Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GPS aansluiting op een Vespa GTS


jurgen

Aanbevolen berichten

gps2gps3

Een plug "aansluiting sigaret 12V" vind je steevast in een elektronica- of motorshopwinkel voor nog geen 3 Euro. Je ziet of meet de diameter na van de plug en boort een gat in het zwart afdekplaatje. In mijn geval was de diameter 20mm.

gps4

Een stukje boxdraad van 30cm afknippen, twee klemmetjes erop of eventueel solderen en een kant is klaar.

gps1gps5

Het Piaggioplaatje vooran de Vespa via de inkeping opzij verwijderen Om de carrosserie niet te beschadigen kun je een stukje karton onder de platte schroevendraaier plaatsen. Het schroefje losdraaien met kruisschroevendraaier, plaat verwijderen en je kunt zo makkelijk aan de bedrading.

gps6

Je steekt de draad van de 12V plug zo tussendoor naar de voorkant. Ik heb afgetakt net voor het lampje met twee klemmetjes. Je kan ook solderen of en simpel suikerke ertussen plaatsen. Eventueel een apart zekeringske ertussen en klaar is kees.

10 minuutjes arbeid.

Il Paperino

Link naar reactie
  • 8 maanden later...
  • 11 maanden later...

Een Garmin Zumo of Nuvi 5...

Ik heb een Garmin Nuvi 510. Dit is een waterdichte GPS met kaartmateriaal van de Benelux. Je kan deze uitbreiden met europa via een memory kaartje. De Garmin Nuvi 550 is standaard met europa, maar heeft geen bluetooth. Deze laatste komt echter wel met mapsource om je eigen routes te maken.

Richtprijs: Nuvi 510 met scooter houder: +- 299€

Nuvi 550 met motor pack (houder + aansluitmogelijkheden op de accu): +- 340 €.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • 10 jaren later...

Is het draadje waar je de 12 volt hebt afgetakt niet te dun om b.v een druppellader in de plug te steken om de accu in conditie te houden.

Ik heb dat draadje ook gebruikt voor de stroom naar de Navi  maar voor de lader lijkt me dat geen optie wat denken jullie.

Ik heb voorlopig een aftakking gemaakt van de accu naar de helmbak maar ik zou liever een stopcontact hebben war je dan een passende stekker in steekt. maar zonder veel demontage krijg ik de stroomdraad niet van de accu naar b.v het handschonenvak en dan naar het zwarte afdekkapje.

 iemand dat wel eens gelukt de kabel naar boven voeren zonder het binnenschild te verwijderen.

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur geleden, marc9820 zei:

Een druppellader moet rechtstreeks naar de batterij, of tenminste een kabel welke niet achter het contact staat, anders werkt het niet.

Dat klopt je moet dus een niet geschakelde draad (plus) hebben en degene die je vind als je het afdekkapje verwijderd is meestal te dun. als je zo'n nieuw afdekkapje met usb/12 volt  stopcontact aansluit heb je dan permanent contact of schakelt die over het contactslot.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
On 5/10/2008 at 3:27 PM, jurgen said:

gps2gps3

Een plug "aansluiting sigaret 12V" vind je steevast in een elektronica- of motorshopwinkel voor nog geen 3 Euro. Je ziet of meet de diameter na van de plug en boort een gat in het zwart afdekplaatje. In mijn geval was de diameter 20mm.

gps4

Een stukje boxdraad van 30cm afknippen, twee klemmetjes erop of eventueel solderen en een kant is klaar.

gps1gps5

Het Piaggioplaatje vooran de Vespa via de inkeping opzij verwijderen Om de carrosserie niet te beschadigen kun je een stukje karton onder de platte schroevendraaier plaatsen. Het schroefje losdraaien met kruisschroevendraaier, plaat verwijderen en je kunt zo makkelijk aan de bedrading.

gps6

Je steekt de draad van de 12V plug zo tussendoor naar de voorkant. Ik heb afgetakt net voor het lampje met twee klemmetjes. Je kan ook solderen of en simpel suikerke ertussen plaatsen. Eventueel een apart zekeringske ertussen en klaar is kees.

