jurgen Posted May 10, 2008 Share Posted May 10, 2008 Een plug "aansluiting sigaret 12V" vind je steevast in een elektronica- of motorshopwinkel voor nog geen 3 Euro. Je ziet of meet de diameter na van de plug en boort een gat in het zwart afdekplaatje. In mijn geval was de diameter 20mm. Een stukje boxdraad van 30cm afknippen, twee klemmetjes erop of eventueel solderen en een kant is klaar. Het Piaggioplaatje vooran de Vespa via de inkeping opzij verwijderen Om de carrosserie niet te beschadigen kun je een stukje karton onder de platte schroevendraaier plaatsen. Het schroefje losdraaien met kruisschroevendraaier, plaat verwijderen en je kunt zo makkelijk aan de bedrading. Je steekt de draad van de 12V plug zo tussendoor naar de voorkant. Ik heb afgetakt net voor het lampje met twee klemmetjes. Je kan ook solderen of en simpel suikerke ertussen plaatsen. Eventueel een apart zekeringske ertussen en klaar is kees. 10 minuutjes arbeid. Il Paperino Link to comment
Guest Jan Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Welke GPS komt het beste in aanmerking op op een Vespa 300 GTS te plaatsen (waterdichtheid). Eventueel een richtprijs ? Link to comment
jacobkr Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Een Garmin Zumo of Nuvi 5... Ik heb een Garmin Nuvi 510. Dit is een waterdichte GPS met kaartmateriaal van de Benelux. Je kan deze uitbreiden met europa via een memory kaartje. De Garmin Nuvi 550 is standaard met europa, maar heeft geen bluetooth. Deze laatste komt echter wel met mapsource om je eigen routes te maken. Richtprijs: Nuvi 510 met scooter houder: +- 299€ Nuvi 550 met motor pack (houder + aansluitmogelijkheden op de accu): +- 340 €. Link to comment
Trebor Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Hallo Jacobkr ik denk er aan een Nuvi 510 aan te schaffen; (de Zumo 550 lijkt me nog al prijzig...) maar, is die Nuvi bij helder (zon)licht nog steeds goed afleesbaar ? Trebor Link to comment
motorhan Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 Is het draadje waar je de 12 volt hebt afgetakt niet te dun om b.v een druppellader in de plug te steken om de accu in conditie te houden. Ik heb dat draadje ook gebruikt voor de stroom naar de Navi maar voor de lader lijkt me dat geen optie wat denken jullie. Ik heb voorlopig een aftakking gemaakt van de accu naar de helmbak maar ik zou liever een stopcontact hebben war je dan een passende stekker in steekt. maar zonder veel demontage krijg ik de stroomdraad niet van de accu naar b.v het handschonenvak en dan naar het zwarte afdekkapje. iemand dat wel eens gelukt de kabel naar boven voeren zonder het binnenschild te verwijderen. Link to comment
marc8660 Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 Een druppellader moet rechtstreeks naar de batterij, of tenminste een kabel welke niet achter het contact staat, anders werkt het niet. Link to comment
motorhan Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 1 uur geleden, marc9820 zei: Een druppellader moet rechtstreeks naar de batterij, of tenminste een kabel welke niet achter het contact staat, anders werkt het niet. Dat klopt je moet dus een niet geschakelde draad (plus) hebben en degene die je vind als je het afdekkapje verwijderd is meestal te dun. als je zo'n nieuw afdekkapje met usb/12 volt stopcontact aansluit heb je dan permanent contact of schakelt die over het contactslot. Link to comment
