Ga naar inhoud
Vespaforum.be

waar met 50cc rijden


Aanbevolen berichten

hallo, een vriend van mij heeft net een botsing gehad met de brommer. hij reed op het fietspad in de bebouwde kom, nu dacht ik dat de wet een aantal maanden geleden was aangepast dat dit wel mocht.

ik vind hier niet echt zo direct iets van terug op internet. weten jullie hier iets meer over of ben ik aan het dromen.

groeten

Link naar reactie

Is inderdaad veranderd. Ik veronderstel dat het een klasse B is? Klasse B mag in de bebouwde kom NIET meer op de fietspaden, tenzij anders is aangeduid. Buiten de bebouwde kom MOET je op het fietspad, tenzij weer anders aangeduid. Dat is althans wat ik vond op een wegcode forum (heb de link niet meer), maar best dus nog es nachecken of dat forum wel juist is. Als het juist is, is het wel wat idioot. Met een klasse B mag je niet harder dan 45km, en zit je klem in de verkeersstroom van autoverkeer tot 50km per uur.

Aan de andere kant zie ik alle klasse B brommers toch rustig verder rijden op fietspaden in Gent. Dus als er echt iets veranderd is, zal het toch beter moeten publiek gemaakt worden.

Mvg

dodi

Link naar reactie

Dacht al dat je niet elk forum moet geloven... Enfin, hier is de officiele tekst van wegcode.be, geupdate tot 15 maart 2007 - het mag, maar met mate LOL :)

De fietsersbond was radikaal tegen omwille van het snelheidsverschil op de fietspaden. Ja zeg, stuur die bromfietsrijders maar tussen het zwaar vervoer, zitten de fietsers tenminste safe :) Nu ja, de fietsersbond is een drukkingsgroep zoals een andere he.

Extract wegcode:

9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.

2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van

tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het

verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat

zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige

bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord

D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en

bruikbaar is.

Evenwel :

- indien het fietspad gesignaleerd is zoals voorzien in artikel 69.4.2°, moeten zij het fietspad

volgen;

- indien het fietspad gesignaleerd is zoals voorzien in artikel 69.4.3°, mogen zij het fietspad niet

volgen.

3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen,

mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis

te rijden.

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...