Sucho10 Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Hallo, Bij de restoratie van mijn Vespa VNB1 uit '60 heb ik volgende probleem : Het zamac plaatwerk - vooraan ter hoogte van de bout die de schokdemper op zijn plaats houdt- vertoont een klein defect dat dient opgelast te worden (mm of 3). Wie kan dergelijke herstelling uitvoeren ? P.S. het plaatwerkje is volledig gedemonteerd en ik verplaats me zelf (niet meer dan 100 Km enkel). Alvast bedankt bij voorbaat ! Mvg De Winter Luc Zottegem 0471 33 70 70 Quote Link to comment
renoretro Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Misschien kan ik je helpen. Maar ik begrijp je zin niet echt. Zamac plaatje? Gr nico Quote Link to comment
stanman Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 zamac kan je praktisch niet hertellen Quote Link to comment
Sphinx Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 heb hetzelfde voor, bij mn voorvork waar een stukje is afgebroken. Kan je niet lassen, zelf met TIG niet grtz Quote Link to comment
renoretro Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 denk niet dat het zamac is. 1 Quote Link to comment
frutsab Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 zamac kan je praktisch niet hertellen inderdaad - en valt zeker ni te lassen grts frutsab Quote Link to comment
josse Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 plaats eens een foto zou ik zeggen. Quote Link to comment
Sphinx Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 het stukje waar je spatbord op rust vanvoor is zamac Quote Link to comment
Tom Molderez Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 eens Zamac stuk is , 1 oplossing : vuilbak ! Is een gegoten legering dit materiaal kan niet terug aan elkaar gezet worden door lassen e.d. enige wat je misschien kan proberen is 2 componenten vloeibaar metaal , maar lang zal het ook niet blijven Quote Link to comment
renoretro Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 waarom kan je iets dat gegoten is niet lassen? Aluminium is toch altijd gegoten? en dit kun je lassen. Een vespablok is ook gegoten en dit heb ik al meerdere malen gelast.. Maar in Luc zijn geval is dit niet echt ideaal om dit te lassen. Gr nico 1 Quote Link to comment
embrace Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 zamac is idd zeer moeilijk te lassen door het lage smeltpunt defectje van 3mm zal snel gat van paar cm worden vrees ik. Quote Link to comment
gunter Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 Zamac kan je lassen met een tig. Maar dan moet je speciaal toevoeg draad hebben. Op mijn vroeger werk veel gedaan, daar had men van die speciaal toevoeg draad,waar ik nu werk las ik alleen maar met inox draad. Quote Link to comment
Oldtimerlover Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 Zamac kun je niet lassen, maar solderen is wel mogelijk.ik heb een oude flandria sport, en ik heb een scheur gesoldeerd aan een verbindingsstuk tussen carburateur en motorkop.Dit is zeker al 25 jaar geleden dat ik deze gesoldeerd heb.ga eens naar een goeie lasser bij jou in de buurt.Die moet ook kunnen solderen als hij goed is, solderen kun je wel op een lagere temperatuur Quote Link to comment
Vespaciao Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 Op 11/3/2020 om 12:36, Oldtimerlover zei: Zamac kun je niet lassen, maar solderen is wel mogelijk.ik heb een oude flandria sport, en ik heb een scheur gesoldeerd aan een verbindingsstuk tussen carburateur en motorkop.Dit is zeker al 25 jaar geleden dat ik deze gesoldeerd heb.ga eens naar een goeie lasser bij jou in de buurt.Die moet ook kunnen solderen als hij goed is, solderen kun je wel op een lagere temperatuur " Grazie mille" om een "topic van bijna 12 jaar oud" terug vanonder een "dikke stoflaag" te halen... en terug naar boven te "spitten"... 1 5 Quote Link to comment
Petrus Ascanus Posted April 9, 2020 Share Posted April 9, 2020 (edited) https://lasklus.nl/lasklussen/metalen/zamak-lassen/ Ik heb een onderdeel van een gramofoon gesoldeerd. Een pyropen van weller gebruikt als toorts. Ik heb beide delen goed opgewarmd en op een bepaald momen beginner er bubbeltjes te ontstaan op beide delen. Het is een gedeelte van de legering die begint te smelten. Edited April 9, 2020 by Petrus Ascanus Quote Link to comment
Bowyer Posted April 10, 2020 Share Posted April 10, 2020 Op 9/4/2020 om 12:14, Petrus Ascanus zei: https://lasklus.nl/lasklussen/metalen/zamak-lassen/ Ik heb een onderdeel van een gramofoon gesoldeerd. Een pyropen van weller gebruikt als toorts. Ik heb beide delen goed opgewarmd en op een bepaald momen beginner er bubbeltjes te ontstaan op beide delen. Het is een gedeelte van de legering die begint te smelten. imho is solderen de enige mogelijkheid met zamak dit in tegenstelling tot het verhaal in de link. Bij lassen is er altijd sprake van een vlamboog met zeer hoge temperaturen wat bij deze legering zeker zal lijden tot het verbranden van 1 of meerdere metalen in de legering. Dit plaatje is van iets van een toerenregeling neem ik aan?? Quote Link to comment
