Jump to content
Vespaforum.be

Heetlopers


nero

Recommended Posts

Dit is geen verwijzing naar de pubers of de in midlivecrisis verkerende leden van dit forum!

Ik heb vandaag mijn eerste lange rit (300km) ondernomen met mijn ss 180. Alles is zonder problemen verlopen behalve dat ik 2 warmlopers gehad heb onderweg. De motor blokkeerde terwijl ik zo'n 80km/uur reed met het gevolg dat ik 2 remsporen van zowat 30m heb achter gelaten bij onze zuiderburen. Gelukkig geen auto's vlak achter mij, anders was daar waarschijnlijk iets meer achter gebleven. Beide warmlopers gebeurden terwijl ik op reserve reed op een lange rechte baan en gas minderde. Zou dit een toeval zijn of heeft dit te maken met verminderde smering van de piston door het geen gas meer geven. Ik bezig altijd minerale tweetaktolie maar overweeg erstig om over te stappen naar semi- of vol synthetische olie. Ik meng altijd 5% olie zoals voorgeschreven. Heb wel een ander merk als anders aangeschaft. Zijn er kwaliteitsverschillen tussen de verschillende merken (de verkoper had minerale olie afgeraden omdat dit alleen voor mobilettes en grasmaaiers zou dienen)?

Na de warmloper kon ik telkens weer direct vertrekken, zou ik best mijn clinder en piston controleren of heeft dit weinig zin (vespa rijdt weer zoals voordien)?

ps: mijn verbruik ligt rond de 4,3 liter

Link to comment

Nero,

5% olie is een erg olierijk mengsel. Een voorgeschreven 5% mengsel stamt uit de tijd dat de kwaliteit van de olie nog niet zo was zoals nu. Tegenwoordig word een mengsel van 2% (50:1) aangeraden voor tweetaktmotoren (geen competitiegebruik). Daarbij moet wel gezegd worden dat bij een 2% mengsel volsynthetische olie de voorkeur heeft. Ik denk dat je inderdaad met het gebruiken van die minerale olie moet stoppen. Ik gebruik zelf altijd Castrol TTS vol synthetische olie en meng deze op 2,5% (40:1)in een jerrycan. Dit is rijker dan 2%, maar uit die zelfde jerrycan wordt ook een Kreidler RS50 getankt. Deze motor is erg hoogtoerig en meer gestressed waardoor deze meer olie vraagt. Castrol TTS is duur maar smeert als een van de beste.

Wat die vastlopers betreft is het verstandig om toch de cilinder en zuiger te controleren op beschadigingen. Het kan zijn dat een deel van het aluminium van de zuiger door de te grote hitte is verkleeft met de cilinderwand. Dit betekend dat sporen van het aluminium op de ijzeren cilinderwand vastgesmolten kunnen zitten. De toch al beschadigde zuiger zal dan erg snel verslijten en de kans op een nieuwe (misschien fatale vastloper) is groot. Controleer ook op krassen in de cilinderwand, kijk naar de staat van de zuigerveren. Bij een 5% mengsel ontstaat er sneller koolvorming op de zuiger en in de ringvormige groeven waarin de zuigerveren zitten. Hierdoor kunnen de zuigerveren te weinig bewegen en vast gaan zitten waardoor een vastloper sneller in zicht is. Vooral minerale olie heeft de reputatie snel koolafzetting te veroorzaken, zeker in een 5% mengsel. Synthetische olie heeft een meer reinigend effect waardoor de koolafzetting minder zal zijn.

Nog even een vraagje. De motor is recent toch niet voorzien van een nieuwe zuiger ?

De kans bestaat in dat geval dat er een zuiger met een verkeerde maat is gemonteerd.

Schrijf je bevindingen op dit forum, ik ben benieuwd en met mij waarschijnlijk veel anderen.

Over tweetakten en vastlopers is altijd veel te leren.

Groeten,

Paul.

Link to comment

Ik heb hem aangekocht in maart met 23800km op de teller. Heb tot nu zo'n 1700km gereden zonder enig motorprobleem. Tenzij dat de vorige eigenaar de zuiger vervangen heeft (wat ik niet denk aangezien de weinige kilometers die hij heeft gereden)is alles nog origineel.

