Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Heetlopers


nero

Aanbevolen berichten

VNB7,

Voor de laatste keer: volsyn olie is beter dan minerale (in de sixties in gebruik). 5% was de norm in de sixties met de toen leverbare inferieure minerale olie !!! De hechting en smeereigenschappen van volsyn zijn veel beter en dus is er minder van nodig voor dezelfde en zelfs betere smeereigenschappen. Zelfs ik ga met mijn tijd mee. Het ontwerp van de motor was toen in orde en nu nog. Alleen de evolutie van de kwaliteit van de olie heeft bepaald wat de gunstigste mengverhouding is. Verwar de mengsmeerverhouding niet met de dikte van de olie die uiteindelijk voor de smering zorgt van de zuiger/cilinder etc. Zoals je weet treedt in het carter een scheiding op tussen olie en benzine. De olienevel zorgt voor smering van de vitale delen en het benzine/luchtmengsel met een kleine overmaat olienevel is de uiteindelijke brandstof. Ik hoop dat dit bij jou bekend is ? Uiteraard moet je niet te schraal gaan mengen, er moet altijd een voldoende dikke olienevel in het carter kunnen ontstaan.

Groeten,

Paul.

Help... wie helpt er mij deze zot te stoppen...

Degene met het slechtste benzine/olie mengsel stopt vanzelf, jammer.

Link naar reactie

@ nero,volgens mij doet dit er niet toe,al zeggen sommige van wel,laat ze dan mar doen hé

Voor tuning gebruik is denicol race,cart enduro...ruikt zeer lekker

Voor de oudjes gebruik ik ipone of tts castrol.

Link naar reactie

Ik ga eens in mijn archief op zoek naar de in's and out's van tweetaktsmering. Ik merk dat er te veel verschillende versies van waarheden bestaan. Misschien dat ik er verdere duidelijkheid in kan brengen. Als ik iets vind plaats ik het in dit forum of ik zoek een goede link.

Link naar reactie

let er dan wel op dat er verschillende 2taks's bestaan ook hé,indirect,direct,staalcilinder,chroomcilinder enz.

Link naar reactie

Na rijp beraad heb ik dan toch maar besloten een nieuwe piston te steken. Er zijn verschillende mogelijkheden:

1)de cilinder zo laten en alleen de piston vervangen

2)de cilinder honen en een eerste overmaat piston steken

3)de cilinder laten hardverchromen of laten beleggen met nicasil

Geeft het verchromen of beleggen met nicasil voordelen tegen warmlopers of heeft dit geen enkele zin buiten het kunnen behouden van de originele zuigermaat?

Ik heb op een paar andere fora rond gekeken maar geen sluitend antwoord gevonden, alleen dat het behandelen met nicasil peperduur is.

Link naar reactie

Als je een nicasilcoating steekt en je krijgt een vastloper dan is de piston voor de vuilbak maar zolang de coating onbeschadigd is kan je gewoon een nieuwe piston steken. Duur is het wel naar het schijnt maar het lijkt mij wel een goede oplossing naar de toekomst toe.

Greetz

Link naar reactie

gewoon boren en nieuwe piston lijkt me de meest logische oplossing. Zorg wel dat je hem ergens laat boren waar ze verstand van Vespa's hebben !

Nicasil is geen wondermiddel ! Heb al 2 Malossi's kapotgereden.

Link naar reactie
Het ontwerp van een PX125 blok stamt uit eind jaren 50. Toen werd er al 2% voor dat type blok voorgeschreven. Betekend dat nu dat je met 1% goede synthetische olie kunt rijden? Wie durft het aan om uit te proberen :)

Ik heb een tijd uit onoplettendheid 0,2% (ipv 2%) in m'n Primavera ET3 gekapt.

Gaf een hele tijd geen enkel probleem (waardoor mijn frank ook niet viel), tot ik op een erg warme zomerdag op weg naar de zee vastliep.

Probleem was meteen verholpen door er een flinke scheut olie bij te gieten en van dan af geen problemen meer gehad.

Dus 1% moet 3/4 van het jaar zeker lukken, alleen zou ik het niet doen ... met 2% heeft m'n PX geen blauwe rook en rijdt hij prima, met het kleine beetje dat ik zou besparen door 1% te mengen riskeer ik op termijn misschien wat schade die meer kost.