Niels_1977 Posted April 11, 2020 Share Posted April 11, 2020 Bovendien is lasklus.nl erg prijzig, leveren wel goed werk, maar ik heb een aantal bedrijven gevonden in de regio Amersfoort die veel schappelijker bedragen vragen. En zoals bowyer zegt, zamac is wrshlk alleen te solderen, en zelfs dan is het resultaat matig. Blijft een rot legering! Ik heb wel eens een achterlicht laten repareren en opnieuw verchromen, veel geld kwijt, slecht resultaat, had niks te maken met de deskundigheid van de reparateur, maar met het materiaal; Zamac. Dus zou kijken of je niet een goede tweedehands versie kan kopen. Is altijd goedkoper dan laten repareren. Quote Link to comment
Frissenappel Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 (edited) zelf al enkele malen gedaan. Er is een verschil in lasbaarheid. Zo zijn v50 carters makkelijker te lassen dan pk carters. Vooral olie insijpeling en verontreiniging is een dooddoener. Wat Bowyer zegt klopt, verontreiniging in de gieting en materialen met een lager smeltpunt smelten/verdampen uit het moedermateriaal. Er blijft enkel zwart residu achter. Dit dien je dan te vervangen met je toevoeg waardoor het materiaal ook zuiverder wordt. Edited April 12, 2020 by Frissenappel Quote Link to comment
Niels_1977 Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 13 minutes ago, Frissenappel said: zelf al enkele malen gedaan. Er is een verschil in lasbaarheid. Zo zijn v50 carters makkelijker te lassen dan pk carters. Vooral olie insijpeling en verontreiniging is een dooddoener. Wat Bowyer zegt klopt, verontreiniging in de gieting en materialen met een lager smeltpunt smelten/verdampen uit het moedermateriaal. Er blijft enkel zwart residu achter. Dit dien je dan te vervangen met je toevoeg waardoor het materiaal ook zuiverder wordt. Carters zijn niet van Zamac gemaakt, althans niet de carters van Piaggio. Is gewoon lasbaar aluminium. (wel eerst verhitten voor goede lasbaarheid, en om te voorkomen dat het aluminium schrikt) Wat vaak wel van Zamac is gemaakt; de achterlichten van veel modellen Vespas. Quote Link to comment
Frissenappel Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 52 minuten geleden, Niels_1977 zei: Carters zijn niet van Zamac gemaakt, althans niet de carters van Piaggio. Is gewoon lasbaar aluminium. (wel eerst verhitten voor goede lasbaarheid, en om te voorkomen dat het aluminium schrikt) Wat vaak wel van Zamac is gemaakt; de achterlichten van veel modellen Vespas. Vork werd hierboven wel aangeduid als zamac en heb dit al met hetzelfde procedé gelast. Verder heb je 100% gelijk Quote Link to comment
Niels_1977 Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 1 hour ago, Frissenappel said: Vork werd hierboven wel aangeduid als zamac en heb dit al met hetzelfde procedé gelast. Verder heb je 100% gelijk Sorry, maar de voorvork van een Vespa, het gedeelte waar de as doorheen gaat, de schokbreker en veer e.d. bij elkaar komen is gewoon gegoten aluminium, geen Zamak. Hetzelfde geldt voor stuurhuizen, is ook gewoon gegoten aluminium. Voor veel oudere aluminium soorten geldt dat je het eerst moet opwarmen, voordat je kan lassen, maar dit type onderdelen kan nooit van Zamak zijn, daar heeft Zamak niet de juiste materiaalsterkte voor. Ter illustratie, het zou dan bv niet mogelijk zijn om een lager voor de vooras te vervangen, het materiaal waar het lager in zit, zou na 1 keer het lager vervangen al teveel beschadigd zijn. (als dat van Zamak was geweest) Een ander voorbeeld, er wordt bij tuning projecten erg vaak een voorvork met schijfrem gemonteerd, daarvoor moet er aan het oude stuurhuis een moderne adapter plaat worden gelast, dat gaat zonder problemen, met Zamak zou dat compleet onmogelijk zijn. 1 Quote Link to comment
Frissenappel Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Ik heb enkel ervaring met smallframes, daar is de voorvork een ijzeren buis met een stuk alu rond gegoten. Net als et2/4, zip, sfera,.. Als je het op de adapter voor de voorvork voor het stuurhuis hebt is dat gewoon staal. Die plaatjes voor een px rempomp zijn idd meestal 6061 aluminium. Voor de rest opnieuw 100% akkoord Quote Link to comment
Nolle Posted December 1, 2020 Share Posted December 1, 2020 Om te beginnen, ik ben geen bezitter van een vespa maar wel een klusser. Hierbij en tip om zamac te lijmen en dat tot een zeer sterke verbinding leidt. 'Rectavit houtlijm PU Rectan' is een houtlijm die ik soms gebruik en die ik ook eens geprobeerd heb op een gebroken zamac onderdeel van mijn buitenzonnewering. Wonder bij wonder levert die combinatie een heel sterke verbinding op. 1 Quote Link to comment
vespolia Posted December 1, 2020 Share Posted December 1, 2020 Hallo, kijk anders eens op deze site: www.durafix.nl Je hebt geen speciaal gereedschap nodig,maar het vergt wel wat oefening. Er staan ook filmpjes op Yoy Tube. Succes, Eddy. I Quote Link to comment
Bowyer Posted December 9, 2020 Share Posted December 9, 2020 Op 1/12/2020 om 16:00, vespolia zei: Hallo, kijk anders eens op deze site: www.durafix.nl Je hebt geen speciaal gereedschap nodig,maar het vergt wel wat oefening. Er staan ook filmpjes op Yoy Tube. Succes, Eddy. I DAT vraagt zeker oefening. Ik zou indien mogelijk eerder voor lijmen kiezen dan voor "aluminium soldeer". Het is echt niet gemakkelijk m dat goed te doen zeker niet op oudere gebogen en vaak dunne delen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.