Morgen ga ik proberen de cilinderkop te verwijderen, de koolafzetting verwijderen en de eventuele schade vaststellen.

Tot nu gebruikte ik minerale olie omdat men mij heeft verteld dat, zeker bij oudere motoren, die minder slijtage veroorzaakt aan de lagers.

Ik ben wel een beetje bang om over te schakelen naar 2,5% syntetische olie, geeft die dan wel voldoende smering? GS'en in het algemeen vragen een groter smeervermogen.

Bedankt voor de leerrijke uiteenzetting, pieter.

Link to comment

tis wel degelijk 5% olie !!!! zeker nie minder inkappen. en welke olie daj gebruik maakt nie veel uit. in de jaren 60 was dat gewoon minerale.

er is een verschil tussen een warmloper en een vastloper !! niet missen. bij een warmloper remt de moter ineens sterk af. bij een vastloper blokkeert alles ineens.

warmloper sproeier niet goed. jij zegt dat je dat tegenkomt als je gas aan het minderen bent. dan neemt de stationaire sproeire over. misschien is deze het probleem. te klein.

main jet: 120/100

slow running jet: 50/100

air correction jet: 160/100

starter jet: 60/100

mixer tube: BE 2

of je carbu staat niet juist afgesteld. de mengvijs juistzetten!! . bij alle vespa's(buiten die van de jaren 50 :s) is dat 1,5 uit draaien ( bij een ss180 zal da ook wel zijn zeker ? )

Link to comment

Ook nog even mijn ervaring toevoegen.

Ik rij in mijn GS160 (volgens boekje 6% olie), met 4% TTS olie. Heb ook al met 2% gereden en dat ging ook, maar ik wil het risico niet nemen. De zoektocht naar SS180/GS160 onderdelen zoals cylinder/krukas is geen lolletje.

Wat bedoel je eigenlijk met minerale olie ? Toch geen SAE30, zoals in het boekje aangegeven hoop ik ?

Link to comment

Gebruikte olie: super 2 stroke (smokeless) van denicol.

specifications: APICEC:TSC-3(TO)-JASO:FB

Als mengverhouding staat 2% aangegeven maar ik heb steeds 5% gebruikt.

Straks ga ik de sproeiers en de stationaire schroef eens controleren.

Link to comment

normaal gezien zou je met die olie en 4/5% geen problemen mogen hebben. Misschien komt het door die 2.5%.

Dat je benzinetank bijna leeg was, kan ook invloed hebben. Maar ik dacht dat je vnl met getunede motoren (en hoge carbu's ala 30mm etc) dan problemen kreeg. ook wel 'fuel starvation' genoemd.

Link to comment

Komt deze scooter uit belgie? IS mij al opgevallen dat scooters uit het buitenland (spanje of italië...) andere sproeiers hebben. Heeft te maken met temperatuur, altitude enz... Te veel olie is ook NIET goed want meer olie is minder benzine en dus een armer mengsel. Gebruik je soms een te "warme" bougie? En idd, bij gas minderen mag je nooit kompleet alles toegooien. Best wat tussen gas geven bij het verminderen. Een warmloper voel je normaal aankomen, hou steeds je linkerhand op de koppeling. Dan maak je geen sporen van 30M en is de kans van motorschade wat minder.

Greetz..Mike.

Link to comment

Het loopvlak van de cilinder opkuisen met fijn schuurpapier met water, en de piston opschuren totdat alle oneffenheden wegzijn en terug monteren. Je hebt enkel een nieuwe piston nodig als de zone rond de segmenten beschadigd is en deze nu vast zitten.

Je moet natuurlijk wel achterhalen wat de reden van je warmlopers is, misschien is de vrijloopsproeier geblokkeerd waardoor je geen toever meer had toen je je gas dichtdraaide?

Link to comment

Heb de cilinder volledig gedemonteerd, de schade blijkt nog heel goed mee te vallen, ook aan de piston. Ga de raad van speedracer opvolgen en het loopvlak van de cilinder met fijn waterschuurpapier aluminium-vrij maken en ook de piston glad schuren.

