Ga naar inhoud
Vespaforum.be

125 of 50?


Kim en Jan

Aanbevolen berichten

Hallo, eerste berichtje...

Wij zijn twee prospectieve Vespista's, maar twijfelen tussen een 125cc en een 50cc. De vespa zou dienen om een dagelijkse verplaatsing te maken naar het werk (ongeveer 15 km heen) met twee personen. Concreet twijfelen we tussen de PX125 en de LX50. De PX125 zouden we nieuw kopen aangezien je die bijna niet vind tweedehands, de LX50 tweedehands. De 125 vinden we veel knapper, zeker op het niveau dat ze tegenwoordig zijn afgewerkt. De LX50 is echter ook niet mis, en veel goedkoper (3150 (PX125 nieuw) t.o.v ongeveer 1800 euro(LX50 tweedehands)). Nu mijn vraag voor jullie ervaren rotten: Wat zouden jullie doen in onze situatie? Is een 50cc wel geschikt voor dagelijks woon werk verkeer voor 2 personen? Hoe zit het met herverkoopwaardes etc.?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

In ieder geval niet te lang twijfelen als je voor de PX wil gaan. Volgens ik hoorde en las op het forum gaan ze na een eeuwigheid dit jaar voorgoed uit productie!

Wij hebben tweedehands PX'en en qua rijplezier kan dat tellen!!!

Succes met de keuze!

Groeten,

Peter.

ps: beetje info in profiel? Txs!

Link naar reactie

Misschien voor een LX125 of GT125 gaan... Push the button en go. k Zou zeker geen ouder model nemen voor woon/werk verkeer tenzij je bereid bent om zelf het onderhoud etc te doen - of je moet een bereidwillige kennis hebben die dat wil/kan doen.

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties alvast!

125 cc is dus de boodschap! Nu het volgende probleem:

De LX, GT, GTS en GTV modellen passen nieuw niet binnen ons budget (de PX eigenlijk ook maar net). Nu zijn er wel een paar jonge 2dehandse modellen GT en GTS te vinden voor ongeveer 3000 euro. Wij vinden persoonlijk de PX mooier, maar kennen inderdaad eigenlijk niets van de technische kant, en een hobby zal het ook nooit worden. Dus wat denken jullie, is het voor de leek echt onverstandig om nu een nieuwe PX te kopen? Gaan ze ons daar binnen een aantal jaren in de garage niet meer mee kunnen helpen? Sta je daar regelmatig mee in de garage?

Dus: nieuwe PX of jonge 2dehandse LX/GT/... voor de leek?

Link naar reactie

Dag Kim en Jan

Ik ben zelf een vespaleek en heb toch een nieuwe PX gekocht... daar heb ik nog geen moment spijt van gehad! Ik kan nu natuurlijk niet vergelijken met een GT of LX, maar als je zou twijfelen om een PX aan te schaffen omwille van het schakelen: maak je daar maar geen zorgen over! Je bent daar snel mee weg!

Plus, het voordeel is ook: met een nieuwe PX heb je twee jaar garantie... Ideaal als leek dus :-) En mocht je problemen hebben na die twee jaar, hier zijn genoeg lieve kenners op 't forum die jullie gerust op het juiste pad zullen helpen!!

In ieder geval, veel succes met jullie keuze! Grtjs!

Link naar reactie

Kim & Jan,

Een 125 is inderdaad de beste keuze.

Had zelf aanvankelijk ook een LX50 voor het woon-werkverkeer (ca 14 km); deze werd al snel vervangen door een GTS 125.

Het prijsverschil tussen een 50 cc en een 125 cc is bovendien niet erg groot, wat de keuze voor een 125 cc logisch maakt. Temeer daar de wetgeving nu stipuleert dat men met motorfietsen tot en met

125 cc mag rijden twee jaar na het behalen van het rijbewijs B voor een auto.

En tja, de keuze van het model is iets persoonlijk: de gustibus et coloribus non disputandum.

Eventjes de voornaamste eigenschappen (voor- & nadelen) van de PX:

- de PX is een legende op wielen; dit model ademt klasse uit, het is stijl, ...

- geen helmruim / opbergruimte onder het zadel

- versnellingen

- (aanvullingen van collega-vespisten zijn steeds welkom)

Toen ik m'n GTS 125 aankocht heb ik ook getwijfeld tussen de PX en de GTS (opvolger van de GT). Praktische beweegredenen bepaalden de uiteindelijke keuze voor de GTS.

