Jump to content
Vespaforum.be
pontedera

versnellingen afstellen

Recommended Posts

hoi ik heb vandaag mijn versnellingskabels vervangen ,maar lukt mij niet de versnellingen af te stellen .Kan iemand mij vertellen hoe ik tewerk moet gaan, of is er iemand van houthalen,zonhoven,heusden-zolder dus limburg die mij kan komen voor doen.(bier staat altijd koud)

bedankt

Zet eerst het motorblok in de neutrale(vrij)stand. Vervolgens zet je beide versnellingskabels wat losser zodanig dat er genoeg speling ontstaat zodat het versnellingshandvat in de neutrale stand gezet kan worden. Daarna regel je de beide versnellingskabels zo in dat ze net niet te strak staan. Let daarbij wel op dat het versnellingshandvat in de neutrale stand blijft staan. Daarna moet alles weer goed werken.

Groeten,

Paul.

regelschroeven volledig indraaien

kabels aantrekken terwijl zowel handvat als motor in neutral staan

het makkelijkste is kabel aantrekken met tang, met 2de tang (punttang of iets dg) het "tonnetje" tot op zijn plek schuiven en vastdraaien

dit doe je dus 2 maal

indien er nog teveel speling opzit kan je dit bijregelen door de regelschroeven uit te draaien

PS: wel opletten dat je de juiste kabel aan de juiste kant aansluit

regelschroef? Waar bevindt het? En zij dat die 2 kabels onderaan de motorblok doorlopen? Thanx!!

Iemand in de streek van Oostkamp/Brugge.  Hier zelfde probleem 

• Like 1

Mooi duidelijk filmpje:D , ik neem aan dat dit voor een smallframe hetzelfde is ongeveer ?  ( pk50xl2)

euh nee :lol:

2 minuten geleden, Adrian zei:

euh nee :lol:

:( , is daar ook een filmpje van ?

Zelfde principe, alleen omgekeerde kabels.

81033274_779269079256886_764576093620404224_n.png?_nc_cat=104&_nc_ohc=Lx6x3iKmt38AX8ZY2hh&_nc_ht=scontent-lhr8-1.xx&oh=f096d6a20cdfbd068e5395e09e64e10d&oe=5ECD2584

• Like 2

Maar dat maakt voor het afstellen niet uit lijkt me.^_^

Small frame is wat lastiger om bij te komen. De versnellingsschakelaar zit andersom dus het stellen gebeurt van onderaf. Principe is hetzelfde, versnelling op het blok in neutraal zetten, stelschroeven helemaal dichtdraaien, handvat in de neutrale positie houden en dan de kabels zo strak mogelijk vastzetten bij het blok. Vervolgens de stelschroeven gebruiken om eventuele speling weg te nemen.

• Like 1

Houdt er rekening mee dat nieuwe kabels in de eerste tientallen km's nog wat zullen 'rekken' dus dat de afstelling na verloop van tijd nog wat moet bijgeregeld worden.

Mijn punt was eigenlijk dat een pk xl2 maar 1 versnellingskabel heeft ipv twee. 

Is dus heel ander verhaal om dit af te stellen.

Gr

• Like 1

Sharp! Just :-) 

22 uur geleden, Frederik9111 zei:

Zelfde principe, alleen omgekeerde kabels.

81033274_779269079256886_764576093620404224_n.png?_nc_cat=104&_nc_ohc=Lx6x3iKmt38AX8ZY2hh&_nc_ht=scontent-lhr8-1.xx&oh=f096d6a20cdfbd068e5395e09e64e10d&oe=5ECD2584

Thnx voor dit plaatje! hier twijfelde ik nog over voor mijn Spaanse project. 

14 hours ago, Adrian said:

Mijn punt was eigenlijk dat een pk xl2 maar 1 versnellingskabel heeft ipv twee. 

Is dus heel ander verhaal om dit af te stellen.

Gr

't is anders in de zin dat 't maar de helft zovel werk is m af te stelen maar de werkwijze is't zelfde é...

En die rekt niet omdat het een harde "kabel"is en hoef je dus ook niet na te stellen als het goed is ;-)