Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Bandenspanning


Bo

Aanbevolen berichten

Hopelijk is dat niet tegelijk met de customshow te Antwerpen,want anders wordt het nog lastig kiezen...

Bandenspanning---------Customshow... ..

What will it be??

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Hey mensen,

Klein vraagje over de ideale bandenspanning van een LML 125 of Vespa PX: in het boekje staat 1.8 bar achteraan zonder passagier en 1.2 bar vooraan. 1.2 bar lijkt mij vrij laag vooraan, wat zetten jullie? Ik zet meestal gewoon 1.8 bar zowel vooraan als achteraan, maar ik ga de voorste eens aflaten tot 1.2 bar en zien wat het geeft.

bedankt

tjubix

Link naar reactie

ja, het zwaarste gewicht van een scooter situeert zich achteraan (motor). Probeer je scooter maar eens vooraan op te heffen en dan achteraan, je zal het verschil wel merken. ;-)

Te hoge bandenspanning is ook niet goed want dan 'kleven' je banden niet meer op de baan maar dan vlieg je erover (wobbeling effect).

Link naar reactie

Ik hoorde van Jan van Classic scooter dat de beste spanning 1.8 vooraan is en 2.0 achteraan, zonder passagier.

Dan is de info die in het instructieboekske staat van mijn LML toch niet echt goed: daar staat 1.2 vooraan en 1.8 achteraan. Ne mens zou voor minder gaan twijfelen op den duur...

Link naar reactie

Ja laat ons hopen...

Heeft iemand van jullie trouwens een idee of volgende symptomen van een slechte bandenspanning het resultaat zijn of van iets anders:

bij het hard afremmen het gevoel hebben dat het voorwiel lichtjes waggelt, alsof je over een paar lichte bobbels in het wegdek of over een licht oneffen rijoppervlak aan het rijden bent...

Link naar reactie

Denk dat die 2.2 achteraan toch wat teveel is hoor, en vooraan ook. Ik heb al gemerkt dat een lichte afwijking in de bandenspanning echt veel verschil kan geven qua wegligging. Probeer uw banden eens af te laten tot 1.8 vooraan en 2.0 achteraan en vertel het ons dan ;-)

Wat trouwens ook lastig is om echt de juiste bandenspanning in te stellen: wanneer je de slang losmaakt van uw pipet van uwen band ontsnapt er altijd een deel lucht, dus eigenlijk moet ge iets meer lucht inpompen om dan ongeveer op de juiste spanning te zitten vermits er altijd wat lucht nog ontsnapt en dat kan toch wel rap 0.1 bar schelen.

Link naar reactie

Als je de banden oppomt aan een benzinestation heb je (ik toch niet) dit probleem niet. En de waarden daar zijn altijd meer correct als bij een "homemade" compressor.

Bedankt voor de tip van de bandenspanning. Uitproberen is idd de beste methode, alleen nog maar omdat er zoveel verschillende bandentypes bestaan + types vespa + type berijders.:)

Een te lage bandenspannig vooraan geeft dat het stuur in de bochten onstabiel wordt en waarschijnlijk bij het remmen ook. Een te lage bandenspanning achteraan zorgt er dan weer voor dat de vespa onder je begint te "dansen".

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ja, tzal ook afhankelijk van uw voorkeur en rijstijl afhangen welke de beste bandenspanning is...

maar je moet ook oppassen dat uw banden niet te warm zijn om ze op te pompen, want dan staan ze sowieso al op een hogere druk dan met koude banden.

Dus eerst een paar kilometer naar een benzinestation rijden maakt uw banden warm en ook een verkeerde bandenspanning; ik heb het gemerkt, na 8 km rijden naar een benzinestation met GRATIS luchtpomp (den Dats van Colruyt bvb.) zat mijn bandenspanning ongeveer op 0.3 à 0.4 bar hoger dan met koude banden.

Enfin ja, echt een drama zal het ook niet zijn.

Link naar reactie

Sorry, even off-topic: @Gunther: uw klein achteruitkijkspiegelke op uw donkergrijze LML, heeft dat enig nut? Zie je daarmee welk verkeer er achter u komt? Ik wil dat misschien ook plaatsen en ene spiegel weghalen.

thx

Link naar reactie
  • 9 maanden later...
maar je moet ook oppassen dat uw banden niet te warm zijn om ze op te pompen, want dan staan ze sowieso al op een hogere druk dan met koude banden.

Dus eerst een paar kilometer naar een benzinestation rijden maakt uw banden warm en ook een verkeerde bandenspanning; ik heb het gemerkt, na 8 km rijden naar een benzinestation met GRATIS luchtpomp (den Dats van Colruyt bvb.) zat mijn bandenspanning ongeveer op 0.3 à 0.4 bar hoger dan met koude banden.

Zijn er nog ervaringsdeskundigen hierover?

Dus als de banden warm staan en ge blaast ze een beetje bij, is 't geen probleem om ze tot 2.5 bar te zetten?

'k heb het over ne GTS SUPER 125i.e. op z'n standaard Pirelli's ...

Link naar reactie

De zoekfunctie op dit forum is een zéér handig tooltje, maar helaas gebruikt men het véél te weinig.

http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/search/node/bandenspanning&page=1

Voor de echt "plastic deskundigen" kan je misschien beter hier eens een kijkje nemen:

http://www.modernvespa.com/forum/index.html

Dit topic staat trouwens onder techniek tweetakt vespa's??????

Link naar reactie

Erix, ge kunt een stukske zagen kerel ! Hoe denkt gij eigenlijk dat ik in een topic van juni 2009 uitgekomen ben ???

Ik gebruikte weldegelijk de zoekfunctie en zocht op "bandenspanning" en "warm" en kwam inderdaad uit op welgeteld één post waarin kort gesproken werd over de controle van de bandenspanning TERWIJL DE BANDEN WARM STAAN !! Ik startte geen nieuw topic op, ik kwam gewoon terug op een OUDE POST van iemand anders (nb dus een post van bijna een jaar geleden). En dan krijg ik bovendien nog op m'n kop dat de topicstarter z'n topic blijkbaar op een verkeerde plaats startte ...

Begrijpe wie begrijpen kan !! Maar blijkbaar hangt gij liever de wijsneus uit dan een degelijk antwoord mee te geven ... ZWIJG DAN !

Of is 't probleem dat ik met m'n plastieken brommerke jou kom storen in jou "'t-is-hier-enkel-voor-de-classic-vespa-forum" gedoe ?

Dixit !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...