Jump to content
Vespaforum.be
Sucho10

Zamac herstellen

Recommended Posts

Hallo,

Bij de restoratie van mijn Vespa VNB1 uit '60 heb ik volgende probleem :

Het zamac plaatwerk - vooraan ter hoogte van de bout die de schokdemper op zijn plaats houdt- vertoont een klein defect dat dient opgelast te worden (mm of 3).

Wie kan dergelijke herstelling uitvoeren ?

P.S. het plaatwerkje is volledig gedemonteerd en ik verplaats me zelf (niet meer dan 100 Km enkel).

Alvast bedankt bij voorbaat !

Mvg

De Winter Luc

Zottegem

0471 33 70 70

Share this post


Link to post

Misschien kan ik je helpen.

Maar ik begrijp je zin niet echt.

Zamac plaatje?

Gr nico

Share this post


Link to post

zamac kan je praktisch niet hertellen

Share this post


Link to post

heb hetzelfde voor, bij mn voorvork waar een stukje is afgebroken. Kan je niet lassen, zelf met TIG niet

grtz

Share this post


Link to post

denk niet dat het zamac is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
zamac kan je praktisch niet hertellen

inderdaad - en valt zeker ni te lassen

grts frutsab

Share this post


Link to post

plaats eens een foto zou ik zeggen.

Share this post


Link to post

eens Zamac stuk is , 1 oplossing : vuilbak !

Is een gegoten legering

dit materiaal kan niet terug aan elkaar gezet worden door lassen e.d.

enige wat je misschien kan proberen is 2 componenten vloeibaar metaal , maar lang zal het ook niet blijven

Share this post


Link to post

waarom kan je iets dat gegoten is niet lassen?

Aluminium is toch altijd gegoten? en dit kun je lassen.

Een vespablok is ook gegoten en dit heb ik al meerdere malen gelast..

Maar in Luc zijn geval is dit niet echt ideaal om dit te lassen.

Gr nico

  • Like 1

Share this post


Link to post

zamac is idd zeer moeilijk te lassen door het lage smeltpunt defectje van 3mm zal snel gat van paar cm worden vrees ik.

Share this post


Link to post

Zamac kan je lassen met een tig. Maar dan moet je speciaal toevoeg draad hebben.

Op mijn vroeger werk veel gedaan, daar had men van die speciaal toevoeg draad,waar ik nu werk las ik alleen maar met inox draad.

Share this post


Link to post

Zamac kun je niet lassen, maar solderen is wel mogelijk.ik heb een oude flandria sport, en ik heb een scheur gesoldeerd aan een verbindingsstuk tussen carburateur en motorkop.Dit is zeker al 25 jaar geleden dat ik deze gesoldeerd heb.ga eens naar een goeie lasser bij jou in de buurt.Die moet ook kunnen solderen als hij goed is, solderen kun je wel op een lagere temperatuur

 

 

Share this post


Link to post
Op 11/3/2020 om 12:36, Oldtimerlover zei:

Zamac kun je niet lassen, maar solderen is wel mogelijk.ik heb een oude flandria sport, en ik heb een scheur gesoldeerd aan een verbindingsstuk tussen carburateur en motorkop.Dit is zeker al 25 jaar geleden dat ik deze gesoldeerd heb.ga eens naar een goeie lasser bij jou in de buurt.Die moet ook kunnen solderen als hij goed is, solderen kun je wel op een lagere temperatuur

 

 

" Grazie mille" om een "topic van bijna 12 jaar oud" terug vanonder een "dikke stoflaag" te halen... en terug naar boven te "spitten"... ;)

  • Like 1
  • Haha 5

Share this post


Link to post
Op 9/4/2020 om 12:14, Petrus Ascanus zei:

https://lasklus.nl/lasklussen/metalen/zamak-lassen/

Ik heb een onderdeel van een gramofoon gesoldeerd. Een pyropen van weller gebruikt als toorts. Ik heb beide delen goed opgewarmd en op een bepaald momen beginner er bubbeltjes te ontstaan op beide delen. Het is een gedeelte van de legering die begint te smelten.

P1070923a.jpg

P1070918a.jpg

P1070924.JPG

imho is solderen de enige mogelijkheid met zamak dit in tegenstelling tot het verhaal in de link.

Bij lassen is er altijd sprake van een vlamboog met zeer hoge temperaturen wat bij deze legering zeker zal lijden tot het verbranden van 1 of meerdere metalen in de legering.

Dit plaatje is van iets van een toerenregeling neem ik aan??

