Ga naar inhoud
Vespaforum.be

zelf chromeren


roufio

Aanbevolen berichten

Dit stond ergens op het net,en ik ben benieuwd of iemand dit ooit al eens geprobeert heeft en wat het resultaat geworden is,niet dat ik dit zelf ga doen,want hier geloof ik niet in (tenminste de kwaliteit)graag julie ervaring hiermee

Zelf verchromen?

Kleine voorwerpen (bv bouten en moeren) kun je zelf chromeren. Je hebt er een glazen pot, azijn, een blokje zuiver chroom (te verkrijgen in een sanitair of electriciteitszaak) en een spanningsbron voor nodig. De spanningsbron moet 12 tot 20 volt gelijkstroom leveren. Je kunt daarvoor dus ook een (auto-) accu gebruiken.

Ga als volgt te werk:

Maak het te verchromen werkstuk volledig schoon en vetvrij.

Vul de pot met azijn.

Verbind de min-pool van de stroombron met het te verchromen werkstuk.

Verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom.

Dompel beiden onder in de azijn.

Zorg ervoor dat je werkstuk volkomen vrij hangt in de azijn.

Schakel de stroom in.

Als alles goed is zie je wat belletjes verschijnen en wordt je werkstuk dof/blauw.

Het verchromen zal enkele uren duren. Bij een hogere spanning gaat het iets sneller.

Na het verchromen zit er een wat ruwe doffe laag op het werkstuk. Met fijn schuurpapier kun je dat opschuren. Voor een hoogglans zul je het moeten polijsten.

Bij het op deze wijze verchromen worden de chroom-moleculen door de stroom van het blokje naar het te verchromen werkstuk getransporteerd. In plaats van een blokje zuiver chroom kun je ook een oud verchroomd voorwerp gebruiken. Als dat groter is dan het te verchromen voorwerp heb je voldoende chroom om dit proces te laten werken.

Denk er aan dat het te chromeren oppervlak echt helemaal schoon moet zijn en vrij in de azijn moet hangen. Op elke plek waar nog vuil zit zal de chroom niet hechten. De hoogglans ontstaat niet automatisch. Daarvoor zal er nog driftig gepolijst moeten worden. In het echt worden te verchromen werkstukken eerst verkoperd. Dat gaat op dezelfde wijze. Uiteraard heb je dan een blok zuiver koper nodig.

Link naar reactie

In theorie klopt dit ongeveer. Alhoewel ik niet weet als azijn een sterk genoeg zuur is om een mooie kwaliteit te behalen of om al helemaal iets te behalen.

En dan vergeet je ook nog dat chroom super giftig is. Dus als je daar boven die glazen pot staat te ademen heb je het eigenlijk al zitten.

Link naar reactie

Dat werkt niet.

Is zever.

Je kan zo wel verzinken, met een zinkelektrode en en zinkoplossing. Zelf vernikkelen gaat ook. Zelf verkoperen ook. Maar niet verchromen. In je keuken of garage, gaat NIET. Die "post" heb ik eerder al gezien op het internet. Is op het www gezet door een debiel.

Link naar reactie

+ alvorens te verchroomen moet je eerst verkoperen. En on mooie blinkende chroomstukken te hebben moet je ze eerst nog polieren. Geen simpel werkje, de prijs om te laten verchroomen is dan ook in verhouding.

Greetz...Mike.

Link naar reactie

En daar zit het em juist: de prijs he.

er zitten er blijkbaar een paar tussen die, hoe zal ik het noemen - profiteurs zijn, want ze denken: die zien we maar 1 maal.

Ze vragen soms tot het 3 dubbele van de prijs, ik zal u een voorbeeld geven:

1.

zie in mijn profiel, het stuur van een vl1t met gashendel, koppelingshendel, lichtschakelaarhouder, vespa logo en veer voorvork (spiraal)

kost om te chromeren bij mossu chromage in waasmunster voor dit alles 65 euro

voor die prijs zal hij ook nog een gaatje in het stuur dichten, wachttijd +- 14 dagen

2.

bij andere die ik belde in roeselare en brugge, en nog andere schommelde de prijs tussen 160 en de 220 euro,

let wel enkel het stuur, voor logo en veer was het nog eens 55 euro

daaraan zie je he...