Hier een foto van de carbu:

cilinderss180fa9.th.jpg

De mengvijs is dat deze rechts op de foto? Deze staat nu op een 1/2 draai. Kan er iemand mij de stationaire sproeier aanduiden of zit deze onder het deksel van de carbu?

@stephan: De scooter komt uit nederland en heeft bij mijn weten altijd daar gebold.

Link to comment

Heb gisteren ook warmloper gehad, maar dat ging toch even anders.

Vespa vermindert vaart en valt dan stil, maar moet wel laten afkoelen voor terug te starten.

Na de derde keer ben ik dan zonder zijkap naar huis gereden.

Valt hier eigenlijk iets aan te doen eigenlijk?

Link to comment

@barry: lijkt mij eerder een probleempje met de hoogspanningsbobijn, tenzij dat de motor de remfunctie van je vespa overnam.

Ik heb dus de cilinder met waterschuurpapier(1100) zo glad mogelijk geschuurd, de piston opgekuisd en de groeven waar de segmenten inkomen grondig gereinigd. De segmenten zelf heb ik ook ontdaan van kool en aan de bovenkant lichtjes afgerond (hoek gebroken). Verder heb ik het uitlaatstuk en de cilinderkop ontkoold en alles weer gemonteerd. De stationaire sproeier is ook gereinigd en de stationaire regelschroef op 1,5 toer open gedraaid (stond op 1/2 toer). Het starten ging heel vlot en bij een proefrit geen abnormaliteiten gevoeld. Ik ben wel nog niet op het kritieke punt van overschakelen naar reserve gekomen. Op relanti draait hij nu wel iets onregelmatig (neiging tot stilvallen). Morgen ga ik proberen de carbu goed af te stellen.

@Fastpx: je hebt gelijk dat je een vastloper kan voelen aankomen. Had gisteren soms de indruk dat bij minderen van de gas op de motor wat afremde, zelf zonder terug te schakelen, maar optimist (dommerik) dat ik ben, weet ik dat aan de goede compressie van de motor (da zal wel).

Morgen ga ik me toch volsynthetische olie halen voor alle zekerheid, hopelijk ben ik dan verlost van die "heetlopers".

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp, als er nog een vervolg komt laat ik dit zeker horen. Groetjes, pieter.

@ticce: ik denk dat ik de mijne marilyn ga noemen naar "some likes it hot".

Link to comment

beste nero, 180 SSen zijn vastloop gevoelig dit terwijl de 160 GSen hiervan weinig of geen last hebben, een cylinder piston combinatie van een 160 monteren kan je al heel wat op weg helpen om met een goed gevoel terug de baan op te gaan, groeten janneman

Link to comment

Nero,

Ik denk dat wanneer je op safe wilt spelen je beter op zoek gaat naar een nieuwe zuiger. De speling tussen zuiger en cilinder is waarschijnlijk erg kritiek, is de zuiger nog wel precies rond na die excessieve warmte ontwikkeling ? Vooral het warme weer wat we nu hebben zal opnieuw problematisch kunnen worden voor de cilinder/zuiger. Je cilinder is nu nog in goede staat. Bij een volgende warmloper kan het anders aflopen. De kosten van een zuiger zijn veel minder dan van een nieuwe cilinder. Misschien dat iemand anders daar een andere mening over heeft ?

Groeten,

Paul.

Link to comment

Over de kost van zuiger en cilinder geef k je gelijk.

Maar k heb een vraagje over de verschillende 2 takt olie, Sven de Nies heeft mij verteld dat denicol (2stroke racing etc.) (die geparfumeerde) het allerbeste is voor vespa en dat castrol jonsered,... niet goed zijn. K heb er nog niet super veel van gemerkt tijdens het rijden buiten dat de uitlaatgassen ook naar bloemen ruiken.

En is het verschil tussen half en volsyntetische olie dan toch zo groot? 5% is dat niet super veel, als k zo veel erin doe verstopt de sproeier van mijne N50.

Greetz

Link to comment
beste nero, 180 SSen zijn vastloop gevoelig dit terwijl de 160 GSen hiervan weinig of geen last hebben...

