Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
kbarthol

vespa ET4 start niet

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb 2 maand geleden een vespa ET4 gekocht van '98. Bij de aankoop en 1 maand geleden startte hij nog. Vandaag zijn eindelijk de papieren in orde en wil ik ermee rijden en start hij NIET meer! De vespa ratelt bij het duwen op de starter, maar er komt precies geen ontsteking.

Ik heb totaal geen idee waaraan dit zou kunnen liggen. Ik ben hierin een echte leek!

Een choke heb ik niet (denk ik toch, ofwel weet ik niet waar die zich bevindt)

en met de kickstarter lukt het ook niet. Deze is superhard om te kicken. Er is keiveel weerstand!

Heeft iemand al eens hetzelfde probleem gehad of weet iemand hier raad mee?

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post

Als de "elektrische ontsteking" niet werkt, dan kan het aan je batterij liggen denk ik.

Maar dan zou het wel nog moeten lukken met de kick.

Vroeger heb ik ook een ET4 gehad. En hetzelfde probleem. Het probleem was echter... dat ik niet kon kicken zoals het hoort, bleek achteraf (nadat ik vespahandelaar De Pauw er naar had laten kijken)! Voor een newbie kan dat inderdaad soms problemen geven. Dus eerst zien of het niet gewoon aan je manier van "kicken" ligt?

Share this post


Link to post

Platte batterij;opladen of startkabels gebruiken(de batterij zit onder dekseltje naast benzinedop onder zadel)

Niet te veel de kickstart gebruiken;de moer op de krukas kan loskomen.

Veel rijplezier en vergeet de olie niet na te zien.

Share this post


Link to post

Is dat toevallig de Blauwe ET4 die al meer dan een week op de VUB-campus stilstaat? Ik zit in de buurt op kot en ik kan er misschien wel eens naar kijken...

Share this post


Link to post

Heel erg bedankt voor de reactie!

Ondertussen is het probleem opgelost.

Ik had namelijk een dubbele laten maken van de originele sleutel (vermits we met 2 gebruikers zijn) en heb met die dubbele gisteren mijn vespa in gang proberen krijgen. Dit lukte dus niet.

Vandaag wou ik jullie raadgevingen volgen en gebruik ik de originele sleutel in het slot en start ie onmiddellijk.

Heb onmiddellijk hierna nog eens de dubbele geprobeerd en het lukte opnieuw niet.

Blijkt dus, dat er een soort magnetische code in die originele vespa sleutel zit, die ervoor zorgt dat de vespa kan starten.

Nogmaal dank aan iedereen!

Share this post


Link to post
Is dat toevallig de Blauwe ET4 die al meer dan een week op de VUB-campus stilstaat? Ik zit in de buurt op kot en ik kan er misschien wel eens naar kijken...

Neen, was niet de mijne :)

Share this post


Link to post
Heel erg bedankt voor de reactie!

Ondertussen is het probleem opgelost.

Ik had namelijk een dubbele laten maken van de originele sleutel (vermits we met 2 gebruikers zijn) en heb met die dubbele gisteren mijn vespa in gang proberen krijgen. Dit lukte dus niet.

Vandaag wou ik jullie raadgevingen volgen en gebruik ik de originele sleutel in het slot en start ie onmiddellijk.

Heb onmiddellijk hierna nog eens de dubbele geprobeerd en het lukte opnieuw niet.

Blijkt dus, dat er een soort magnetische code in die originele vespa sleutel zit, die ervoor zorgt dat de vespa kan starten.

Nogmaal dank aan iedereen!

Normaal heb je bij een ET4 2 sleutels: een bruine 'moedersleutel', die de electronische code bevat en waar je kunt mee rijden maar die je best niet verliest, en een blauwe 'slave' waar je mee rijdt. Wil je meerdere sleutels tergelijkertijd in gebruik schaf je je een blinde blauwe sleutel aan (vespadealer), laat je hem slijpen (kopie van bruine) bij een sleutelmaker, en laat je de nieuwe blauwe coderen (bij de dealer), waarbij je de bruine en de Vespa nodig hebt. Klinkt misschien ingewikkeld, maar is het niet. Als je geen bruine sleutel kreeg bij aankoop heb je een probleem: dan kan je geen (blauwe) copies maken. Heb je enkel een bruine, maak dan zo snel mogelijk een blauwe copie.

Share this post


Link to post
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...