Link naar reactie

mijn oom boort anders cilinder en heeft er al redelijk veel geboord voor de vespa's

zorg dan gewoon voor een overmaat piston de rest doet hij zelf.

gr nico

Link naar reactie

Nero,

Nicasilcoating in een ijzeren cilinder heeft voordelen. Ik vraag me wel af of je de prijs voor een dergelijke coating er voor over hebt. Een nicasil coating is keihard en slijtage van de cilinderwand zal daardoor minimaal zijn. Af en toe een nieuwe zuiger steken en je kunt weer duizenden kilometers vooruit. Ik weet dat bij gebruik van een nicasil coating de wrijving tussen zuiger en cilinderwand afneemt tov een cilinderwand zonder nicasil coating. De levensduur van de zuiger neemt dan toe en daarmee neemt de kans op een vastloper af. Bij een warmteklemmer zoals in jouw geval zal de zuiger door een te hoge temperatuur te "dik" worden voor de cilinder en zal de boel gaan klemmen. Met een nicasilcoating zal de zuiger minder snel warmlopen en is daardoor de kans op een klemmer kleiner. Of je nu wel of geen nicasilcoating hebt maakt dus wel iets uit. Bij een cilinder met of zonder nicasilcoating moet je er in beide gevallen vanuit gaan dat de speling tussen zuiger en cilinder dermate groot is dat dit geen kans op een klemmer geeft. Dit natuurlijk bij normaal gebruik van je scooter. Een klemmer heeft dikwijls heel andere oorzaken dan bij een ordinaire vastloper.

Ikzelf zou vanwege het prijskaartje van een nicasil coating er niet aan beginnen. Ondanks de mechanische voordelen. Een klemmer komt bij een juiste tolerantie tussen zuiger en cilinder namelijk niet voor. Vergeet echter niet dat een ijzeren cilinder zonder nicasil coating ook een lange levensduur kan hebben. Vooral eerst goed inrijden is hiervoor wel noodzakelijk, omdat ijzeren cilinders daar nogal gevoelig voor zijn. Eenmaal goed ingereden kan een cilinder tienduizenden kilometers mee. Wanneer je in jou geval twijfelt aan de cilinder kun je hem misschien beter eerst laten opmeten. Misschien kan een specialist je vertellen of de cilinder nog ver van zijn slijtagegrens verwijderd zit. Als dat zo is ben je met de aankoop van alleen een nieuwe zuiger klaar. Opnieuw honen is dan niet nodig. Met een nieuwe zuiger er op letten dat je in het begin niet te veel gas geeft. Zo'n 300-400 km inrijden en je kunt weer lang vooruit.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

opletten bij het steken van nieuwe segmenten.

nieuwe segmenten zijn hoekig en die durven soms breken bovenaan de boort van de niet gehoonde of geboorde cilinder

dus de boort in de cilinder met wat schuurpapier breken?

en de segemten ook lichtjes schuren aan de hoeken

Link naar reactie

gelieve de professoren zich nu kalm te houden... ...

greeetz nico

Link naar reactie

Na rijp beraad heb ik gekozen voor het honen van de cilinder. Didier Bailly had nog een 180 ss piston liggen, 1ste overmaat. De cilinder is reeds binnen bij nico. Hopelijk kan zijn nonkel dit vrij snel doen want ik krijg hier al ontwenningsverschijnselen (een hele week zonder rijdende vespa), nico!!!!!!!!

Bij het inrijden zou ik syntetische olie willen bezigen maar zeker voldoende om geen enkel risico te lopen. De buren en de groene jongens zullen de eerste weken met een blauwe rookpluim moeten leven en ik met een platte portefeuille. Groetjes, pieter.

Link naar reactie

hallo nero

ik weet niet of het waar is maar ik heb altijd gehoord dat wanneer je eenmaal synthetische olie hebt gebruikt je niet meer mag terug overschakelen en uit jouw bericht kan ik opmaken dat je dit na het inrijden van plan bent

ik zou dit toch ook maar even aan de olie kenners vragen

grtz sidvespa

Link naar reactie

klopt jurgen maar ik denk ik ook anders over.

als je motor goed is afgesteld kan dat zeker geen kwaad.

@ nero,deze week heb je uw cilinders terug.

