gelijkvormigheidsattest verloren ben ... DIV zegt ik moet het origineel buitenlands kentekenbewijs wat ontbreekt hebben ...voor inschrijving - certificat de situation administrative détaillé is niet voldoende volgens DIV iemand nog een idee? Link naar reactie
Bartolino Geplaatst: 23 maart 2010 Delen Geplaatst: 23 maart 2010 Eigenlijk heeft die douanier gelijk. Zie post hierboven. Je hebt geen 'situation detaille' nodig, maar een attest dat geldt ter vervanging van het inschrijvingsbewijs. Zorg dat dat er letterlijk opstaat. Je kan dus ofwel ga je nog eens langs bij het Frans consulaat voor het juiste attest. Ofwel probeer je eerst eens bij een ander div kantoor. Naar 't schijnt zijn ze in de Walen minder 'nauwkeurig'. Link naar reactie
bessy Geplaatst: 6 mei 2010 Auteur Delen Geplaatst: 6 mei 2010 ter info - nog altijd geen inschrijving ... wel bericht van DIV :-) Geachte, Bij gebrek aan een deel van het buitenlands kentekenbewijs, kan de DIV, zoals voorzien in de Europese Richtlijn 1999/37/EG betreffende de kentekenbewijzen en het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, de uitzonderlijke toelating tot inschrijving vragen aan de buitenlandse registratieautoriteiten. Er werd reeds contact opgenomen met de bevoegde Franse registratieautoriteiten maar tot op heden hebben wij nog geen antwoord mogen ontvangen. Link naar reactie
bessy Geplaatst: 21 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 21 juni 2010 ter info 21.06.2010 - nog altijd geen inschrijving ... of reactie van DIV !!! Volgens telefonische informatie van de DIV nog geen antwoord van bevoegde Franse registratieautoriteiten - antwoord op mijn vraag "hoe lang mag/kan zoiets duren" weet niemand Link naar reactie
bessy Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2010 Update 24.6.2010 Om een ingevoerd voertuig in België in te kunnen schrijven, dient u te beschikken over het originele buitenlandse kentekenbewijs of een vervangend attest opgemaakt door de bevoegde buitenlandse registratieautoriteiten... Er werd m.a.w. aan Frankrijk de toelating gevraagd om het voertuig in te schrijven op basis van de voorgelegde documenten. Tot op heden hebben wij echter nog geen antwoord mogen ontvangen. Het voertuig kan enkel ingeschreven worden wanneer de buitenlandse registratieautoriteiten de toelating hiervoor geven. Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen???????? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.