Ga naar inhoud
Vespaforum.be

reizen met de vespa


Matjas

Aanbevolen berichten

Had me dat zelfde afgevraagd voor een 125cc en heb naar een rijschool gemaild met die vraag.

Ze raden me aan om een europees rijbewijs te halen dat kan je gwoon aanvragen op het gemeentehuis waar je woont. Kost je 11 eu en tweepasfotokes. En dan kan je heel europa met je vespa doorkruisen. Als je zeker wil zijn bel een rijschool in je buurt...

p.s. Heb wel een autorijbewijs van voor 1989, wel rekening mee houden natuurlijk,

en nu staat er duidelijk op dit rijbewis vermeld van << 25 KW tot 0,16 KW/Kg.

Groetjes en succes.

Link naar reactie

Idd enkel in België. Ik heb een mail gestuurd naar mobiliteit.fgov met de vraag of ik met een Europees rijbewijs in het buitenland tot 125 cc kon rondrijden en kreeg deze antwoorden:

Mijnheer,

Als u in het bezit bent van een rijbewijs dat sedert meer dan twee jaar geldig is voor categorie B, mag u hiermee rijden op Belgisch grondgebied rijden met een lichte motorfiets. Met een lichte motorfiets wordt bedoeld een motorfiets die is uitgerust met een cilinder waarvan de inhoud niet meer is dan 125 cm³ en waarvan het vermogen niet meer is dan 11 kW. Om van deze uitbreiding gebruik te kunnen maken moet het rijbewijs niet worden omgewisseld, aangezien hiervoor geen extra vermelding op het rijbewijs wordt gezet.

Indien u in het buitenland met deze motorfietsen wil rijden, moet u beschikken over een rijbewijs dat geldig is voor categorie A.

Hoogachtend,

Michiel Holemans,

Attaché.

Mijnheer,

Naar aanleiding van uw mail kan ik u hierbij mededelen dat dit een gunstmaatregel is die enkel van toepassing is op Belgisch grondgebied.

Daar het bovendien niet op uw rijbewijs wordt vermeld geldt dit voorrecht uiteraard niet in het buitenland en/of in andere EER-Lidstaten.

Met vriendelijke groeten.

Paul Heyman

Directie Verkeersveiligheid

Dienst Rijbewijs

City Atrium

Het bezitten van een Europees rijbewijs heeft dus inderdaad geen enkele invloed als het van na '89 is.

mvg,

Link naar reactie

@Matjas: Als ge mijn reden bedoelt om het niet te doen: ik vind het al lastig genoeg met ne PX om sommige gewone heuveltjes hier in Brabant op te rijden. ik zie me al bergop, beladen met tent etc, op ne bergpas, met een rits ambetante automobieltoeristen of truckers in mijn gat. Niet mijn idee van een aangenaam avontuurtje.

Link naar reactie

@matjas alvast veel succes gewenst - als je wil aanvoelen hoe het zou zijn met een 50cc'tje raad ik je aan om een keertje de road-movie "the straight story" (gebaseerd op waar gebeurd verhaal) te bekijken - mooie film maar onlangs in humo terecht vermeld als de traagste road-movie ooit

grts frutsab

Link naar reactie

Alles is te doen, alleen hoe sta jij ertegenover?

Met een scooter die technisch in orde is en een beetje parate kennis moet dit lukken.

Eenmaal onderweg wijst alles zichzelf wel uit!

En je moet wat geduld hebben... maar de reis ernaartoe is belangrijker dan het het doel op zich...

Link naar reactie

Ik zou toch eerst eens int weekend in twee dagen zo'n 400km naar de ardennen rijden en doe wat bergjes met je 50cc , als dit je lukt zal het wel geen probleem zijn. Je bent al in Milano na zo'n 940km en als je toch twee maand hebt...ik zou er zeker voor gaan mocht ik de tijd hebben. Enige probleem kan Zwitserland zijn, je moet de sint-gottard over, misschien is er een alternatief dit via de tunnel met de trein af te leggen?

