Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GT en GTS anno 2005


jurgen

Aanbevolen berichten

Hoe staan jullie tegenover deze modellen ? De meeste mensen hier rijden met oude handgeschakelde modellen... maar zouden jullie ook overwegen om een GT of GTS in jullie garage te parkeren ? Als aanvulling ? Voor de langere rit ? Voor de moderne techniek ?

Kortom: Hoe staan vespa-freaks tegenover een GT / GTS ?

Link naar reactie

Moet toch zalig zijn om eens naar Zuid-Frankrijk te rijden met de scooter zonder de ganse tjd moeten denk:"oei heb ik dat boutje wel goed aangetrokken of hopelijk rij ik hem nie vast, enz... .)

Dus moest ik het geld hebben koop ik mij zekers een GTS!!!!

Link naar reactie

Nice scooters. maybe a bit too reliable for us amateur tuners though.

I am a big fan of the gilera runner 180 and dragster scooters too. Ugly machines but so so fast. future classics i think.

Link naar reactie

Ik heb gisteren toevallig (ik moest bij De Pauw zijn voor een paar onderdelen) net een testrit gedaan met een GT125, en ik moet zeggen, dat is een onvoorstelbare luxe. Traag, dat wel, maar de 200 heeft blijkbaar wat meer koppel en de 250 zou ik zeker eens willen 'testen'!

Vroeger zou ik er waarschijnlijk niet snel aan gedacht hebben om zoiets te kopen maar nu ik alle dagen +100km doe heen en terug naar mijn werk met mijn versleten matt-black-rat-GS en na een kapotte gaskabel, een gescheurde uitlaat, een gat in mijn piston en een platte band op 3 weken tijd denk ik toch in de zin van moest ik nu eens genoeg geld aan de kant leggen, zo'n spel kopen om naar mijn werk te crossen, dat over 3 jaar afschrijven op de belastingen (want ik gebruik hem voor woon-werk verkeer) dan zou dat zo geen slecht idee zijn...

En ik vind hem nie lelijk ook, zou daar geen Gilera runner 180 inpassen...?

Bericht bewerkt (03.07.2005 | 16:12)

Link naar reactie

Het leven is meer dan alleen maar sleutelen en zoeken naar onderdelen.

Kom af en toe ook eens uit die garage ;-p

Ons nieuw LXke (125cc) draait als een Zwitserse klok en is zeker niet schuw om probleemloos een dagtocht van 200km en meer af te malen.

Met de Ardennen als achtertuin is dat genieten. Op enkele maanden tijd al 2000km en dat zonder woonwerkverkeer .

Ik overweeg zelfs om mijn BMW weg te doen en een GTS250 in de plaats te nemen, gezien ik tegenwoordig weinig of geen tijd heb om lange ritten te maken.

Met zo een GTS aan 120km/u kom je ook al een eind en heel belangrijk ... hopelijk zorgeloos en comfortabel.

PS: Met alle respect voor de oudjes natuurlijk!

Link naar reactie

Probleem met die Granturismo is (spreek hier uit ondervinding) dat als je er een tijd mee rijdt je nauwelijks nog op een oldtimer Vespa kunt rijden ; dat rijdt niet meer ; veel te traag ; trekt naar 1 kant ; chassis torst; vering is **** en remt ook niet ... dus granturismo weg gedaan of 't was hier gedaan met de rally 200...

De Gt rijdt zo goed dat je nog weinig zin hebt om op een Rally of zelfs PX te kruipen ...

Link naar reactie

Ik denk dat wie dan ook met een Vespa rondtoert, weze het een 1946-er of een 2005-er, altijd een freak van het merk blijft, zelfs al gebruikt men het voertuig niet enkel voor de fun.

Het ene is pure nostalgie én moed+zelfoppoffering (de echte oldtimers) het andere is pure comfort-genieterij.

Kwestie van ingesteldheid, beschikbare tijd en budget.

Was ik schatrijk en had ik een overschot van vrije tijd dan zou ik ook wel enkele oudjes op stal willen staan hebben en daar zelf aan sleutelen. En ik kan begrijpen dat de werkelijke liefhebber van de oldtimers de nieuwe Vespa's eigenlijk géén 'vespa' vinden zoals een variomatic-freak nooit met een handgeschakeld spul zal willen toeren. De selfmade mekanieker die met volle overgave een wrak heeft omgetoverd tot een spiksplinternieuw, in de zon schitterend museumstuk is waarschijnlijk een heel ander persoon dan de technische analfabeet die zich een LX of GTS aanschaft. Ze blijven evenwel getrouw aan het basisidee : iets esthetisch, klassiek verantwoord, goedkoop in het gebruik en robuust, met een tikkeltje eigenwijsheid zoals het metalen chassis en die vliegtuivoorwielophanging. En vermoedelijk zijn ze allebei gewoon verliefd op die ronde Italiaanse billetjes ... ik alleszins.