Stevo VS Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 On 5/10/2008 at 3:27 PM, jurgen said: Een plug "aansluiting sigaret 12V" vind je steevast in een elektronica- of motorshopwinkel voor nog geen 3 Euro. Je ziet of meet de diameter na van de plug en boort een gat in het zwart afdekplaatje. In mijn geval was de diameter 20mm. Een stukje boxdraad van 30cm afknippen, twee klemmetjes erop of eventueel solderen en een kant is klaar. Het Piaggioplaatje vooran de Vespa via de inkeping opzij verwijderen Om de carrosserie niet te beschadigen kun je een stukje karton onder de platte schroevendraaier plaatsen. Het schroefje losdraaien met kruisschroevendraaier, plaat verwijderen en je kunt zo makkelijk aan de bedrading. Je steekt de draad van de 12V plug zo tussendoor naar de voorkant. Ik heb afgetakt net voor het lampje met twee klemmetjes. Je kan ook solderen of en simpel suikerke ertussen plaatsen. Eventueel een apart zekeringske ertussen en klaar is kees. 10 minuutjes arbeid. Il Paperino Bedankt voor de super gedetailleerde instructies, was inderdaad super makkelijk en binnen de 15 minuten geklaard! 1 Link to comment
Vespaciao Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 ........zo zie je maar, dat een topic van "meer dan 12 ( twaalf ) jaar" geleden...nuttig kan zijn 😉 2 Link to comment
motorhan Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 6 uur geleden, Vespaciao zei: .....zo zie je maar, dat een topic van "meer dan 12 ( twaalf ) jaar" geleden...nuttig kan zijn 😉 Dat zeker maar nog niet duidelijk of deze draad altijd contact heeft (dus niet geschakeld) en of de draad dik genoeg is om de accu (bij) te laden. Ik vraag me dus nog steeds af of zo'n nieuw zwart kapje met stopcontact permanent stroom heeft of wordt geschakeld en waar deze op wordt aangesloten. Voor de Garmin heb ik de stroom daar overigens ook vandaan gehaald zoals hierboven daar is het draadje dus dik genoeg voor en die draad wordt wel geschakeld dus contact aan/uit is navi aan / uit. Link to comment
Stevo VS Posted November 25, 2020 Share Posted November 25, 2020 idd zoals hierboven getoond is de aansluiting geschakeld en werkt dus enkel als het contact opstaat, wat dus idd perfect is voor een GPS of een GSM op te laden! 1 Link to comment
marc8660 Posted November 26, 2020 Share Posted November 26, 2020 Om een accu te laden zijn die draadjes naar de dunnen kant. Ik heb een aansluiting gemaakt rechtstreeks aan de batterij, en kabel doorgetrokken naar motorcompartiment en zo naar de helmbak. Daar een sigarenaansteker geplaatst, en zo kan de batterij bijladen indien nodig, door de helmbak open te zetten. Link to comment
motorhan Posted November 27, 2020 Share Posted November 27, 2020 Op 26/11/2020 om 08:49, marc9820 zei: Om een accu te laden zijn die draadjes naar de dunnen kant. Ik heb een aansluiting gemaakt rechtstreeks aan de batterij, en kabel doorgetrokken naar motorcompartiment en zo naar de helmbak. Daar een sigarenaansteker geplaatst, en zo kan de batterij bijladen indien nodig, door de helmbak open te zetten. Ik heb de laadkabel momenteel ook in de helmbak laten uitkomen en kan dus de lader zo op het stekkertje van de optimate aansluiten maar ik wil eigenlijk ook een stopcontact maken waar dan een plug in komt. Hoe heb jij dat gedaan en heb j er een foto van. bij mij komt de kabel er bij het scharnier van het zadel uit. dus je kan de helmbak gewoon verwijderen. maar ik zou eigenlijk aan de zijkant ergens of in zo'n afdekkapje zo'n BMW aansluiting willen maken (een verkleinde uitvoering van de sigaren aansteker zoals in de auto) Link to comment
marc8660 Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Het dubbel stopcontact zit vast binnenin de helmbak en de kabel gaat buiten via de zij/onderkant. daar een stekker op en ook eentje op de kabel van de batterij zodat die makkelijk los te koppelen is voor onderhoud. Link to comment
Bots Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 (edited) Hallo, Hier nog een andere oplossing voor de Optimate. Zo kan je er direct bij, rechtstreeks op de batterij aangesloten. Edited November 28, 2020 by Bots 1 Link to comment
motorhan Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 Dat liujkt me voor mij niet zo'n handige plaats , dus ik wacht nog even tot ik een beter idee/plaats (e.v met stopcontact) heb Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now