10 minuutjes arbeid.

Il Paperino

Bedankt voor de super gedetailleerde instructies, was inderdaad super makkelijk en binnen de 15 minuten geklaard!

  • Like 1
Link naar reactie
6 uur geleden, Vespaciao zei:

.....zo zie je maar, dat een topic van "meer dan 12 ( twaalf ) jaar" geleden...nuttig kan zijn 😉 

Dat zeker maar nog niet duidelijk of deze draad altijd contact heeft (dus niet geschakeld) en of de draad dik genoeg is om de accu (bij) te laden.
Ik vraag me dus nog steeds af of zo'n nieuw zwart kapje met stopcontact permanent stroom heeft of wordt geschakeld en waar deze op wordt aangesloten.

Voor de Garmin heb ik de stroom daar overigens ook vandaan gehaald zoals hierboven daar is het draadje dus dik genoeg voor en die draad wordt wel geschakeld dus contact aan/uit is navi aan / uit.

Link naar reactie

Om een accu te laden zijn die draadjes naar de dunnen kant.
Ik heb een aansluiting gemaakt rechtstreeks aan de batterij, en kabel doorgetrokken naar motorcompartiment en zo naar de helmbak. Daar een sigarenaansteker geplaatst, en zo kan de batterij bijladen indien nodig, door de helmbak open te zetten.

Link naar reactie
Op 26/11/2020 om 08:49, marc9820 zei:

Om een accu te laden zijn die draadjes naar de dunnen kant.
Ik heb een aansluiting gemaakt rechtstreeks aan de batterij, en kabel doorgetrokken naar motorcompartiment en zo naar de helmbak. Daar een sigarenaansteker geplaatst, en zo kan de batterij bijladen indien nodig, door de helmbak open te zetten.

Ik heb de laadkabel momenteel ook in de helmbak laten uitkomen en kan dus de lader zo op het stekkertje van de optimate aansluiten maar ik wil eigenlijk ook een stopcontact maken waar dan een plug in komt. Hoe heb jij dat gedaan en heb j er een foto van. bij mij komt de kabel er bij het scharnier van het zadel uit. dus je kan de helmbak gewoon verwijderen. maar ik zou eigenlijk aan de zijkant ergens of in zo'n afdekkapje zo'n BMW aansluiting willen maken (een verkleinde uitvoering van de sigaren aansteker zoals in de auto)

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 jaren later...
Op 9/11/2020 om 11:41, motorhan zei:

Is het draadje waar je de 12 volt hebt afgetakt niet te dun om b.v een druppellader in de plug te steken om de accu in conditie te houden.

Ik heb dat draadje ook gebruikt voor de stroom naar de Navi  maar voor de lader lijkt me dat geen optie wat denken jullie.

Ik heb voorlopig een aftakking gemaakt van de accu naar de helmbak maar ik zou liever een stopcontact hebben war je dan een passende stekker in steekt. maar zonder veel demontage krijg ik de stroomdraad niet van de accu naar b.v het handschonenvak en dan naar het zwarte afdekkapje.

 iemand dat wel eens gelukt de kabel naar boven voeren zonder het binnenschild te verwijderen.

Ja hoor, vanavond even geregeld met een trekdraadje met een stukje "tape" eroverheen om de lak en andere zaken niet te beschadigen. De kabel van de voorzijde naar beneden doorgestoken / doorgetrokken ( poepsimpel ) en alles ligt klaar om morgen even af te werken. Ik maak er nadien even een fotoreportage van die ik hier zal posten, zo heeft iemand er nog wat aan... Oh ja, ik heb een "Absaar" 1,0 Amp druppellader die is voorzien van een DIN stekkertje. Ik heb op het wereldwijde web een inbouw-tegenstekker én een verlengkabel op 2x DIN besteld, zo is dit plug & play en is het vakkundig gemonteerd met een zekering ertussen. 

20231122_182506.jpg

20231122_182521.jpg

20231122_183218.jpg

20231122_183242.jpg

20231123_190813.jpg

20231123_190849.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...