Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hybride Vespa


jurgen

Aanbevolen berichten

PIAGGIO HyS (Hybride Scooter), Vespa LX 50 Hys en Piaggio X8 125 HyS. De zuinigste en milieuvriendelijkste scooters op de markt!

20060519-vespa-lx-50-hys.jpg Piaggio lanceert twee hybride scootes die een revolutie zullen veroorzaken in het stadsvervoer. De scooters zijn voorzien van een intelligente combinatie: een benzinemotor en een elektromotor. De prototypen van HyS zijn gebaseerd op de modellen Vespa LX50 en Piaggio X8 125.

De Piaggio HyS is een parallelle hybride waarin een benzinemotor en een elektromotor mechanisch en elektronisch verbonden zijn en gelijktijdig vermogen leveren. De werking wordt optimaal op elkaar afgestemd voor een zo hoog mogelijk rendement.

De benzinemotor biedt verrassende prestaties tijdens normaal rijgedrag en laadt tegelijkertijd de accu van de elektromotor op. Wanneer de bestuurder snel moet optrekken, springt de elektromotor bij door 25% extra vermogen te leveren. Het ingebouwde elektronische management garandeert bovendien een vermindering van 20% van het brandstofverbruik.

De bestuurder draait eenvoudig een stuurschakelaar om, om de benzinemotor uit te zetten en de Piaggio HyS te veranderen in een 100% milieuvriendelijke scooter. Een kwartslag terugdraaien en de benzinemotor komt weer tot leven en zal als hoofdmotor fungeren. Het opladen van de accu zal automatisch starten.

De actieradius van de scooter kan thuis worden geoptimaliseerd door de accu uit het elektrische compartiment te halen en te verbinden met een 220V stopcontact. Dit heeft een positieve invloed op de totale kosten aangezien elektriciteit goedkoper is dan benzine.

De berijder beschikt over alle normale bedieningsmogelijkheden als gas geven, remmen en bedieningen aan het stuur. Daarnaast kan met een speciale schakelaar één van vier rijstanden gekozen worden: standaard hybride, laag gebruik hybride, zwaar gebruik hybride en enkel rijden op elektromotor.

Met de eerste drie instellingen beheert de HyS het vermogen van beide motoren. De combinatie van elektromotor en benzine motor, door het gebruik van een aandrijvingtechnologie: het elektronische managementsysteem (SGE) interpreteert de vraag van de berijder om meer vermogen en vraagt om assistentie van de elektromotor voorzover er vermogen voorhanden is. Tijdens het stationair draaien en remmen herstelt het controlesysteem zich en slaat het ongebruikte vermogen direct op in de elektromotor.

Met de standaard hybride instelling wordt de batterijlast gehandhaafd op het optimale trekkracht niveau (accu op 75% vermogen). Bij alleen elektrisch gebruik, kan de berijder kiezen voor de "zwaar gebruik hybride" instelling. Deze is aangepast om meer trekkracht van de elektrische motor (accu op 95% vermogen) te vragen.

Als de berijder de accu wil opladen tijdens het rijden kan hij de "laag gebruik hybride" instelling (batterijen bij 20%) gebruiken om maximumprestaties met minimumconsumptie te verkrijgen. Op de elektromotorstand, stopt de Piaggio HyS de verbrandingsmotor en draait het elektrische voertuig emissieloos.

Deze hybride scooters zijn nog niet te koop. Dit nieuwe concept scooters bevindt zich momenteel in een experimenteel stadium in Milaan.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...