Ga naar inhoud
Vespaforum.be

roderen


larscobbaut

Aanbevolen berichten

ah oke ... mijn krukas lagers van een 50 worden gesmeerd door de olie in het blok. """ didier warm lopen doet een cilinder indien het mengsel te ARM staat maw er is te weinig benzine in uw mengsel en door te veel olie loopt uw motor gegarandeerd vast !""" door 4-5 % zal u motor niet vast lopen , hiervoor heb ik trouwens een grotere sproeier gezet. hij zal wat meer dampen en ruiken (en bougi sneller verslijten) maar een warm loper krijg je dus eerder door te weinig smering dan door te veel, hier ben ik dus wel zeker van ...

Link naar reactie
ja dat vraag ik me ook af , wil het zeggen omdat iemand 17 is dat hij zijn mening niet mag zeggen tege ene paar oudere die het "beterweten" ??? een heetloper krijge met meer olie erin dat mag ge toch eens duidelijk uitlegge ...

Er is een verschil tussen zeggen wat je denkt, en iemand anders zijn uitleg in twijfel trekken en je eigen mening, die je 'van horen zeggen hebt' voor feit aangeven.

Je kan ook zeggen 'ik denk...', of 'ze hebben mij gezegd...', maar als je hier gewoon iets verklaard zal dat door onwetende mensen als voor feit aanvaard worden...

Als ik hier verklaar dat 1% olie genoeg is, zal dat door een aantal mensen geloofd worden, en als ze dan een vastloper hebben en mij de schuld geven kan ik zeggen dat 'iemand mij dat gezegd had'...

En hoeveel % olie is trouwens niet absoluut é, da's afhankelijk of je met een standaard stalen cilinder zit met een piston met dikke segmenten, of met een tuning-cilinder met Nicasil-loopvlak en een piston met dunne getrokken segmenten, het maximum toerental dat je motor kan halen. Onthoud ook dat de olie in je mengsel niet enkel de cilinder/piston smeert, maar ook de lagers van en op de krukas (afhankelijk van welk model Vespa één of allebei!)...

En er zijn verschillende denkpistes omtrent het mèèr olie gebruiken om te roderen. Sommigen zeggen dat je je motor beter rodeert met goedkope minerale olie ipv synthetische olie om het schrappingsproces te bevorderen...

Aan hoe meer mensen je het gaat vragen, hoe meer meningen je zal krijgen...

Ik weet dat mijn uitleg niet altijd klopt, maar daarom wordt ik ook graag gecorigeerd met een duidelijke en deskundige uitleg en niet aan de kant gezet als een jonge beterwetende snaak.

Het is mijn bedoeling niet om onbeleefd of respectloos over te komen.

Tom (speedracer) heeft opnieuw bewezen dat hier maar enkele mensen echt op de hoogte zijn van techniek etc.

In het vervolg laat ik op het gebied van techniek dit forum links liggen en vraag ik het aan bekwame mensen die weten waar ze over bezig zijn en niet aan de (mopperige) mensen hier op t forum.

Ciao

Link naar reactie
Er is een verschil tussen zeggen wat je denkt, en iemand anders zijn uitleg in twijfel trekken en je eigen mening, die je 'van horen zeggen hebt' voor feit aangeven.

Je kan ook zeggen 'ik denk...', of 'ze hebben mij gezegd...', maar als je hier gewoon iets verklaard zal dat door onwetende mensen als voor feit aanvaard worden...

Als ik hier verklaar dat 1% olie genoeg is, zal dat door een aantal mensen geloofd worden, en als ze dan een vastloper hebben en mij de schuld geven kan ik zeggen dat 'iemand mij dat gezegd had'...

En hoeveel % olie is trouwens niet absoluut é, da's afhankelijk of je met een standaard stalen cilinder zit met een piston met dikke segmenten, of met een tuning-cilinder met Nicasil-loopvlak en een piston met dunne getrokken segmenten, het maximum toerental dat je motor kan halen. Onthoud ook dat de olie in je mengsel niet enkel de cilinder/piston smeert, maar ook de lagers van en op de krukas (afhankelijk van welk model Vespa één of allebei!)...

