Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Startdatum garantie 2 jaar? Productie of verkoop?


Aanbevolen berichten

Ik koop me volgende week een nieuwe Vespa LX125 (kan niet wachten en zowat alle dealers afgebeld om stock te checken). Heb de papieren reeds gekregen om verzekering en plaat in orde te brengen + voorschot betaald.

Conformiteitsattest is getekend op 16.06.2005 maar is een nieuwe Vespa, gekocht bij officiële dealer met 11km op teller.

Heb hieromtrent 2 vragen:

1) betekent dit dan dat hij effectief 2 jaar oud is? Kan dit kwaad als hij 2 jaar heeft stilgestaan? Moet ik ergens op letten?

2) begint de garantie van 2 jaar te lopen vanaf 06/2005 en is deze dus al verlopen vóór mijn aankoop? Of is een fabrieksgarantie anders dan garantie die verkoper me moet geven en begint garantie dus pas vanaf verkoopdatum (aankoopgarantie)?

Bedankt vespisten!

Link naar reactie

hallo, verwerk de garanties voor het merk chrysler jeep dodge voor een garage in het leuvense, bij ons telt niet de datum op het faktuur, ook niet de datum van inschrijving, maar de "in service date" die aan elk framenummer is verbonden, wij openen de garantie en vragen deze aan bij de invoerder als de wagen bij ons nieuw wordt geleverd, zo zal een demowagen die na 6 maand wordt verkocht als directiewagen, maar nog nooit is ingescherven in belgie en 6 maand later pas gefactureerd wordt aan een klant, verkocht worden met 1.5 jaar fabrieksgarantie, want hij is tenslotte 6 maand geleden "in service" gegaan, lees mee gereden, heb ervaring met andere merken en het was daar ook zo, dus bij piaggio...groeten jan

Link naar reactie

ge moogt gij in uw algemene voorwaarden zetten wat ge wilt, als het tot een conflict komt en ge staat voor de vrederechter/rechtbank van koophandel dan zal die eens goed lachen en zeggen dat het vanaf de LEVERING aan de KOPER is dat die garantie begint te lopen.

kijk op http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_a1.pl ... 1&numero=1

en kijk naar art. 1649quater §1, dat geldt voor elke verkoper. Maakt niet uit wat ge in uw algemene voorwaarden zet, art. 1649bis e.v. BW zijn van dwingend recht, dus moogt ge niet van afwijken.

zie Art. 1649octies. - Zijn nietig, contractuele bedingen of afspraken overeengekomen vooraleer het gebrek aan overeenstemming aan de verkoper door de consument ter kennis is gebracht, en waardoor, rechtstreeks of onrechtstreeks, de rechten die de consument uit deze afdeling put, worden beperkt of uitgesloten.

ik denk/weet dus dat dit het juiste eind is.

Link naar reactie

hallo, wel even duidelijk stellen dat we de garantie niet openen bij bv stockwagens of showroom modellen, enkel als de wagen werkelijk is verkocht wordt de garantie bij de invoerder aangevraagd, tenslotte wordt het voertuig enkele dagen later geleverd aan zijn nieuwe eigenaar, maar de startdatum van de garantie,is dus niet de datum van het faktuur, nog de datum van de inschrijving, nog de datum van de levering! maar de "in service date" die daimlerchrysler linkt aan een bepaald framenummer, deze datum staat trouwens op elke facturatie die volgt, bij bv een onderhoud of herstelling! vergeet bovendien niet, dat niet op elk onderdeel van je wagen 2 jaar garantie krijgt, zoals op de slijtonderdelen van een voertuig, ik denk hier aan remmen, scokdempers, banden enz... ...is maar een garantie van 1 jaar of 20.000km enz... ..en zo zijn er nog vele beperkingen, geloof me bij geschillen staat de invoerder vrij sterk in zijn schoenen, groeten janneman

Link naar reactie

de wettelijke garantie geldt enkel voor 'gebreken' en slijtage bij slijtgevoelige onderdelen zal daar inderdaad niet onder vallen, maar vergeet ook niet dat als het gaat om een 'geding' (dus voor de rechtbank, niet bij loutere geschillen met niet zo assertieve kopers) de wet zal gelden en veel professionele verkopers dan tegen de lamp lopen.

Ge zou eens moeten weten hoeveel ongeldige clausules er soms staan in algemene voorwaarden, zelfs van 'grote' verkopers (bv. Mediamarkt, Vanden Borre,...).

Let wel dat 'levering' niet altijd inhoud dat de auto,... bij u thuis wordt afgezet.

Laat u dus niks wijsmaken. Bij conflicten over zo'n dingen over grote bedragen laat ge de verkoper/producent maar zeveren, ge spoedt u naar het dichtstbijzijnde justitiehuis http://www.advocaat.be/page.aspx?pId=58 ... c=0&mIdd=0

vraag om een vlug (gratis) advies en keer dan vlug terug en laat u niet afschepen door 'showroom'-toestanden, verschillende data, of 'niet binnen de garantie-termijn' (uw gebrek moet zich enkel 'gemanifesteerd' hebben tijdens die 2 jaar, dat de herstelling daarna pas afgerond wordt, doet er niet toe).

Jean, ik heb niks tegen u, maar wel tegen het misbruik dat producenten/verkopers soms maken van de onwetendheid van de mensen, die al even benauwd zijn van advocatenkosten als verkopers zijn van garantiekosten.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

IK kocht zopas een GTV 125 van een particulier die hem na 1 maand na eerste ingebruikstelling dus verkoopt.Nu zegt de dealer waar de verkoper deze moto kocht dat de garantie van 2 jaar vervalt en op één jaar komt.Tevens dat de pechverhelping die je krijgt bij aanschaf van een nieuwe Vespa NIET meer telt bij deze koop.Klopt dit?

Link naar reactie

Lieve juffrouw,

De pechverhelping wordt door Piaggio geregeld en staat op naam van de eigenaar. Is een overeenkomst met vab. Eens je een vespa aankoopt komt dit kaartje rechtstreeks naar je toe. Zal waarschijnlijk dan ook wel zo zijn, anders dien je eens te informeren bij Vespa himself hiervoor.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...