Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Europa wil verbod op tweetaktmotoren in brommers en grasmach


Grappa

Aanbevolen berichten

Van http://www.gva.be/nieuws/politiek/default.asp?art={59A5185B-4F86-4D25-997B-B830A7063A5E}

De Europese Commissie zal binnenkort mogelijk een verbod op de productie van tweetaktmotoren voorstellen. Uit recente studies blijkt die lawaaierige motoren, die ondermeer in heel wat brommers en grasmachines zitten meer fijn stof uitstoten dan vrachtwagens en bijgevolg erg vervuilend zijn.

De Europese Commissie is zich bewust van de problematiek, maar hoopt in de eerste plaats dat de vervuilende tweetaktmotoren door de producenten automatisch worden vervangen door minder vervuilende viertaktmotoren. Dat zou nodig zijn om de nu al bestaande normen voor koolwaterstof te halen.

Europarlementslid Saïd El Khadraoui (sp.a) toont zich tevreden met dit voornemen. “De uitstoot van fijn stof heeft een bijzonder negatief effect op fietsers en voetgangers,” zegt El Khadraoui. “Als we strenge emissienormen opleggen voor personenwagens en vrachtwagens, lijkt het me logisch dat we dat ook doen voor zwaar vervuilende brommers en scooters.”

----------------------------------------------------------------------------------

Weer fantastisch over nagedacht... wat met LML's met Euro3 norm ?

Link naar reactie
Europarlementslid Saïd El Khadraoui (sp.a) toont zich tevreden met dit voornemen. “De uitstoot van fijn stof heeft een bijzonder negatief effect op fietsers en voetgangers,” zegt El Khadraoui. “Als we strenge emissienormen opleggen voor personenwagens en vrachtwagens, lijkt het me logisch dat we dat ook doen voor zwaar vervuilende brommers en scooters.”

Dat is natuurlijk weer zo typisch. Ik wist nu persoonlijk niet dat een 2-takt meer uitstoot heeft dan een vrachtwagen, verschiet er zelfs van.

Maar echt verder kijken dan de neus lang is zit er weer niet in. Een 2-takt scooter die door de file heen kan en op de helft van zijn tijd op de bestemming is zal wel minder slecht zijn voor het milieu dan een auto die staat te filerijden. En ze hebben het hier enkel over fijn stof, wat met andere vervuilende zaken? 2-takt scooter verbruikt nog altijd minder dan 4-takt auto.

Ik zie ze inderdaad nog wel een extra belasting hier opheffen, want zo maar ineens verbieden om met een 2-takt rond te rijden is heel riskant, ik ken alvast een forum dat daar serieus gaat op vloeken :)

Link naar reactie

Volgens mij ligt het probleem enkel en alleen bij het financiele: men verdient weinig of niets op tweetakt voertuigen. Veelal zijn dit lichtere motoren waarop de staat geen belasting heeft. De eerste regel zal wel een invoering zijn van "vervuilende belasting" die dan integraal naar de schatkist gaat dan te dienen voor milieu. Daarna een verbod, en later misschien een totaal verbod om nog te rijden (zoals reeds in bepaalde gebieden in europa en grote europese steden).

Afwachten en vrezen voor onze hobby

slik.

Link naar reactie

Een 2 takt motor kan zonder veel problemen even zuinig en "proper" zijn als een 4takt met hetzelfde vermogen. De zwaar vervuilende brommers en scooters waarover wordt gesproken zijn veel zuiniger en efficienter dan vrachtwagens en auto's die veelal halfbeladen en nutteloos rondrijden. Een zuinige 2takt scooter verbruikt te weinig en brengt dus te weinig op voor (groot)vadertje staat.

De scooter en motorfiets zijn ook het simpelste en snelste antwoord op het fileprobleem aangezien dat de treinconducteurs toch alleen maar staken.

Het gaat hier weeral om een maatregel dis bedoelt is om de consument een rib uit het lijf te trekken.

Veel motorconstructeurs zijn inspanningen aan het doen om 2takt terug in de racerij te brengen, vooral crossmotoren. De ontwikkelings- en productiekost van 2takt blokjes is namelijk veel lager dan die van 4takt.

Dit zijn dingen waar de overheid zijn hebberige handen vanaf MOET houden. We beginnen meer en meer restricties en nadelen te ondervinden van ons "prachtig" en "eengemaakt" europa dan voordelen.

Het is weeral bewezen dat het milieu een modewoord is dat veel te serieus wordt genomen door onze angstvallige en incompetente volksvertegenwoordigers.

greetz

Link naar reactie

Het gaat wel over de Europese Commissie. Vadertje staat is hier niet rechtstreeks hun zakken aan't vullen.

