Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Europa wil verbod op tweetaktmotoren in brommers en grasmach


Grappa

Aanbevolen berichten

Dat doen ze zeker wel... als zo'n bak aan de kade in die kutstad stationair bijft liggen reutelen... en in diezelfde kutstad ligt de hemwegcentrale kolen te blazen.

Link naar reactie

Wat een frustratie jegens Amsterdam...proef ik daar oud zeer.

Alle beetjes helpen en helaas zullen we er in de toekomst aan moeten geloven dat net als diesel, 2 takt wordt verboden, dus geniet met mate van Uw oldtimer 2 takt zolang het nog kan.

Voor wat betreft de (cruise)schepen, die varen tegenwoordig op low sulfit brandstof binnen europese territoriale wateren en zodra ze voor de kant gaan gaat de hoofdmotor uit en blijft er slechts een kleine generator draaien of ze schakelen deels over op walstroom. 

En de Centrale Hemweg is een standby centrale die bijschakeld als het reguliere net (europese kern, wind, zonne of andere europse kolencentrales) het qua cappaciteit niet redden om ons net te voorzien. Het is dus niet dat deze altijd vol staat te draaien. 

Link naar reactie

En toch stijgt de verkoop van dieselwagens stilletjesaan terug en is de inschrijvingstaks van verschillende benzinewagens terug hoger dan die van dieselwagens.

we zijn er nog lang niet hoor met die afschaffing van dieselmotoren.

Link naar reactie

Nee hoor geen oud zeer, ik vind het gewoon een  ongezellige onpersoonlijk sfeerlozer kutstad. 

Link naar reactie

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar voor mijn idee is de diesel nog lang niet weg te denken van de weg.

Sterker nog ik denk dat de diesel in een aangepaste vorm het uiteindelijk van de benzinemotor gaat winnen kwa verbruik en emissie.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de lupo 3l van een aantal jaren terug, het kan dus wel alleen moeten we onze formule 1 bedrijfauto's er wel voor inleveren en weer terug moeten naar max 100km/u en ipv de snelste bij het verkeerslicht weer de langzaamste.

Ik rijd zakelijk met een vivaro dat ding loopt bij een erg zware rechtervoet nog altijd tegen de 1 op 13 en als ik op de lange afstand het verbruik monitor loopt het ding met 120p/u op de cruisecontrol 5.8/100 wat neerkomt op een hele nette 1 op 17.

Dit wil ik een vergelijkbare benzineauto nog zien doen.

Uiteraard is dat geen vergelijk met een walmende tweetakt maar daar zijn we zelf natuurlijk ook debet aan.

Als wij op toer ziijn en er zijn er weer eens die de goedkoopste tweetaktolie gebruiken en dan ook nog in bijzondere mengverhoudingen dan denk ik ook jongens is dit nu nodig en dan schaam ik mij bij voorbaat al als we een groepje fietsers of wandelaars passeren.

Vaak zie je dan ook dat mensen demonstratief naar hun neus grijpen om aan te geven dat het  spul stinkt .

Dit is prima te voorkomen door een goede olie te gebruiken of bijvoorbeeld een spul als triboron, dit ruikt helemaal niet geeft zelfs nog betere vermogens dan olie.

Als iedere tweetakt piloot hier nou maar eens rekening mee hield dan was het probleem waarschijnlijk niet zo groot. 

 

Ps Ik mag graag in Amsterdam rondlopen, ik vind de stad gezellig en de mentaliteit van de wat ouder Amsterdammer geweldig.

Rotterdam vind ik trouwens ook fantastisch, Utrecht kom ik liever niet en dat is dan heel zachtjes:D uitgedrukt!

 

Link naar reactie

Rotterdam is inderdaad ook steeds leuker! Utrecht kom ik ook niet graag. Hoe zuidelijker hoe beter... ;) 

Link naar reactie
15 uur geleden, pdvd zei:

Rotterdam is inderdaad ook steeds leuker! Utrecht kom ik ook niet graag. Hoe zuidelijker hoe beter... ;) 

Dat nu ook weer niet direct!

Hoewel we laatste een combirit gereden hebben als Gelderland met zuid/noord Holland en Brabant, wat heel erg gaaf en zeker erg gezellig was.

Gaaf en bijzonder vooral om te zien hoe de Vespa beleving op verschillende wijzes word beleeft.

En zeker hoe de ritten worden georganiseerd met het  follow up systeem was een beleving.

En hoe gezellig en leuk ook wat steden ben ik dan toch wat noordelijker aangelegd,Zwolle en Leeuwarden en Sneek vind ik zeer zeker de moeite waard.

Waarom? Tja Zwolle heb ik gewoond en ik vind het centrum echt schitterend en gezellig, Leeuwarden en Sneek gewoon vreselijk mooi en ik ben dol op het nuchtere van die friezen 

 

Sorry nogal off topic.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Ik zat eens met een Amerikaans militair aan den toog...

We hadden het over het verkeer en de manier van rijden hier in den Belgique.

