jurgen Geplaatst: 10 mei 2008 Delen Geplaatst: 10 mei 2008 Een plug "aansluiting sigaret 12V" vind je steevast in een elektronica- of motorshopwinkel voor nog geen 3 Euro. Je ziet of meet de diameter na van de plug en boort een gat in het zwart afdekplaatje. In mijn geval was de diameter 20mm. Een stukje boxdraad van 30cm afknippen, twee klemmetjes erop of eventueel solderen en een kant is klaar. Het Piaggioplaatje vooran de Vespa via de inkeping opzij verwijderen Om de carrosserie niet te beschadigen kun je een stukje karton onder de platte schroevendraaier plaatsen. Het schroefje losdraaien met kruisschroevendraaier, plaat verwijderen en je kunt zo makkelijk aan de bedrading. Je steekt de draad van de 12V plug zo tussendoor naar de voorkant. Ik heb afgetakt net voor het lampje met twee klemmetjes. Je kan ook solderen of en simpel suikerke ertussen plaatsen. Eventueel een apart zekeringske ertussen en klaar is kees. 10 minuutjes arbeid. Il Paperino Link naar reactie
Gast Jan Geplaatst: 22 januari 2009 Delen Geplaatst: 22 januari 2009 Welke GPS komt het beste in aanmerking op op een Vespa 300 GTS te plaatsen (waterdichtheid). Eventueel een richtprijs ? Link naar reactie
jacobkr Geplaatst: 7 januari 2010 Delen Geplaatst: 7 januari 2010 Een Garmin Zumo of Nuvi 5... Ik heb een Garmin Nuvi 510. Dit is een waterdichte GPS met kaartmateriaal van de Benelux. Je kan deze uitbreiden met europa via een memory kaartje. De Garmin Nuvi 550 is standaard met europa, maar heeft geen bluetooth. Deze laatste komt echter wel met mapsource om je eigen routes te maken. Richtprijs: Nuvi 510 met scooter houder: +- 299€ Nuvi 550 met motor pack (houder + aansluitmogelijkheden op de accu): +- 340 €. Link naar reactie
Trebor Geplaatst: 17 mei 2010 Delen Geplaatst: 17 mei 2010 Hallo Jacobkr ik denk er aan een Nuvi 510 aan te schaffen; (de Zumo 550 lijkt me nog al prijzig...) maar, is die Nuvi bij helder (zon)licht nog steeds goed afleesbaar ? Trebor Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 9 november 2020 Delen Geplaatst: 9 november 2020 Is het draadje waar je de 12 volt hebt afgetakt niet te dun om b.v een druppellader in de plug te steken om de accu in conditie te houden. Ik heb dat draadje ook gebruikt voor de stroom naar de Navi maar voor de lader lijkt me dat geen optie wat denken jullie. Ik heb voorlopig een aftakking gemaakt van de accu naar de helmbak maar ik zou liever een stopcontact hebben war je dan een passende stekker in steekt. maar zonder veel demontage krijg ik de stroomdraad niet van de accu naar b.v het handschonenvak en dan naar het zwarte afdekkapje. iemand dat wel eens gelukt de kabel naar boven voeren zonder het binnenschild te verwijderen. 1 Link naar reactie
marc8660 Geplaatst: 11 november 2020 Delen Geplaatst: 11 november 2020 Een druppellader moet rechtstreeks naar de batterij, of tenminste een kabel welke niet achter het contact staat, anders werkt het niet. Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 11 november 2020 Delen Geplaatst: 11 november 2020 1 uur geleden, marc9820 zei: Een druppellader moet rechtstreeks naar de batterij, of tenminste een kabel welke niet achter het contact staat, anders werkt het niet. Dat klopt je moet dus een niet geschakelde draad (plus) hebben en degene die je vind als je het afdekkapje verwijderd is meestal te dun. als je zo'n nieuw afdekkapje met usb/12 volt stopcontact aansluit heb je dan permanent contact of schakelt die over het contactslot. Link naar reactie
Stevo VS Geplaatst: 25 november 2020 Delen Geplaatst: 25 november 2020 On 5/10/2008 at 3:27 PM, jurgen said: Een plug "aansluiting sigaret 12V" vind je steevast in een elektronica- of motorshopwinkel voor nog geen 3 Euro. Je ziet of meet de diameter na van de plug en boort een gat in het zwart afdekplaatje. In mijn geval was de diameter 20mm. Een stukje boxdraad van 30cm afknippen, twee klemmetjes erop of eventueel solderen en een kant is klaar. Het Piaggioplaatje vooran de Vespa via de inkeping opzij verwijderen Om de carrosserie niet te beschadigen kun je een stukje karton onder de platte schroevendraaier plaatsen. Het schroefje losdraaien met kruisschroevendraaier, plaat verwijderen en je kunt zo makkelijk aan de bedrading. Je steekt de draad van de 12V plug zo tussendoor naar de voorkant. Ik heb afgetakt net voor het lampje met twee klemmetjes. Je kan ook solderen of en simpel suikerke ertussen plaatsen. Eventueel een apart zekeringske ertussen en klaar is kees. 10 minuutjes arbeid. Il Paperino Bedankt voor de super gedetailleerde instructies, was inderdaad super makkelijk en binnen de 15 minuten geklaard! 1 Link naar reactie
