Bo Geplaatst: 12 maart 2008 Delen Geplaatst: 12 maart 2008 Hallo Ik ben een tevreden eigenaar van een GTS 250 met topkoffer.Kan mij iemand vertellen wat de juiste bandenspanning is. Dank!! Link naar reactie
supervespa Geplaatst: 12 maart 2008 Delen Geplaatst: 12 maart 2008 staat dat niet op de band zélf trouwens? Link naar reactie
krikke Geplaatst: 12 maart 2008 Delen Geplaatst: 12 maart 2008 Waar en wanneer is dat te doen die bandenspanning? En komt daar veel volk op af? :-) Link naar reactie
Cult Geplaatst: 12 maart 2008 Delen Geplaatst: 12 maart 2008 Hopelijk is dat niet tegelijk met de customshow te Antwerpen,want anders wordt het nog lastig kiezen... Bandenspanning---------Customshow... .. What will it be?? Link naar reactie
The Sarge Geplaatst: 12 maart 2008 Delen Geplaatst: 12 maart 2008 Awel Krikke, daar heb ik nu eens smakelijk om moeten lachen, zie Link naar reactie
tjubix Geplaatst: 3 juni 2009 Delen Geplaatst: 3 juni 2009 Hey mensen, Klein vraagje over de ideale bandenspanning van een LML 125 of Vespa PX: in het boekje staat 1.8 bar achteraan zonder passagier en 1.2 bar vooraan. 1.2 bar lijkt mij vrij laag vooraan, wat zetten jullie? Ik zet meestal gewoon 1.8 bar zowel vooraan als achteraan, maar ik ga de voorste eens aflaten tot 1.2 bar en zien wat het geeft. bedankt tjubix Link naar reactie
RoflGts300 Geplaatst: 3 juni 2009 Delen Geplaatst: 3 juni 2009 Gewoon in uw boekske kijken! 1.8 dacht ik zonder passagier ... met passagier is't 2.1 à 2.2 Link naar reactie
EriX Geplaatst: 3 juni 2009 Delen Geplaatst: 3 juni 2009 Vooraan 1.5 à 1.6, achteraan 2.0 of meer (afhankelijk van je eigen gewicht en medepassagier of niet). Link naar reactie
tjubix Geplaatst: 3 juni 2009 Delen Geplaatst: 3 juni 2009 Maar is het normaal dat het verschil in spanning tussen voor- en achterband zo groot moet? 0.6 bar verschil volgens het boekske (1.8 en 1.2)... merci Link naar reactie
EriX Geplaatst: 3 juni 2009 Delen Geplaatst: 3 juni 2009 ja, het zwaarste gewicht van een scooter situeert zich achteraan (motor). Probeer je scooter maar eens vooraan op te heffen en dan achteraan, je zal het verschil wel merken. ;-) Te hoge bandenspanning is ook niet goed want dan 'kleven' je banden niet meer op de baan maar dan vlieg je erover (wobbeling effect). Link naar reactie
tjubix Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 Ik hoorde van Jan van Classic scooter dat de beste spanning 1.8 vooraan is en 2.0 achteraan, zonder passagier. Dan is de info die in het instructieboekske staat van mijn LML toch niet echt goed: daar staat 1.2 vooraan en 1.8 achteraan. Ne mens zou voor minder gaan twijfelen op den duur... Link naar reactie
Joene Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 ...en Jan is de LML-goeroe ;-) Link naar reactie
tjubix Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 Ja laat ons hopen... Heeft iemand van jullie trouwens een idee of volgende symptomen van een slechte bandenspanning het resultaat zijn of van iets anders: bij het hard afremmen het gevoel hebben dat het voorwiel lichtjes waggelt, alsof je over een paar lichte bobbels in het wegdek of over een licht oneffen rijoppervlak aan het rijden bent... Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 ...of dat de vespa bij fors remmen (achterrem) bij de minste oneffenheid de neiging heeft om van de grond te komen en (even) door te slippen? Ik heb nu 2 vooraan en 2.2 achteraan. Groetjes, nero. Link naar reactie
tjubix Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 Denk dat die 2.2 achteraan toch wat teveel is hoor, en vooraan ook. Ik heb al gemerkt dat een lichte afwijking in de bandenspanning echt veel verschil kan geven qua wegligging. Probeer uw banden eens af te laten tot 1.8 vooraan en 2.0 achteraan en vertel het ons dan ;-) Wat trouwens ook lastig is om echt de juiste bandenspanning in te stellen: wanneer je de slang losmaakt van uw pipet van uwen band ontsnapt er altijd een deel lucht, dus eigenlijk moet ge iets meer lucht inpompen om dan ongeveer op de juiste spanning te zitten vermits er altijd wat lucht nog ontsnapt en dat kan toch wel rap 0.1 bar schelen. Link naar reactie
