Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Duidelijkheid over inschrijving uit het Buitenland (Nederlan


Aanbevolen berichten

Hey,

ik zit al 'n tijdje rond te kijken naar 'n Vespa Primavera ET3 (zie koop&verkoop) en 'k heb dan ook 't nodige opzoekingswerk gedaan (ook op dit forum) hoe het dan juist zit met de invoer vanuit Nederland.

Dit ben 'k te weten gekomen:

1. De verkoper moet zijn voertuig uitschrijven bij RDW, hij krijgt dan een stempel

van uitvoer

2. Kentekenbewijs deel 1 + 2 + 3 moet de verkoper meegeven

3. contract met verkoopprijs op

4. document 705 invullen op de Douane

5. Gelijkvormigheidsattest laten valideren

De bedoeling van deze stap is dus eerst je buitenlands gelijkvormigheidsattest

te laten keuren om aldus een bewijs te verkrijgen dat dit overeenstemt met een

Belgisch gelijkvormigheidsattest.

6. Motorplaat aanvragen bij DIV

je kreeg een rose formulier bij de Douane, met dit formulier ga naar je

verzekering, je moet namelijk verzekerd zijn om 'n plaat aan te vragen

zij vragen dan ook een plaat aan.

Enkele vraagjes

-Douane: je moet blijkbaar je rijbewijs afgeven als je je motor inschrijft. Het is 'n 125cc, maar ik heb m'n rijbewijs in december maar 2jaar, is dit 'n probleem, zou ik hem nog steeds kunnen invoeren of zal ik moeten wachten tot ik 2j mijn B rijbewijs heb?

-Douane: Stap 5: hoe zit het nu juist met de keuring ? De vespa is van '82 dus 'n gelijkvormigheidsattest is nodig, maar dit bestaat niet in Nederland. Die keuring, wat houd dat in ? ik las zowel dat bepaalde papieren gekeurd moeten keuren , maar ik las ook dat het voertuig gekeurd moest worden ergens anders?

-Douane: stap 5: En hoe zit het met vespa's van voor '74, daar zit het blijkbaar anders met gelijkvormigheidsattest, hoe zit het met de keuring?

KUNNEN JULLIE MIJ AUB HELPEN

- kijken of wat ik schreef wel juist is ?

- even antwoorden geven voor m'n vraagjes?

superbedankt, zal wss nog veel andere mensen helpen

mvg,

thomas

Link naar reactie

Beste, vanuit Nederland heb ik geen ervaring maar vanaf stap 4 zal vanuit duitsland wel hetzelfde zijn.

Voor de douane moet je je rijbewijs niet tonen. En de vespa op zich moet ook niet gekeurd worden. Je moet enkel de papieren meenemen naar de douane

voor douane heb je enkel nodig:

- de juiste originele (Nederlandse) papieren

- een verkoopscontract met de Nederlandse verkoper

- je paspoort

- 3 EuroCENT

Ivm het goedkeuringsattest heb ik geen ervaring met oudere vespa's,

lees dit alvast al eens door:

http://www.mobilit.fgov.be/data/div/immoton.pdf

of neem contact met hen op, zij zullen je de juiste informatie zeker kunnen geven!!

En je krijgt bij douane idd formulier 705, dit dient om je plaat aan te vragen bij DIV. Hier moet dan inderdaad je belgische gelijkvormigheidsattest, en een goedkeuring van de verzekering bijgevoegd worden.

Alvast succes

Link naar reactie

Ik heb de douane gemaild en dit was hun antwoord (vrij kort maar toch)

-------

Geachte,

In het algemeen, dat klopt (stap 1 tot 6)

Europese gelijksvormigheidcertificaat is beschikbaar (tegen betaling) bij de Vespa Dealer hier in België

Uw contactpunt:

Kantoor der douane en accijzen

Port - Arthurlaan 14

9000 Gent

tel: 09 251 01 30

Hoogachtend

Pierre Ernoux

----------

Heeft er iemand enig idee waar ik hiervoor moet aankloppen? (kan bijvoorbeeld ergens op 'n goed adresje tegen Gent?)

thomas

Link naar reactie

het ministerie van verkeer waar vind je die want ik ken mijne weg zo nie in Brussel..

dat gelijkvormigheidsattest is precies het meest onduidelijke stapje in de invoerprocedure zelfs binnen Europa (lang leve Europa ?) Opties :

- gelijkvormigheidskeuring Piaggio Benelux (Nederland, ze hebben er zelf geen maar ze moeten ze wel uitdelen) : prijs 100 euro ?

