Ga naar inhoud
Vespaforum.be

stuurgevoel met een vespa gts


Bo

Aanbevolen berichten

Het is een combinatie van ...

De topkoffer is er deels een oorzaak van. Een ander probleem zijn de SAVA banden. Deze banden slijten ongelijkmatig af waardoor je een verschillend blokpatroon krijgt.

Ik heb verleden week nieuwe banden laten leggen. bridgestone ML50 deze keer en laten balanceren. In plaats van een 120 vooraan ligt er nu een 130 voor en achter. Het is veel stabieler rijden, en het wobble gevoel komt bijna niet meer terug nu.

Het enige wat een beetje wennen is, is het bochten werk. Door de bredere band voor ga je ietsje zwaarder door de bocht, maar na enkele dagen ben je dit alweer gewoon. Het voordeel ervan, veel stabielere wegligging en bijna geen woble niet meer nu.

Link naar reactie

Lijkt me vreemd aangezien ik 1500 km. geleden nieuwe Michelin Banden heb laten plaatsen en toen was tijdelijk het probleem opgelost. Ondertussen (1500 km later) beginnen de trillingen opnieuw.

Volgens mij kan het moeilijk aan de banden liggen aangezien deze zo goed als nieuw zijn en Michelin is een goed merk (volgens bandencentrale een van de beste).

Ik weet het niet meer !

Ik ga vanavond de bandenspanning eens controleren en eventueel eens verhogen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Grtz

Link naar reactie

Bandendruk voor 1.8 en 2.2 achter.

Uitbalanceren maakt een groot verschil.

Als je eens zoekt op wobble op modern vespaforum dan kan je een ganse avond berichten gaan lezen. Het is dus een algemeen verschijnsel.En idd aan dd Michelin banden kan het niet liggen. Maar hiervoor waren er periodes dat ik het frequent hqd, en dan weer helemaal geen. Je kan er dus geen moer mee verder.

Link naar reactie

De 'wobble' is voor zover ik versta een gevolg van de relatief steile balhoofdhoek op de GT200/250, die hem zeer wendbaar maakt bij lage snelheden en in stadsverkeer, maar die hem onstabieler maakt op hogere snelheid. Dit fenomeen word vertserkt door te lage bandenspanning en banden met blokprofiel.

Link naar reactie
Het is een combinatie van ...

De topkoffer is er deels een oorzaak van. Een ander probleem zijn de SAVA banden. Deze banden slijten ongelijkmatig af waardoor je een verschillend blokpatroon krijgt.

Ik heb verleden week nieuwe banden laten leggen. bridgestone ML50 deze keer en laten balanceren. In plaats van een 120 vooraan ligt er nu een 130 voor en achter. Het is veel stabieler rijden, en het wobble gevoel komt bijna niet meer terug nu.

Het enige wat een beetje wennen is, is het bochten werk. Door de bredere band voor ga je ietsje zwaarder door de bocht, maar na enkele dagen ben je dit alweer gewoon. Het voordeel ervan, veel stabielere wegligging en bijna geen woble niet meer nu.

Beste, waar heb ge nieuwe banden laten leggen ?

Link naar reactie

De banden zijn weldegelijk de oorzaak. Ik heb het zelfde probleem gehad. Als zij nieuw was had ik geen probleem na 1500 à 2000 km begon de trilling op mijn stuur te komen rond een snelheid van 40 km/u. Uiteindelijk heb ik op 4500 km mijn achterband vervangen door een Pirelli GT en het probleem was opgelost. Nu heb ik een 6000 km en krijg er terug last van rond 50/u. Ik ga nu de voorband vervangen ook door een Pirelli. Had die beter gelijk met mijn achterband vervangen. Het is het afslijten van de originele banden waar de rubbere noppen schoepvormig worden en zo het wiel uit ballans brengen of de vibratie veroorzaken.

Let wel!!!een gouden TIP !!! voor diegene die zelf sleutelen...bij het verwijderen van het achterwiel moet de uitlaat verwijderd worden. Als je de uitlaat terug monteerd MOET je de dichting vernieuwen !!!!