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Hier als reactie op deze topic een deel van een mail die ik onlangs naar een potentiële gts koper gestuurd heb. Hierin is wel duidelijk hoe verslaafd ik ondertussen aan dit beestje ben geworden. Onlangs heb ik nog een dag rondgereden op een bmw funduro van een kameraad, wa ne rammelbak seg! Rommel hahaha!

hier een extract uit hogervernoemde mail:

Graag wil ik je even vertellen hoe de gts rijd. Zelf heb ik jaren rondgereden met een vespa cosa 200cc, wat me altijd uitstekend bevallen is. Maar de gts 250 is toch wel een wereld van verschil! Eerst en vooral is de motorisatie helemaal anders, geen tweetakt meer maar een geïnjecteerde viertaktmotor. Ook schakelen is niet meer aan de orde wat ik in het begin wel miste maar daar wen je snel aan. In het verleden had ik reeds een proefrit gedaan met een gt 200 wat enorm beviel maar de gts 250 is toch nog een pak vinniger zeker bij hernemingen aan bv 80km per uur trekt de motor nog echt voelbaar door. Ook qua rechtdoorstabiliteit is de gts een enorme verbetering tegenover alle vroegere tweetaktmodellen. Daar waar je vroeger als een arend in de verte moest turen aan een snelheid van 90km per uur om het dansende stuur te controleren en een rechte lijn te behouden voelt het rijden op de gts zeer ontspannen en zeker aan. Het nemen van bochten verloopt zeer soepel, even inleunen (zoals op een zware motor) en de vespa volgt probleemloos. Rijden op de gts is een waar plezier en echt verslavend! Acceleratie vind ik voor een dergelijke machine echt wel spectaculair en ook de reminstallatie is echt top. Zowel vooraan als achteraan een schijfrem die zeer goed te doseren valt. Als optie heb je ook nog abs beschikbaar, maar daar heb ik zelf niet voor gekozen. Abs is een systeem dat je ook gewoon moet worden en de meerprijs is toch al behoorlijk vind ik.

De benzinetank kan nagenoeg bijna tien liter ongelode benzine tanken (octaangehalte 98) wat niet veel lijkt maar gezien het zuinige karakter van de motor ruim voldoende is ook voor langere trajecten. Afgelopen zomer heb ik een dagtrip ondernomen naar yrseke en omgeving en had tegen het einde van de dag 230km op de dagteller staan, en pas dan gaf de benzinemeter de reservestand aan. Als je lange trajecten aan regelmatige afstand aflegt is de motor sowieso zuiniger maar dat is met de auto ook het geval. Wat ook een knap staaltje van motortuning is, is de remming op de motor als je het gas dichtdraait. Dit voelt zelfs sterker aan dan op mijn tweetakt destijds, wat voor een viertakt toch wel niet evident is.

De motor is verder echt wel compleet uitgerust: analoge snelheidsmeter, digitale toerenteller, kilometerteller, dagteller, klok, buitentemparatuurmeter, temparatuurmeter voor de motor, benzinemeter. Starten is kinderspel en zeer betrouwbaar, gebeurt elektrisch en daar heb ik nog geen problemen mee gehad. De bandenmaat is in tegenstelling tot oudere modellen ook vergroot wat ook te merken is tijdens het rijden. De wegligging is uitstekend zowel nat als droog wat snel vertrouwen opbouwt tijdens het rijden. De banden die gemonteerd zijn, zijn ook tubeless en zouden bij een lek minder snel moeten leeglopen, maar daar heb ik gelukkig nog geen ervaring mee

Enige minpunt vind ik de ruimte onder het zadel. Die is behoorlijk groot om bagage allerhande mee te nemen maar je kan er geen integrale helm in kwijt enkel een jethelm en dan nog niet van elk merk.

Link naar reactie

Ik vind het alleszins een prachtig machine, de gt125, ik ben juist nog eens inlichtingen gaan vragen en nu nog wa nadenken over de kleur en donderdag wordt hij besteld!

Dus als iemand mij misschien wil helpen met de keuze van kleur, help mij he! Ik twijfel nog tussen da aubergine-paars en zwart, allebei met lichte kleur van zadel dus daar moet ik het nie voor doen he!

Laat de suggesties maar komen he!

De groeten

Link naar reactie

Bij vergelijking op papier zou mijn keuze eerder naar de GT200 gaan. Persoonlijk vind ik dat tellerhuis zonder digitale features mooier, de benzinetank is groter en de prijs wat aantrekkelijker. Bovendien heb je meer kans zoiets 2de-hands te vinden. Maar ik heb zo'n moderne Vespa gelukkig nog niet nodig, is toekomstmuziek.