Dat 2takt motoren weg gingen vallen was ook al veel vroeger bekent.

Ik hoop er alleen nog op dat ze niet rechtstreeks bij de consument gaan aankloppen.

(de maatregelen gaan wel zeker naar de constructeurs)

Heb ook nog een gewetensvraag.

Hoeveel px'en met cat hebben binnen 5 jaar een sito of sito+ potje zonder cat steken, i.p.v. een origineel exemplaar?

(dit is geen verwijt. Want ik zou het zelfde doen!)

Link naar reactie

Weet het niet. Heb zelf nooit 1 met cat gehad.

Maar zou denken van wel. Het is toch gemaakt om enkele 1000km mee te gaan? (zou ik toch denken)

Maar dat was juist het punt dat ik in de groep wou smijten.

Wie geeft er nu om die catalysator?

Link naar reactie
Je weet toch dat er geen echte katalysator in een PX125 zit.? Piaggio/LML noemt het een katalysator maar eigenlijk is het een luchtpompje dat verse, propere lucht in de uitlaat pompt om zo het aantal "schadelijke" stoffen te verdunnen.

Greetz

Dus, als ik het goed begrijp dezelfde uitstoot, maar omdat die verdund wordt is hij minder vervuilend. Ja, ik begin de logica van de europarlementariërs stilaan te begrijpen. Ongeveer hetzelfde als Vlaanderen die "verse lucht" gaat kopen in Rusland om aan de euronorm te voldoen... Groetjes, nero.

Link naar reactie

Beetje ernstig blijven hé.

Dat 2-takt enorm vervuilend is, is geen fabeltje. Ook al hoor je dat misschien niet graag.

En dat er een pak rondrijden die al helemaal niet goed zijn afgesteld is minstens even waar (ik wil de brommers die al 20 jaar rondtuffen zonder enig nazicht niet te eten geven).

Persoonlijk zie ik niet in waarom auto's wél naar een keuring zouden moeten en andere vervoermiddelen NIET ... wie in orde is met alles hoeft niets te vrezen, en voor oldtimers kunnen er andere regels afgesproken worden. Op die manier zullen ook de sjoemelaars en malafide verkopers er misschien wat sneller uit gaan, omdat er dan een controle is, en je een Vespa bijvoorbeeld niet zal kunnen verkopen zonder eerst te laten keuren hier. Zie ik als een prima maatregel om de curry's er uit te bonjouren.

En één van de redenen waarom ik mijn PX wegdoe is precies die uitstoot.

Verder zie ik nog geen verbod komen op 2-takt, maar dat er iets aan gedaan wordt is voor mij positief.

Link naar reactie
Het zou wel beter zijn voor mijn longeskes. Nu heb ik na elke grote rit last van mijn longen door de tweetaktsmog...

Je kan altijd een 4-takt clubje oprichten en met die mensen ritjes gaan doen hé. ;-)

Link naar reactie
Het zou wel beter zijn voor mijn longeskes. Nu heb ik na elke grote rit last van mijn longen door de tweetaktsmog...

Je kan altijd een 4-takt clubje oprichten en met die mensen ritjes gaan doen hé. ;-)

Ik rij altijd met men voeten vooruit om die 2takten van de weg te duwen

:-))

Link naar reactie
Het zou wel beter zijn voor mijn longeskes. Nu heb ik na elke grote rit last van mijn longen door de tweetaktsmog...

Je kan altijd een 4-takt clubje oprichten en met die mensen ritjes gaan doen hé. ;-)

Ik rij altijd met men voeten vooruit om die 2takten van de weg te duwen

:-))

WEGPIRAAT! ;-)

Link naar reactie
Beetje ernstig blijven hé.

En één van de redenen waarom ik mijn PX wegdoe is precies die uitstoot.

Heb jij een auto? Hoe ga je naar de bakker? Verwarm jij je huis? Ga nooit meer met het vliegtuig op verlof. Je kan zo blijven doorgaan. Nog nooit in de file gestaan op de Brusselse ring tss al die vrachtwagens, ach ja, vergeten, uit studies blijkt dat vrachtwagens ni zo vervuilend zijn dan 2-takt motoren... ...duh???? Zijn jullie zich bewust dat één van de meest vervuilende motoren de 2-takt diesels zijn van op de grote vrachtschepen. Eigenaardig genoeg moet daar niets aan gedaan worden...rarara?

Link naar reactie
Beetje ernstig blijven hé.

En één van de redenen waarom ik mijn PX wegdoe is precies die uitstoot.