Succes en ciao,

Rudi

Link naar reactie

Ik rij met een GTV 250 wat in principe geen verschil uitmaakt met een GTS volgens mij ? Nu , mijn km stand is op dit ogenblik iets meer dan 4000 en heb geen problemen met het trillen. Wel als ik wat lang op een witte middenlijn rij "passeren van een file" voelt mijn vespa ook wat onstabiel aan, heeft neiging tot glibberen ? Is dit te wijten aan die Savaband ? Ik heb enkel ervaring met autobanden en daarom toch eens informeren wanneer of hoelang banden meegaan. Ik hoor veel negatiefs zeggen over die Savabanden die er nu origineel opliggen. De winter komt eraan, wat nattere wegen, dus misschien een andere band nemen ?

Link naar reactie

Ik heb in nog geen 2 jaar tijd 15000 km op mijn GTS afgelegd en heb nog nooit iets gemerkt van wobble. Voor en achter 130ers

Banden Heidenau K61 racer, achterband heb ik 9300 km mee afgelegd.

Geen topkoffer, geen screens gewoon standaard.

Natuurlijk een dealer die fatsoenlijk balanseert nemen, kunnen ze echt niet allemaal.

Link naar reactie

Mijn GTS heeft ook last van wobble tussen 50 en 60. Met de Sava banden een beetje dus heb ze vervangen door Continental Twist en uitgebalanseerd maar nu heeft hij er nog meer last van,je kan amper met 1 hand rijden.Deze banden zijn dus geen aanrader.

Link naar reactie

Ik heb gisteren mijn bandenspanning gecontroleerd en mijn achterband stond op 1,5 kg. en bijgevolg gebract op 2,2 kg. (bedankt Mgent) en probleem VOLLEDIG opgelost.

Kan mijn stuur nu perfect loslaten zelfs, zonder enige trilling.

Dan weten we dat ook weeral.

Probleem bij mij volledig van de baan, nu nog op de baan blijven :))

Bedankt voor jullie advies en hulp.

Grtz

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

iemand een goed adres in antwerpen waar ze en heidenau k58 hebben en kunnen balanceren. ? Ben het in enkele bandencentrales gaan vragen, maar de. Elf past niet op het toestel dat ze gebruiken voor moto's.

Ik betwijfel of de meeste dealers de investering in zo'n toestel doen.

Link naar reactie

Josse, ik zou als ik u was nu met geen k58 rijden. De 58 is een typische winterband, gevolg is dat deze ook een stuk lawaaierig is. Een gulden midden is de k66. Houdt het midden tusen de 58 en de 61. Maar tot op heden heb ik ze zelf nog niet gevonden. In Antwerpen zouden ze misschien te krijgen zijn in de pitbikestore op de Herentalse baan. Zij verkopen Heidenau in 10 inch, dus met wat goeie wil zal 12 ook wel verkrijgbaar zijn.

Link naar reactie

ik had wat de topicstarter vernoemd ook met de originele SAVA banden, ook:

- lomp sturen/rijden

- altijd het gevoel dat mn achterband plat was (toch juiste spanning)

- vanaf 85-90 per uur een onstabiele bike

- zeer onstabiel gevoel in bochten, zelfs trage

ik heb nu 2x Heidenau K61 erop gesmeten en al een 25 km achter de rug, eerste opmerkingen:

- lomp stuurgevoel is verdwenen, stuurt soepel

- geen onstabiel gevoel bij +90

- veel betere/vlottere acceleratie

- de rest heb ik te weinig rijervaring om al te melden zoals bochtjes nemen...

de kleren maken de man

de banden maken de rit

mvg, Vespa Biggetje

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Op het modern vespa forum lees ik dat de SAVA's juist het wobblen zouden verdoezelen.

Eerlijk gezegd ik rij met de SAVA's en ik heb er weinig op aan te merken . De bandenspanning is wel heel belangrijk ; iets meer dan voorgeschreven kan wonderen doen.

Ik heb ook een topkoffer en geen aangepaste stuurgewichten en toch heeft de mijne er geen last van ...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op het modern vespa forum lees ik dat de SAVA's juist het wobblen zouden verdoezelen.

Eerlijk gezegd ik rij met de SAVA's en ik heb er weinig op aan te merken . De bandenspanning is wel heel belangrijk ; iets meer dan voorgeschreven kan wonderen doen.

Ik heb ook een topkoffer en geen aangepaste stuurgewichten en toch heeft de mijne er geen last van ...

ik heb 2 sava's in goeie staat met amper 750 km op, ik verkoop ze voor een "prikje"...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 8 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...