Link naar reactie

Sidvespa,

Synthetische olie heeft oa de eigenschap dat deze het motorblok inwendig schoner houdt. Er treedt minder vuilafzetting (oa koolvorming) in het blok op dan bij het gebruik van minerale olie. Als je al eens een oud blok hebt gesplitst is het je waarschijnlijk al eens opgevallen dat er in het carter in alle hoeken vuilafzetting zichtbaar is. Wanneer je altijd met minerale olie hebt gereden heeft er een redelijke mate van vuilafzetting in het blok plaatsgevonden. Als je overschakeld op synth. olie komt dit vuil los door de eveneens reinigende werking van synth. olie en dit zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor de te smeren onderdelen. Daarom kun je beter niet steeds wisselen tussen dan weer minerale- en dan weer synth. olie.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Sorry voor de slechte formulering, ik wil na het roderen niet overschakelen naar minerale olie, alleen de mengverhouding verminderen naar 4 of 5 procent.

Ik had nog een vraagje: vroeger bestond er speciale "rodageolie". Bestaat die ook voor tweetaktmotoren of is dit niet van toepassing? Groetjes, nero.

Link naar reactie
Sidvespa,

Synthetische olie heeft oa de eigenschap dat deze het motorblok inwendig schoner houdt. Er treedt minder vuilafzetting (oa koolvorming) in het blok op dan bij het gebruik van minerale olie. Als je al eens een oud blok hebt gesplitst is het je waarschijnlijk al eens opgevallen dat er in het carter in alle hoeken vuilafzetting zichtbaar is. Wanneer je altijd met minerale olie hebt gereden heeft er een redelijke mate van vuilafzetting in het blok plaatsgevonden. Als je overschakeld op synth. olie komt dit vuil los door de eveneens reinigende werking van synth. olie en dit zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor de te smeren onderdelen. Daarom kun je beter niet steeds wisselen tussen dan weer minerale- en dan weer synth. olie.

Groeten,

Paul.

Ik denk dat je je vergist. Kan misschien zo zijn voor een 4T-motor.

De 2T olie wordt enkel gebruikt voor het smeren van de cylinder, piston en krukas. In de karter zit best gewoon ouderwetse minerale olie SAE30. Gebruik ook geen synthetische olie in de karter, de kans is groot dat de koppeling dan doorslipt.

Link naar reactie

@Josse, je hebt gelijk dat dit verhaal zeker op gaat voor een viertakt. Daar moet je helemaal niet voortdurend wisselen tussen minerale en synth. olie. Het carter staat direct in verbinding met de versnellingsbak. Eventueel losgekomen vuil blijft net zo lang circuleren in de oliestroom tot de volgende olieverversing ! Bij een tweetakt wordt de smeerolie continu aan- en afgevoerd (total loss smering) Door mee te verbranden met het benzine-luchtmengsel verdwijnt het door de uitlaatpoort en daarmee ook eventueel losgekomen vuil. Daardoor is er van nature altijd verse olie voor de smering voorhanden. Om dezelfde reden als bij een viertakt zullen er altijd afvalstoffen vanuit de verbranding van het mengsel neerslaan in het carter. Denk ook eens aan de enorme hoeveelheid koolaanslag die zich vastzet onderaan de kop van de zuiger. Ik heb ook al eens een krukas moeten schoon krabben omdat deze volledig zwartgeblakerd was. Als je overschakelt op synth. olie komt dit vuil makkelijker los en dit zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor de smering. Daarom wanneer van mineraal naar synth. olie overschakelen dit slechts een maal doen. Niet steeds van mineraal (vervuiling opbouwen) naar synth. (vuil komt los) en weer naar mineraal enz. enz. Zoals je weet komt bij de verbranding bij gebruik van synth. olie minder vervuiling in de vorm van kool vrij. Niet in de laatste plaats omdat er schraler olie kan worden gemengd, dit door de betere smeereigenschappen van synth. olie.

Wat betreft de olie in de versnellingsbak lijkt het mij inderdaad zo dat de koppeling eerder zal doorslippen bij het gebruik van synth. versnellingsbakolie. Met synth. versnellingsbakolie heb ik verder geen ervaring. De versnellingsbak van een vespa is vaak zo overgedimensioneerd dat het waarschijnlijk niet de moeite loont om over te schakelen op synth. versnellingsbakolie.

