Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Europa wil verbod op tweetaktmotoren in brommers en grasmach


Grappa

Aanbevolen berichten

Als iedereen altijd begint met over een ander (de camion, het binnenschip, het vliegtuig, ...) te zagen komen we geen millimeter verder. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en ook voor zijn eigen deur wil vegen misschien wel.

Ik ben het daar volledig mee eens. Onder het motto 'de wereld veranderen begint bij jezelf'

En dat ze strenger zullen zijn op uitstoot mij ook goed MAAR zulke dingen vind ik en zal ik altijd een mentaliteitsprobleem vinden. Als er nu 'smogalarm' is moeten we ineens maar 90 per uur rijden (want dieselwagens stoten 40% minder als ze 90 rijden ipv 120). Dan moet er mijn insziens op drukke stukken altijd maar 90 gereden worden, is er misschien geen reden meer tot smogalarm. Maar dat is dan weer 'ongehoord traag' enzovoort.

Milieu is nu ook weer dé trend hé, misschien is het over vier jaar allemaal zo nauw niet meer :)

Link naar reactie

Ik zou graag een auto op waterstof hebben, de technologie is al jaren voorhanden, maar wordt nooit toegepast. Waarom denk je ?? Er wordt teveel verdiend door het zwarte goud

Zolang dit niet kan, zal ik ook gerust mijn vervuilende vespa aanstampen en rijden

Link naar reactie

Ik ga elke dag met de metro werken, voilà, dit is mijn bijdrage aan het milieu. Voor de rest blijf ik vervuilen met mijn 2-takt Lambretta met 4% olie, astamblief. Dit is een eindeloze discussie...

Link naar reactie
Ik zou graag een auto op waterstof hebben, de technologie is al jaren voorhanden, maar wordt nooit toegepast. Waarom denk je ?? Er wordt teveel verdiend door het zwarte goud

Zolang dit niet kan, zal ik ook gerust mijn vervuilende vespa aanstampen en rijden

En hoeveel energie hebben ze nodig om die waterstof te maken? Ook veel. Voor Biodiesel hetzelfde.

Waterstof en Biodiesel komen niet uit de lucht gevallen. En dan nog te zwijgen over de positie van Biodiesel in de voedselmarkt.

Door het grote aantal hectare dat je nodig hebt om een paar liter biodiesel te maken stijgt de prijs van basisvoedingsproducten...

Voor alle pro's zijn er ook con's. Kortom de waarheid zal wel ergens in het midden liggen

Link naar reactie

@ iedereen:

SHUT UP AND RIDE YOUR PRIDE! LOL ;-)

P.S. Maakt niet uit wat we gebruiken of doen de grootste vervuiler is en blijft de mens zelf! Oplossing: allemaal stoppen met leven dan kan de natuur terug herademen.

Link naar reactie
Beetje ernstig blijven hé.

En één van de redenen waarom ik mijn PX wegdoe is precies die uitstoot.

Heb jij een auto? Hoe ga je naar de bakker? Verwarm jij je huis? Ga nooit meer met het vliegtuig op verlof. Je kan zo blijven doorgaan. Nog nooit in de file gestaan op de Brusselse ring tss al die vrachtwagens, ach ja, vergeten, uit studies blijkt dat vrachtwagens ni zo vervuilend zijn dan 2-takt motoren... ...duh???? Zijn jullie zich bewust dat één van de meest vervuilende motoren de 2-takt diesels zijn van op de grote vrachtschepen. Eigenaardig genoeg moet daar niets aan gedaan worden...rarara?

Mijn auto rijdt op LPG. Naar de bakker ga ik te voet of met de fiets.

Ik verwarm mijn huis 8 maanden per jaar met gascondensatieketel.

Als iedereen altijd begint met over een ander (de camion, het binnenschip, het vliegtuig, ...) te zagen komen we geen millimeter verder. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en ook voor zijn eigen deur wil vegen misschien wel.

