Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Voor de 250 GTS / ABS rijders.


cavalierslokeren

Aanbevolen berichten

Hoe ervaren jullie de remkracht van de acherrem van de 250 GTS/abs ?

Ik heb nu 7.000 km op de teller en vind deze zwak. Na stilstand, in mijn geval meerdere uren, kan ik de remhendel tot tegen het handvat aanhalen en is de remkracht tegen lage snelheid (stapvoets) bijna nihil. Bij stilstand en remhendel aangetrokken tot tegen het handvat en licht gas geven om te vertrekken gaat de scooter dan ook nog voorruit.

Als ik mij niet vergis werkt ook bij de ABS versie de achterremhendel ook op het voorwiel. Verdeelde remkracht of vergis ik mij ?

Link naar reactie

Volgens mij gaat hij na het ontluchten veeeeeel beter remmen.

Ik heb geen 250GTS/ABS en zal er ook nooit 1 willen hebben (met abs) om de volgende redenen:

-wanneer de achterremschoenen versleten zijn merk je dat later op omdat hij hoe dan ook vanvoor meeremd en enkel remmen met de voorrem is gevaarlijk.

-het ontluchten van het remsysteem meer dan een halve dag(als het meezit toch)in beslag neemt.Laat staan dat het tegenslaagt.

-bij het ontluchten kan er altijd iets lekken of gemorst worden. Aangezien uw rem unit (abs unit) aan de binnekant, achter die zwarte kappen zitten is dat niet zo leuk in combinatie met uwe schone lak.

En je kan bijna aan niks zelf sleutelen zonder zo'n klein computerke en bijhorende kabeltjes in huis te moeten halen (als je deze al ergens zou kunnen bestellen).

Bij storing kan je dan een foutmelding uitlezen, maar deze word gereset waneer de batery geen stroom meer levert.

1van de voordelen is wel als je een andere uitlaat steekt (of andere opvoerstukken) past de injectie het gasmengsel aan.

Dus als je echt graag een 250GTS wou, had je beter 1 zonder ABS genomen.

Mijn gedacht he. :-) :-) :-)

Groeten Coney

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Euh ?

Had je dan géén probleem met de voorrem alleen ?

En ja, je linkse hendel is remmen 2/3e voorwiel 1/3e achterwiel, tenzij je ABS computerke uitvalt dan wordt het een gewone achterrem.

Bij 5000 Km nazicht zou je dealer de remblokjes moeten nakijken hebben en bij te veel sleet de vervanging aanbevelen vermits de volgende controle pas op 10.000 voorzien is.

Wel straffer is dat er ook olie zou moeten bijgevuld worden. Steeds volgens het boekje mag de slijtage van de remblokjes de remkracht niet verminderen omdat de cylindertjes automatisch bijgesteld worden. Zeker dat er nergens een kleine lek in de leidng zit ? Tja, als dat zou zijn zal je het binnen enkele kilometers/weken of maanden wel merken. Bij 3.000 Km wordt ik nog niets gewaar, remt echt nog als nieuw.

Link naar reactie
Euh ?

Had je dan géén probleem met de voorrem alleen ?

Neen, geen probleem.

Bij 5000 Km nazicht zou je dealer de remblokjes moeten nakijken hebben en bij te veel sleet de vervanging aanbevelen vermits de volgende controle pas op 10.000 voorzien is.

Had dit probleem reeds op 3000 km aangekaart en ook wederom op 6000 doch volgens de technieker die er op 3000 km gereden had was de remkracht normaal.Nazicht op 6000 km van de remblokken was vervangen niet nodig.

Wel straffer is dat er ook olie zou moeten bijgevuld worden.

Ja, was voor de dealer ook niet normaal.

Steeds volgens het boekje mag de slijtage van de remblokjes de remkracht niet verminderen omdat de cylindertjes automatisch bijgesteld worden. Zeker dat er nergens een kleine lek in de leidng zit ?

Een lek ? Ik zie geen olievlekken of zo.

In hoever kan het systeem bijstellen als er niet voldoende druk is, van de olie of lucht in het systeem ? Het was zo bij vertrek bijna niks van remkracht op achterrem, na enkele kilometers iets. Zoals nu blijkt dat deze kracht verwaarloosbaar was.

Nu ook met de achterremhendel ernorm veel remkracht op voorrem zelfs bijna onmiddelijk (om niet te zeggen direct). Het scheelt geen 100 maar 200 %.

Hopen dat het zo blijft.

Tja, als dat zou zijn zal je het binnen enkele kilometers/weken of maanden wel merken. Bij 3.000 Km wordt ik nog niets gewaar, remt echt nog als nieuw.
Link naar reactie

Zeg Cavalierke, had je dat probleem met die combiné-rem dan al van in 't begin ?

Als er te weinig olie in de leiding zit kan het systeem idd niks meer compenseren. De automatische bijstelling slaat enkel op het afslijten van de remplaatjes en gebeurt maar als het circuit perfect gevuld is met remolie. Aangezien wij bovendien met servoremmen rijden is lucht in de leiding uiteraard een catastrofe, net als een afslaande motor ...

Link naar reactie
Zeg Cavalierke, had je dat probleem met die combiné-rem dan al van in 't begin ?

Achteraf bekeken zal de achterrem zeker niet optimaal gewerkt hebben of afgeregeld zijn geweest van in het begin. Nu merk ik het verschil. Een gevoel dat ik nooit heb gehad.

Doch hier enen met twee linkerhanden als het op techniek aankomt.

Weet dat ik ook bij een eerste nazicht op 3000 melding heb gemaakt er werd dan door een mekanieker een testrit gedaan en de rem achter werd als normaal beschouwd door deze, ook al vond ik het niet. Wat achteraf op 8000 km ook bleek eenmaal nieuwe remblokken & remolie waren vervangen en nagezien.

Link naar reactie

Laten we het dan maar erbij houden dat die technieker niet echt wist hoe goed zo'n GTS met ABS remt. De tijd dat in het centrum van een vespawiel een blikken koekendoos hing die bedoeld was als rem, maar dat zelf niet wist, is voorbij. Men zegge het voort.

Link naar reactie
  • 9 jaren later...

ik was van de week op toer met vespa 250 gts bij het laatse vertrek punt sloeg de motor af en zelfs geen display meer,na even zoeken vond ik de hoofdzekering van 30 a doorgebrand, nieuwe geplaatst en hetzelfde terug doorgebrand,zou het kunnen te maken hebben dat het lichtje van mijn a.b.s bleef branden?

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...