ik zal een foto plaatsen als het stuur af is om de kwaliteit te bewijzen

groetjes Raf

Link naar reactie

als te veel werk de prijs beinvloed (een beetje meer kan ik nog begrijpen ),alhoewel ,namelijk verdubbeld of verdrievoudigd dan heb ik daar maar één mening over en dat is proffiteren ,want als ik akkoord ga dan moeten ze het werk ook doen he,ze zouden beter zeggen dat ze geen tijd hebben voor die kleine dingen ,dat is dan eerlijk zaken doen.

en ja ook de door u genoemde firma heb ik gebeld

Link naar reactie

beste milje,ik heb ze wel niet allemaal gebeld he ,3a4 en deze heeft ook zijn werk ze,maar het verschil zit denk ik dat mossu maar met een aantal mensen werkt of samen met zijn vrouw en niet aan massa chromeren (voor de mega bedrijven)doet,swat doet er allemaal niet toe ,ik ben content deze gevonden te hebben en hoop met dit topic een aantal mensen te helpen aan een goed en prijselijk chromeer bedrijf ,en dat is toch wat we allemaal zoeken om onze hobby betaalbaar te houden

voor de zoekers

mossu chromage

bouchoutstraat 27

9250 Waasmunster

Link naar reactie

Dat is een feit! Bedankt voor de referentie. Waar je trouwens ook behoorlijk goedkoop kan laten chromeren, is bij een stoelenfabrikant. Sommigen maken nog steeds van die seriestoelen (stapelstoelen) en hebben hun eigen chroombad. Uiteraard staan deze niet vermeld onder 'chroombedrijven'.

Link naar reactie
beste milje,ik heb ze wel niet allemaal gebeld he ,3a4 en deze heeft ook zijn werk ze,maar het verschil zit denk ik dat mossu maar met een aantal mensen werkt of samen met zijn vrouw en niet aan massa chromeren (voor de mega bedrijven)doet,swat doet er allemaal niet toe ,ik ben content deze gevonden te hebben en hoop met dit topic een aantal mensen te helpen aan een goed en prijselijk chromeer bedrijf ,en dat is toch wat we allemaal zoeken om onze hobby betaalbaar te houden

voor de zoekers

mossu chromage

bouchoutstraat 27

9250 Waasmunster

Heel erg bedankt, heb ook nog een hoop oude klinken die gechromeerd moeten worden, en zocht al een tijd een betaalbare chromeur. Bij deze gevonden.

Link naar reactie

Zelf chromeren is wel degelijk mogelijk. Op amerikaanse sites worden doe-het-zelf pakketten met de juiste benodigdheden en chemicaliën aangeboden. Dat zijn onder andere een "bad" een verwarmingselement (zoals een aquariumverwarmer) een pompje om het "bad" te laten circuleren, de koper-, nikkel- en chroomzouten, en de electrodes. Je krijgt er ook een handleiding bij.

Het verchromen werkt in 4 hoofdstappen: eerst reinigen met een zuur, dan verkoperen, vernikkelen en tenslotte verchromen. Tussenin zijn er telkens spoelbaden. De eerste drie stappen zijn noodzakelijk om het werkstuk tegen roest te beschermen, zodat het resultaat een lange levensduur krijgt. De chroomlaag zelf is poreus, laat dus water door en geeft alleen de hoogglans voor de eindafwerking. (Zoals een laklaag over grondverf)

In Europa heb ik nog geen leverancier(s) gevonden van dergelijke doe-het-zelf pakketten. Die amerikaanse zijn toch vrij duur.

Je hebt ook nog een instelbare stroombron nodig bij een lage werkspanning van ongeveer 6 volt. Een stabiele labovoeding bijvoorbeeld. De 12 volt van een auto-accu is te hoog; daarmee "verbrandt" het werkstuk. Verder heb je nog gedemineraliseerd water nodig om de "sapjes" aan te maken.

Het belangrijkste is dat men uiterst netjes en gedisciplineerd werkt. Het werkstuk moet puntgaaf zijn voorbehandeld en gepolijst. Tijdens het wisselen van de verschillende baden mag men NOOIT het werkstuk met de vingers aanraken. Maar met dit soort chemische producten (zouten en zuren) werk je natuurlijk altijd met handschoenen (en bril). De gassen die vrijkomen zijn ook zeer giftig, dus ventilatie is noodzakelijk.

