Jump to content
Vespaforum.be
Grappa

Europa wil verbod op tweetaktmotoren in brommers en grasmach

Recommended Posts

Kan je het een Burgemeester van een stad kwalijk nemen als je de resultaten van luchtmetingen in de stad ziet in combinatie met rapporten van TNO over vervuiling door tweetakt motoren?

Dan moet ze de grootste vervuilers aanpakken. Cruiseschepen en kolencentrales... 

Die zorgen niet voor uitstoot en vervuiling in de stad, waar mensen wonen en werken.

Overigens ben ik het met je eens dat ze cruiseschepen en kolencentrales ook aan moeten pakken.

Dat doen ze zeker wel... als zo'n bak aan de kade in die kutstad stationair bijft liggen reutelen... en in diezelfde kutstad ligt de hemwegcentrale kolen te blazen.

Wat een frustratie jegens Amsterdam...proef ik daar oud zeer.

Alle beetjes helpen en helaas zullen we er in de toekomst aan moeten geloven dat net als diesel, 2 takt wordt verboden, dus geniet met mate van Uw oldtimer 2 takt zolang het nog kan.

Voor wat betreft de (cruise)schepen, die varen tegenwoordig op low sulfit brandstof binnen europese territoriale wateren en zodra ze voor de kant gaan gaat de hoofdmotor uit en blijft er slechts een kleine generator draaien of ze schakelen deels over op walstroom. 

En de Centrale Hemweg is een standby centrale die bijschakeld als het reguliere net (europese kern, wind, zonne of andere europse kolencentrales) het qua cappaciteit niet redden om ons net te voorzien. Het is dus niet dat deze altijd vol staat te draaien. 

• Like 1

En toch stijgt de verkoop van dieselwagens stilletjesaan terug en is de inschrijvingstaks van verschillende benzinewagens terug hoger dan die van dieselwagens.

we zijn er nog lang niet hoor met die afschaffing van dieselmotoren.

Nee hoor geen oud zeer, ik vind het gewoon een  ongezellige onpersoonlijk sfeerlozer kutstad. 

• Like 1
  • Haha 1

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar voor mijn idee is de diesel nog lang niet weg te denken van de weg.

Sterker nog ik denk dat de diesel in een aangepaste vorm het uiteindelijk van de benzinemotor gaat winnen kwa verbruik en emissie.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de lupo 3l van een aantal jaren terug, het kan dus wel alleen moeten we onze formule 1 bedrijfauto's er wel voor inleveren en weer terug moeten naar max 100km/u en ipv de snelste bij het verkeerslicht weer de langzaamste.

Ik rijd zakelijk met een vivaro dat ding loopt bij een erg zware rechtervoet nog altijd tegen de 1 op 13 en als ik op de lange afstand het verbruik monitor loopt het ding met 120p/u op de cruisecontrol 5.8/100 wat neerkomt op een hele nette 1 op 17.

Dit wil ik een vergelijkbare benzineauto nog zien doen.

Uiteraard is dat geen vergelijk met een walmende tweetakt maar daar zijn we zelf natuurlijk ook debet aan.

Als wij op toer ziijn en er zijn er weer eens die de goedkoopste tweetaktolie gebruiken en dan ook nog in bijzondere mengverhoudingen dan denk ik ook jongens is dit nu nodig en dan schaam ik mij bij voorbaat al als we een groepje fietsers of wandelaars passeren.

Vaak zie je dan ook dat mensen demonstratief naar hun neus grijpen om aan te geven dat het  spul stinkt .

Dit is prima te voorkomen door een goede olie te gebruiken of bijvoorbeeld een spul als triboron, dit ruikt helemaal niet geeft zelfs nog betere vermogens dan olie.

Als iedere tweetakt piloot hier nou maar eens rekening mee hield dan was het probleem waarschijnlijk niet zo groot. 

Ps Ik mag graag in Amsterdam rondlopen, ik vind de stad gezellig en de mentaliteit van de wat ouder Amsterdammer geweldig.

Rotterdam vind ik trouwens ook fantastisch, Utrecht kom ik liever niet en dat is dan heel zachtjes:D uitgedrukt!

Edited by Bowyer
  • Like 1

Rotterdam is inderdaad ook steeds leuker! Utrecht kom ik ook niet graag. Hoe zuidelijker hoe beter... ;) 

15 uur geleden, pdvd zei:

Rotterdam is inderdaad ook steeds leuker! Utrecht kom ik ook niet graag. Hoe zuidelijker hoe beter... ;) 

Dat nu ook weer niet direct!

Hoewel we laatste een combirit gereden hebben als Gelderland met zuid/noord Holland en Brabant, wat heel erg gaaf en zeker erg gezellig was.

Gaaf en bijzonder vooral om te zien hoe de Vespa beleving op verschillende wijzes word beleeft.

En zeker hoe de ritten worden georganiseerd met het  follow up systeem was een beleving.

En hoe gezellig en leuk ook wat steden ben ik dan toch wat noordelijker aangelegd,Zwolle en Leeuwarden en Sneek vind ik zeer zeker de moeite waard.

Waarom? Tja Zwolle heb ik gewoond en ik vind het centrum echt schitterend en gezellig, Leeuwarden en Sneek gewoon vreselijk mooi en ik ben dol op het nuchtere van die friezen 

Sorry nogal off topic.

Edited by Bowyer