Share this post


Link to post

Bovendien is lasklus.nl erg prijzig, leveren wel goed werk, maar ik heb een aantal bedrijven gevonden in de regio Amersfoort die veel schappelijker bedragen vragen.

En zoals bowyer zegt, zamac is wrshlk alleen te solderen, en zelfs dan is het resultaat matig. Blijft een rot legering!

Ik heb wel eens een achterlicht laten repareren en opnieuw verchromen, veel geld kwijt, slecht resultaat, had niks te maken met de deskundigheid van de reparateur, maar met het materiaal; Zamac.

Dus zou kijken of je niet een goede tweedehands versie kan kopen.

Is altijd goedkoper dan laten repareren.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

20200317_174532.jpg

zelf al enkele malen gedaan. Er is een verschil in lasbaarheid. Zo zijn v50 carters makkelijker te lassen dan pk carters. Vooral olie insijpeling en verontreiniging is een dooddoener.

Wat Bowyer zegt klopt, verontreiniging in de gieting en materialen met een lager smeltpunt smelten/verdampen uit het moedermateriaal. Er blijft enkel zwart residu achter. Dit dien je dan te vervangen met je toevoeg waardoor het materiaal ook zuiverder wordt.

received_127428601937090.jpeg

Edited by Frissenappel

Share this post


Link to post
13 minutes ago, Frissenappel said:

20200317_174532.jpg

zelf al enkele malen gedaan. Er is een verschil in lasbaarheid. Zo zijn v50 carters makkelijker te lassen dan pk carters. Vooral olie insijpeling en verontreiniging is een dooddoener.

Wat Bowyer zegt klopt, verontreiniging in de gieting en materialen met een lager smeltpunt smelten/verdampen uit het moedermateriaal. Er blijft enkel zwart residu achter. Dit dien je dan te vervangen met je toevoeg waardoor het materiaal ook zuiverder wordt.

received_127428601937090.jpeg

 

Carters zijn niet van Zamac gemaakt, althans niet de carters van Piaggio. Is gewoon lasbaar aluminium. (wel eerst verhitten voor goede lasbaarheid, en om te voorkomen dat het aluminium schrikt)

Wat vaak wel van Zamac is gemaakt; de achterlichten van veel modellen Vespas.

Share this post


Link to post
52 minuten geleden, Niels_1977 zei:

 

Carters zijn niet van Zamac gemaakt, althans niet de carters van Piaggio. Is gewoon lasbaar aluminium. (wel eerst verhitten voor goede lasbaarheid, en om te voorkomen dat het aluminium schrikt)

Wat vaak wel van Zamac is gemaakt; de achterlichten van veel modellen Vespas.

Vork werd hierboven wel aangeduid als zamac en heb dit al met hetzelfde procedé gelast.

Verder heb je 100% gelijk

Share this post


Link to post
1 hour ago, Frissenappel said:

Vork werd hierboven wel aangeduid als zamac en heb dit al met hetzelfde procedé gelast.

Verder heb je 100% gelijk

Sorry, maar de voorvork van een Vespa, het gedeelte waar de as doorheen gaat, de schokbreker en veer e.d. bij elkaar komen is gewoon gegoten aluminium,

geen Zamak. Hetzelfde geldt voor stuurhuizen, is ook gewoon gegoten aluminium. 

Voor veel oudere aluminium soorten geldt dat je het eerst moet opwarmen, voordat je kan lassen, maar dit type onderdelen kan nooit van Zamak zijn,

daar heeft Zamak niet de juiste materiaalsterkte voor.

Ter illustratie, het zou dan bv niet mogelijk zijn om een lager voor de vooras te vervangen, het materiaal waar het lager in zit, zou na 1 keer het lager vervangen al teveel beschadigd zijn. (als dat van Zamak was geweest)

Een ander voorbeeld, er wordt bij tuning projecten erg vaak een voorvork met schijfrem gemonteerd, daarvoor moet er aan het oude stuurhuis een moderne adapter plaat worden gelast, dat gaat zonder problemen, met Zamak zou dat compleet onmogelijk zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ik heb enkel ervaring met smallframes, daar is de voorvork een ijzeren buis met een stuk alu rond gegoten. Net als et2/4, zip, sfera,..

Als je het op de adapter voor de voorvork voor het stuurhuis hebt is dat gewoon staal.

Die plaatjes voor een px rempomp zijn idd meestal 6061 aluminium.

Voor de rest opnieuw 100% akkoord

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...