Jump to content
Vespaforum.be

Uitlaat alternatieven

duciel

Recommended Posts

Posted

Hey allemaal,

Sinds een aantal maanden rij ik rond met een Sito+ uitlaat onder mijn PX200. Het resultaat is een verwaarloosbare prestatiewinst, en een ontoelaatbare stijging van lawaai. Ik heb zelf een hekel aan mensen die rondrijden met motoren die je al van 2 straten ver hoort aankomen. En nu hoor ik er zelf bij!

Kortom, ik wil er zo snel mogelijk vanaf!!

Nu, voor ik terug een originele uitlaat koop zou ik graag weten van jullie of er alternatieve oplossingen zijn voor mijn probleem. Bestaat er een uitlaat voor een PX200 motor die een prestatiewinst oplevert, en toch een aanvaadbaar aantal decibels produceert? Wellicht een onmogelijke combinatie, of niet? Ik kan het maar vragen :-)

Alvast bedankt voor de info!

Groeten,

Ciel.

Posted

hmm denk dat ze dat nog moeten uitvinden...

Posted

ne kurk indraaien...

alles wat vermogenswinst geeft, geeft een verhoging van decibels, zo simpel is dat. En dan is ne sito+ nog een stilleke.

Posted
ne kurk indraaien...

alles wat vermogenswinst geeft, geeft een verhoging van decibels, zo simpel is dat. En dan is ne sito+ nog een stilleke.

Ja, het eerste jaar en dan ... .

Mike.

Posted
ne kurk indraaien...

Ja, het eerste jaar en dan ... .

Mike.

en dan...is ie bijna kapot

Posted

Ik rij sinds dit weekend rond met een JL/Kegra pijpje ipv een Sito+

Deze is uiteraard luider dan een standaard uitlaat maar maakt tenminste niet zo een schel kabaal als de Sito+. Bij de Sito+ was het alsof ik zonder uitlaat rondreed. Nu klinkt het "voller" waardoor het minder stoort. (allez, dat hoop ik toch)

Qua prestaties merk ik jammer genoeg niet veel verschil dan met de Sito+ maar misschien moet ik er nog wat aan wennen.

Posted

Hoe merk je dat een sito+ kapot is,de mijn maakte van in het begin al veel lawaai.Nu ben ik een jaar later maar of het lawaai nu erger is geworden hoor ik niet echt.

Posted
Ik rij sinds dit weekend rond met een JL/Kegra pijpje ipv een Sito+

Deze is uiteraard luider dan een standaard uitlaat maar maakt tenminste niet zo een schel kabaal als de Sito+. Bij de Sito+ was het alsof ik zonder uitlaat rondreed. Nu klinkt het "voller" waardoor het minder stoort. (allez, dat hoop ik toch)

Qua prestaties merk ik jammer genoeg niet veel verschil dan met de Sito+ maar misschien moet ik er nog wat aan wennen.

Ben je er een beetje blij mee ?

Posted

Juist terug van Luc een kameraad en we hebben een pinasco onder zijn vespa gehangen. Voor hij er definitief onderkan moet er nog wel een kleinigheid aangepast worden. Nu hangt hij er maar snel onder om even aan te horen en het geluid was niet echt veel luider dan het orginele vond ik , ik vond dat het aleen wat meer race achtig klonk (gejank ipv geblaf). Ook de prijs tov andere viel mee vonden we. Mischien die eens overwegen.

Posted

You can modify an original Piaggio T5 exhaust to accept a P200 down pipe. This will be even quieter than a standard 200 pipe and produce the same "poke" as a shito plus. but it will be expensive. I would just leave a standard PX200 pipe on there.

Posted

Ik kan alleen maar zeer enthousiast zijn over mijn beslissing van een paar weken geleden om een Pinasco onder mijn P200e te steken. Heeft uiteraard iets meer lawaai bij, maar is een veel mooier en dieper geluid dan het geretteketetter van een sito. Alleen met de uitlaat heb ik een snelheidswinst van een 5 à 7 km/u. Maar, het meest opvallend is het koppel in derde en vierde. Dat is fenomenaal verhoogd, zoals mij trouwens door de kenners ook was voorspeld.

Dus, mijn tip met stip: een Pinasco!

Groeten,

Peter.

Posted

Allright, merci voor de tips! Zo op het eerste zicht is die Pinasco niet van de goedkoopste? (191 euro bij sip)

Het gaat inderdaad misschien niet meteen om minder lawaai, maar op een aangenamer geluid. Die sito+ die bezorgt me koppijn :-)

Posted

What's mine is yours :-)

Op voorwaarde dat hij beschikbaar blijft als reserve :-)

Maar tzal nog even duren eer ik de centen vrij heb voor die pinasco peis k. Ik laat je het wel weten.

Posted

@René: ik begrijp je punt en je hebt meestal ook gelijk en ik denk er meestal ook zo over. Ik moet echter schoorvoetend toegeven dat ik met mijn Pinasco aankoop een goeie zaak heb gedaan. Weliswaar heb ik toch op vele plekken m'n oor (soms letterlijk) te luisteren gelegd en ben hier ook niet over 1 nacht ijs gegaan. Ook jouw punt, dat ik toen voor mezelf maakte, heeft de nodige overpeinzingen gehad. Maar soms moet je inderdaad vaststellen en aannemen dat nieuw of anders, beter is. En dat hoef ik jou niet te vertellen, hé! ;-)

Groeten,

Peter.

Posted

I have ridden PX200 vespas for more than 20 years and i have tried proma/pitone/shaft/fresco/pinasco/simonini/leovinci/PM/SIP/Mickek/polini/FAR/Sito/sito+ exhausts and can honestly say that on a standard scooter the best one is the standard piaggio exhaust.

The standard P200 is under powered for its fourth gear, all the above expansions work well in the right conditions but i have found that the best pipe for all conditions is the standard one, as it allows you to keep torque into the wind and uphill, it lasts for a long time too which is more than can be said for any of the above contenders.

The Sito plus does a better job than a standard but you sacrifice the nice tone of a vespa for that KLACK - KLACK sound, and they fall apart every ten kilometers or so!! ;-))

I like sports pipes on vespas, but the question was i believe which pipe will deliver on power without making a lot of noise, well now you have my answer.

Posted

Peter ik ken die standaard "pot". Staat onder de GL150 van mijn zoon Luc en dat kraam vliegt als een speer, zonder veel lawaai.

Ik zeg niet dat een Pinasco niet zo goed is. Maar op gebied van prijs is het potje 3 x beter(koop).

Het is wellicht een vooroordeel dat deze Pinasco, zoals vele Italiaanse potten, universeel is en op veel motoren past met de nodige aanpassingstukken. Aanpassingen die de bevestiging verzwakken.

Groetjes uit Oostende waar de zon en regen elkaar afwisselen

René

Posted

Voor mensen die een pinasco willen horen ik heb juist een video geupload naar mijn site. Deze is gisteren aagekocht en is geplaats onder Luc zijn vespa 150.

Posted

Ik kan de link zo snel niet vinden maar er is een duitse site met door hun geteste uitlaten. Daaruit bleek oa dat de beste, goedkope tuning uitlaat (simonini, leovinci en pinasco) de simonini betreft.

Posted

Zoals hier weer eens bevestigt door Rene en Belfastjohn is de originele veruit de meest veelzijdige. Veel koppel over een brede toerenband is waar het om gaat bij 'normaal' gebruik van de vespa. Dat gaat het beste met een potje. Een expansie (banaanmodel) is eigenlijk alleen geschikt voor een beperkt hoogtoerengebied. Alleen in dat gebied gaat de vespa goed vooruit. Zodra je onder deze toerentallen zit heeft de motor niets meer in huis aan vermogen. Het maakt van de brave vespa eerder een zenuwpees die alleen alles of niks wilt geven. Een expansie komt eigenlijk alleen tot zijn recht wanneer de berijder een zeer snelle rijstijl heeft en continu de hogere toerentallen opzoekt. Als je wilt racen is dit perfect, zo niet laat die banaan gewoon liggen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...