Hij had sterk de indruk dat er in België zeer veel mensen rondrijden die blijkbaar steeds te laat zijn. Het leek hem wel alsof hij constant in een autorace aan het rijden was. Geef toe... de mens had denk ik voor een groot stuk gelijk. 

Onze manier van rijden heeft een enorme impact op het verbruik (de uitstoot), op de slijtage van onderdelen (banden, remmen, voertuig zelf), enz... dus ook op het milieu!

Zelf deed ik al meermaals de test. Bvb tegen max. 100km/h op de autostrade rijden. Verbruik zakt enorm, en je komt echt niet veel later aan op je bestemming. Je komt zelfs véél relaxter aan! Dus voor mijn part mag de max. snelheid op de autostrade gerust naar 100km/h. Dan wordt gelijk het gevaarlijk verschil in snelheid met zwaar vervoer ook kleiner, minder ongevallen.

Dus... minder snel en minder agressief rijden! Vertrek gewoon een klein beetje vroeger en eet onderweg je stuur niet meer op van frustratie of colère. Je zal merken dat je eerder gaat lachen en zwaaien naar anderen dan dat je je middelvinger zou willen opsteken .

Begin dit jaar reed er een grote zware auto op onze kleine auto. Geen gekwetsten, wij in ons recht maar auto totaal verloren. We moesten het dus ineens binnen ons gezin (met momenteel 4 chauffeurs) met 1 auto doen i.p.v. met 2 auto’s, want met de centen van de verzekering kan je zomaar geen nieuwe kopen. Wonder boven wonder begin je gewoon meer af te spreken, je neemt veel vaker de fiets, je koopt een fietskarretje... en... in het begin komt daar al eens wat gezaag bij maar alles gaat gewoon zijn gangetje, zonder problemen. 

Goedkope vliegtuigreizen... iedereen vliegt tegenwoordig maar in het rond, doet citytrips á volonté, zakenreizen, ... al eens gezien op bvb Flightradar24 app wat er elke dag in de lucht hangt? En die vliegen ook niet op water hè... Maar zolang iedereen volop het vliegtuig blijft nemen... tja... 

Ik wil gewoon maar zeggen... het is ook gewoon een mentaliteitskwestie. We hebben onze wereld te klein gemaakt. Vroeger was naar Spanje vliegen als kind iets speciaals... tegenwoordig gaan er zelfs al shoppen in New York zonder blozen...

Maar ik ben hier nog steeds op het Vespaforum... Toevallig trouwens... maar ik vond de hele discussie hier wel interessant.

Moest iedereen nu eens wat bewuster omgaan met het hele mobiliteitsgedoe, met klimaattoestanden... Moest iedereen nu eens wat minder luxueus gaan leven... Okee, daar gaan ook jobs voor sneuvelen... maar hebben we al die jobs nodig? Als we minder luxueus gaan leven, hebben we minder centen nodig, moeten we ook niet meer met 2 gaan werken, zijn er dus minder verplaatsingen en voertuigen nodig, is er dus minder uitstoot. En dit gaan de multinationals en hun aandeelhouders niet graag lezen want het enige dat zij willen is steeds meer en meer produceren om meer en meer winst te kunnen maken. En ze doen dit allemaal op een slimme manier, zogezegd zijn ze allemaal ecologisch bezig en bla bla bla, maar ze zijn nooit tevreden en willen alleen maar groeien en steeds meer produceren en verkopen.

Onze politiekers... een land van ocharme ‘ne scheet’ groot... met ministers en postjes alsof we een wereldmacht zijn. Dat kost ons handenvol geld. Geld dat we bvb beter zouden kunnen gebruiken voor milieubewuste initiatieven en infrastructuur. Laat ons toch gewoon samenwerken en solidair zijn in dit patattenlandje. Walen, Vlamingen, Oostkantonners... wees slim, verenig u en kom overeen! 

En dan zouden we vanzelf een mooi en positief klimaatvriendelijk beleid kunnen uitzetten! Met een uitdoofbeleid voor Vespa’s en andere brommende voertuigen met vervuilende motoren zonder dat iemand zijn hobby bruusk moet opgeven. Wat is er mooier dan als liefhebber je oldtimer koesteren en rijdende houden? En diegenen die hun voertuig gewoon hebben om zich te verplaatsen, zonder liefhebbber te zijn, stappen automatisch over op de meer milieuvriendelijke voertuigen. Niet iedereen sleutelt graag aan zijn wagen, moto, bromfiets, whatever... Lijkt me veel beter dan ineens alles verbieden.

De nieuwe voertuigen die op de markt komen natuurlijk verplicht voorzien van ‘propere’ motoren, al dan niet elektrisch, en deze ook stimuleren. Nieuwe hybrides met zware benzinemotoren die alleen maar voor de schijn eventjes elektrisch kunnen rijden kunnen we maar beter van de baan houden, ze zijn gewoon bedrog en grote vervuilers.