Volledig correct wat betreft de 180ss. In de Technica boeken staat dat vooral de eerste modellen héél gevoelig waren voor warmlopers indien de carbu niet correct was afgesteld... Waarom net de eerste modellen weet ik nie precies... of was het nu ergens anders dat ik da gelezen heb?

wat betreft die 2%ipv 5%... ZEVER!!! En dan nog gevaarlijke zever(voor uwen moteur)... De 180SS, net als de GS160 krijgt het benzinemengsel rechtstreeks in de cylinder, dus nie via de krukas, dus heel wat minder smering van de krukas, vandaar de 5 percent!!! Das nie voor niets dat er op mijn tank USARE MISCELLA AL 5% staat zenne (en 't is nog het origineel stickertje...)

correct me if i'm wrong...

Link to comment
beste nero, 180 SSen zijn vastloop gevoelig dit terwijl de 160 GSen hiervan weinig of geen last hebben...

Volledig correct wat betreft de 180ss. In de Technica boeken staat dat vooral de eerste modellen héél gevoelig waren voor warmlopers indien de carbu niet correct was afgesteld... Waarom net de eerste modellen weet ik nie precies... of was het nu ergens anders dat ik da gelezen heb?

wat betreft die 2%ipv 5%... ZEVER!!! En dan nog gevaarlijke zever(voor uwen moteur)... De 180SS, net als de GS160 krijgt het benzinemengsel rechtstreeks in de cylinder, dus nie via de krukas, dus heel wat minder smering van de krukas, vandaar de 5 percent!!! Das nie voor niets dat er op mijn tank USARE MISCELLA AL 5% staat zenne (en 't is nog het origineel stickertje...)

correct me if i'm wrong...

De krukas van een GS160 en SS180 worden langs de versnellingsbak gesmeerd dus, dit is toch veel beter voor de krukas.? Waarom : vandaar 5 % ???

In je VNB moet dus 5% .

De eerste modellen van ss 180 waren vastloopgevoellig omdat de kwaliteit van de cilinder / piston toen iets te kort schoten heb ik gehoord.

Greetz

Link to comment

Volsynthetische olie heeft betere smeereigenschappen dan halfsynthetische. Hoeveel beter is pas te zeggen als je een test met twee nieuwe vespa's zou uitvoeren. Eentje met halfsyn en eentje met volsyn mengsel vullen en dan 30000km rijden. Uiteindelijk zou je na zo'n test bij het opengooien van beide blokjes conclusies moeten kunnen trekken. Omdat ik niet in de gelegenheid ben om deze test uit te voeren ga ik uit van datgene wat in onafhankelijke vakbladen wordt geschreven. Daarin wordt beweerd dat volsyn de voorkeur geniet boven halfsyn. Dus hou ik het daar maar op en gebruik ik uitsluitend volsyn. Hoeveel beter volsyn is kan ik niet uitdrukken in een getal. Ik heb al die jaren dat ik nu rijd met Castrol TTS nog nooit problemen gehad met smering of overmatige koolvorming dus zie ik geen reden om over te stappen naar een ander merk olie.

5% olie is inderdaad super veel. Ik weet zeker dat als het blokje op temperatuur is er nog een blauwe walm uit de uitlaat komt bij zo'n mengsel. Dit is dan een te vet mengsel waardoor versnelde koolvorming zal optreden.

Groeten,

Paul.

Link to comment
5% olie is inderdaad super veel. Ik weet zeker dat als het blokje op temperatuur is er nog een blauwe walm uit de uitlaat komt bij zo'n mengsel. Dit is dan een te vet mengsel waardoor versnelde koolvorming zal optreden.

Hallo??? 5% is nu eenmaal de door de fabriek voorgeschreven mengverhouding (voor de GS dus bepaald in 1962 en voor de SS in 1965)... Nieuwe of oude olie... doet er nie toe...

Het spreekt vanzelf dat je er best de betere kwaliteit ingiet, maar een lager percentage is garantie dikke schit!!!

Nogmaals, het ontwerp van de motor verklaart die verhouding... en niets anders!!!

Groeten

P.S.: test het maar eens op uwen eigen GS of SS... en zeg nie dat we u niet gewaarschuwd hebben.