nero Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 Als je de banden oppomt aan een benzinestation heb je (ik toch niet) dit probleem niet. En de waarden daar zijn altijd meer correct als bij een "homemade" compressor. Bedankt voor de tip van de bandenspanning. Uitproberen is idd de beste methode, alleen nog maar omdat er zoveel verschillende bandentypes bestaan + types vespa + type berijders. Een te lage bandenspannig vooraan geeft dat het stuur in de bochten onstabiel wordt en waarschijnlijk bij het remmen ook. Een te lage bandenspanning achteraan zorgt er dan weer voor dat de vespa onder je begint te "dansen". Groetjes, nero. Link naar reactie
tjubix Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 Ja, tzal ook afhankelijk van uw voorkeur en rijstijl afhangen welke de beste bandenspanning is... maar je moet ook oppassen dat uw banden niet te warm zijn om ze op te pompen, want dan staan ze sowieso al op een hogere druk dan met koude banden. Dus eerst een paar kilometer naar een benzinestation rijden maakt uw banden warm en ook een verkeerde bandenspanning; ik heb het gemerkt, na 8 km rijden naar een benzinestation met GRATIS luchtpomp (den Dats van Colruyt bvb.) zat mijn bandenspanning ongeveer op 0.3 à 0.4 bar hoger dan met koude banden. Enfin ja, echt een drama zal het ook niet zijn. Link naar reactie
gunter Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 ik heb vooraan en achtereaan 2.0 kg Link naar reactie
tjubix Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 Sorry, even off-topic: @Gunther: uw klein achteruitkijkspiegelke op uw donkergrijze LML, heeft dat enig nut? Zie je daarmee welk verkeer er achter u komt? Ik wil dat misschien ook plaatsen en ene spiegel weghalen. thx Link naar reactie
gunter Geplaatst: 4 juni 2009 Delen Geplaatst: 4 juni 2009 je ziet daar iets in maar nu ook niet overdreven veel. Ik zou zelfs zonder rijden maar ja 1 spiegel is verplicht Link naar reactie
dommel Geplaatst: 16 maart 2010 Delen Geplaatst: 16 maart 2010 maar je moet ook oppassen dat uw banden niet te warm zijn om ze op te pompen, want dan staan ze sowieso al op een hogere druk dan met koude banden. Dus eerst een paar kilometer naar een benzinestation rijden maakt uw banden warm en ook een verkeerde bandenspanning; ik heb het gemerkt, na 8 km rijden naar een benzinestation met GRATIS luchtpomp (den Dats van Colruyt bvb.) zat mijn bandenspanning ongeveer op 0.3 à 0.4 bar hoger dan met koude banden. Zijn er nog ervaringsdeskundigen hierover? Dus als de banden warm staan en ge blaast ze een beetje bij, is 't geen probleem om ze tot 2.5 bar te zetten? 'k heb het over ne GTS SUPER 125i.e. op z'n standaard Pirelli's ... Link naar reactie
EriX Geplaatst: 16 maart 2010 Delen Geplaatst: 16 maart 2010 De zoekfunctie op dit forum is een zéér handig tooltje, maar helaas gebruikt men het véél te weinig. http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/search/node/bandenspanning&page=1 Voor de echt "plastic deskundigen" kan je misschien beter hier eens een kijkje nemen: http://www.modernvespa.com/forum/index.html Dit topic staat trouwens onder techniek tweetakt vespa's?????? Link naar reactie
sprangers_stefan Geplaatst: 16 maart 2010 Delen Geplaatst: 16 maart 2010 mijn dealer zei bandenspanning 2.2 voor en achter te zetten. kwestie van proberen, heb met 2.2 geen problemen. Link naar reactie
dommel Geplaatst: 16 maart 2010 Delen Geplaatst: 16 maart 2010 Erix, ge kunt een stukske zagen kerel ! Hoe denkt gij eigenlijk dat ik in een topic van juni 2009 uitgekomen ben ??? Ik gebruikte weldegelijk de zoekfunctie en zocht op "bandenspanning" en "warm" en kwam inderdaad uit op welgeteld één post waarin kort gesproken werd over de controle van de bandenspanning TERWIJL DE BANDEN WARM STAAN !! Ik startte geen nieuw topic op, ik kwam gewoon terug op een OUDE POST van iemand anders (nb dus een post van bijna een jaar geleden). En dan krijg ik bovendien nog op m'n kop dat de topicstarter z'n topic blijkbaar op een verkeerde plaats startte ... Begrijpe wie begrijpen kan !! Maar blijkbaar hangt gij liever de wijsneus uit dan een degelijk antwoord mee te geven ... ZWIJG DAN ! Of is 't probleem dat ik met m'n plastieken brommerke jou kom storen in jou "'t-is-hier-enkel-voor-de-classic-vespa-forum" gedoe ? Dixit ! Link naar reactie
JoeVespa Geplaatst: 17 maart 2010 Delen Geplaatst: 17 maart 2010 En we zijn weer vertrokken... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.