Sucho10 Geplaatst: 26 augustus 2008 Delen Geplaatst: 26 augustus 2008 Hallo, Bij de restoratie van mijn Vespa VNB1 uit '60 heb ik volgende probleem : Het zamac plaatwerk - vooraan ter hoogte van de bout die de schokdemper op zijn plaats houdt- vertoont een klein defect dat dient opgelast te worden (mm of 3). Wie kan dergelijke herstelling uitvoeren ? P.S. het plaatwerkje is volledig gedemonteerd en ik verplaats me zelf (niet meer dan 100 Km enkel). Alvast bedankt bij voorbaat ! Mvg De Winter Luc Zottegem 0471 33 70 70 Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 26 augustus 2008 Delen Geplaatst: 26 augustus 2008 Misschien kan ik je helpen. Maar ik begrijp je zin niet echt. Zamac plaatje? Gr nico Link naar reactie
stanman Geplaatst: 26 augustus 2008 Delen Geplaatst: 26 augustus 2008 zamac kan je praktisch niet hertellen Link naar reactie
Sphinx Geplaatst: 26 augustus 2008 Delen Geplaatst: 26 augustus 2008 heb hetzelfde voor, bij mn voorvork waar een stukje is afgebroken. Kan je niet lassen, zelf met TIG niet grtz Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 26 augustus 2008 Delen Geplaatst: 26 augustus 2008 denk niet dat het zamac is. 1 Link naar reactie
frutsab Geplaatst: 27 augustus 2008 Delen Geplaatst: 27 augustus 2008 zamac kan je praktisch niet hertellen inderdaad - en valt zeker ni te lassen grts frutsab Link naar reactie
josse Geplaatst: 27 augustus 2008 Delen Geplaatst: 27 augustus 2008 plaats eens een foto zou ik zeggen. Link naar reactie
Sphinx Geplaatst: 27 augustus 2008 Delen Geplaatst: 27 augustus 2008 het stukje waar je spatbord op rust vanvoor is zamac Link naar reactie
Tom Molderez Geplaatst: 27 augustus 2008 Delen Geplaatst: 27 augustus 2008 eens Zamac stuk is , 1 oplossing : vuilbak ! Is een gegoten legering dit materiaal kan niet terug aan elkaar gezet worden door lassen e.d. enige wat je misschien kan proberen is 2 componenten vloeibaar metaal , maar lang zal het ook niet blijven Link naar reactie
renoretro Geplaatst: 6 september 2008 Delen Geplaatst: 6 september 2008 waarom kan je iets dat gegoten is niet lassen? Aluminium is toch altijd gegoten? en dit kun je lassen. Een vespablok is ook gegoten en dit heb ik al meerdere malen gelast.. Maar in Luc zijn geval is dit niet echt ideaal om dit te lassen. Gr nico 1 Link naar reactie
embrace Geplaatst: 6 september 2008 Delen Geplaatst: 6 september 2008 zamac is idd zeer moeilijk te lassen door het lage smeltpunt defectje van 3mm zal snel gat van paar cm worden vrees ik. Link naar reactie
gunter Geplaatst: 6 september 2008 Delen Geplaatst: 6 september 2008 Zamac kan je lassen met een tig. Maar dan moet je speciaal toevoeg draad hebben. Op mijn vroeger werk veel gedaan, daar had men van die speciaal toevoeg draad,waar ik nu werk las ik alleen maar met inox draad. Link naar reactie
Oldtimerlover Geplaatst: 11 maart 2020 Delen Geplaatst: 11 maart 2020 Zamac kun je niet lassen, maar solderen is wel mogelijk.ik heb een oude flandria sport, en ik heb een scheur gesoldeerd aan een verbindingsstuk tussen carburateur en motorkop.Dit is zeker al 25 jaar geleden dat ik deze gesoldeerd heb.ga eens naar een goeie lasser bij jou in de buurt.Die moet ook kunnen solderen als hij goed is, solderen kun je wel op een lagere temperatuur Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 12 maart 2020 Delen Geplaatst: 12 maart 2020 Op 11/3/2020 om 12:36, Oldtimerlover zei: Zamac kun je niet lassen, maar solderen is wel mogelijk.ik heb een oude flandria sport, en ik heb een scheur gesoldeerd aan een verbindingsstuk tussen carburateur en motorkop.Dit is zeker al 25 jaar geleden dat ik deze gesoldeerd heb.ga eens naar een goeie lasser bij jou in de buurt.Die moet ook kunnen solderen als hij goed is, solderen kun je wel op een lagere temperatuur " Grazie mille" om een "topic van bijna 12 jaar oud" terug vanonder een "dikke stoflaag" te halen... en terug naar boven te "spitten"... 1 5 Link naar reactie
