Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GT en GTS anno 2005


jurgen

Aanbevolen berichten

"Tempted to the Darkside you are?"

Ik zou er niets op tegen hebben om een Dragster180, een Runner 180 of een GTS te hebben, net zomin ik eriets tegen zou hebben om een Ducati of een oude Laverda te hebben. Maar niemand heeft het over het feit dat de drempel omaan zoiets als een GTS te sleutelen stukken hoger ligt dan een schakelblok. Dus das telkens naar de dealer als er wat aan de hand is, nieuw gereedschap als je er zelf aan wilt beginnen, elektronica voor de injectie af te stellen en kleppen die in de weg zitten om ev. de V-riemen te vervangen.

En sleutelaars dat zijn we allemaal een beetje, denk ik.

Een Vespa starten en rijden is alsof je 60 jaar geschiedenis herbeleeft. Een moment van vrijheid, rust en eenheid met de omgeving.

Ridden not hidden!

Link naar reactie

Ik rij sinds een jaar met een GTS 250 en kan alleen de reeds vermelde positieve reacties beamen. Toch denk ik dat het rijden met een Vespa nooit kan vergeleken worden met het rijden op een gewone motor. Ik heb nooit op een oudere Vespa gereden en kan mij voorstellen dat als je dan op een GTS gaat zitten je niet weet waar je het hebt. Maar toch denk ik dat ook een GTS vooral een vervoersmiddel is,bestemd voor kortere ritten. Boven de 90 km/u. is het comfortabele gevoel verdwenen en moet je je teveel inspannen om de scooter op de baan te houden. Dat heb je met een gewone motor niet.

Wat ik mooi aan de GTS vind, is dat zijn (haar?) lijn toch wel aardig in de buurt komt van de oudere Vespa's. Daarom sprak hij mij zo aan.

Maar als het even meezit ga ik toch proberen later een echte klassieke Vespa te kopen, al is het maar om er naar te kijken. Hun schoonheid valt niet te evenaren.

Link naar reactie
I Maar toch denk ik dat ook een GTS vooral een vervoersmiddel is,bestemd voor kortere ritten. Boven de 90 km/u. is het comfortabele gevoel verdwenen en moet je je teveel inspannen om de scooter op de baan te houden. Dat heb je met een gewone motor

Ik had nochthans niet de indruk dat het comfort minder werd aan 90 km/u. Wel is het verschil tussen een goeie asfaltweg en een betonbaan goed merkbaar. Betonbanen, en dan vooral de bitumen verbindingen, zijn veel vermoeiender. Daar heb je op een motor inderdaad wel minder last van. Maar dat zal allemaal wel op conto van de kleinere wielen te schrijven zijn. 8" wielen moeten nog veel erger zijn. Chapeau aan de gasten die dagelijks betonbanen afschuimen op naar het werk.

Link naar reactie

Vroeger steeds met motoren gereden en daardoor weet ik ook wel dat een motor op de gewone weg vlotter gaat, maar het grote comfort van de Vespa is dat je gemakkelijker wat bagage kunt meenemen onder het zadel en ik ook achteraan nu zo'n topkoffer heb, op een sportieve motor past zo'n ding echt niet.

Toen ik de 250 GTS zag staan op het salon was ik direct verkocht, omwille van de vele flitspalen in ons Vlaanderen reed ik nooit meer ontspannen met de motor en ik dacht met die Vespa zal ik rustiger zijn, maar nu weet ik dat ik op de secundaire wegen even flitsbaar ben als vroeger omdat deze zo vlot optrekt en rijdt.

Deze zomer de 250 GTS meegenomen achteraan op motorhome en er verschillende cols mee opgereden met ons tweetjes en toch was mijn verbruik maar rond de 3,5 liter, wat toch een groot verschil was met mijn 1100 cc bike, die kreeg ik amper onder 7 liter, zelfs met kalm rijgedrag.Wat het sleutelen betreft, ik sleutel ganse dagen beroepshalve en ben blij dat ik in het weekend kan rijden zonder te moeten sleutelen.Dat er hobbyisten zijn die dat wel willen doen , begrijp ik maar er zijn ook Vesparijders die liever rijden dan sleutelen.

Link naar reactie

Onlangs met mijn gts eens de autostrade opgeweest en tot verbijstering van vele automobilisten aan 130km /u. wat auto's aan het inhalen. Had nog overschot en heb dus nog niet "alles uit de kast" gehaald. Rijd zelfs nog soepeler nu er al wat kilometers opstaan. Nog geen seconde spijt gehad van mijn aankoop. Als het weer wat meezit maak ik vaak uitstapjes van ongeveer 240km. Kinderspel met een dergelijke machine!