Als je toevallig in Riccione passeert tussen 05-12 augustus kom dan eens goeiedag zeggen hé want ben er op verlof.

Veel succes.

Link naar reactie
Ik zou toch eerst eens int weekend in twee dagen zo'n 400km naar de ardennen rijden en doe wat bergjes met je 50cc , als dit je lukt zal het wel geen probleem zijn. Je bent al in Milano na zo'n 940km en als je toch twee maand hebt...ik zou er zeker voor gaan mocht ik de tijd hebben. Enige probleem kan Zwitserland zijn, je moet de sint-gottard over, misschien is er een alternatief dit via de tunnel met de trein af te leggen?

Als je toevallig in Riccione passeert tussen 05-12 augustus kom dan eens goeiedag zeggen hé want ben er op verlof.

Veel succes.

Oeps, je gaat pas in 2009 lees ik net.

Link naar reactie

Ik denk dat het inderdaad zinvol zal zijn om eerst een aantal proefritten te maken, vooraleer er definitief aan te beginnen. De Alpen over geraken zal misschien niet zo gemakkelijk zijn, maar mits voldoende rust in te bouwen om het beestje te laten bekomen, zou het met een goede vespa hopelijk moeten lukken. En de rit op zich is inderdaad belangrijker dan de aankomst, als we dan eens een dagje noodgedwongen met pech zitten, geeft dat natuurlijk niet.

@italian bastard: moest ge blijven plakken tot 2009 zal ik zeker eens langskomen :-)

We zijn op dit moment de eerste kleine stappen aan het zetten om onze droom te verwezenlijken en vanaf september ga ik beginnen uitkijken naar een vespa zodat k nog ruim een jaar de tijd heb. alvast merci voor de tips

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

de vraag is hier reeds gesteld, maar een duidelijk antwoord heb ik nog niet gekregen. Is het praktisch mogelijk om met een (nieuwe) vespa 50cc verre reizen te maken. Mensen met veel vespa-reis ervaring kunnen hier misschien op antwoorden.

Alvast bedankt

Link naar reactie

Als je veel tijd hebt en avontuurlijk aangelegd bent denk ik niet dat er een probleem is. Vergelijk het met wielertoeristen die naar Frankrijk rijden ed. Neem alleen je tijd (niet constant volgas) rijden en probeer zoveel mogelijk de drukke routes te vermijden. Maar zoals hier een paar maal is uitgelegd, doe eens de test door bvb een paar dagen naar de ardennen te rijden (met dezelfde bagage die zinnens bent van mee te nemen), zo zul je zelf snel ondervinden of dit je af gaat. Groetjes, nero.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

kom net terug van het zuiden van Frankrijk

prachtig om daar rond te rijden, zeker voor het centraal massief is het nog redelijk vlak tussen de fruitgaarden

ben er in chanas afgereden,

Moet wel pillen meenemen tegen draainissen éénmaal de rhone overgereden.

Indien je geen ervaring hebt met rijden is dit echt geen aanrader, je graaft je eigen graf op de autosnelweg

Zeker in Lion de ring nemen en niet den tunnel of je vergast in de tunnel, altijd fille

ze zijn aan het werken van na Dijon tot in het zuiden, dus rijden tussen betonblokken en snelweg niet verlicht

tussen deze blokken moet je zekers de 100 km halen of ge kunt het schudden

Link naar reactie

Je fimpjes uploaden via http://www.youtube.com (je moet je wel eerst inschrijven als lid)

Het oploaden duurt wel een tijdje en lukt niet altijd van de eerste keer. Na het uploaden en verwerken kan je het filmpje bekijken op hun site. Als je dan de link van de pagina waarop je filmpje staat hier op het forum kopiërt kunnen wij het ook bekijken. Zeker doen (ben benieuwd). Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...