- éénmalige validering DIV € 49,58 per voertuig wordt geïnd. Een kopie van het betalingsbewijs wordt bij de aanvraag gevoegd. De overschrijving moet gebeuren op het rekeningnummer 679-2006010-50 van het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid - Ontvangsten, Wetstraat 155 – 1040 Brussel maar klopt deze prijs nog ? (mijn verzekeringsmakelaar zei iets over technische diensten vDIV aan 65 euro)

hoeveel kost de eerste stap eigenlijk (stempel douane, douane en accijnzen Leuven ok?) en de laatste stap (nummerplaat) ?

Link naar reactie

voor het aanvragen van een nieuw gelijkvormigheidsattest ga je inderdaad het best via de DIV in Brussel zoals hierboven staat uitgelegd :

"éénmalige validering DIV € 49,58 per voertuig wordt geïnd. Een kopie van het betalingsbewijs wordt bij de aanvraag gevoegd. De overschrijving moet gebeuren op het rekeningnummer 679-2006010-50 van het Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid - Ontvangsten, Wetstraat 155 – 1040 Brussel"

Het bespaart je een rit naar Vespa Nederland (mét Vespa dus ook nog eens busje of aanhangwagen regelen) en ook wat geld (bij Vespa zit het rond de 100 EUR). Een paar weken geduld en je krijgt alles opgestuurd.

Voor de rest klopt de uitleg over het invoeren uit Nederland 100% (heb zelf een PX uit NL ingevoerd een aantal jaren geleden).

Link naar reactie

en dat zijn dan diezelfde die daarna de plaat uitreiken ? Kan je dan twee keer best tot daar gaan ? Of kan je dat "gerust" via de post afhandelen (uit die documentatie/pdf zou je denken van wel...). Als je naar daar gaat kunnen ze dat misschien in één keer afhandelen?

Link naar reactie

bij mijn weten is dat een aparte dienst binnen de DIV.

ik dacht dat je de aanvraag voor een nummerplaat eerst via een lokale DIV-antenne doet, zij al een aantal zaken afstempelen, je het dan opstuurt naar Brussel, terugkrijgt en dan naar de DIV gaat voor je nummerplaat.

best eens bellen naar de DIV voor de juiste manier.

Link naar reactie

ok Pascal maar die nummerplaat daar heb ik zo gene bang van ;-) het is die stap daartussen ivm gelijkvormigheid - als ik daar toch voor naar Brussel zou moeten dan kan ik evengoed proberen om alles in één trek in orde te krijgen als dat zou lukken.

Voor de mensen van regio Leuven : ik ben net even naar de Philipssite getrokken en de dienst douane en accijnzen daar heeft me vriendelijk verwezen naar 'den Entrepot' aan de vaartkom waar er nog een afdelinkje zit - even naar daar doorgereden en de vriendelijke man daar heeft me verteld dat ik inderdaad gewoon factuur, document 1, document 2 en kopie van document 3 van het kentekenbewijs moet meebrengen. Stap 1 (douane) is dus vrij duidelijk en haalbaar (de man zei dat hij eventueel kon vragen om met de motor tot daar te komen, en dat vanaf volgende week de procedure een beetje verandert maar dat dat voor ons weinig uitmaakte). Ben wel vergeten te vragen hoeveel die stempel me gaat kosten...

Link naar reactie

Gelijkvormigheidsattest, kan je gewoon aanvragen via de post, fax, of zelfs per e-mail!

de laatste keer heb ik alles binnen de 4 dagen ontvangen in mijn brievenbus!!

PS. Lees ook de eerste 2 post van dit topic, daar staat eigenlijk alles al in !

Link naar reactie

Douane formulier (roze document voor inschrijving, met stempel 705) is binnen - via de nieuwe procedure; ik was de eerste 'klant' bij wie ze de nieuwe online procedure in 't echt deden (kwartiertje) en 't was blijkbaar gratis dus die symbolische 3 eurocent mocht in de achterzak blijven zitten.

Ik lees dat de aanvraag van het gelijkvormigheidsattest via mail kan; dan veronderstel ik dat de documenten ingescand als bijlage meemogen en dat die mail ook weer pas vertrekt NA de betaling van die 50 euro zoals in die immoton beschreven staat ?

Link naar reactie
Ik lees dat de aanvraag van het gelijkvormigheidsattest via mail kan; dan veronderstel ik dat de documenten ingescand als bijlage meemogen en dat die mail ook weer pas vertrekt NA de betaling van die 50 euro zoals in die immoton beschreven staat ?

