Ga naar inhoud
Vespaforum.be

mag men met belgisch rijbewijs B in het buitenland met 125cc


catry chris

Aanbevolen berichten

Veronderstelling klopt precies...'autochtoon' voertuig binnen landsgrenzen; toegestaan die te berijden in alle landen die berijden lichte motor met B rijbewijs toestaan.

Maar het is inderdaad absurd ja. In Nederland mag je met B louter op een 50cc...of "natuurlijk" op een MP3 LT 400cc over de strada tussen de files door :-S

En mocht iemand toevallig ALLEEN motorrijbewijs A hebben en geen auto B...dan mag deze WEL op een 'echte' MP3 maar weer niet op een MP3 LT rijden.

Wetten zijn wetten toch :-(

Link naar reactie

Alle berichten wijzen erop...zelfs op TV genoemd door de landelijke verkeersofficier verkeersveiligheid (Koos Spee)

Heeft dus een auto kenteken, zonder gordel dus wel helmplicht.

'Garage' belangenvereniging Bovag heeft ervoor gezorgd dat de MP3 LT wel een béétje als motorfiets mag tellen, voor de wet: Je mag er ook mee tussen de filerijen door net als een motorrijder.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/bijzondere/de_verschillende_voertuigen/quad/

Op de (snel)weg:

Met de quads die aangemerkt worden als driewielig motorrijtuig of auto (en een kenteken hebben) mag u de autosnelweg en de autoweg op. Dan moet het voertuig wel de voor die wegen vereiste minimumsnelheid kunnen halen.

Het gebruik van de autosnelweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van tenminste 60 km/u kan worden gereden.

Link naar reactie

Rijbewijs A is vereist voor alle bestuurders van een motorfiets waarvan de cilinderinhoud + 50cm3 (+50cc) is,

< 25 kw en < 0,16 kw/kg **,

> 25 kw en > 0,16 kw/kg *

Het rijbewijs cat. B is ook geldig als men 2 j. een rijbewijs B heeft, doch de max. cilinderinhoud mag niet meer dan 125 cm3 (125cc) bedragen en een max. vermogen van 11 KW ** en is enkel geldig in België.

Leeftijd : **18 jaar - *21 jaar (of 2 jaar A < 25 kw en < 0,16 kw/kg)

http://verkeerweb.be/rijbewijs/inhoudstabel.html

Link naar reactie
  • 3 weken later...

ge moogt allemaal blij zijn dat ge hier moogt rondrijden met een 125cc met uw AUTOrijbewijs. maar nee, zagen, want het is nooit genoeg...

wilde uw eigen bezighouden met MOTORscooters haal dan uw rijbewijs hé zeveraars!

ge krijgt ne vinger en ge wilt direct een heel hand!

Link naar reactie

Als 'Ollander zou ik dus wel mogen zagen toch?

Het motorrijbewijs geintje heeft me afgelopen zomer maar liefst 1400 EURO gekost...theorie opnieuw (na 20 jaar), bijzonder verrichtingen en verkeersdeelname examens...wel meteen geslaagd gelukkig.

En dat allemaal om hier in NL op mijn 150 Sprint Veloce scooterke te mogen rijden.

Of toch maar niet zagen, want hier mag je dan weer wel zonder helm legaal op een Vespa (klasse A)...ook niet de grens over...ha ha

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Is er iemand die de Franse taal machtig is én zin heeft om de nodige instantie in Frankrijk op te sporen en vervolgens aan te schrijven??

Kwestie van dit topic hier in duidelijkheid te kunnen afronden..

Denk dat menig vespist(e) dit ten zeerste zal apprecieren...

Ik alvast zeker..

Link naar reactie

@wutsie : ik zal dan maar aannemen dat bulldog zich goed geinformeerd heeft en het dus niet is toegelaten...

Blijft, voor mij althans, wel een vreemd wettelijk kader, nl ginder dus wel mogen rijden met 125cc die daar gehuurd of geleend is maar niet met een voertuig dat in Belgie is ingeschreven... ..Groeten, Bardi

Link naar reactie

@Bardi: Het is geen vreemd wettelijk kader, de Belgische wetgeving stelt heel duidelijk dat je met je B rijbewijs en een Belgische nummerplaat niet over de grens mag.

Als een ander land toelaat dat je met een Belgische B rijbewijs daar een scooter of motor huurt en dat dan wel geldig is, is dat hun wet en hun verantwoordelijkheid.

Ik heb in het verleden al getracht dit allemaal op papier te krijgen via de Franse ambassade, maar er is nooit enig antwoord op gekomen.

Link naar reactie

Hierbij nog eens de bevestiging van deze wet door de politie van Lier

Geachte heer,

Wat betreft de Belgische wetgeving kan ik u melden dat men voor het besturen van een motorfiets van 125 cc men in het bezit moet zijn van een motorrijbewijs (Categorie A) of voor zover het af te leggen traject beperkt blijft tot het territorium van het Koninkrijk (dus enkel in België) men in het bezit moet zijn van een autorijbewijs (minstens categorie B) sedert minstens twee jaar.

De wetgeving in de andere Europese landen dient u land per land na te kijken.

Ik vermoed echter dat men niet in het buitenland mag rijden met een motorfiets 125 cc indien er geen goedkeuring is in het rijbewijs (stempel) voor de categorie A

Met vriendelijke groeten,

Rudi Goor

Lokale Politie Lier

Paradeplein 1 - 2500 Lier

tel: 03/ 491 44 00

www.politielier.be

U heeft onze aandacht!

Link naar reactie

Ze vermoeden ...

En wat als je nu tot aan de grens rijd, hem opheft en weer neerzet in Frankrijk? :D

Maar ik vond idd ook dit:

INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU

(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)

Punt B3 - vierde streepje

Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder B) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

Onderstaand overzicht heeft alleen betrekking op lidstaten die bovengenoemd recht ingevoerd hebben en beschrijft de aanvullende eisen:

België: twee jaar praktijkervaring met rijbewijs B

Spanje: twee jaar ervaring met rijbewijs B en een theorie-examen

Frankrijk: twee jaar ervaring met rijbewijs B. Een vrijwillige training van 6 uur wordt momenteel overwogen. De training kan in de toekomst verplicht worden

Italië: het recht is als zodanig ingevoerd zonder aanvullende eisen

Oostenrijk: vijf jaar ervaring met rijbewijs B en 6 uur verplichte praktijktraining.

Nederland heeft bij mijn weten zulke uitbreiding niet ingevoerd tot op heden

Jammer dat motoren en toerisme de bal mis slaat...

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Dus in Italië maken ze er niets uit? Als ik me laat afzetten met een busje in Nederland en daar de trein neem (zonder mijn LML te starten in Nederland) tot in Italië mag ik daar rijden?

(Zoniet ga ik tegen Augustus mijn A-rijbewijs proberen te halen.. Duur grapje, maar dan is het nu eenmaal zo!)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...