@nero, bij mijn weten wordt tijdens het inrijden van een nieuwe tweetakt zuiger/cilinder eerder vetter dan schraler gesmeerd. Inrijolie wordt bij viertakten gebruikt tijdens het inrijden van de motor. Zeker wanneer de cilinder een nikasyl coating heeft is dit belangrijk. De (erg dunne)inrijolie wordt tijdens het inrijden langzaam "vervuild" met kleine slijpdeeltjes die ontstaan door het op elkaar inlopen van ruwe raakvlakken. Deze meezwevende slijpdeeltjes zorgen op hun beurt voor een versnelde inloopperiode van het motorblok. Daarom mag de inrijolie nooit te snel worden gewisseld. De periode met inrijolie is cruciaal. De motor wordt anders niet goed ingereden. Een tweetakt cilinderwand is letterlijk bezaaid met gaten (poorten)en stelt oa om die reden andere eisen aan de manier van inrijden. De zuigerveren zullen bij het gebruik van te dunne olie eerder happen in de poorten, dan effectiever inlopen. Daarom vetter olie mengen en de motor goed inrijden door veel te schakelen waardoor het toerental steeds varieerd.

Misschien is er ergens op dit forum al eens iets geschreven over het inrijden van een gereviseerd/nieuw blok.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Daar is al veel over gediscussieerd, en daar zal nog veel over gediscussieerd worden. Sommigen zeggen tijdens het roderen synthetische olie gebruiken, en een procentje erbij doen, en anderen zeggen, om te roderen enkel minerale olie gebruiken.

Roderen is in principe met de segmenten de oneffenheden in de cilinderwand afschrapen tot beide perfect op elkaar afgestemd zijn, zodat rondomrond een evengrote speling is tussen segmenten en cilinderwand, zodat tijdens het rijden er rondom overal een gelijke oliefilm tussen de twee bestaat. De oliefilm vermijdt het mechanische contact tussen de twee, en zorgt ervoor dat de warmteontwikkeling hiermee gepaard binnen de perken blijft.

Als beide voldoende op elkaar afgestemd zijn zal de motor ook veel meer compressie hebben, dan als wanneer de motor slecht ingereden was.

Sommigen zullen zeggen dat je moet roderen met goedkope, minerale olie om dit 'schrapingsproces' te bevorderen, anderen zeggen gebruik de beste synthetische olie zodat de smering optimaal is en je zeker geen vastlopers hebt. De waarheid zal waarschijnlijk ergens in 't midden liggen. Als je minerale olie gebruikt en niet oplet, zal je ongetwijfeld één of meerdere vastlopers riskeren als je niet weet wat je doet. Als je volsynthetisch gebruikt en rodeert als een hoogbejaarde fietser met tunnelzicht, dan zal ej geen vastlopers hebben, maar heb je kans dat de motor nooit zijn volle compressie zal bereiken en 'lui' zal zijn omdat het schrapingsproces nooit volledig beëindigt was, EN heb je kans op een vastloper als je dan al eens voluit gaat omdat de oliefilm niet egaal is rondom en je met zogenoemde 'high spots' zit, plaatsen rondom de piston waar de oliefilm dunner is omdat die nooit voldoende 'afgeschraapt' zijn tijdens het roderen.

En hoeveel olie is dan ook nog eens afhankelijk van welk type cilinder je rijdt, een 'gewone' stalen cilinder vraagt meer smering dan bijvoorbeeld een cilinder met Chroom loopbaan (Pinasco), en een Nicasil loopbaan (Malossi) vraagt nog minder, bij een zelfde vermogen/compressie EN de correcte piston -en kopspeling.

Bij montage van een nieuwe cilinderkit (zeker bij een tuningkit) moet ook steeds de piston- en kopspeling gecontroleerd worden, en ook de speling tussen de segmentuiteinden in de boring. Deze drie zijn veel belangrijker dan de juiste olie en 2 of 3 procent. Een kit met een te nauwe pistonspeling zal altijd een gevaar voor vastlopers hebben, net als een kit waarvan de segmenten niet genoeg kunnen uitzetten, en een kit met te weinig kopspeling zal in hoge toeren tegen de cilinderkop slaan, of teveel compressie hebben en ofwel 'pinken'(zelfontbranden) ofwel een gat in de piston branden...

Roetafzetting is een langetermijnprobleem, en honderdenduizenden Vespa's hebben gedurende de laatste 50 jaar elk tienduizenden kilometers gereden met gewone, goedkope, minerale olie, synthetische olie heeft alleen nut in een oude tweetaktmotor als deze getuned word en hoge toeren trekt. De segmenten en de meeste lagers zullen versleten zijn in je motor voordat je problemen zal hebben van dat beetje roetaanslag op de cilinderkop, zeker bij een standaard motorblok!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...