Inderdaad alles inscannen, alsook dus het bewijs van de overschrijving...

Link naar reactie

Ik ben dus vandaag naar het DIV in Alken geweest. daar hebben ze me wandelen gestuurd omdat ik geen gedlig GVA bijhad. oé ik bleef vriendelijk maar ik voelde me verveeld omdat ik hoopte om vandaag al te kunnen rijden :-(

Oké ik krijg dus die papieren van de procedure voor de inschrijving van moto's e.d. mee..nu lees ik dat er op het buitenlands GVA vermeld moet staan om hoeveel Kw de vespa beschikt. Dat staat dus bij mij nergens vermeld.

Moet ik nu mijn Vespa px125 eerst laten keuren bij een vespa dealer vooraleer ik mijn GVA aanvraag naar brussel kan sturen .

tevens en kleine opmerking: ik lees dat de aanvraag ook via mail kan gebeuren maar bij mij staat geschreven dat het enkel via de post kan :/

Wie heeft er nog ervaring mee? vespa is ingevoerd vanuit Nederland

Link naar reactie
keuren moet niet , enkel je buitenlandse papers opsturen naar ministerie van verkeer en dan krijg je een validatieattest wat dan telt voor een belgisch gva

Copies zijn voldoende !!

en ja dat gaat via mail, zoals hierboven reeds 2maal beschreven...

Link naar reactie
keuren moet niet , enkel je buitenlandse papers opsturen naar ministerie van verkeer en dan krijg je een validatieattest wat dan telt voor een belgisch gva

Copies zijn voldoende !!

en ja dat gaat via mail, zoals hierboven reeds 2maal beschreven...

Ik heb gisteren de copies aangetekend opgestuurd en nu maar hopen dat het niet te lang duurt want blijkbaar kan het bij die mannen in Brussel tot 3 weken duren...en ik maar hartpijn krijgen als ik 'het weer' bekijk en m'n vespa zie staan...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

dag Tom, heb je ondertussen je valideringspapieren ontvangen? Heb de mijne op 3 juni opgestuurd, en lagen de 10de al in de bus. Let er wel op dat je enkel maandagvm, woensdagvm en vrijdag de ganse dag terecht kunt in Alken. Dit omdat er enkel op deze dagen iemand van de douane zit.

Link naar reactie
dag Tom, heb je ondertussen je valideringspapieren ontvangen? Heb de mijne op 3 juni opgestuurd, en lagen de 10de al in de bus. Let er wel op dat je enkel maandagvm, woensdagvm en vrijdag de ganse dag terecht kunt in Alken. Dit omdat er enkel op deze dagen iemand van de douane zit.

Nee heb ze nog steeds niet ontvangen! Heb die mannen ook al gebeld maar ik krijg die maar niet te pakken. Ik hoop dat ik de papieren begin volgende week heb, dan kan ik woensdag of vrijdag nog naar Alken gaan. Alvast merci voor de interesse en wie weet komen we elkaar nog eens tegen in genk op de vespa ;-)

PS: ben je bij een vespaclub aangesloten?

Link naar reactie

tweede juni verstuurd, maandag 16 juni in de bus dus soms moet je wel geduld hebben. En je moet je daar niet teveel bij voorstellen blijkbaar, ik had een mooi gestyleerd 'document' in gedachten maar het was meer een standaard A4'tje met een handgeschreven vignet eraan geniet - dat moet ik waarschijnlijk ergens op dat roze formulier plakken, maar welk is dan het gelijkvormigheidsttest dat ik altijd wel en volgens sommigen dan weer niet moet bij hebben bij politiecontrole?

Nu nog een stempeltje van de verzekering en ik kan eens gaan zien voor een plaat...

Link naar reactie

ik heb de papieren 3 juni aangetekend verzonden. Op maandag 16 junu nog ééns gebeld hoe het er mee zat en blijkbaar waren de papieren op 11 juni al verstuurd naar mijn privé adres. Het is nu 17 juni en heb nog steeds niets ontvangen... . Werkt die Belgische post echt waar zo traag of zitten ze in brussel maar wat zever te verkondigen om van een mens af te zijn? dat is dan de vraag die je jezelf stelt. Enfin hopelijk dat ik het attest morgenvroeg hebwant dan kan ik nog Alken gaan voor de plaat en hopelijk is dan deze keer wel alles in orde...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...