Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie carrosserie met tin.


bolderik

Aanbevolen berichten

Ik ben redelijk eigenzinnig ingesteld. Ik zou goed een engelsman kunnen zijn. Daarom vind ik dat een metalen vnb carrosserie ook na de restauratie nog grotendeels van metaal moet zijn. Ik ben dus allergisch voor een te grote dot plamuur.

Daarom de vraag of iemand een goede link voor mij heeft over het gebruik van tin bij het wegwerken van oneffenheden in de carrosserie. Het kontje van mijn vnb was jammergenoeg in zijn vorige ambtstermijn voorzien van een klote gemonteerde bagagedrager. Hierdoor zijn er uitgelubberde montagegaten en scheurtjes en dus roest rondom deze gaten ontstaan. De gaten heb ik wat groter gevijld zodat ook de scheurtjes verdwenen zijn. Ik ga in de gaten (grootte 5 eurocent muntstuk) plaatjes solderen mbv ziversoldeer. De ruimte rondom het gat is enigzins ingedeukt door het gestamp van het vervloekte bagagerek. Ik heb al het een en ander kunnen uitdeuken, maar je blijft het zien. Vandaar dat ik het geheel weer nice en smooth wil maken met tin.

Wie heeft dus een goede link in de aanbieding voor mij ?

Vast bedankt.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Als je plaatjes wilt inlassen met zilversoldeer, gebruik dan "hard" zilver dat wordt gebruikt voor het solderen van gasleidingen. Als je zacht zilversoldeer gebruikt bestaat de kans dat je plaatjes loskomen bij het aanbrengen van het tinsoldeersel(de smeltpunten van beide metalen liggen vrij kort bijeen). Ik zou eerder opteren voor het toelassen of brasseren met koper.

Voor het aanbrengen van tinsoldeersel moet je eerst je metaal over een voldoende groot oppervlakte mooi "blank" maken. Nadien het metaal opwarmen met een (zachte)vlam en vertinnen door achtereenvolgens soldeerzuur en nadien tinsoldeersel aan te brengen. Als je het metaal te hard opwarmt krijg je zwarte randen waar het soldeersel niet gaat op houden! Met een "soldeerdoekje" kan je de tin mooi open wrijven. Vergeet niet na het vertinnen je metaal grondig te reinigen zodat het zuur je metaal niet aantast.

EĆ©nmaal vertind, breng je een voldoende grote hoeveelheid tin aan op het vertinde oppervlakte. Best bezig je daarvoor staven tinsoldeer, loodsoldeer of zinksoldeer. Nooit het metaal te hard warmen, anders verbrand je het soldeersel en krijg je nooit een mooi resultaat. Met het soldeerdoekje nu het soldeersel mooi in "vorm" open wrijven en laten hard worden. Wrijf er regelmatig wat smeltmiddel(parafine) over zodat het soldeersel mooi open loopt en eventuele verontreiniging in het materiaal gescheiden wordt.

Nu kan je het soldeersel eerst bijwerken met een grove rasp of zeer grof schuurpapier, nadien iets fijner papier gebruiken. Tenzij je een meester bent in het "plamuren" met tinsoldeersel, ga je het geheel toch nog moeten afwerken met gewone plamuur.

Best kan je eerst een beetje oefenen op een metalen plaat, tot je de techniek een beetje onder de knie hebt. Oppassen dat je je vingers niet verbrandt! Succes, nero.

Link naar reactie
Dit is ambacht!!! Dank je god.

Nu nog de samenstelling tin/lood, zo te zien heeft het gebruikte tin een hoog loodgehalte (= goede smeerfactor). Wie weet mij daarover iets te melden ?

Als je vertikaal moet werken ben je beter met lood of zinksoldeersel. Dit kan je veel dikker zetten zonder dat de solduur afloopt. Tinsolduur pakt wel beter op het metaal. Aan jou de keuze. Groetjes.

Link naar reactie

tin is een zeergoede keuze, staven tin vindt je in de beter carroserie zaak, wat heb je nodig, Een gasbrandertje, een blokje hout, dat langs 1 zijde vrij vlak is, kaarsvet een carroserievijl en s39 s39 zorgt voor een goede hechting van de tin op het staalplaat.eerst het te bewerken oppervlak insmeren met s39, en dit wat opwarmen met de gasbrander, de overtollige s39 afvegen met een doekje, daarna vlakke kant ven je blokje deppen in gesmolten kaarsvet, nu de tin verwarmen en gelijkmatig aanbrengen met het blokje, de tin mag niet te warm worden of hij wordt vloeibaar, je moet de warmte ven de tin zo krijgen dat hij ongeveer zoals goede boter wordt. Oefening baart kunst. Als je tin vrij goed is aangebracht vijl je deze met de carroserie vijl, afwerken doe je met plamuur.

Nog wat uitleg gepikt, ik ben nogal lui als het op typrn aankomt :)

voorbereiding.

Zuiver maken en ontvetten van de plaat.

Verwijderen van de laklaag met behulp van een roterende schuurmachine.

Verwijderen van roest door middel van zandstralen.

vertinnen van de plaat.

2.1. Vertinnen

- het potje met vloeimiddel oproeren of schudden. Dit vloeimiddel bestaat uit vloeibaar tin dat samen met desoxiderende en reinigende stoffen is verwerkt tot een emulsie.

- Het vloeimiddel met een borstel aanbrengen.

- verwarmen van het vloeimiddel tot het begint te koken. Dit is te merken aan het blinkend uiterlijk van het tin. Hier op drijven de onreinheden? Dit onder de vorm van zwarte vlekken.

- Overtollig materiaal en onreinheden wegstrijken met een zuiver doek.

- Na deze werkwijze mogen er geen zwarte deeltjes meer zichtbaar zijn

- Wanneer de te behandelen plak vrij groot is, herhalen we deze procedure meerdere keren en dit op kleinere gedeelten. Dit is noodzakelijk omdat, wanneer het paneel te veel verwarmd, de tinlaag zal worden aangetast en onbruikbaar worden.

Aanbrengen van het soldeer.

Verwarmen van de plaat en de soldeerstaaf door middel van een carburerende autogeenlasvlam (minder warmte) of een gasbrander, dit tot het vertinde plaatdeel begint te blinken en de soldeerstaaf deegachtig wordt. Door middel van een draaiende en duwende beweging van de staaf zal men dan proppen lood op de plaat aanbrengen, zodanig dat het soldeer goed wordt verdeed over het oppervlak van de plat en iets hoger komt te liggen dan de aangrenzende plaatoppervlakken.

Gelijkstrijken van het soldeer met een houten spatel, bij voorkeur vervaardigd uit palmhout gedrenkt in paraffineolie. Palmhout verbrand moeilijk en paraffineolie verhindert het kleven van het lood aan het houten spalet.

Verwam het soldeer zodanig zodat het gemakkelijk bewerkbaar is maar niet gaat druipen. Verwarm de complete reparatieplaat gelijkmatig. Wanneer het paneel te warm wordt zal het gaan vervormen.Om het soldeer in een deegachtige bijna vloeibare vorm te houden mag heet paneel of het soldeer tijdens het bewerken niet te veel afkoelen. Wanneer er teveel soldeer wordt aangebracht zal de nabewerking tijdrovend zijn. Echter wanneer er te weinig soldeer wordt aangebracht zullen der putten achterblijven waardoor er opnieuw moet worden vertind. Het is daarom verstandig om de laag iets dikker te maken dan uiteindelijk nodig is.

afwerken van het soldeer.

Na afkoeling van het overtollige soldeer door middel van een verstelbare carrosserie vijl gelijkvijlen met het aangrenzende gebied. Stel de vijl zo af dat er aan beide uiteinden een kleine speling is wanneer de vijl tegen het paneel wordt aangedrukt.

Vijl onder een hoek ten opzichte van de vijlranden omdat de vijlranden anders krassen in het paneel maken. Geen al te nieuwe carrosserievijl gebruiken omdat die te veel soldeer ineens wegneemt.

Opschuren met een P60, goed ontvetten en reinigen, spoelen met lauw water en laten zweten vooraleer verder te bewerken. Dat verbetert de kwaliteit van het werk

Link naar reactie
NERO = GOD...nu weet ik het zeker !!!

Ik denk dat er meerdere goden op dit forum zitten, allen bedankt voor de uitleg ;+)

@nero, Waarschijnlijk kan ik dus het beste de plaatjes solderen met koper, omdat het smeltpunt van koper hoger ligt dan dat van zilver ? De soldeerverbinding is dan misschien iets minder sterk maar dat speelt geen rol omdat deze toch niet mechanisch wordt belast.

Hoe staat het echter met het plaatselijk ongewenst vervormen van de carrosserie bij deze hogere soldeertemperatuur, enig idee ?

Link naar reactie

Als de plaats van de gaten niet mechanisch wordt belast zou ik proberen deze op te vullen met loodsoldeersel. Dit kan je best doen door de rand van de gaten een paar mm naar binnen te buigen zodat je de solduur dikker kan zetten. Als je aan de binnenkant van het chassis er een tweede soldeerdoekje kan plaatsen, zal de solduur er niet doorlopen en kun je langs de buitenkant de rest mooi afwerken.

Koper kan je niet solderen maar moet je brasseren, ttz je moet werken met 2 flessen: gas en zuurstof, anders kan je nooit de gewenste temperatuur bereiken. De kans op vervormingen aan het chassis is vrij klein daar je slechts plaatselijk hoeft te warmen. Het brasseren is nog een "vak" apart. Zeker kleine stukjes plaat inlassen is niet zo gemakkelijk voor een leek. Misschien ga je beter met je chassis naar een vakman, op een half uurtje kan die je gaten mooi toe lassen. Nadien kan je zelf experimenteren met tinsoldeer. Ik ben benieuwd of je kunt volharden in je attitude van Engelsman. Groetjes, pieter.

Link naar reactie

@nero, ik heb al eens gebrasseerd met koper en zilver. In nederland wordt dit ook wel hardsolderen genoemd. Zilver is dacht ik nog wel te doen met een gewone

propaanbrander. Voor koper zal ik inderdaad de hulp nodig hebben van een warmere acethyleenvlam. Het is kritischer werken omdat het metaal van de carrosserie kan verbranden. Maar het zal me wel lukken. Eerst nog eens oefenen zoals ik hier al eerder heb gelezen op een stukje plaatwerk.

Bedankt voor de tips!!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...