Jump to content
Vespaforum.be

Heetlopers


nero

Recommended Posts

Speedracer,

Weet jij misschien iets te vertellen over de toegestane pistonspeling bij een ongetunede maar opnieuw geboorde/gehoonde cilinder ? Af fabriek zal dit wel in orde zijn. Op het moment dat de cilinder opnieuw geboord/gehoond wordt zal er ook een overmaatse piston in moeten. In het geval van nero is zijn piston al eens gaan klemmen door overmatige uitzetting. Hoe weet hij dat de piston die hij heeft gemonteerd voldoet aan de norm ? We moeten er natuurlijk van uit gaan dat degene die de cilinder heeft geboord er ook de juiste piston bij levert.

Groeten,

Paul.

Link to comment

Een cilinder word ALTIJD geboord naar een bijgeleverde piston, je gaat nooit vragen om een cilinder te boren naar een bepaalde diameter, en dan hopen dat de piston ook die maat heeft.

De pistonspeling bij een getunede of ongetunede, overmaat-geboorde cilinder moet uiteraard hetzelfde zijn als de door de fabrikant voorziene pistonspeling. Ik weet deze niet vanbuiten voor een standaard Vespa-cilinder (komt daarbij dat de pistonspeling van een GS150 anders is dan van een SS180, dan een PX200, dan een 50 Special...).

Een standaard Malossi 210 (aluminium cilinder met Nicasil) heeft van de fabriek af een pistonspeling van 0.08mm, en een Polini 208 ook, maar dat is eigenlijk te nauw voor een stalen cilinder, en die mag eigenlijk gehoond worden naar 0.1mm. Een Polini-cilinder die uitgeboord word voor een Malossi-piston mag zelfs tot 0.13 gaan(wat voor moderne Nicasil-cilinders als 'versleten' beschouwd mag worden). Ik veronderstel dus dat Nero een pistonspeling tussen de 0.08 en 0.13 moet hebben, maar hoeveel weet ik niet, dat moet opgezocht worden. Te weinig, en je krijgt vastlopers à volonté, te veel en je hebt minder compressie en slag (zogeheten 'piston-slap')wanneer de piston in de boring 'ratelt' wat op lange termijn meer slijtage veroorzaakt.

De pistonspeling thuis bepalen zonder micrometer is niet 100% correct maar als je de piston zonder segmenten in de ciliner steekt moet je aan de onderzijde (want daar is de piston normaal gezien iets dikker dan aan de kop) tussen cilinder en piston een dikteplaatje met de juiste dikte (bijv. 0.10mm) kunnen schuiven.

De opening van de segmentuiteinden wanneer die los in de cilinder gemonteerd zijn (+/-10 mm van de bovenkant van de cilinder) moet ongeveer 0.5mm bedragen.

De kopspeling moet voor een standaard tot licht getunede motor tussen 1.2 en 1.5mm liggen, ALS de compressie hierdoor niet boven de 10,5:1 komt (eventueel compressiekamer in de cilinderkop vergroten), anders gaat hij pinken bij normale 95 en zelfs 98 octaan benzine.

Disclaimer:

Alles wat ik zeg is gelogen of overdreven. If it goes 'bang', don't blame me...

Link to comment

Ik heb eerst de nieuwe pistons aangeschaft en die mee gegeven samen met de cilinders om uit te boren. Dit is ,denk ik, idd de juiste werkwijze. Hopelijk krijg ik ze snel terug want ik krijg hier chronische ontwenningsverschijnselen (zeker met dit weer). Kan iemand van het forum eens met zijn vespa passeren zodat ik eindelijk weer wat 2-taktdampen kan inademen.

  • Haha 1
Link to comment

Mijn motor (GS 150cc) is net gereviseerd. Er is "veel compressie". Ik zag over een week of twee iemand die mij zei dat dit net gevaarlijk is om vast te lopen.

Hij raadde mij aan om de motor bij een lagere buitentemperatuur 20 keer 20 minuten te laten stationair draaien ('s morgens en 's avonds zodat de motor telkens volledig afgekoelt) zodat de motor "zich kan zetten".

houd een hoge compressie inderdaad een hoger risico op vastlopers in ?