Dus ook de camions en binnenschepen, en ook de scooterrijders. Maar direct gepikeerd reageren als er iets gezegd wordt dat je niet aanstaat ... 2-takt vervuilt nu eenmaal serieus veel, dat is een feit.

Helemaal gelijk. Ik vrees alleen dat dit geen argument kan zijn je PX weg te doen (tenzij je hem naar de sloop brengt...). Voor het milieu zou je hem beter in je stalling houden om naar te kijken zodat er één 2-takt minder op de markt is en er ergens iemand een nieuwe 4 takt moet kopen.

Link naar reactie

Men mag nergens meer roken, straks misschien geen pint meer drinken, 2 takt vervuilt, grasmachines ook, snelheidsbeperkingen en flitspalen bij de vleet...

Ik weet dat het allemaal wel ergens tot op een bepaald niveau te verantwoorden is maar dat "politiek correcte" gelul komt me de oren uit. Anderzijds geldt er een zekere straffeloosheid (zie problemen Anderlecht). Zorg voor het milieu is goed maar alleen als we er allemaal voor zorgen, de expansie van de aziatische landen doet al onze inspanningen volledig teniet. Ik wil alleen maar zeggen, zorg voor het milieu maar laat ons gewoon genieten van een zalige rit met de vespa en ontstressen, dat is dan wel weer goed voor de gezondheid en het humeur... :o)

Link naar reactie
Waterstof en Biodiesel komen niet uit de lucht gevallen. En dan nog te zwijgen over de positie van Biodiesel in de voedselmarkt.

Door het grote aantal hectare dat je nodig hebt om een paar liter biodiesel te maken stijgt de prijs van basisvoedingsproducten...

Sinds kort hebben ze uitgevonden dat Biobrandstof kan gemaakt worden van onkruid. Dus als we binnenkort allemaal onze groenen bak naar de bio-diesel-raffinaderij brengen, krijgen we misschien wel een literke gratis :)

Link naar reactie
En dan nog te zwijgen over de positie van Biodiesel in de voedselmarkt.

Door het grote aantal hectare dat je nodig hebt om een paar liter biodiesel te maken stijgt de prijs van basisvoedingsproducten...

das niet helemaal juist B-Man

vorige week had ik een studiebezoek aan Proviron te Oostende, producent van biodiesel

met hun huidige technieken weten ze een rendement te halen van 95% biodiesel, dus zo goed als alle plantaardige producten worden omgezet

nadeel dan weer is dat ze met hun afvalwater geen blijf weten..

Link naar reactie

Fijn stof inademen is natuurlijk ongezond, en al dat andere dat er bij hoort ook!

Maar wat iedereen vergeet is dat een verbrandingsmotor van eender welk type zij het twee- of viertakt zuurstof nodig heeft om een verbrandingsmotor te kunnen zijn!

En wat denken jullie, welke het meeste zuurstof verbruikt?

De scooters en brommers of auto's en vrachtwagens, bussen, treinen, schepen, vliegtuigen; zolang ze proper zijn mogen ze zuurstof verbruiken !

Fijn stof is ongezond maar een tekort aan zuurstof is volgens mij geen aanrader!

Maar ja laat ze maar mekkeren, de politiekers weten het altijd beter alleen een beetje te laat!

grtz

U-Y

Link naar reactie
... voorbeeld : Mijn dochter is 9 jaar en er was een week rond het thema afval en hoe ermee omgaan... Mijn dochter was zwaar beledigd en verontwaardigd...

Peter,

moeten wij deze school een collectief bezoekje je brengen voor een good old teacherbashing ? ;-)

Link naar reactie
We zijn gewoon met teveel op deze aardbol.

En ik zou graag hebben dat er NU een aantal verdwijnen, om te beginnen in Kuregem, St joost ten Node, Anderlecht, Borgerrokko enz enz

Voor zover ik het hier allemaal snap zou je dus beter met jezelf beginnen... :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Mja het 'milieu' is dan ook zo belangrijk voor europa heh!