En er zijn verschillende denkpistes omtrent het mèèr olie gebruiken om te roderen. Sommigen zeggen dat je je motor beter rodeert met goedkope minerale olie ipv synthetische olie om het schrappingsproces te bevorderen...

Aan hoe meer mensen je het gaat vragen, hoe meer meningen je zal krijgen...

Wederom er pal op van den Tom (zoals gewoonlijk))! Maar pas hé of je bent weer een betweter volgens sommigen want je bent al wat ouder dan hen... LOL ;-)

  • Haha 1
Link naar reactie
Er is een verschil tussen zeggen wat je denkt, en iemand anders zijn uitleg in twijfel trekken en je eigen mening, die je 'van horen zeggen hebt' voor feit aangeven.

Je kan ook zeggen 'ik denk...', of 'ze hebben mij gezegd...', maar als je hier gewoon iets verklaard zal dat door onwetende mensen als voor feit aanvaard worden...

Als ik hier verklaar dat 1% olie genoeg is, zal dat door een aantal mensen geloofd worden, en als ze dan een vastloper hebben en mij de schuld geven kan ik zeggen dat 'iemand mij dat gezegd had'...

En hoeveel % olie is trouwens niet absoluut é, da's afhankelijk of je met een standaard stalen cilinder zit met een piston met dikke segmenten, of met een tuning-cilinder met Nicasil-loopvlak en een piston met dunne getrokken segmenten, het maximum toerental dat je motor kan halen. Onthoud ook dat de olie in je mengsel niet enkel de cilinder/piston smeert, maar ook de lagers van en op de krukas (afhankelijk van welk model Vespa één of allebei!)...

En er zijn verschillende denkpistes omtrent het mèèr olie gebruiken om te roderen. Sommigen zeggen dat je je motor beter rodeert met goedkope minerale olie ipv synthetische olie om het schrappingsproces te bevorderen...

Aan hoe meer mensen je het gaat vragen, hoe meer meningen je zal krijgen...

Wederom er pal op van den Tom (zoals gewoonlijk))! Maar pas hé of je bent weer een betweter volgens sommigen want je bent al wat ouder dan hen... LOL ;-)

Ik wil niet verveld doen ofzo , maar van sommige dingen ben ik toch vrij zeker , en als iemand anders zegt van niet en ik heb het zelf al meegemaakt , heb ik gene zin om in duscutie te gaan . maar goed . de meeste hebben meer ervaring dus die zullen er hoogstwaarchijnlijk ook wel meer over weten... grtz

Link naar reactie

het probleem van een warm of vastloper moet ook niet altijd aan uw % olie op benzine liggen maar kan ook veroorzaakt worden door een verkeerd tijdstip van ontsteking .hebben bepaalde mensen daar dan ook al aan gedacht dit er zo zeker van zijn dat ze moeten roderen met 4%

grtz sidvespa

Link naar reactie
Tom (speedracer) heeft opnieuw bewezen dat hier maar enkele mensen echt op de hoogte zijn van techniek etc.

In het vervolg laat ik op het gebied van techniek dit forum links liggen en vraag ik het aan bekwame mensen die weten waar ze over bezig zijn en niet aan de (mopperige) mensen hier op t forum.

Ciao

Jong, Nico is waarschijnlijk al meer vergeten dna ik ooit zal weten, en de helft van wat ik wist ben ik zelf alweer vergeten...

Link naar reactie

ik hoop op een betere toekomst van dit forum hier.

Het is hier stilaan naar de knoppen aan het gaan.

Inderdaad Tom ik ben al veel vergeten maar van techniek moet je gewoon logisch denken.

Maar vooraleer je logisch kunt denken van techniek moet je er ook al wat van kennen.

