Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Hellow

Klein vraagje

Ik heb zoal gezien dat sommige van jullie meerdere vespa's bezitten. Ik heb nu een small frame Primavera die in orde is en nu kriebelt het om een large frame te kopen GT ,GL , VNB , VNA ... als het maar een 125CC .

Nu is mijn vraag wat zijn de kosten voor met een 2de Vespa te rijden ?

2 nummerplaten nodig ?

2 de verzekering die evenveel kost als de eerste ?

Groetjes Jurgen

Link naar reactie

Elke nummerplaat is gebonden aan 1 voertuig (meer bepaald chassisnummer).

De nummerplaat verwisselen is goedkoper, tot je eens iets tegenkomt.

Als dan je chassisnummer gecheckt wordt, en de plaat hangt op de niet-ingeschreven scooter, rij je rond met een niet-verzekerd voertuig. Met alle gevolgen vandien (veroordeling, rijverbod, opdraaien voor alle kosten, ...).

Als je de 100 EUR per jaar die een 2de Vespa gemiddeld kost aan verzekering tegenover dat risico stelt, weet ik wel wat kiezen.

En als je denkt "dat overkomt mij niet" : een accident kan je niet plannen. En je hoeft niet noodzakelijk in fout te zijn om miserie te krijgen.

Deze week het verhaal gehoord van iemand die even ging rijden met pa's nummerplaat op de moto ... accident gehad, nekwervel gebroken en dus niet verzekerd. Als hij er al deftig doorkomt mag hij minstens een paar jaar werken om af te betalen.

Bericht bewerkt (01.06.2005 | 17:52)

Link naar reactie

Pascal, ik heb men vorige verzering van de motor (Bajaj) gewoon op men nummerplaat laten zetten, op de polis stond geen chasisnummer.

als er er op de polis je chasisnummer staat dan kan je het inderdaad best niet doen, wil je geen risico lopen niet verzekerd te zijn

Link naar reactie

je hebt een vorige verzekering op een nieuwe nummerplaat laten zetten ?

da's iets anders dan 1 nummerplaat op 2 voertuigen gebruiken hé.

en zelfs als er in je polis geen chassisnummer staat, bij de DIV moet je wel een chassisnummer opgeven bij het aanvragen van een plaat ... en 't is dat dat gecontroleerd kan worden, niet of het al dan niet op je groene kaart staat.

Link naar reactie

WOW kerels nu kan ik even nie meer volgen hoor.

Anyway ik ken iemand die veel auto's heeft een stuk of 12 ofzo (echt een verzamelaar) en die heeft 2 jepen op 1 nummerplaat staan (wel 2 landrovers ) Ik weet nie hoe die dat regelt.

Best eens bij de verzekeraar vragen of heeft nog iemand een ander idee ?

Greetz Ju !

Link naar reactie

2 voertuigen op één nummerplaat is niet legaal, tenzij je het doorgeeft aan je verzekeraar. Dergelijke uitzondering heet "tijdelijke wijziging van voertuig" bijv. als je met een nieuw voertuig wacht op inschrijving. Zo reed ik zelf 2 maanden met mijn vaders plaat rond, "wachtend" op een inschrijving. De verzekeraar levert dan een tijdelijke groene kaart af die geldig is. Dit blijf echter een uitzondering.

Als er op de groene kaart géén vermelding van serienr staat, (bij mij bijv enkel "piaggio" , en je hebt twee voertuigen van hetzelfde type zijn er mensen die het idd wagen.

Het blijft illegaal. De verzekering is verbonden aan de nrplaat, de nrplaat aan één voertuig. Zoal pascal hierboven zei.

Voor een 2e verzekering kan je meestal een goede prijs krijgen omdat je het voertuig per definitie (in theorie) niet voltijds gebruikt. Mijn 2e vespa kost me rond de 100 euro, dacht ik. Da's dus een 8 euro per maand en idd echt een marginale kost als je de potentiële risico's afweegt.

groet,

Peel

Link naar reactie

ik betaal 298.11 euro om 4 scooters te verzekeren

rechtsbijstand 79.91 euro

1ste scooter: 113,26 euro

2de scooter: 56,64 euro

3de scooter: 28.32 euro

4de scooter: 19.98 euro

vanaf de 5de scooter gratis

ik heb deze verzekeringsagent na enkele jaren zoeken gevonden en hij is de enige die mij zulke prijzen kan geven voor 4 scooters

geen enkele km-beperking of beperking op bouwjaar

vroeger deed ik ook de plaatwisseltruuk maar zoals hierboven gezegd is dat niet legaal en voor 56 euro per jaar kan je echt geen risico nemen

Link naar reactie

Nog een truukje:

zorg voor 2 vespa's met een identiek chassisnummer en wissel van nummerplaat als je de baan op moet. Zo blijft de nummerplaat ook verbonden aan het nummer.

Als je 2 dezelfde modellen hebt (stel VNB of zo) zal dat niet snel opvallen. Bij 2 verschillende modellen zal je al iets stouter moeten zijn, maar de kans dat een doordeweekse agent het verschil kent tussen een VN uit '57 en een VNB uit '63 is miniem.

Ik weet het, ik weet het, het is en blijft illegaal, maar betaal maar eens 150 euro voor een Vespa die misschien slechts 10 keer per jaar de baan op gaat.