Nuja ergens hebben ze best gelijk dat men er iets aan wilt doen, maar het is altijd de eindgebruiker die moet slikken.

Ik had het ook gehoord ivm de relatie camions/ 2-takt scooters...

Nuja er is wel 1 ding waar men gelijk in heeft met 2-takt motoren. Door de 'zware' uitstoot vd 2-takts word er meer O3 gevormd dan bij andere motoren .En ik vermoed eerlijkgezegd dat dat de schuldige is van deze discussies . En hier kan men ook niet onderuit dat O3 zeer schadelijk is voor het milieu en nauwelijks afbreekbaar is!

Langs de andere kant kan ik moeilijk geloven dat ze het 'gebruik' gaan verbieden , mits er nog steeds heel wat 2-takt toepassingen zijn. De fabrikatie of invoer ervan beperken , dat is al een betere oplossing.

Maar als ik eerlijk mag zijn ...al die zware diesel-suv's hoeven ook niet met zo'n grote getallen rond te toeren. Hoeveel mensen kochten vanaf 6j geleden geen suv , jeep of space-volume car om hun kinderen naar school te brengen , of op vakantie te gaan . Sommigen gebruiken het zelfs gewoon om 10km verder naar het werk te gaan! En dan moet een mens zoals ik , die de auto liet staan om te besparen , al oppassen dat ze mijn 2-taktje niet willen verbieden! dikke schande!

Ik ben er zeker niet tegen hoor, dat mensen zo'n wagens kopen , wel tegen het overmatig en onnodig gebruik van zo'n voertuigen. Dat het een status-symbool is kan ik best inkomen , maar eerlijk gezegd het maakt het milieu er niet beter op heh!

Weet je , ik vind bv dat men zo'n SUV's bv beter kan voorzien van een 'taksschijf' net zoals in de camions , en diegene die vele km's maken meer taksen laten betalen ..simpel als dat. Status en geld is de grote boze wolf van onze samenleving in mijn ogen . Mensen zouden beter oppassen wat ze kopen van voertuigen ipv te kijken in welke auto ze het meest 'gezien' worden.

Telkens als ik naar het werk rijd en ik zie die jeeps en zware mercedessen tegen 150km/h mij voorbijstuiven , soms met ne 'lada' in volle toeren erachter! heheh en dan 3km verder sta je langs ze aan het rood licht...dan heb ik toch zoiets van : man , wat een overkill ! Doe wat je wilt, maar het is door zo'n gedrag dat men alle regels zal aanpassen. Ik was zo'n tijdje geleden in duitsland dusseldorf , daar mag men 70km/h in bebouwde stadskern rijden! waarom ? mij werd dat snel duidelijk! Mensen daar volgen de regels, jagen zich veeel minder op tegenover mekaar en het verkeer gaat daar enorm vlot. Dus geen regel-aanpassingen voor snelheid etcetc ..en wij maar klagen dat wij trager en trager moeten rijden, mja als men niet luisterd..moet men voelen!

Nu eerlijk gezegd, zelfs die mensen met die suv's en zo , feitelijk zal het dat nog niet doen heh . De politiek richt zich tot de voertuigen omdat dit het meest tastbaar en zichtbaar is , maar er zijn nog vele andere maatregelen in de landbouw en indutrie bv die meer impact zouden hebben.

ps: btw vergis u niet heh, ik kan gerust een auto betalen , maar ik vind het voor mezelf een overkill , 20km naar me werk = 20mins op de vespa en kost me niets! En ik woon in stad. Enige wat je er voor over moet hebben is een beetje karakter tonen in de winter. Zelfs mijn bedrijfswagen die ik gekregen heb laat ik staan op het werk als ik hem niet nodig heb!En dat is enkel als de vespa op onderhoud is of als ik thuis iets groots of zo moet vervoeren. Nu ik zeg niet dat iedereen hetzelfde moet doen heh, maar ik doe mijn bijdrage al genoeg vind ik! Tevens vind ik wel dat er wat meer 'beweging' moet zijn op de werkvloer , ik bedoel dus afspraken ivm carpooling, desnoods vanuit de bedrijven zelf.