(Even terzijde: quasi geen enkele gehomologeerde helm past in het bergruim van de GTS 125.)

Conclusie: een PX kopen is niet onverstandig, zolang je het schakelen ziet zitten en je ertoe bereid bent je bagage overal mee heen te zeulen.

Wat de techniek betreft: ik denk niet dat je je daarover zorgen hoeft te maken; binnen een aantal jaren zal men je hoogstwaarschijnlijk nog steeds kunnen helpen. Het lijkt me immers weinig waarschijnlijk dat Piaggio geen PX-onderdelen meer zal uitleveren; in hoeverre deze al niet 'compatibel' zijn met deze van andere modellen die nog wel geproduceerd (zullen) worden.

Laat ons je uiteindelijke beslissing weten hé ...

We kijken er alvast naar uit!

Groeten,

Link naar reactie

Je kan nog onderdelen nieuw krijgen voor een model van 40 jaar oud, dus voor een px zul je binnen 40 jaar ook nog wel onderdelen kunnen krijgen. Er is wereldwijd een te grote scene om dat links te laten liggen.

PX of GTS ? Ik heb beide... Het zijn gewoon twee verschillende scooters. Als je het ding enkel maar koopt om van A naar B te rijden, niet specifiek Vespa-gepassioneerd bent en moderne techniek wil, koop dan een GT(S). Wil je een brok nostalgie onder je kont, koop dan een PX. Persoonlijk zou ik in uw geval voor een GT(S) gaan. En ja, voor de freaks terug roepen, met een PX kan je ook perfect doen wat jij wilt, zijnde woon-werkverkeer. Met een GT(S) doe je dat wel een pak comfortabeler.

En om alle twijfel teniet te doen: ga naar een dealer en probeer een ritje te versieren met beide modellen. Je zal meteen snappen met wat ik bedoel met 'twee verschillende scooters'.

Oja, ik rij zelf met beide even graag. Comfortabel met twee ergens heen cruisen doe ik met de GTS, alleen zo snel mogelijk door het stadsverkeer slingeren, doe ik met de PX.

Link naar reactie
Je kan nog onderdelen nieuw krijgen voor een model van 40 jaar oud, dus voor een px zul je binnen 40 jaar ook nog wel onderdelen kunnen krijgen. Er is wereldwijd een te grote scene om dat links te laten liggen.

PX of GTS ? Ik heb beide... Het zijn gewoon twee verschillende scooters. Als je het ding enkel maar koopt om van A naar B te rijden, niet specifiek Vespa-gepassioneerd bent en moderne techniek wil, koop dan een GT(S). Wil je een brok nostalgie onder je kont, koop dan een PX. Persoonlijk zou ik in uw geval voor een GT(S) gaan. En ja, voor de freaks terug roepen, met een PX kan je ook perfect doen wat jij wilt, zijnde woon-werkverkeer. Met een GT(S) doe je dat wel een pak comfortabeler.

En om alle twijfel teniet te doen: ga naar een dealer en probeer een ritje te versieren met beide modellen. Je zal meteen snappen met wat ik bedoel met 'twee verschillende scooters'.

Oja, ik rij zelf met beide even graag. Comfortabel met twee ergens heen cruisen doe ik met de GTS, alleen zo snel mogelijk door het stadsverkeer slingeren, doe ik met de PX.

Hier in Belgie is het erg moeilijk om een 2dehandse gts op de kop te tikken. De enige die ik zie is in aubergine (kapaza), en dat vinden we niet zo'n mooie kleur. In Nederland staan wel enkele LX125 exemplaren in zwart te koop. Is er veel verschil tussen de LX en de GT(V/S) versies? De GT lijkt wat groter, maar een echte vergelijking heb ik online nog niet gezien. Ik vermoed dat de LX125 ook best een goede optie is. In het "Wettelijk" forum hebben we trouwens gevraagd hoe we zo een LX125 zouden moeten invoeren.

Thanks!

PS: profiel al een beetje ingevuld. Als de vespa er is uiteraard meer...

Link naar reactie
PS: profiel al een beetje ingevuld. Als de vespa er is uiteraard meer...

Bedankt en gewoon ter info :-D

Waarschijnlijk zoals ook ik in het begin, niet op gelet dat je in profiel elke pagina apart moet bewaren voor je naar een volgende gaat. ;-)

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...