Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX 1979 zonder gelijkvormigheidsattest


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb gisteren mijn eerste Vespa gekocht: een PX van 1979 (in prima staat trouwens). De verkoper vertelde me dat een gelijkvormigheidsattest niet nodig is omdat hij van voor 1980 is. Mijn verzekeraar vertelt me echter dat ik dit attest wel nodig heb. Weet iemand precies hoe de vork in de steel zit? Alvast bedankt. Groeten,

Steve

Link naar reactie

ik heb zelf net een P125X verkocht, waarvan ik het gelijkvormigheidsattest nog moet opsturen naar de nieuwe eigenaar.

heb dus enkel mijn inschrijvingsbewijs meegegeven met de scooter, ook al omdat de website van de DIV het volgende vermeldt :

WELKE DOCUMENTEN HEB JE NODIG OM EEN MOTORFIETS TE LATEN INSCHRIJVEN?

1. IS HET EEN NIEUWE MOTORFIETS, DAN HEB JE NODIG:

- vignet 705 van de douane.

- vignet van de BTW (vak « W »).

- stempel van de verdeler (vak « Y ») of gelijkvormigheidsattest.

2. IS HET EEN GEBRUIKTE MOTORFIETS, DAN HEB JE NODIG:

- inschrijvingsbewijs van de laatste titularis.

- of een attest van verlies/diefstal afgegeven door de Belgische Politie.

3. Is het het geïmporteerde motorfiets, DAN HEB JE NODIG:

- vignet 705 van de douane

- vignet van de BTW (vak « W »)

- buitenlands inschrijvingsbewijs

- gelijkvormigheidsattest (vak « Y »).

M.a.w. : als het een 2de hands Vespa is die reeds in België ingeschreven was op het ogenblik dat je hem koopt, heb je GEEN gelijkvormigheidsattest nodig voor de inschrijving op jouw naam.

Het gelijkvormigheidsattest is ook geen verplicht boorddocument, maar je moet er inderdaad wel één hebben om 100% in orde te zijn. In welke gevallen je dat dab echter nodig hebt is me een raadsel (want blijkbaar niet bij controle op de weg en niet bij de inschrijving ...-

Link naar reactie

Gelijkvormigheidsattest is enkel nodig voor naar de technische controle te gaan, met ne vespa moet ge niet gaan zodus, hebt ge dat niet nodig voor rond te bollen.

Link naar reactie
Gelijkvormigheidsattest is enkel nodig voor naar de technische controle te gaan, met ne vespa moet ge niet gaan zodus, hebt ge dat niet nodig voor rond te bollen.

Dat hebt ge wél nodig, ge zult wel is op ne slechte flik vallen die dat ook weet en u die opvraagt bij een controle. Ge kunt u scooterke laten staan dan.

@Stevie: hoeveel keer is (hier op het forum) reeds vermeld geweest dat ge geen scooter moet kopen zonder alle nodige documenten als ge op uw gemak wil zijn?

Link naar reactie
@Stevie: hoeveel keer is (hier op het forum) reeds vermeld geweest dat ge geen scooter moet kopen zonder alle nodige documenten als ge op uw gemak wil zijn?

Ze willen het niet leren hé...

Link naar reactie

Het is inderdaad heel eenvoudig en rechtlijnig weergegeven in de wetgeving.

Gelijkvormigheidsattest en inschrijvingsbewijs zijn verplichte boorddocumenten.

Gelijkvomigheid voor motorfietsen is er sinds 1971, voor auto's sinds 1968.

Maar maak U vooral geen zorgen, een duplicaat kan U probleemloos aanvragen bij Piaggio Benelux, kost wel 100 EUR maar een goede onderhandelaar ziet daar weer een gaatje en goede reden om de prijs te laten zakken.

Link naar reactie

Sorry mensen, maar from the horse's mouth (bron : politieinspecteur) :

"Het gelijkvormigheidsattest van een brom- en motorfiets is geen verplicht boorddocument, je moet dit document daarentegen wél bezitten."

M.a.w. : het moet thuis ergens in een schuif liggen, je moet het niet bijhebben en niet kunnen voorleggen bij politiecontrole.

Link naar reactie
Sorry mensen, maar from the horse's mouth (bron : politieinspecteur) :

"Het gelijkvormigheidsattest van een brom- en motorfiets is geen verplicht boorddocument, je moet dit document daarentegen wél bezitten."

M.a.w. : het moet thuis ergens in een schuif liggen, je moet het niet bijhebben en niet kunnen voorleggen bij politiecontrole.

Zo heeft een politiecommisaris mij ook eens gezegd dat je absoluut geen spiegel moet hebben op een motorfiets. Achteraf bleek dit dus je ereinst onzin te zijn want je moet wel degelijk een spiegel hebben op een motorfiets.

Je moet het dus niet direct geloven omdat het uit de mond van een agent komt hé. Meestal weten die ook van toeten of blazen omdat het niet hun 'specialiteit' is...

Link naar reactie

Erik,

Het wordt mij gezegd door 3 agenten, onafhankelijk van elkaar, en alle 3 zijn ze vooral of zelfs uitsluitend met verkeer bezig.

Maar ik hou je uiteraard niet tegen om toch steeds je gelijkvormigheidsattest bij te hebben ;-)

Sorry mensen, maar from the horse's mouth (bron : politieinspecteur) :

"Het gelijkvormigheidsattest van een brom- en motorfiets is geen verplicht boorddocument, je moet dit document daarentegen wél bezitten."

M.a.w. : het moet thuis ergens in een schuif liggen, je moet het niet bijhebben en niet kunnen voorleggen bij politiecontrole.

Zo heeft een politiecommisaris mij ook eens gezegd dat je absoluut geen spiegel moet hebben op een motorfiets. Achteraf bleek dit dus je ereinst onzin te zijn want je moet wel degelijk een spiegel hebben op een motorfiets.

Je moet het dus niet direct geloven omdat het uit de mond van een agent komt hé. Meestal weten die ook van toeten of blazen omdat het niet hun 'specialiteit' is...

Link naar reactie
Erik,

Het wordt mij gezegd door 3 agenten, onafhankelijk van elkaar, en alle 3 zijn ze vooral of zelfs uitsluitend met verkeer bezig.

Wel ik heb ook naar de politie gebeld en die beweerden van wel... ..misschien streekgebonden??? ;-))

Link naar reactie

Ben eenmaal tege gehouden door een politiecontrole. Toen ik mijn papieren overhandigde vroegen ze ook naar het gelijkvormigheidsattest. Daar mijn vespa van voor 72 is, heb ik hun moeten uitleggen dat dit document toen nog niet bestond en dus niet in mijn bezit was. Na een tijdje schenen ze dit toch te geloven en hebben ze me laten doorrijden. Dat ze dit document dus nooit vragen bij een wegcontrole is niet waar. Of ze je kunnen verplichten dit document voor te leggen weet ik niet... Groetjes, nero.

Link naar reactie
Het is inderdaad heel eenvoudig en rechtlijnig weergegeven in de wetgeving.

Gelijkvormigheidsattest en inschrijvingsbewijs zijn verplichte boorddocumenten.

Gelijkvomigheid voor motorfietsen is er sinds 1971, voor auto's sinds 1968.

Maar maak U vooral geen zorgen, een duplicaat kan U probleemloos aanvragen bij Piaggio Benelux, kost wel 100 EUR maar een goede onderhandelaar ziet daar weer een gaatje en goede reden om de prijs te laten zakken.

Mensen,

als ge uw papieren kwijt zijt (ook al hebt ge gekocht zonder papieren, ge zegt gewoon dagge ze kwijt zijt) dna moet ge met uw chassisnummer naar de flikken en een attest van verlies van gelijkvormigheidsattest aanvragen. Kost niks, en dan ga je daarmee naar een Piaggio dealer die dat opstuurt naar Piaggio Benelux. Normaal kost dat 35 euro, ik zelf heb 40 euro moeten betalen... Kost dus geen 100 euro en is eigenlijk heel simpel om te laten dupliceren

Link naar reactie
Het is inderdaad heel eenvoudig en rechtlijnig weergegeven in de wetgeving.

Gelijkvormigheidsattest en inschrijvingsbewijs zijn verplichte boorddocumenten.

Gelijkvomigheid voor motorfietsen is er sinds 1971, voor auto's sinds 1968.

Maar maak U vooral geen zorgen, een duplicaat kan U probleemloos aanvragen bij Piaggio Benelux, kost wel 100 EUR maar een goede onderhandelaar ziet daar weer een gaatje en goede reden om de prijs te laten zakken.

