Ga naar inhoud
Vespaforum.be

roderen


larscobbaut

Aanbevolen berichten

ok ik heb dus een reparatieke laten doen en de frank e nen nieuwe cilinder gestoken.

nu moet ik roderen en eerst en vooral ja ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vind genen goeie uitleg.

hoe lang (aantal km) moet ik roderen?

welke snelheid?

hoog toeren toegelaten of zeer lage?

alee ja den hele mikmak.

greets lars

Link naar reactie

Een 800 km, niet meer dan 2/3 de gas geven. Maar de motor mag niet op 1 toerental blijven draaien dus als je in 1 verselling blijft rijden moet je gas geven (accelereren) an dan een tel of 4 je gas dichtdraaien en dit constant herhalen, met meer olie rijden is ook aan te raden (4%).

De snelheid hangt een beetje af van welke cilinder(inhoud) Bij een 50cc, 30,35 per uur als de top op 45,50 ligt.

Wat voor cilinder heb je??

Greetz

Link naar reactie

600km inrijden is meer dan genoeg. schakelen en rijden op lage toeren, geen grote afstand afleggen in een keer , beste is zowat 10 km en dan weer laten afkoelen. je moet ook meer olie erbij doen als normaal . toen ik moest inrijden/roderen tankte ik zo een 4% melange en een borrelgelaasje olie in je tank doen , vermeng dit eerst met wat benzine niet gewoon rechstreekt olie erin schudden , het moet zich goed mengen daarom . hij zal (misschien) wat meer dampen dan normaal maar dat let niet.

grtz

Link naar reactie

om meer smering te krijgen ... de snelheid is niet zo zeer wat teld , het zijn de toeren bij die snelheid ... je moet gwn zorge da ge lage toere hebt ookal is dat tege 25 of 40 km/h

grtz

Link naar reactie

oeioei wat hoor ik hier allemaal, ik ben ook in rodage maar ik ben da precies ni zo secuur als jullie zeggen aan het doen.. :$

Is da echt van groot belang?

Ik tank gewoon 2%, rij wel rustig ik trek zeker ni volle gas, maar in 4e komt wel al eens voor dat ik volle gas rij, ik rij wel niet meer als zon 10 km.

Ga ik zo in de probleme komen?

Link naar reactie

4% is veel te veel!!!

doe er 2,5 of 3%in en steek een koudere bougie.

Gebruik goeie olie.

Rij gewoon zo'n 6 a 700km opt gemak en nu en dan eens volgas optrekken maar niet op volle toeren laten komen.

Het zijn allemaal kleinigheden maar van groot belang,niet zo zeer om een vastloper te riskieren maar voor de prestatie's van de motor.

Gr nico

Link naar reactie

2% is dus zeker te weinig... ik heb gereden en gerodeerd met 2% , en warm gelopen , dus jullie moeten zelf weten wat je doet maar ik tank 4% en iets extra olie erbij... kan gene kwaad! grtz

Link naar reactie

@ Lars K rodeer nu de eerste 500km met 4% omdat die motor zeer krachtig is en k wil zeker geen beschadigingen want goedkoop is anders. Normaal rij k op 2,5% mijn vespa's zijn net wat hoogtoeriger dan standaard .

@Vespista: een heetloper ligt idd aan de afstelling maar het kan ook aan te weinig olie of te warme bougie liggen. Wat jij zegt te veel olie en vastlopen lijkt me onwaarschijnlijk.

Greetz

Link naar reactie
@ Lars K rodeer nu de eerste 500km met 4% omdat die motor zeer krachtig is en k wil zeker geen beschadigingen want goedkoop is anders. Normaal rij k op 2,5% mijn vespa's zijn net wat hoogtoeriger dan standaard .

@Vespista: een heetloper ligt idd aan de afstelling maar het kan ook aan te weinig olie of te warme bougie liggen. Wat jij zegt te veel olie en vastlopen lijkt me onwaarschijnlijk.