Heb jij een auto? Hoe ga je naar de bakker? Verwarm jij je huis? Ga nooit meer met het vliegtuig op verlof. Je kan zo blijven doorgaan. Nog nooit in de file gestaan op de Brusselse ring tss al die vrachtwagens, ach ja, vergeten, uit studies blijkt dat vrachtwagens ni zo vervuilend zijn dan 2-takt motoren... ...duh???? Zijn jullie zich bewust dat één van de meest vervuilende motoren de 2-takt diesels zijn van op de grote vrachtschepen. Eigenaardig genoeg moet daar niets aan gedaan worden...rarara?

Mijn auto rijdt op LPG. Naar de bakker ga ik te voet of met de fiets.

Ik verwarm mijn huis 8 maanden per jaar met gascondensatieketel.

Als iedereen altijd begint met over een ander (de camion, het binnenschip, het vliegtuig, ...) te zagen komen we geen millimeter verder. Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en ook voor zijn eigen deur wil vegen misschien wel.

Dus ook de camions en binnenschepen, en ook de scooterrijders. Maar direct gepikeerd reageren als er iets gezegd wordt dat je niet aanstaat ... 2-takt vervuilt nu eenmaal serieus veel, dat is een feit.

Link naar reactie

Ik ben voor een sterk ecologisch beleid. MAAR: repressieve maatregelen op een beperkte groep van mensen die nu al met een twee-taktje rijden is natuurlijk pure onzin. Je moet mensen stimuleren het goede te doen, niet straffen omdat ze een old-timertje hebben.

Jij hebt een condensketel: dan heb je daar subsidies voor gekregen. Dat is positief stimuleren. Taksen heffen op bestaande brommertjes, is hetzelfde als iedereen die nu met mazout stookt gaan beboeten... Zoals je weet gebeurt het omgekeerde (stookoliefactuur)

Link naar reactie

Ik ben ook voor een goed ecologisch beleid.

voorbeeld : Mijn dochter is 9 jaar en er was een week rond het thema afval en hoe ermee omgaan.

De kinderen van de school werden gemotiveerd om alles gescheiden te houden en dit werd tot in de kleinste detail uitgewerkt; papier bij papier, conserven bij conserven, petflessen bij petlessen etc... Mijn dochter was super gemotiveerd en bracht haar houding mee naar huis tot de laatste dag dat alles door de kinderen buiten de schoolpoort geplaatst werd wachtend op huisvuilophaling. Tijdens de speeltijd kwam de vuilniswagen en deponeerde alles wat de kinderen mooi gescheiden hadden, samen in de vrachtwagen. Mijn dochter was zwaar beledigd en verontwaardigd.

Wij , als kleine man doen ons best en houden rekening met het milieu. Maar er gebeurt heeeeeeeel veel boven onze kop waarvan wij totaal niets weten.

Uitstoot van vrachtwagens is enorm, maar economisch durft men niet tegen deze sector in te gaan (gevaar op stakingen etcc). De meest eenvoudige oplossing is sancties treffen tegen de kleine man die toch niet reageert.

Effectief moet iedereen meedoen voor een goed milieu, maar dan ook iedereen en niet alleen de kleine man !

Vaak zijn de maatregelen die de overheid treft, volledig naast de kwestie en enkel gebaseerd op geld ! ; dieseltaks wordt afgeschaft terwijl het bewezen is dat dit zwaarder vervuild, LPG wordt zwaarder getaxeerd als benzine niettegenstaande minder vervuilend, een lichte vrachtwagen betaalt 100 euro taks terwijl deze meer vervuilen dan een standaard wagen (maar er hangt een volledige sector aan).

Wij zijn maar een marjonet in het gebeuren en ik hoop dat ik nog lang met m'n scooter mag rondrijden.

Grtz

Link naar reactie
Ik ben voor een sterk ecologisch beleid. MAAR: repressieve maatregelen op een beperkte groep van mensen die nu al met een twee-taktje rijden is natuurlijk pure onzin. Je moet mensen stimuleren het goede te doen, niet straffen omdat ze een old-timertje hebben.

Jij hebt een condensketel: dan heb je daar subsidies voor gekregen. Dat is positief stimuleren. Taksen heffen op bestaande brommertjes, is hetzelfde als iedereen die nu met mazout stookt gaan beboeten... Zoals je weet gebeurt het omgekeerde (stookoliefactuur)

Ten eerste is er nog lang geen sprake van repressieve maatregelen. Het is een voorstel van de Europese Commissie. Reken op minstens 4 jaar voor hier iets van doorsijpelt in nationale wetgeving, in serieus afgezwakte vorm.

Ik maak me weinig zorgen. Er is nog niet eens een motorkeuring in België, dus we staan nog heel ver af van een controle van uitstoot van brommers en scooters.

In het slechtste geval komt er eerst een motorkeuring, met daaraan gekoppeld de mogelijkheid om voor een Vespa een soort oldtimerkeuring te krijgen (naar analogie met wagens) met beperkingen qua gebruik.

Maar zelfs dan zal het volstaan om een nieuwe LML motor in je oude Vespa te monteren en te voldoen aan de vereisten qua uitstoot (LML = EUR3 norm).

Dus allemaal niet zo panikeren.

Wat het stookoliefonds betreft : slecht idee. Ook de gasprijzen stijgen serieus, toch wordt dat niet financieel ondersteund. Als je voor mazout kiest, moet je er de prijsschommelingen ook maar bijnemen. Zo worden mensen niet gestimuleerd om die oude ketel te saneren en naar een properder manier om te schakelen.

Link naar reactie
LPG wordt zwaarder getaxeerd als benzine niettegenstaande minder vervuilend

?

Op LPG worden géén accijnzen geheven in België. Nul komma nul. Je betaalt wel een aanvullende verkeersbelasting (is de voorwaarde vanuit Europa om de accijnzen op nul te kunnen houden in België), maar dat bedrag is verwaarloosbaar.

Bovendien is het niet enkel "de kleine man" die geviseerd wordt. De industrie heeft de voorbije jaren al zware inspanningen geleverd, dus mag jan modaal nu ook even een inspanning doen.

Link naar reactie

@Pascal: Ik ben ni gepikeerd en het siert u wat jij doet maar verwacht ni van iedereen van gewoon in het gareel te lopen. Het is zoals Pewe zegt, wij zouden moeite moeten doen en de hele groten laat men met rust omwille van financiele doeleinden. Ik wil ook wel moeite doen maar dan zal er wel motivatie moeten zijn.

Mike.

Link naar reactie

Heeft niets te maken met in het gareel lopen. Wel met putting your money where your mouth is. Als iedereen verwacht dat een ander inspanningen doet voor het milieu en zijzelf niet dan gebeurt er niets. En wat motivatie betreft : als er geen dwingende wetgeving was geweest, dan had ook de industrie NIETS ondernomen. De motivatie moet soms een beetje 'gestimuleerd' worden. Ik ben sommige dagen ook niet gemotiveerd om te gaan werken, toch doe ik het. Omdat er een stok achter de deur zit.

Dat men de hele groten met rust laat is onzin. De wetgeving voor de industrie en professionelen is vele malen ingrijpender dan voor particulieren.

Een carossier die na 30 jaar zonder boe of ba op 2 jaar tijd volledig moet switchen naar watergedragen lakken, dat is nog eens iets anders dan een klein kansje op ooit misschien een strengere controle van 2-takt motoren.

En wat het wegvervoer betreft : die camions zijn elke dag op de baan voor jou en mij. Zonder die camions géén gevulde supermarkten, of geen onderdelen voor Vespa's die thuis geleverd worden.

M.a.w. : als iedereen een klein beetje verantwoordelijkheid opneemt zijn we al een klein stukske verder.

Link naar reactie

Allemaal goed en wel maar ik begrijp niet dat ze al die moeite doen voor ocharm die paar 2 taktjes aan te pakken die amper 5000 km per jaar doen oftewel 5000 meter per jaar voor een grasmaaier.

Hoeveel gram fijn stof heb je dan effectief uitgestoten op een jaar? Dát is de essentiële vraag.

Is dat de prioriteit? Zijn ze daarvoor moeite aan het doen?

Betalen wij één of ander parlementair om maanden en weken een voorstel uit te werken zodat ze de groep weggebruikers, die brutto hét minste fijn stof uitstoot per jaar, kunnen verbieden te circuleren. Grasmaaiers ,komaan, laat me niet lachen he !

Ik heb meer last van de pollen in de zomer dan fijn stof. Gaan ze bloemen verbieden te verstuiven?

Link naar reactie

Wel Pascal, dit is nu de eerste keer dat er wat dit onderwerp betreft een ernstige, gefundeerde reactie wordt gegeven. Ik geef je overschot van gelijk.

Ik begrijp best wel dat het niet leuk is te moeten horen dat je hobby vrij vervuilend is, maar door andere vervuilers aan te wijzen wordt ze er niet properder op.

Mensen die dag in dag uit met de luchtwegenproblemen van hun kinderen in de weer zijn, mensen die te horen krijgen dat hun terminale ziekte wel een verband kan houden met milieuinvloeden, mensen die graag zouden willen dan hun kinderen ook nog een kwalitatief leven zouden kunnen leiden, ... wel ga aan die mensen maar eens uitleggen dat je als heel kleine man maar een heel klein beetje vervuilt.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...