Mensen,

als ge uw papieren kwijt zijt (ook al hebt ge gekocht zonder papieren, ge zegt gewoon dagge ze kwijt zijt) dna moet ge met uw chassisnummer naar de flikken en een attest van verlies van gelijkvormigheidsattest aanvragen. Kost niks, en dan ga je daarmee naar een Piaggio dealer die dat opstuurt naar Piaggio Benelux. Normaal kost dat 35 euro, ik zelf heb 40 euro moeten betalen... Kost dus geen 100 euro en is eigenlijk heel simpel om te laten dupliceren

Werkt dit ook als je je vespa wil invoeren uit het buitenland waar geen gelijkvormigheidsattest voor bestond? (wss niet =-s)

Thomas

Link naar reactie
[Mensen,

als ge uw papieren kwijt zijt (ook al hebt ge gekocht zonder papieren, ge zegt gewoon dagge ze kwijt zijt) dna moet ge met uw chassisnummer naar de flikken en een attest van verlies van gelijkvormigheidsattest aanvragen. Kost niks, en dan ga je daarmee naar een Piaggio dealer die dat opstuurt naar Piaggio Benelux. Normaal kost dat 35 euro, ik zelf heb 40 euro moeten betalen... Kost dus geen 100 euro en is eigenlijk heel simpel om te laten dupliceren

Waarschijnlijk hebt gij nog nooit een duplicaat gevraagd aan Piaggio voor een motorfiets want da kost u wél 100 euro!!!! En ge als ge een ingevoerde hebt kunt ge naar Nederland rijden om uw scooter te laten controleren alvorens ze een gelijkvormigheidsattest uitreiken.

Link naar reactie
Kost niks, en dan ga je daarmee naar een Piaggio dealer die dat opstuurt naar Piaggio Benelux. Normaal kost dat 35 euro, ik zelf heb 40 euro moeten betalen...

Bart, hoe lang is het geleden dat je dit gedaan hebt ?

Tot 2 jaar geleden was dit inderdaad de makkelijkste weg, omdat er toen nog een contactpersoon was bij Piaggio/Vespa België die dat kon/wilde regelen.

Maar da's bij mijn weten al 2 jaar niet meer mogelijk.

Link naar reactie

Wat een absolute nachtmerrie is dit in Belgie, Kafka in he kwadraat. De eerstvolgende die claimt dat het een 'eenvoudig en straightfoward' proces om een buitenlandse Vespa naar Belgie te importeren, is aan het dementeren, denk ik. Ik ben al twee maanden Bezig met Vespatje van een Hollandse naar een Belgische plaat te verhuizen zonder resultaat. DIV wil een gelijkvormigheidsattest zien, Piaggio Benelux heeft dit niet voor mijn model (Rally uit 77) waarom vraagt de Belgische staat naar documenten die niet bestaan, wie verzint dit? Hulp gevraagd aan alle Vespistas in Belgie...

Link naar reactie

Alle Belgische modellen vanaf 1972 hebben een gelijkvormigheidsattest. Er zijn wel modellen die nooit nieuw op de belgische markt zijn verkocht(vooral in Duitsland). Daarvan ga je idd geen gelijkvormigheidsattest vinden. Ofwel houden ze je bij Piaggio aan het lijntje, ofwel is dat model nooit ingeschreven in Belgie. In het laatste geval heb je miserie en kun je alleen je voertuig laten keuren om na te kijken of het voldoet aan de belgischewetgeving. Dit schijnt stukken van mensen te kosten en is eigenlijk niet haalbaar. Voor de rest bestaat er geen enkele manier om ze legaal in Belgie te laten inschrijven. Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bedankt Nero, voor weer een stukje verder ontrafelen van mijn importprobleempje; Dit roept toch nog wat vraagjes op.

Je zegt: Alle Belgische modellen van '72 hebben een GVA. Ik ken maar een model en dat is mijn Rally uit NL en die heeft geen GVA, voor wat ik begrijp van Piaggio Benelux in België ook nooit gehad. Ik vrees dus voor een keuringsnachtmerrie. Wie initieert dit, DIV of een GOCA keuringstation. Eigenlijk: wie gaat de stickertjes plakken op mijn 'roos' formulier? En als ik het keuringstraject in moet, wat gaat me dat kosten?

Thx again Vespahelden uit België

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...