Ga naar inhoud
Vespaforum.be

254.000 km per Vespa; wulle zen allemaal janette...


Peelke

Aanbevolen berichten

Nadat Giorgio Bettinelli in Thailand van een vriend een oude Vespa kreeg, werd hij gebeten door het V-irus dat we allemaal wel kennen. Hij besloot een gewaagde trip van Rome naar Saigon per PX in 1992. De gek speelde het klaar. Erger nog, het werd het begin van een reeks fabelachtige Vespareizen rondom de hele wereld. Tussen 1994 en 1995 begon Giorgio Bettinelli zijn reis van Alaska naar Vuurland. Het jaar daarop legde hij de 52.000 km af die Melbourne van Kaapstad scheiden. Enkel om te besluiten de hele wereldbol nog eens rond te rijden van Ushuaia over Amerika naar Rusland tot Nordkapp (Driezza! ;o). West-Europa door naar het zuiden van Afrika, verder over Azië naar Australië tot het zuidelijke puntje in Tasmanie tussen 1997 en 2001... In totaal legde hij 254.000 km af in minder dan 10 jaar...

Ter stimulering van de bescheidenheid en meer nog om de reisdromen aan te zwengelen, hier wat scans van wat die gek op een Vespa al gedaan heeft. Hij schreef twee boeiende boeken over zijn reis; "In Vespa" en "Brum Brum". Ik denk dat ze ook in het Engels vertaald zijn.

bettinelli%20eurasia.jpg

bettinelli%20america.jpg

bettinelli%20world.jpg

en speciaal voor den Driezza een fotoke van tegen de poolcirkel, op weg naar de Noordkaap (goeie reis, he mateke!).

bettinelli%20caponord.jpg

*zucht*

Peelke

Link naar reactie

inderdaad, ne mens moet tijd hebben!! en het is zo met dat rondrijden gaat ge niet veel verdienen, maar zou piaggio BV niet te overhalen zijn om te sponseren? en andere grote merken als michelin, champion enz... ? denk wel dat een kleiner project een haalbare kaart is, zou dit ook wel is willen ondernemen, maar zeker niet alleen! want alleen is maar alleen zou rob de nijs zeggen, ciao jan

Link naar reactie

ik denk da je voor sponsering wel te laat zal zijn nu telt enkel de inkomsten en niet de (kleine)reclame

vroeger werd elke vespa meeting gesponserd ik spreek hier wel over de jaren 50 toen kreeg je gratis benzine en olie enz als je naar een meeting kwam

ook heeft piaggio ooit eens twee vespa's laten deel nemen aan Paris-Dakar

dit was wel in de begin jaren van de rally dit was ook gesponsed

grts sidvespa

Link naar reactie

Inderdaad bangelijk als je zoiets kan doen. Zelf heb ik 2 jaar geleden 4500km gereisd in Frankrijk in Italie, en 't jaar daarvoor zo'n 3500km in Frankrijk. Natuurlijk niets vergeleken met wat die kerel heeft gedaan, maar ne mens moet nog eens werken ook zo nu en dan. Bagage is niet zo zeer een probleem, als je elke dag rijdt heb je immers niet zoveel nodig Vraag maar aan peelke die heeft enkel jaren geleden ook ne kilometer of 10000 gereisd op zijn primavera.

nog een opmerking,

als ik deze verhalen lees valt die vorige topic over in welke auto krijg je een scooter wel een beetje in het water he

Link naar reactie

Bagage is inderdaad niet zo'n probleem. 5 onderbroekskes en een gommeke of wat waspoeier volstaan als 't niet té koud is :o)

Ex-scooterboy,

"Giorgio Bettinelli" op Google intypen geeft een boel sites, maar vooral in het Italiaans, en ge weet hoe die gasten met internet zijn he... Vond ook één artikeltje met wat fotokes op een Australische site.

http://www.motorscooter.com.au/html/news/new_art_bett.htm

http://www.giorgiobettinellifansclub.it/

Geert, ge overdrijft man; 't waren er maar 7000 ;o). En ik studeerde nog dus ik had tijd (en dat is inderdaad misschien veel belangrijker dan bagage ;o). Goeie rit naar Zuid-Frankrijk! Pak zo veel mogelijk départementallekes man, daar vinde de beste cafékes! (Ik hoop met mijn lief terug naar Ierland/Schotland te rijden deze zomer)

droomdroomdroom...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...