Gewoon met z’n allen veel simpeler gaan leven en terug zelf de handen meer uit de mouwen steken is de boodschap. Het is erg om zien hoeveel praktische vaardigheden en kennis de laatste jaren meer en meer verloren gaan. En iedereen denkt dat dit normaal is en dat het zo moet... tenminste... ze willen ons laten geloven dat het zo moet... want er moet zoveel mogelijk worden verkocht.

Live simple! Enjoy the little things! Take care of eachother! 

En natuurlijk... blijf lekker toeren met je Vespa!!!

gegroet,

W.

 

 

 

Link naar reactie
16 uur geleden, Brommie zei:

En dan zouden we vanzelf een mooi en positief klimaatvriendelijk beleid kunnen uitzetten! Met een uitdoofbeleid voor Vespa’s en andere brommende voertuigen met vervuilende motoren zonder dat iemand zijn hobby bruusk moet opgeven. Wat is er mooier dan als liefhebber je oldtimer koesteren en rijdende houden?

 

16 uur geleden, Brommie zei:

En natuurlijk... blijf lekker toeren met je Vespa!!!

Ja pa!  Ge spreekt uw eigen wel tegen hé pa.

Link naar reactie
20 uur geleden, Tanguyonderwater zei:

Als we met onze euro2 voertuigen in azie rondrijden dan zuiveren we de lucht.

De luchtkwaliteit dat deze motoren ginder aanzuigen is slechter dan ze uitstoten.

Al de oude voertuigen van stal en op naar azie.

grtn

 

Ik denk niet dat deze stelling klopt maar ik begrijp je redenering. Maar de laatste tijd al eens in China geweest? Ik ben er redelijk van overtuigd dat ze daar sterker bezig zijn op het gebied van elektrische voertuigen dan wij hier... Japan ook... bvb India is een ander verhaal... Europa en de media willen ons wel laten geloven dat wij het eerste klimaatneutrale continent moeten worden maar kijk... Polen heeft al een uitzondering gekregen op de nieuwe regels... België haalt sowieso de regel niet... 

Link naar reactie

Het voordeel, in zekere zin, van China is dat het een dictatuur is.

Als de regering zegt; lever morgen al je tweetakt brommers in! 
Dan wordt dat dus braaf gedaan.

Ik geloof dat dat rond 2006 in Beijing is gebeurd, daar werden in een klap alle 20 miljoen 2-takt brommers ingeleverd en vernietigd. En via een overheids regeling ingeruild voor electrische scooters.

De industrie in China zal nog steeds erg vervuilend zijn, maar de overheid in China pakt problemen vaak groots aan.

Recent hebben ze bv het allergrootste zonnepaneel veld ter wereld aangelegd. Waarschijnlijk nog geen 1% vh totale verbruik van China, maar toch. Ze doen meer dan wij hier in Europa, met onze eindeloze debatten.

Bij de tijd dat we uitvergaderd zijn is de wereld vergaan! :lol:

Link naar reactie
2 uur geleden, Brommie zei:

Ik denk niet dat deze stelling klopt maar ik begrijp je redenering. Maar de laatste tijd al eens in China geweest? Ik ben er redelijk van overtuigd dat ze daar sterker bezig zijn op het gebied van elektrische voertuigen dan wij hier... Japan ook... bvb India is een ander verhaal... Europa en de media willen ons wel laten geloven dat wij het eerste klimaatneutrale continent moeten worden maar kijk... Polen heeft al een uitzondering gekregen op de nieuwe regels... België haalt sowieso de regel niet... 

Bent u de laatste tijd al is in China geweest ? Dat gaat niet op een bakfiets zulle , je zal dat o zo vervuilend vliegtuig moeten nemen .

en zo heb je voor alles transport nodig , de kleren aan uw lijf , het eten op bord , enz...

ik denk niet dat dit het juiste forum is om zoiets te bespreken , zeker niet waar nog echte 2 takt fanaten zitten :-)))

Link naar reactie

Neen was nog niet in china.

Durf je de groene stempel van oplaadbare batterij eens nakijken.

Al eens nagedacht hoeveel mensen er in die vergif mijnen werken.

China maakt elekrtiek op de goedkoopste manier.

Steenkool bruinkool noem maar op.

Het enige waar ik in geloof is kern energie en kern fusie (waterstof  kan nooit)

Maar de opec zal dat nooit toestaan

 

Link naar reactie
12 uur geleden, Tanguyonderwater zei:

Durf je de groene stempel van oplaadbare batterij eens nakijken.

Al eens nagedacht hoeveel mensen er in die vergif mijnen werken.

Je hebt het hierbij over het gebruik van kobalt, de ontginning daarvan is inderdaad een groot probleem. Vandaar dat er steeds minder van gebruikt wordt in elke nieuwe generatie batterij. Nieuw ontwikkelde batterijtypes bevatten zelfs helemaal geen kobalt meer, maar die zijn voorlopig nog in ontwikkeling.
Maar aardolieontginning en -raffinage is ook niet meteen een proper proces, en tel eens hoeveel oorlogen er al gevochten zijn om olie. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...