Greetz

welke bougi moet ik dan volgens u nemen voor ene 50 cc ?? het zijn bougies met lange draad... btw , hij is warm gelopen en niet vast ... ik tank nu toch 4% iets te veel kan nooit kwaad ... vroeger tankte ze ook zoveel ! grtz

Link naar reactie

Ik vind 4% ook nogal wat neig. Ik ben mijn Dr nog aan het roderen en tank 8l en doe daar 200Ml goede2T olie bij (Denicol). Kan zijn dat ik mis ben maar als je veel olie gaat tanken kan je toch ook moeilijk verdergaan op de kleur van je bougie dacht ik? Maar soit Niet te veel hoge toeren maken en geen constante snelheid is wel het belangrijkste dacht ik. Groeten Nick

Link naar reactie
Idd een hittegraadje minder, dan draait hij ook minder toeren moest je toche eens de gas openhouden.

K rij rodeer nu al 500km mn 177 met 4% zonder problemen.

Greetz

... hittegraad van de bougie dat uw toerental verandert?

Link naar reactie
Idd een hittegraadje minder, dan draait hij ook minder toeren moest je toche eens de gas openhouden.

K rij rodeer nu al 500km mn 177 met 4% zonder problemen.

Greetz

... hittegraad van de bougie dat uw toerental verandert?

Mijn wenkbrauwen begonnen ook rare bewegingen te maken toen ik dit las. Er wordt toch soms veel zever vertelt hoor...

Link naar reactie

De uitleg die ik ivm met de bougie heb gehad is dat met een te warme bougie de motor niet voluit kan gaan. Toerental veranderen is een fout van mij.

Met een 50 een hittegraad 6 om te roderen en daarna een 7.

Die draadlengte, er zijn een stuk of 7 verschillende lengtes dacht ik. de exacte lengte weet k niet maar de code van de bougie die je moet hebben is van ngk een

BH6(of7)S de letter staan voor de draadlengte en het materiaal van de bougie.

4% is idd wel wat veel. Als je te veel olie in mengt verkleurt je bougie sneller.

Leg me toch eens uit waarom je meer kans hebt op een heetloper als je te veel olie erin doet?

Greetz

Link naar reactie

ja dat vraag ik me ook af , wil het zeggen omdat iemand 17 is dat hij zijn mening niet mag zeggen tege ene paar oudere die het "beterweten" ??? een heetloper krijge met meer olie erin dat mag ge toch eens duidelijk uitlegge ...

Link naar reactie
ja dat vraag ik me ook af , wil het zeggen omdat iemand 17 is dat hij zijn mening niet mag zeggen tege ene paar oudere die het "beterweten" ??? een heetloper krijge met meer olie erin dat mag ge toch eens duidelijk uitlegge ...

Er is een verschil tussen zeggen wat je denkt, en iemand anders zijn uitleg in twijfel trekken en je eigen mening, die je 'van horen zeggen hebt' voor feit aangeven.

Je kan ook zeggen 'ik denk...', of 'ze hebben mij gezegd...', maar als je hier gewoon iets verklaard zal dat door onwetende mensen als voor feit aanvaard worden...

Als ik hier verklaar dat 1% olie genoeg is, zal dat door een aantal mensen geloofd worden, en als ze dan een vastloper hebben en mij de schuld geven kan ik zeggen dat 'iemand mij dat gezegd had'...

En hoeveel % olie is trouwens niet absoluut é, da's afhankelijk of je met een standaard stalen cilinder zit met een piston met dikke segmenten, of met een tuning-cilinder met Nicasil-loopvlak en een piston met dunne getrokken segmenten, het maximum toerental dat je motor kan halen. Onthoud ook dat de olie in je mengsel niet enkel de cilinder/piston smeert, maar ook de lagers van en op de krukas (afhankelijk van welk model Vespa één of allebei!)...

En er zijn verschillende denkpistes omtrent het mèèr olie gebruiken om te roderen. Sommigen zeggen dat je je motor beter rodeert met goedkope minerale olie ipv synthetische olie om het schrappingsproces te bevorderen...

Aan hoe meer mensen je het gaat vragen, hoe meer meningen je zal krijgen...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...