Natuurlijk ervaring speelt ook een rol,maar toch...

Je weet waarover ik spreek hé.

Maar zoals je zei het verschil tussen nikasil cilinder,standaard oud of jong enz klopt.

Je weet tenminste ook waarover je praat of schrijft hé.

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Waarom is iedereen hier altijd zo snel in zijn gat gebeten?

kben nu nog maar een paar weken lid van dit forum en sommigen zullen misschien zeggen dat ik daarom geen recht van spreken heb, maar hoe het hier aan toegaat heb ik nog niet dikwijls gezien.

Er is altijd wel ergens iemand die vervelend moet doen over iemand anders zijn post, waar dan vervolgens keihard op gereageerd moet worden, niet alleen door de aangevallene maar door iedereen die zijn agressie elders niet kwijt kan.

Tis toch sjiek da we allemaal dezelfde hobby en passie hebben, zouden we dan niet kunnen proberen om van dit forum een aangename plek te maken/laten blijven, waar iedereen zijn zeg heeft en om hulp kan vragen.

Link naar reactie
Waarom is iedereen hier altijd zo snel in zijn gat gebeten?

kben nu nog maar een paar weken lid van dit forum en sommigen zullen misschien zeggen dat ik daarom geen recht van spreken heb, maar hoe het hier aan toegaat heb ik nog niet dikwijls gezien.

Er is altijd wel ergens iemand die vervelend moet doen over iemand anders zijn post, waar dan vervolgens keihard op gereageerd moet worden, niet alleen door de aangevallene maar door iedereen die zijn agressie elders niet kwijt kan.

Tis toch sjiek da we allemaal dezelfde hobby en passie hebben, zouden we dan niet kunnen proberen om van dit forum een aangename plek te maken/laten blijven, waar iedereen zijn zeg heeft en om hulp kan vragen.

man man man, der is ier al zo veel gebeurt e op dit forum. ambras over het pietlulligste dat er is. der zijn ier fantastische mensen gewoon voor diezelfde reden weggegaan, alle chance zijn er nog mensen zoals nico en andere die zich nog willen inspannen om zo goed mogelijk iets uit te leggen aan de medemens.

vriendelijke groeten

Link naar reactie

En dat begon allemaal met een simpele vrag over roderen :).Rij 2 tanken met 4% snel schakelen, zodat de toeren niet te hoog oplopen, wat ook goed is, is de motor op stationair laten warmdraaien, daarna terug uitzetten om af te koelen en opnieuw laten warm draaien, en dan op het gemak wat toeren, vanaf de 2de a derde tank heel af en toe even de toeren hoger laten gaan maar dit zeker niet lang aanhouden, in je 3de a 4de tank rij je gewwon op 2% en je vervangt de bougie, want die ziet zwart van de te hoge mengeling, en zal niet zo lang meegaan, kwestie van nergens aan de kant tz staan met een kapotte bougie.

De uitleg is wel voor de standaard cilinder.

@ speedracer "ik moet u niet" ;), maar dat zal wel wederzijds zijn.

groetjes

Link naar reactie
Verwarrend! Aan wa hebt ge nie gepruld? Uw vespa of uw kloten?

;-) ;-) ;-)

Aan mn motor werk zelf niet, dat is voor sven maar k kijk wel (als k kan) wat hij eraan doet en hoe hij het doet.

Greetz

Als ik dan nog even mag mopperen...jij komt hier regelmatig discuteren tegen mensen met net iets meer (of veel) ervaring hebben als jij, raad geven die al dan niet verkeerd is en nu komen zeggen dat je zelf niet aan je motor komt?????? Schoon is dat... ...echt wel lef hebben... ..

Link naar reactie
Laat hem toch?

Zie het als grapjes.

Ik zou me een bult lachen moest ik weten hoe iemand er helemaal naast zit.