Vespaciao Geplaatst: 25 november 2020 Delen Geplaatst: 25 november 2020 ........zo zie je maar, dat een topic van "meer dan 12 ( twaalf ) jaar" geleden...nuttig kan zijn 😉 2 Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 25 november 2020 Delen Geplaatst: 25 november 2020 6 uur geleden, Vespaciao zei: .....zo zie je maar, dat een topic van "meer dan 12 ( twaalf ) jaar" geleden...nuttig kan zijn 😉 Dat zeker maar nog niet duidelijk of deze draad altijd contact heeft (dus niet geschakeld) en of de draad dik genoeg is om de accu (bij) te laden. Ik vraag me dus nog steeds af of zo'n nieuw zwart kapje met stopcontact permanent stroom heeft of wordt geschakeld en waar deze op wordt aangesloten. Voor de Garmin heb ik de stroom daar overigens ook vandaan gehaald zoals hierboven daar is het draadje dus dik genoeg voor en die draad wordt wel geschakeld dus contact aan/uit is navi aan / uit. Link naar reactie
Stevo VS Geplaatst: 25 november 2020 Delen Geplaatst: 25 november 2020 idd zoals hierboven getoond is de aansluiting geschakeld en werkt dus enkel als het contact opstaat, wat dus idd perfect is voor een GPS of een GSM op te laden! 1 Link naar reactie
marc8660 Geplaatst: 26 november 2020 Delen Geplaatst: 26 november 2020 Om een accu te laden zijn die draadjes naar de dunnen kant. Ik heb een aansluiting gemaakt rechtstreeks aan de batterij, en kabel doorgetrokken naar motorcompartiment en zo naar de helmbak. Daar een sigarenaansteker geplaatst, en zo kan de batterij bijladen indien nodig, door de helmbak open te zetten. Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 27 november 2020 Delen Geplaatst: 27 november 2020 Op 26/11/2020 om 08:49, marc9820 zei: Om een accu te laden zijn die draadjes naar de dunnen kant. Ik heb een aansluiting gemaakt rechtstreeks aan de batterij, en kabel doorgetrokken naar motorcompartiment en zo naar de helmbak. Daar een sigarenaansteker geplaatst, en zo kan de batterij bijladen indien nodig, door de helmbak open te zetten. Ik heb de laadkabel momenteel ook in de helmbak laten uitkomen en kan dus de lader zo op het stekkertje van de optimate aansluiten maar ik wil eigenlijk ook een stopcontact maken waar dan een plug in komt. Hoe heb jij dat gedaan en heb j er een foto van. bij mij komt de kabel er bij het scharnier van het zadel uit. dus je kan de helmbak gewoon verwijderen. maar ik zou eigenlijk aan de zijkant ergens of in zo'n afdekkapje zo'n BMW aansluiting willen maken (een verkleinde uitvoering van de sigaren aansteker zoals in de auto) Link naar reactie
marc8660 Geplaatst: 28 november 2020 Delen Geplaatst: 28 november 2020 Het dubbel stopcontact zit vast binnenin de helmbak en de kabel gaat buiten via de zij/onderkant. daar een stekker op en ook eentje op de kabel van de batterij zodat die makkelijk los te koppelen is voor onderhoud. Link naar reactie
Bots Geplaatst: 28 november 2020 Delen Geplaatst: 28 november 2020 (aangepast) Hallo, Hier nog een andere oplossing voor de Optimate. Zo kan je er direct bij, rechtstreeks op de batterij aangesloten. 28 november 2020 aangepast door Bots 1 Link naar reactie
motorhan Geplaatst: 12 december 2020 Delen Geplaatst: 12 december 2020 Dat liujkt me voor mij niet zo'n handige plaats , dus ik wacht nog even tot ik een beter idee/plaats (e.v met stopcontact) heb Link naar reactie
John VDV Geplaatst: 23 november 2023 Delen Geplaatst: 23 november 2023 Op 9/11/2020 om 11:41, motorhan zei: Is het draadje waar je de 12 volt hebt afgetakt niet te dun om b.v een druppellader in de plug te steken om de accu in conditie te houden. Ik heb dat draadje ook gebruikt voor de stroom naar de Navi maar voor de lader lijkt me dat geen optie wat denken jullie. Ik heb voorlopig een aftakking gemaakt van de accu naar de helmbak maar ik zou liever een stopcontact hebben war je dan een passende stekker in steekt. maar zonder veel demontage krijg ik de stroomdraad niet van de accu naar b.v het handschonenvak en dan naar het zwarte afdekkapje. iemand dat wel eens gelukt de kabel naar boven voeren zonder het binnenschild te verwijderen. Ja hoor, vanavond even geregeld met een trekdraadje met een stukje "tape" eroverheen om de lak en andere zaken niet te beschadigen. De kabel van de voorzijde naar beneden doorgestoken / doorgetrokken ( poepsimpel ) en alles ligt klaar om morgen even af te werken. Ik maak er nadien even een fotoreportage van die ik hier zal posten, zo heeft iemand er nog wat aan... Oh ja, ik heb een "Absaar" 1,0 Amp druppellader die is voorzien van een DIN stekkertje. Ik heb op het wereldwijde web een inbouw-tegenstekker én een verlengkabel op 2x DIN besteld, zo is dit plug & play en is het vakkundig gemonteerd met een zekering ertussen. 1 Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen