Ga naar inhoud
Vespaforum.be

aflaten motorolie bij et4 125CC


ard

Aanbevolen berichten

Hallo,

Kan er mij iemand zeggen waar ik de aflaatbout kan vinden ? En de juiste hoeveelheid olie die ik erin moet doen ?

Het soort olie dat ik moet gebruiken heb ik al gevonden op het vespa forum !

Zeker SAE 30 !!!

Ben maar een beginnende vespist en moet nog veel leren.

Link naar reactie

Wat er in een 4takt moet, weet ik niet... maar ik zou er toch niet zomaar vanuit gaan dat je er SAE30 moet inkappen !

Wat je gevonden hebt op dit forum omtrent SAE30 is dat die olie gebruikt wordt om in de versnellingsbak van een handgeschakelde Vespa te kappen. Een ET4 is dat niet.

Link naar reactie

Ok zal volgende week dan maar eens om mijn gerief rijden bij vespa dealer in gent niet ver van de brug over het kanaal gent-terneuzen (ik ken de naam van de winkel niet) Ik hoop dat ik daar al mijn gerief vind.

Ik heb nu ook gezien dat er achteraan ook een peilstokje is. Is dat soms voor de versnellingsbakolie ? Zal deze dan ook moeten vervangen zeker ? Hoeveel zou daar in moeten ? Je ziet dat ik nog een beginneling ben hé. Maar eens gedaan kan ik mijn plan trekken.

Groetjes

Ard

Link naar reactie

Als je een ZAPM19 serie hebt, LEADER motor : inderdaad één liter motorolie nodig, een tikkeltje meer als het filter ook vervangen wordt .ZAPM04 bevat wat minder dan een liter olie. Goed nazien en zeker niet te veel olie indoen.

Peilstokje achteraan is idd voor de olie in de eindoverbrenging. Regelmatig eens nakijken maar normaal verbruik je daar niets van. Indien wel is dit een teken dat er een probleem is. Bovendien blijft die olie kraakproper (zoniet is dat wéér en indicatie van een ernstig probleem) en je kan ze best om de twee jaar vervangen.

Gebruik voor je carter Synthetische olie SAE 5W/40 die voldoet aan de specificatie API SL (of ACEA A3 of JASO MA)- Vervang de carterolie minstens een maal per jaar en zeker om de 5.000 Km.

Voor de achternaaf : Synthetische multigrade olie SAE 80W90 (specificatie API GL-4)

Spons van de luchtfilter : minerale olie met additief om de stofadhesie te vergroten.

Motorolie vervangen ZAPM19:

1. uitlaat demonteren : 2 bouten

2. onderaan aftapplug uitdraaien en olie aflaten.

3. Oliefilter afnemen (zit zoals bij een auto buiten op). Nieuwe filter : beetje olie op pakking smeren voor extra-dichting.

4. Aftapplug herplaatsen (niet vergeten hoor !)

5. 1 liter olie invullen.

6. Uitlaat opnieuw bevestigen.

7. Niveau nakijken.

8. Boel opruimen. Ritje gaan maken.(langs het containerpark om de oude olie weg te doen ...).

ZAPM04 filterelement zit binnen in cfr. : http://www.easyparts.nl/showdrawing/913/33374/-/0-968-1-m425-m1674-s913-d33374/Oil_filter.html

Olie achternaaf vervangen : zie hier :

http://www.modernvespa.com/forum/topic593.html

Sponsje van luchtfilter : onderhoudsfrequentie afhankelijk van hoeveel stoffige wegen je berijdt. Als je vaak op stoffige aardewegen rijdt (of de woestijn in trekt) na een paar maand eens uithalen om te zien hoe vol het zit. Anders om het jaar eens kuisen : uitwassen in zuivere benzine, laten drogen, in speciale olie dompelen en terugplaatsen. Sponsje zit in zwart plastic doosje aan linkerzijde tegen carrosserie - helmbak uitnemen om doosje te bereiken).

K2

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...