Link naar reactie

Moest ik de keuze hebben, ik ga voor de 250, want ik vind mijn GT200 net iets te traag, geen probleem zolang je in de stad zit, dan ben je meer dan snel genoeg, maar voor lange ritten op de autosnelweg had het iets meer mogen zijn... maar het mag voor mij natuurlijk altijd iets meer zijn...

Link naar reactie

Ik zou pesoonlijk nooit overstappen op een gt of gts.Ik ben nu eenmaal liefhebber van een classic moddel en de gebreken neem ik er graag bij.Ik vindt ze trouwens niet echt mooi.Dan kan net zo goed op een opgefokte booster kruipen.

@koala, dat freak van het merk is niet altijd het gevall.

vb aan mij zal je nooit een ford verkopen, maar als ik een mustang op de kop kan tikken zal ik het niet laten, is bij net zo bij de vespa

classic not plastic

Link naar reactie
Ik zou pesoonlijk nooit overstappen op een gt of gts.Ik ben nu eenmaal liefhebber van een classic moddel en de gebreken neem ik er graag bij.Ik vindt ze trouwens niet echt mooi.Dan kan net zo goed op een opgefokte booster kruipen.

@koala, dat freak van het merk is niet altijd het gevall.

vb aan mij zal je nooit een ford verkopen, maar als ik een mustang op de kop kan tikken zal ik het niet laten, is bij net zo bij de vespa

classic not plastic

je moet het ook zeker niet zien als vervanging van de schakelscooters. Eerder als vervanging van auto/motor om confortabel en vaak wat langere afstanden te doen. Lijkt me beter rijden op de snelweg dan me T5/GS/PX/GL of wat dan ook van classic schakelVespa's.

Link naar reactie

@ stanman : Ford/Mustang kan ik helemaal inkomen. Buiten de GT 40 en de Mustang zou ik ook niet een Ford willen hebben. (En die twee zitten een tikkeltje buiten mijn financiële grenzen, maar dromen mag hé).

merk-freak : ook akkoord : 't zijn allemaal Piaggio's maar die zonder metalen zelfdragend chassis hoef ik ook niet. Motortechnisch zijn het dezelfde scoots maar buizen en plastic is geen "vespa" (met kleine letter, zoals 'nen bic', bedoel ik dan).

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Ben nieuw op dit forum dat ik pas verleden week leerde kennen.

Sedert 1991 rij ik met diverse moto's (6 in totaal), en tussen 1998 en 2004 had ik een ET4.

Vergeleken met een moto was dit een ramp wanneer de weg er slecht of nat bijlag. Wiebelen, niet stuurvast en 't gevoel dat je onderuit ging op een rondpunt als het nat lag.

Ik zeg wel in vergelijking met een moto, met een andere vespa gaat die vergelijking misschien meestal niet op? Daarover kan ik niet oordelen.

In 2005 kocht ik nog een Honda Dylan 125cc. Die had grotere 13" wielen en reed veel baanvaster dan de ET4.

De vespa was wel praktischer (vooral om te kuisen) en meer wendbaar in de stad.

Na 1 jaar had ik het wat gehad met de Dylan en kocht ik m'n 6de moto, een Yamaha XT660X.

Vespa's heb ik steeds mooi en leuk gevonden.

Gisteren kreeg ik de kans een proefrit (20 min) te maken met een GTS250.

Amai, wat een wereld van verschil met een ET4. Dit ding rijdt super!!

Aan de lichten schiet je weg als een steen uit een katapult, en remmen dat dat ding doet!! Werkelijk ongeloofelijk.

Ik kan grotendeels het verhaal bevestigen dat ampersand schreef, enkel de motorrem vond ik nu niet zo special, in vergelijking met m'n ééncilinder moto toch (die heeft een enorme motorrem, maar 't is ook een schakelmotor wat toch een verschil heeft).

Natuurlijk ook eens geprobeerd hoe snel ie ging. 125 km/u windaf, 110 km/u windop, maar er stond een stevige wind. De vespa had slechts 660 km gelopen, dus dat kan na een goeie inrijperiode misschien nog wat sneller worden.

Desalnietemin een fantastisch ding. In die mate dat ik het sterk overweeg m'n motor weg te doen voor de GTS250. Want het grote voordeel tenopzichte van moto's is toch de onderhoudskost.

Hopelijk hebben de mensen die enige twijfel tegenover de GTS hadden aan dit bericht iets gehad.

Een '50 of '60 vespa blijft de mooiste, maar als je zoals ik 2 linkerhanden hebt, dan begin je er beter niet aan denk ik. Vandaar mijn keuzen voor een GTS250, als ik mijn moto verkocht krijg. Iemand interesse??

Yamaha XT660X supermotard, zwart, bouwjaar sept 2004, 5300 km, nieuwstaat.

Laat hem ronken,

ciao

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...