Ik heb geen idee van de speling tussen zuiger en cilinder.

Link to comment

morgen kan je weer dampjes ademen hé pieter,

@gee hoge compressie heeft niets te maken met risico op vastloper.

Link to comment

Nu het hier toch over cilinders gaat vuur ik even mijn vraag af.

Ik heb een motor die nu een revisie ondergaat (deels gedaan door mezelf). Die motor heeft af en toe warmlopers gehad en na het afnemen van mijn cilindertje (polini) zag ik dat er lichtje krasjes op de binnenwand van die cilinder getrokken zijn. Toch zag alles er nog mooi uit algemeen (cilinder, piston). Ik heb nieuwe segmentjes voor de piston en zou de cilinder laten honen maar nu zit ik mij af te vragen (na het lezen van die afstanden tussen cilinder en piston), zou ik na het honen dan ook een overmaat piston moeten steken?

Link to comment

Gee, misschien dat je met een compressiemeter de werkelijke compressie kunt meten. Het kan zijn dat je alleen maar denkt dat hij te hoog is. Meten is weten. Voor de revisie was de compressie waarschijnlijk veel te laag dat je er nu van "schrikt" dat hij hoog (normaal) is. In een garage in jouw buurt hebben ze vast wel een compressiemeter. Zoals speedracer omschrijft mag de compressie niet boven de 1:10,5 zitten. Als de zuiger is vernieuwd, maar de afmetingen (zuigerkop) ervan dezelfde zijn als van de oude zuiger zou ik er niet wakker van liggen. Bij een te hoge compressie bestaat de kans dat de zuiger/cilinderkop zal beschadigen door spontane ontbranding van het mengsel op kritieke hotspots nog voordat de bougie een vonk afgeeft. Deze hotspots zijn aanwezig op zowel de zuiger als de cilinderkop en op die plaatsen veroorzaakt de (micro)verbranding gaten in het materiaal. Dit heet detonatie (pinken) en is duidelijk hoorbaar aan een "pinkend" geluid vanuit de kop van de cilinder.

Dus eerst meten, dan rijden.

Dat de motor zich eerst moet "zetten" klinkt mij merkwaardig in de oren. Als je compressie in orde is moet je de zaak gewoon goed inrijden zoals het hoort.

Groeten,

Paul.

Link to comment

Costes, ik heb geen idee hoeveel materiaal er van de cilinderwand wordt gehaald tijdens het honen. Dit hangt af van de diepte van de krassen. Het lijkt mij echter wel vestandig een nieuwe zuiger te steken. De oude heeft al het nodige te verduren gehad wat een risico kan inhouden. Bovendien ben je dan zeker dat de nieuwe zuiger op de juiste maat is. (Zie verhaal speedracer)

Groeten,

Paul.

Link to comment
morgen kan je weer dampjes ademen hé pieter,

@gee hoge compressie heeft niets te maken met risico op vastloper.

Yeeeeesss, na een lange tijd van ontwennig vanavond eindelijk terug de geur van 2-takt kunnen opsnuiven. Daar kunnen geen bloemen aan gerieken!

Bij de montage is wel de chokekabel afgebroken, maar desondanks vertrokken bij de eerste kick. Hij heeft wel de neiging om stil te vallen op relanti, maar dit kan te wijten zijn aan de chokekabel of de oude bougie.

Ik had mij een pakket met kabels en gainen aangekocht speciaal voor ss 180, gs 160, enz... maar het kabeleinde aan de chokeklep is anders (origineel met kleine verdikking, nieuwe met lusvorm). Weet er iemand waar ik nog zo enen met een verdikking kan vinden of heeft daar iemand een oplossing voor?

@nico: bedankt voor de goede en snelle service, de cilinders zien er uit als nieuw.