P.

Link naar reactie

Pieter, wel fantastisch dat zo'n tips op het internet kunnen, ik bedoel maar, de kans dat er iemand meeleest is toch wel erg klein op het internet, juist?

En mensen die werken als polititeagent, verzekeringsmakelaar of bij Piaggio ,die gebruiken naar het schijnt toch nooit internet, dus ga je gang...

Op deze manier gaat uw truuk niet vaak meer lukken..

Link naar reactie

Ik sluit me volledig bij Pascal aan : NIET DOEN . Geen platen wisselen tussen scooters (tenzij akkoord verzekeraar ; dan ben je wel verzekerd maar kun je alsnog nen hoop ambras krijgen met de politie wegens niet-inschrijving etc).

NB Denk niet dat komt de verzekering toch niet te weten (ik werk op de schadedienst auto en als ik zie wat sommige mensen hier aan ons moeten terugbetalen : daar koop je 30 gerestaureerde Vespa's mee !)

Verzekering is gekoppeld aan plaatnummer dat op zijn beurt door de inschrijving gekoppeld is aan het chassisnummer vh voertuig.

NB Een verzekering bij onse club kost 116 EURO voor een voertuig van 20 jaar of ouder zonder belang vd leeftijd vd bestuurder en zonder beperkingen !

Link naar reactie

Hopelijk? Grappig bedoeld waarschijnlijk, maar waarom zou iemand met als beroep politieagent niet een scooter kunnen hebben en na zn uren op dit forum zitten. Ik vergis me niet als ik zeg dat er al minstens twee op het forum zitten, alsook een drie/viertal mensen die in de verzekeringswereld werken, een tweetal bij een div werken, en er geregeld mensen van bij piaggio meelezen. En dan vragen mensen zich af waarom reglementering steeds maar strikter wordt en er bij de div zo moeilijk wordt gedaan..

Zet tips en truuks qua papperassen op mail.

Link naar reactie

als iedereen stopt met foefelen zouden de premies misschien ook wat omlaag kunnen gaan, omdat de eerlijke mensen dan niet langer moeten betalen voor de niet-verzekerden die vroeg of laat tegen de lamp lopen.

bovendien, als je het voor 150 EUR/jaar al de moeite vindt om te foefelen met chassisnummers, wat dan met een automobilist die jaarlijks minstens 800 EUR aan verzekering betaalt ? die moet het dan zéker doen waarschijnlijk ?

nogmaals : is allemaal leuk en stoer ... tot er iets gebeurt.

ik ken genoeg verhalen van bromfietsers die per ongeluk een dodelijk ongeval mee-veroorzaken ... en waar de ouders hun huis mochten verkopen om de schulden van zoon- of dochterlief af te betalen ... en dat allemaal om iets sneller te rijden, of iets goedkoper ...

maar goed, den bompa heeft gesproken, iedereen doet wat hij/zij wil natuurlijk.

Link naar reactie

Fietsen vergt geen verzekering... en daarmee is de kous af. Als je te kreutig bent om een verzekering te betalen, dan is fietsen een waardig alternatief. Geloof het of niet, maar ik begeef me in Gent ook wel 'ns op een fiets... zoals ik al zei, als waardig alternatief... nouja ;o)

Link naar reactie

Eerst en vooral wil ik toch even wijzen op het feit dat ik zoals de meesten netjes een verzekering heb, bij Ethias, en dat ik daarvoor elk jaar netjes 161 euro betaal. Ik ben zeker niet te krenterig daarvoor, want de vespa is voor het moment ons enige vervoermiddel en dan ben ik liever helemaal in orde. En ja, ik gebruik zoveel mogelijk de fiets, want ik werk thuis en dat is dan een van de weinige keren dat ik nog eens iets van beweging doe. O ja, ik ga soms ook nog te voet naar de GB en naar de bank en de post en om een filmpje in de videotheek.

Mijn andere Vespa ligt momenteel in duizend en nog wat stukjes, dus daar moet ik nu niet mee de baan op. Maar als het eenmaal zover is, zou ik dat ook zo legaal mogelijk doen, maar als de wet mij niet toelaat om deze nog op de baan te krijgen (heb geen papieren, geen verkoopsovereenkomst, geen niks niemendal) zoals ik dat met de andere heb gedaan, ja DAN zal ik creatief uit de hoek moeten komen en desnoods over de rand van de "legaliteit" moeten kijken. Ik vertik het, en ik hoop van harte iedereen onder ons, om een Vespa zonder papieren zomaar naar het stort te brengen omdat daar volgens de wet niet mee mag rondgereden worden.

Link naar reactie

... daar me vriendin bij de politie werkt heb ik haar eens gevraagd hoe dat dat nu juist zit met de de gelijkvormigheidsattesten van 50cc's, bij navraag vertelde ze me dat alle 50cc'tjes voorzien moeten zijn van zo'n gelijkvormigheidsattest om't eender van welk jaartal ze zijn, dus hetgeen dat ze van voor 1972 gene moeten hebben klopt dus niet, voor 1977 stond er geen nummer op het attest na 1977 wel... ..dus ja...je zou ze dus in principe wel bij moeten hebben, maar welke politieagent zal erom vragen? Meestal vragen ze gewoon je verzekering...kwou dat gewoon nog eens mededelen...

greetz

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...