Mvg

Link naar reactie
Nu ik zeg niet dat iedereen hetzelfde moet doen heh, maar ik doe mijn bijdrage al genoeg vind ik! Tevens vind ik wel dat er wat meer 'beweging' moet zijn op de werkvloer , ik bedoel dus afspraken ivm carpooling, desnoods vanuit de bedrijven zelf.

Dat vind ik goed gezegd, ik werk ook op een grote firma, en ik wou eerst mensen zoeken om te carpoolen, maar daar vond ik niemand voor. Dan maar met het openbaar vervoer en via een ingelegd bus(je) van het werk. Wij zitten daar met maximum 6-7 man op. Op een "topdag" was het misschien eens 9 man.

Ik ben dan iets langer onderweg, dat klopt, maar ik bespaar niet alleen veel geld, ik bespaar ook heel goed het milieu. En ik vind het echt heel triestig dat er zo veel volk uit "gemak" de auto neemt.

@ Looneycooney, waarom vraag je geen opslag ipv firmawagen? Als je hem toch niet nodig hebt kan je van de opslag die je ervoor krijgt binnen een jaartje ofzo een extra vespa kopen :)

Link naar reactie
... voorbeeld : Mijn dochter is 9 jaar en er was een week rond het thema afval en hoe ermee omgaan... Mijn dochter was zwaar beledigd en verontwaardigd...

Peter,

moeten wij deze school een collectief bezoekje je brengen voor een good old teacherbashing ? ;-)

Geert,

Als wij een invasie op onze stinkende vespa's doen, dan wordt daar nog lang over gesproken. Beter een invasie bij de ophaaldienst die alles in dezelfde vrachtwagen gooide voor de ogen van de kinderen.

Grtz

Link naar reactie

weet niet of iemand dit al heeft gezegd want ik had geen zin om echt ALLES te lezen.

Maar wat ze er niet bij zeiden bij de cijfers van het onderzoek was dat de 2takt scooter de fietser (met meet apparatuur) rakelings passeerde en de vrachtwagen er 2 meter van bleef dat zal ook wel een effect geven...

Link naar reactie
weet niet of iemand dit al heeft gezegd want ik had geen zin om echt ALLES te lezen.

Maar wat ze er niet bij zeiden bij de cijfers van het onderzoek was dat de 2takt scooter de fietser (met meet apparatuur) rakelings passeerde en de vrachtwagen er 2 meter van bleef dat zal ook wel een effect geven...

idd en ook het feit dat de scooter feitelijk nooit zolang in omloop is en zoveel km's maakt als een vrachtwagen , laat staan hoeveel uren zo'n ding in de files staat in zijn levensduur.

Mvg

Link naar reactie
Als we de wereld willen reden, zullen we het mensdom moeten halveren...

Dat is helaas de enige oplossing om Moeder Aarde te redden. 3 à 4 miljard is gezellig, 6 à 7 miljard is erover. Mass destruction weapons hebben we absoluut nodig om het milieu te beschermen.

Link naar reactie
Als we de wereld willen reden, zullen we het mensdom moeten halveren...

Dat is helaas de enige oplossing om Moeder Aarde te redden. 3 à 4 miljard is gezellig, 6 à 7 miljard is erover. Mass destruction weapons hebben we absoluut nodig om het milieu te beschermen.

of zoals mijn aardrijkskunde leerar zo mooi zegt:

"Een muur rond afrika bouwen en binne 50 jaar kijken of er nog overschieten."

"ze hebben waarschijnlijk elkaar opgeten."

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...