Belangrijke factoren voor een goed resultaat zijn: het aanhouden van de juiste stroomsterkte, de juiste afstand tussen kathode en anode, de procestijd en de temperatuur.

Tip: tik in Google "chrome plating".

Link naar reactie

Wil je ons eens fotootjes tonen van de dingen die je zelf al hebt verchroomd?

Ik hoor daar altijd veel blablabla over, maar heb tot op hden nog nooit enig resultaat gezien van een Belg of Nederlander die thuis zelf met zo een kit wat dan ook heeft verchroomd (en dat dan op een Vespa kan komen te staan zonder na een week af te bladderen).

Eerst zien en dan geloven.

Link naar reactie

Mijn mening is dat zo'n toestel zeer interessant is als je veel en ook voor anderen chromeert.Als je het enkel gebruikt voor sommige stukken van je Wespje dan kan dit zeer duur uitvallen. En inderdaad zoals maurice zegt: de kwaliteit zal nooit hetzelfde zijn.

Link naar reactie
Wil je ons eens fotootjes tonen van de dingen die je zelf al hebt verchroomd?

Ik hoor daar altijd veel blablabla over, maar heb tot op hden nog nooit enig resultaat gezien van een Belg of Nederlander die thuis zelf met zo een kit wat dan ook heeft verchroomd (en dat dan op een Vespa kan komen te staan zonder na een week af te bladderen).

Eerst zien en dan geloven.

En als ik foto's toon, waaruit moet dan blijken dat het stukken zijn die ik zelf heb verchroomd?

Het is mijn bedoeling andere mensen verder te helpen met informatie. De internet link van de firma Caswell vindt u meer informatie over zelf chromeren. Als u ervan uitgaat dat ik hier sta te liegen heeft deze discussie geen zin. Uw negatieve blabla brengt in ieder geval weinig zoden aan de dijk.

Ik ben toevallig op deze Vespa site terechtgekomen. Ik hou me totaal niet met vespa bezig, het interesseert me zelfs niet. Ik restaureer meubelen en chromeer geen bromfietsonderdelen.

Link naar reactie

U schreef:

"Zelf chromeren is wel degelijk mogelijk."

Uw referentie is daarbij de reclame voor de kits van Caswell.

Dat vind ik gewoon niet overtuigend als argument.

Hoe dan ook, deze discusie is hier op dit forum al eerder gevoerd. Toen ook al vroeg ik om concrete voorbeelden, en kreeg niets te zien.

Bovendien was de aanleiding dezer discussie geenszins de kits van Caswell, maar wel volgende loze bewering geplukt van op het www (zie het begin van deze thread) : "Maak het te verchromen werkstuk volledig schoon en vetvrij. Vul de pot met azijn. Verbind de min-pool van de stroombron met het te verchromen werkstuk. Verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom. Dompel beiden onder in de azijn. Enz."

DAAROVER schreef ik "dit is zever".

Het Caswell-systeem werkt wel enigszins vernuftiger en is in theorie bruikbaar. Maar in de prakrijk? Dat was en is de vraag.

Link naar reactie

hier zijn ze dan de foto's van mijn stuur ,logo,voorveer en enkele onderdelen van het stuur,natuurlijk staan mijn vettige vingers op mijn logo,ps dit alles voor de prijs van 65 eurokes

raf006.jpg

raf007.jpg

Link naar reactie

ziet er altijd mooi uit in het begin. Even afwachten wat het doet bij ons heerlijk belgisch weertje. In chroomkwaliteit zit nl heel veel verschil en dat is niet van dag een te zien op die chroom. Succes ermee

Link naar reactie

ja geertvespa ,kan wel zijn ze ,maar ga hem toch proberen droog te houden en niet vochtig te stallen ,zal de levensduur wel iets verlengen denk ik ,en als het geen goede kwaliteit blijkt te zijn ,weet ik zeker dat ik daar niet meer zal langsgaan om te chromeren ,maar tot nader bericht ben ik zeker tevreden met de (op het zicht)geleverde afspraken en kwaliteit

groetjes

Link naar reactie
  • dave sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...