Link to comment

@ nero

graag gedaan pieter!

ja ze zien er nieuw uit ging ze eerst willen houden lol

Link to comment

Hier nog een paar zuigergegevens verstrekt door piaggio:

125cc motor modellen van 1949 tot 1952 met een standaardboring van 56,5mm (in gietijzer):

montagespeling te meten terhoogte van de segmenten: 13/100, 13,5/100.

Maximale speling: 19/100.

125cc motor modellen vanaf 1953:

montagespeling: 11,5/100, 12/100.

maximale speling: 17/100.

150cc motor modellen en gl met een standaardboring van 57mm (in gietijzer): montagespeling: 11,5/100, 12/100.

maximale speling: 18/100

Bij vragen of klachten gelieve zich te wenden tot: S.p.A. Piaggio & C. Genua. Groetjes, nero.

Link to comment
  • 11 years later...
Op 30-4-2007 om 22:15, Marnix_Vespito zei:

Over de kost van zuiger en cilinder geef k je gelijk.

Maar k heb een vraagje over de verschillende 2 takt olie, Sven de Nies heeft mij verteld dat denicol (2stroke racing etc.) (die geparfumeerde) het allerbeste is voor vespa en dat castrol jonsered,... niet goed zijn. K heb er nog niet super veel van gemerkt tijdens het rijden buiten dat de uitlaatgassen ook naar bloemen ruiken.

En is het verschil tussen half en volsyntetische olie dan toch zo groot? 5% is dat niet super veel, als k zo veel erin doe verstopt de sproeier van mijne N50.

Greetz

wat is dat nu oor zever van sven de nies? natuurlijk is de olie die HIJ verkoopt de beste. ik heb pas een 200 cosa gereviseerd die met die geparfumeerde olie een aantal km (15000)gereden heeft. de cilinder was ovaal uitgesleten met een afwijking van 0,18 mmm. de zuigerveren volledig vastgekoekt in de cilinder. een krukas volledig versleten. meerdere sporen van vastlopers op de zuiger. nooit gezien. vespa's met een veelvoud van km welke met bv castrol, jonsered, tonen zulke slijtages niet.

Link to comment

 

2 uren geleden, ivoclaesen zei:

wat is dat nu oor zever van sven de nies? natuurlijk is de olie die HIJ verkoopt de beste. ik heb pas een 200 cosa gereviseerd die met die geparfumeerde olie een aantal km (15000)gereden heeft. de cilinder was ovaal uitgesleten met een afwijking van 0,18 mmm. de zuigerveren volledig vastgekoekt in de cilinder. een krukas volledig versleten. meerdere sporen van vastlopers op de zuiger. nooit gezien. vespa's met een veelvoud van km welke met bv castrol, jonsered, tonen zulke slijtages niet.

Onzintussenkomst. Warm/vastlopers en koolaanslag kunnen 10-tallen oorzaken hebben. Het oliemerk (al dan niet met een geurtje) heeft hier maar een microscopisch belang. Mengverhouding, statortiming, rijgedrag,... zijn vele malen belangrijker.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment

uit mijn 40 jaar ervaring met zowel vespa als auto's dat het geciteerde oliemerk van sven de nies van matige kwaliteit is. ik heb genoeg motoren gereviseerd om vast te stellen welke olie veel/weinig slijtage geeft. ik vind het niet normaal dat de geciteerde olie op een 10000km een ronde nokkenassen geeft. bij ander merkolieen nooit gezien. wat jij beweert "onzintussenkomst" is niet volledig juist. ik denk niet dat jij denicol gebruikt. laat me raden, castrol

Link to comment

Vooralsnog geen last van falende nokkenassen in mijn Vespa. Ook niet na 25 jaar Castrol TTS / Power RS. Maar als jij rustiger slaapt met Denicol: enjoy!

Ben vooral benieuwd naar wat jouw drijfveer is om SDN via een meer dan den decennium oud topic te attackeren. 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
37 minuten geleden, ivoclaesen zei:

ging over auto's

Nokkenassen zitten in 4takt motoren. 4takt-motoren gebruiken geen 2takt-verbrandingsolie. 

Dus: irrelevante onzintussenkomst.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...