Link naar reactie

Ik ben persoonlijk meer voor handgeschakelde motoren omdat ik daar gewoon meer plezier aan beleef maar eigenlijk maakt het nie zoveel uit, als het maar rijd. Comfort lig ik niet zo wakker van, het is nu eenmaal een motor en daar beleef je de omgeving meer mee dan met een auto, tenzij je met een geit of R4 bolt dan weet je ook wat het is om op de baan te toeren, je voelt dat gewoon veel beter. Tegenwoordig merk je met sommige wagens/motoren niet eens dat je heel snel aant het rijden bent en dat schrikt me toch wel een beetje af hoor vanwege de veiligheid van de anderen op de baan... LOL

Of ik nu 80 of 180 bol geraken zal ik er wel, met of zonder brokken ;-)

Link naar reactie

Ik ben ervan overtuigd dat de GT(S) veel beter rijdt dan de oudere modellen. 't Is zelfs nog een mooi model ook. En toch klopt m'n hart er niet voor. Ik neem met plezier de "nadelen" van de px erbij. Al zal de GTS wel comfortabeler zijn en zuiniger en ...

Als ik echt lange afstanden wil rijden, zou ik opteren voor een moto. Ik schakel graag :-)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Nog geen vespa rijder doch wel scooteraard die overweegd om een 250gts met ABS aan te schaffen.

Ben van burman 250 over 400 naar een 650 met ABS gegaan (sinds 2004). Waarvan de laatste voor mijzelf (1.68m) te log / groot en zwaar is om van echt rijgenot te kunnen spreken. Heb deze gekocht omwille van de ABS voor hoofdzakelijk woon werkverkeer ook in de winter. De onderhoudskosten swingen dan ook eens de pan uit 560€ voor groot onderhoud etc.

** Wat zijn de voordelen / nadelen van deze 250 gts tov een zwaarder type motorscooter.

** Welke dealer in O.Vl. of elders met deskundige kennis van zaken valt aan te bevelen voor een 250 GTS ABS versie.

** Waar moet ik persoonlijk rekening mee houden als grootste verschil, heb enkel scooter ervaring (+/- 70.000 km) op de burgman nooit gereden met een motor.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

@cavalierslokeren: wacht tot begin 2007 die GTS 400cc uitkomt, dan ga je waarschijnlijk helemaal overstag

ikzelf ben elke dag nog contenter dat we voor de GT125cc gekozen hebben: 't rijdt gewoon zalig en moest ik een rijbewijs gehad hebben voor een 250 dan zou het waarschijnlijk dat geworden zijn, maar ik ben al zo gelukkig dat ik met onze GT 125cc mag rijden!

Link naar reactie

Ik was zinnens om mij volgende zomer 'ns een motor te kopen naast mijn Vespa's. Dit om comfortabel met twee verder te geraken, want met mijn px125 is het niet comfortabel rijden met twee. Kortere stadsafstanden is geen probleem, maar 'ns naar zee rijden is al een 'kleine hel' voor de passagier. Ikzelf maak er geen punt van, maar we zijn nu eenmaal met twee en mijn vriendin rijdt liever niet zelf.

Dus, een motor... een ouder model BMW (een tourer) krijgt mijn voorkeur. Nouja, als ik dit hier allemaal lees, koop ik misschien toch beter een GTS ? Godverdikke, begin te twijfelen ;o)

Link naar reactie

Graag de mening van ervaren vespisten :

Jaarlijks 10.000 à 12.000 km woon werkverkeer

26 km/dag enkele reis, waarvan maximum 5 of 10 km E17, (wat geen noodzaak is) de rest secundaire weg 70 of een tragere maximum toegelaten snelheid.

Kan een 250 dit aan zonder problemen (voor meerdere jaren)

>>>>GTS 400cc uitkomt<<<<

Bestaat het risico dat er kleine technische onvolkomen heden voorkomen bij iets nieuws ?

Zou deze dan ook direct beschikbaar zijn in januari of ... een lange wachttijd.

Link naar reactie

Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds een jaar mijn Vespa GTS 250 ie met ABS. Heb er ondertussen een 3000km's opzitten wat niet zoveel is maar voor mij is zij dus ook maar voor in de vrije tijd om er even tussen uit te glippen.

Ik kan er alleen maar positief over zijn, ze is mooi, snel, comfortabel, zuinig, millieuvriendelijk... ...zelfs met een duozitter er bij op reageerd zij meer dan naar behoren. Autostrades zijn niet voor mij, niet dat zij geen 120 km/uur aankan, neen want haar top gaat wel naar de 140, maar omdat er wat weinig rekening gehouden word met ons Vespisti door de automobilisten. Bovendien cruisen tegen 70/u door het landschap is toch een stuk aangenamer. Ik zou zeggen go for it...het prijskaartje...wel ze is het waard!!!!!

Wat ik wel ga doen is een project opstarten van een GL of een Sprint begin jaren '60,

al naar gelang wat ik kan vinden, om naast haar in de garage te plaatsen en om bij speciale gelegenheden met echte pure nostalgie buiten te komen.

Heb je vragen, stuur maar een mailtje. Groetjes, RudiC

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...