K doe alles buite de motor terug ineensteken, maar k weet en zie wat er allemaal aan gedaan wordt.

Als k fout zit hoor k dat graag, om te leren hoe het dan wel moet. Sorry als k dan grof of oneerbiedig overkom, dit is zeker niet mijn bedoeling

Greetz

Link naar reactie

Het doel, nut van een forum, is dat gelijkgestemden informatie en ideeën uitwisselen.

En aangezien dit forum uitmuntend in mekaar gestoken is zodat zowel beginers als gevorderde aan hun trekken kunnen komen.

Is het een logisch gevolg dat zowel beginners als gevorderde hun mening kwijt willen. Wat niet wil zeggen dat gevorderde de beginners hun neus moeten afbijten als ze het verkeert zouden hebben en eventueel andersom.

Bij beginners is het logisch dat ze dikwijls afkomen met het zinnetje "van horen zeggen". Zo zijn we nogthans allemaal begonnen (al is het uit een boek). Het zou best een betrouwbare bron kunnen zijn. (die van horen zeggen)

Dit onderwerp is ook perfect om aan te tonen dat zelfs onder de elite onenigheid bestaat over bepaalde metodes. (de 1ne zweert bij rustig inrijden, de ander gekontroleert in toeren gaan)

Ik zelf blijf nog even bij het rustig inrijden. Omdat dit de metode is die al het langste zijn diensten bewezen heeft en omdat we nog steeds met oude machientjes bezig zijn.

Bij mij hangt het er ook vanaf welke cilinder ik steek i.v.m. hoeveelheid olie.

Voor een gewone 49cc pak ik tussen de 2% en 3% (wat niet echt nodig is). en voor opvoercilinders tussen de 3% en 4%, (wat waarschijnlijk ook niet echt nodig is).

Maar de logica van een slechtere smering door te veel verbrande olie in de cilinder kan ik ook wel volgen.

Misschien ga ik volgende keer is proberen om gewoon met 2% te roderen. (nog nooit gedaan)

Nog 1 laatste ding dat ik kwijt wil is dat het vastlopen van een gehoonde cilinder ook kan liggen aan een te goedkoop namaak zuiger. Dit is enkel een ondervinding. Maar ik haat meteor zuigers. Zeg maar als het volgens jullie niet klopt.

Groeten coney

Link naar reactie

Ik persoonlijk luister altijd naar de raad van mene technieker ( Frank , the magic hands mechanic), als er er dan iets fout gaat en ge hebt de instructies van uwe mecnieker gevolgd ligt de fout niet bij U en wordt de herstelling meestal gedaan onder garantie .Als ge natuurlijk thuis zelf aan uwe Vespa werkt kan raad van op dit forum wel eens goed van pas komen , maar kijk wel uit wie zijne raad ge volgt .En als te veel uiteenlopende adviesen krijgt gaan dan gewoon eens langs ne verdeler , als dat ne goeie is zal die U ook wel raad geven ( misschien in de hoop dat ge dan uw onderdelen bij hem komt kopen of misschien daar binnen brengt als ge er zelf niet meer aan uit kunt).

Door reeds langer opt forum te zitten weet ik ook wel wie zene raad meestal iets waard is en welke niet , wat niet wil zeggen dat wie nieuw is het niet kan weten.

Zelf persoonlijk ken ik de ballen van vespa techniek waardoor ik mij ook meestal onthoudt van raadgevingen.allee meestal toch...:)

Link naar reactie
jurgen close topic please.

der wordt niks zinnig meer gezegt en het is wa of topic aant gaan.

dank u

lars

gij bent wel ne straffe !

deze topic had er nie geweest als ge in de eerste plaats Frank zijn raad in twijfel had getrokken, ik ben er namelijk zeker van dat hij rodage-advies heeft gegeven!

Dit is trouwens niet de eerste keer dat ge raad vraagt om vervolgens gewoon uw eigen goesting te doen...

En dan nog den arbitter uithangen !?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...