Petrus Ascanus Geplaatst: 9 april 2020 Delen Geplaatst: 9 april 2020 (aangepast) https://lasklus.nl/lasklussen/metalen/zamak-lassen/ Ik heb een onderdeel van een gramofoon gesoldeerd. Een pyropen van weller gebruikt als toorts. Ik heb beide delen goed opgewarmd en op een bepaald momen beginner er bubbeltjes te ontstaan op beide delen. Het is een gedeelte van de legering die begint te smelten. 9 april 2020 aangepast door Petrus Ascanus Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 10 april 2020 Delen Geplaatst: 10 april 2020 Op 9/4/2020 om 12:14, Petrus Ascanus zei: https://lasklus.nl/lasklussen/metalen/zamak-lassen/ Ik heb een onderdeel van een gramofoon gesoldeerd. Een pyropen van weller gebruikt als toorts. Ik heb beide delen goed opgewarmd en op een bepaald momen beginner er bubbeltjes te ontstaan op beide delen. Het is een gedeelte van de legering die begint te smelten. imho is solderen de enige mogelijkheid met zamak dit in tegenstelling tot het verhaal in de link. Bij lassen is er altijd sprake van een vlamboog met zeer hoge temperaturen wat bij deze legering zeker zal lijden tot het verbranden van 1 of meerdere metalen in de legering. Dit plaatje is van iets van een toerenregeling neem ik aan?? Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 11 april 2020 Delen Geplaatst: 11 april 2020 Bovendien is lasklus.nl erg prijzig, leveren wel goed werk, maar ik heb een aantal bedrijven gevonden in de regio Amersfoort die veel schappelijker bedragen vragen. En zoals bowyer zegt, zamac is wrshlk alleen te solderen, en zelfs dan is het resultaat matig. Blijft een rot legering! Ik heb wel eens een achterlicht laten repareren en opnieuw verchromen, veel geld kwijt, slecht resultaat, had niks te maken met de deskundigheid van de reparateur, maar met het materiaal; Zamac. Dus zou kijken of je niet een goede tweedehands versie kan kopen. Is altijd goedkoper dan laten repareren. Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 12 april 2020 Delen Geplaatst: 12 april 2020 (aangepast) zelf al enkele malen gedaan. Er is een verschil in lasbaarheid. Zo zijn v50 carters makkelijker te lassen dan pk carters. Vooral olie insijpeling en verontreiniging is een dooddoener. Wat Bowyer zegt klopt, verontreiniging in de gieting en materialen met een lager smeltpunt smelten/verdampen uit het moedermateriaal. Er blijft enkel zwart residu achter. Dit dien je dan te vervangen met je toevoeg waardoor het materiaal ook zuiverder wordt. 12 april 2020 aangepast door Frissenappel Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 12 april 2020 Delen Geplaatst: 12 april 2020 13 minutes ago, Frissenappel said: zelf al enkele malen gedaan. Er is een verschil in lasbaarheid. Zo zijn v50 carters makkelijker te lassen dan pk carters. Vooral olie insijpeling en verontreiniging is een dooddoener. Wat Bowyer zegt klopt, verontreiniging in de gieting en materialen met een lager smeltpunt smelten/verdampen uit het moedermateriaal. Er blijft enkel zwart residu achter. Dit dien je dan te vervangen met je toevoeg waardoor het materiaal ook zuiverder wordt. Carters zijn niet van Zamac gemaakt, althans niet de carters van Piaggio. Is gewoon lasbaar aluminium. (wel eerst verhitten voor goede lasbaarheid, en om te voorkomen dat het aluminium schrikt) Wat vaak wel van Zamac is gemaakt; de achterlichten van veel modellen Vespas. Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 12 april 2020 Delen Geplaatst: 12 april 2020 52 minuten geleden, Niels_1977 zei: Carters zijn niet van Zamac gemaakt, althans niet de carters van Piaggio. Is gewoon lasbaar aluminium. (wel eerst verhitten voor goede lasbaarheid, en om te voorkomen dat het aluminium schrikt) Wat vaak wel van Zamac is gemaakt; de achterlichten van veel modellen Vespas. Vork werd hierboven wel aangeduid als zamac en heb dit al met hetzelfde procedé gelast. Verder heb je 100% gelijk Link naar reactie
Niels_1977 Geplaatst: 12 april 2020 Delen Geplaatst: 12 april 2020 1 hour ago, Frissenappel said: Vork werd hierboven wel aangeduid als zamac en heb dit al met hetzelfde procedé gelast. Verder heb je 100% gelijk Sorry, maar de voorvork van een Vespa, het gedeelte waar de as doorheen gaat, de schokbreker en veer e.d. bij elkaar komen is gewoon gegoten aluminium, geen Zamak. Hetzelfde geldt voor stuurhuizen, is ook gewoon gegoten aluminium. Voor veel oudere aluminium soorten geldt dat je het eerst moet opwarmen, voordat je kan lassen, maar dit type onderdelen kan nooit van Zamak zijn, daar heeft Zamak niet de juiste materiaalsterkte voor. Ter illustratie, het zou dan bv niet mogelijk zijn om een lager voor de vooras te vervangen, het materiaal waar het lager in zit, zou na 1 keer het lager vervangen al teveel beschadigd zijn. (als dat van Zamak was geweest) Een ander voorbeeld, er wordt bij tuning projecten erg vaak een voorvork met schijfrem gemonteerd, daarvoor moet er aan het oude stuurhuis een moderne adapter plaat worden gelast, dat gaat zonder problemen, met Zamak zou dat compleet onmogelijk zijn. 1 Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 12 april 2020 Delen Geplaatst: 12 april 2020 Ik heb enkel ervaring met smallframes, daar is de voorvork een ijzeren buis met een stuk alu rond gegoten. Net als et2/4, zip, sfera,.. Als je het op de adapter voor de voorvork voor het stuurhuis hebt is dat gewoon staal. Die plaatjes voor een px rempomp zijn idd meestal 6061 aluminium. Voor de rest opnieuw 100% akkoord Link naar reactie
Nolle Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 Om te beginnen, ik ben geen bezitter van een vespa maar wel een klusser. Hierbij en tip om zamac te lijmen en dat tot een zeer sterke verbinding leidt. 'Rectavit houtlijm PU Rectan' is een houtlijm die ik soms gebruik en die ik ook eens geprobeerd heb op een gebroken zamac onderdeel van mijn buitenzonnewering. Wonder bij wonder levert die combinatie een heel sterke verbinding op. 1 Link naar reactie
vespolia Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 Hallo, kijk anders eens op deze site: www.durafix.nl Je hebt geen speciaal gereedschap nodig,maar het vergt wel wat oefening. Er staan ook filmpjes op Yoy Tube. Succes, Eddy. I Link naar reactie
Bowyer Geplaatst: 9 december 2020 Delen Geplaatst: 9 december 2020 Op 1/12/2020 om 16:00, vespolia zei: Hallo, kijk anders eens op deze site: www.durafix.nl Je hebt geen speciaal gereedschap nodig,maar het vergt wel wat oefening. Er staan ook filmpjes op Yoy Tube. Succes, Eddy. I DAT vraagt zeker oefening. Ik zou indien mogelijk eerder voor lijmen kiezen dan voor "aluminium soldeer". Het is echt niet gemakkelijk m dat goed te doen zeker niet op oudere gebogen en vaak dunne delen. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen