Ga naar inhoud
Vespaforum.be

segmentringen - pistonringen


parmy

Aanbevolen berichten

Ahoi,

Als de compressiemeter 2 uitslaat van mijn Piagio Sfera en met diezelfde compressiemeter op een grasmaaier 6 aangeeft, lijkt dit volgens mij veel te weinig.

Heb daarmee mijn cilinder opengemaakt en de segmentringen - pistonringen losgemaakt en deze horizontaal in de cilinder opening geplaatst om deze te controleren.

(Zie bijgevoegde foto).

segment.JPG

Nu stel ik me de vraag of het klopt dat je compressieverlies hebt door de segementringen en je op deze manier de segmentringen opmeet? (De gemeten opening is meer dan 3mm).

Wat me ook opvielviel is dat een kleine helft van deze ring sterk dunner is tegenover de andere kant.

Groeten,

Wouter

Link naar reactie

Je segmenten zijn idd tot op de draad versleten. Als je weer "op volle kracht" wil gaan rijden moet je de cilinder laten honen op de volgende overmaat, een nieuwe piston steken (overmaat) en nieuwe segmenten. Alles monteren en weer inrijden. Groetjes, pieter.

Link naar reactie

Hallo Pieter,

Leuk te weten dat het probleem zeker daar zich bevindt.

Maar kun je eens verduidelijke wat honen en overmaat van een cilinder betekend? Is dit dan de cilinder uitfrezen tot een nieuwe grotere diameter en een nieuwe piston op diezelfde maat laten frezen?

Ma kan ik dan niet gewoonweg heel diene blok vernieuwen met een bijpassende piston? Voor een 100 euro heb ik dit al zeker?

Link naar reactie

Hallo Geert,

Het is wel merkwaardig dat ik deze bromfiets nog steeds in gang krijg, zelfs met zo'n op de draad versleten segmenten. Dus bestaat de kans wel dat enkel de segmenten moeten vervangen worden.

Maar loopt men dan niet het risico dat na verloop van tijd de nieuwe segmenten op dezelfde manier afgesleten zijn na een jaar of zo?

Link naar reactie

Voor het uitboren en een nieuwe piston kom je waarschijnlijk ook rond de 100€ uit. Als je voor die prijs een nieuwe cilinder + piston kan kopen, doen.

Ik vrees dat alleen de segmenten te vernieuwen een zeer tijdelijke oplossing is. Waarschijnlijk is de cilinder samen met segmenten uitgesleten. Als je secuur kunt meten met een schuifmaat kun je dit wel meten. De overmaten van pistons gaan per 0.2mm, dus als je meer meet dan de originele maat vernieuwen of uitboren. Succes, pieter.

Link naar reactie

Met de schuifmaat meet ik voor mijn cilinder 40mm en voor mijn pistong 39,85mm das een verschil van 0,15mm. Dus wil dit zeggen dat dit verschil nog binnen de tolerantie valt van 0,2mm en mischien nog aanvaardbaar blijft.

Als ik dan de diameter meet waar de segmenten zich in bevinden meet ik 36,65mm. Das een verschil van 3,35mm, speeld dit een rol? ik veronderstel van niet.

Link naar reactie

Als je pistonmaat origineel 40mm meet is hij nog niet uit gesleten. Als de cilinderwand niet gegroefd is en geen oneffenheden vertoont kun je hem idd hergebruiken. De piston mag ook geen groeven of sleet vertonen om hem te hergebruiken.

De pistonmaat speelt weinig rol, het zijn de segmenten die voor de aansluiting naar de cilinder zorgen.

Link naar reactie

Bedankt tof te weten. Dus zal ik eerst eens proberen met enkel de segementen te vervangen, want de cilinder en pistong zien er nog goed uit. Blijft wel raar hoe sterk de segmenten afgesleten zijn.

Heb reeds op internet een site http://www.easyparts.nl gevonden waar ik elk onderdeel voor mijn bromfiets kan bestellen en geven 3 soorten types op, enig idee wat ik best neem? Want het verschil tussen Std (standaard?), 1-M en 2-M ken ik niet.

1) Zuigerveer C01<>C27-C36 Std 40,00x1,5c

2) Zuigerveer C01<>C27-C36 1-M 40,05x1,5c

3) Zuigerveer C01<>C27-C36 2-M 40,10x1,5c

Link naar reactie

Std is standaard segment voor nog goede, nog nooit gehoonde of geboorde cilinder.

1-M is eerste overmaat, gehoonde cilinder.

2-M is tweede overmaat, gehoonde cilinder.

De maat van de segmenten is van belang voor wat betreft de 'slotspeling'. Dit is de opening die tussen beide uiteinden van de segmenten zit. In jou geval zijn de segmenten versleten zodat de slotspeling te hoog is (3+mm). In jou geval zou ik de std segmenten bestellen. Als je ze in de cilinder steekt zoals je op de foto laat zien kijk je naar de slotspeling. Die zal nu veel kleiner zijn. Hoeveel die slotspeling mag zijn weet ik niet. Misschien dat iemand anders jou hierin verder kan helpen.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Aangezien je cylinder 40 mm doormeter heeft, zou ik voor de standaard (STD) gaan. De 1-M en 2-M zijn overmaten, hier gaande met stappen van 0.05 mm. Met het vernieuwen van je zuigerveren, zal je terug een compressieverhoging merken. Het is niet zo uitzonderlijk dat je zuigerveren zo versleten zijn, die dingen vangen de meeste wrijving op. Als je ze monteert, let dan wel op dat je de openingen niet onder mekaar zet, dus elke ring een derde draaien t.o.v. de andere, maar dat zal je al wel geweten hebben.

Groeten,

Kurt

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...