Link to comment

VNB7,

Voor de laatste keer: volsyn olie is beter dan minerale (in de sixties in gebruik). 5% was de norm in de sixties met de toen leverbare inferieure minerale olie !!! De hechting en smeereigenschappen van volsyn zijn veel beter en dus is er minder van nodig voor dezelfde en zelfs betere smeereigenschappen. Zelfs ik ga met mijn tijd mee. Het ontwerp van de motor was toen in orde en nu nog. Alleen de evolutie van de kwaliteit van de olie heeft bepaald wat de gunstigste mengverhouding is. Verwar de mengsmeerverhouding niet met de dikte van de olie die uiteindelijk voor de smering zorgt van de zuiger/cilinder etc. Zoals je weet treedt in het carter een scheiding op tussen olie en benzine. De olienevel zorgt voor smering van de vitale delen en het benzine/luchtmengsel met een kleine overmaat olienevel is de uiteindelijke brandstof. Ik hoop dat dit bij jou bekend is ? Uiteraard moet je niet te schraal gaan mengen, er moet altijd een voldoende dikke olienevel in het carter kunnen ontstaan.

Groeten,

Paul.

Link to comment
De krukas van een GS160 en SS180 worden langs de versnellingsbak gesmeerd dus, dit is toch veel beter voor de krukas.? Waarom : vandaar 5 % ???

nuance : Bij GS160 wordt de ene krukaslager gesmeerd door karterolie en de andere langs de vliegwielzijde door vet, daar dus geen probleem. Maar de lager van de drijfstang en vooral de koperen bus aan de piston worden door 2T-olie gesmeerd. Bij een GS160 zit geen naaldlager in de piston-bus, zoals bij bv een PX. En om die 2 goed te smeren heb je waarschijnlijk meer dan 2% nodig.

Voor zover ik weet, is die 5% (of GS160 zelfs 6%) gebaseerd op de 2T-mengsels van de jaren 60. Zijnde benzine en SAE30-olie. Kap voor de grap maar eens wat SAE30 olie in een beker vol benzine. Die olie mengt bijlange zo goed niet als moderne 2T-olie. Ze hadden indertijd ook speciale tonnen/bussen met een pompje erin om de olie goed te mengen, alvorens in de benzinetank te gieten.

Mijn ervaring is dat 4% volstaat, maar minder zou ik niet riskeren. Ik heb liever wat extra blauwe smoor dan constant met een ongemakkelijk gevoel rondrijden.

Link to comment
VNB7,

Voor de laatste keer: volsyn olie is beter dan minerale (in de sixties in gebruik). 5% was de norm in de sixties met de toen leverbare inferieure minerale olie !!! De hechting en smeereigenschappen van volsyn zijn veel beter en dus is er minder van nodig voor dezelfde en zelfs betere smeereigenschappen. Zelfs ik ga met mijn tijd mee. Het ontwerp van de motor was toen in orde en nu nog. Alleen de evolutie van de kwaliteit van de olie heeft bepaald wat de gunstigste mengverhouding is. Verwar de mengsmeerverhouding niet met de dikte van de olie die uiteindelijk voor de smering zorgt van de zuiger/cilinder etc. Zoals je weet treedt in het carter een scheiding op tussen olie en benzine. De olienevel zorgt voor smering van de vitale delen en het benzine/luchtmengsel met een kleine overmaat olienevel is de uiteindelijke brandstof. Ik hoop dat dit bij jou bekend is ? Uiteraard moet je niet te schraal gaan mengen, er moet altijd een voldoende dikke olienevel in het carter kunnen ontstaan.

Groeten,

Paul.

Help... wie helpt er mij deze zot te stoppen...

Link to comment
VNB7,

Voor de laatste keer: volsyn olie is beter dan minerale (in de sixties in gebruik). 5% was de norm in de sixties met de toen leverbare inferieure minerale olie !!! De hechting en smeereigenschappen van volsyn zijn veel beter en dus is er minder van nodig voor dezelfde en zelfs betere smeereigenschappen. Zelfs ik ga met mijn tijd mee. Het ontwerp van de motor was toen in orde en nu nog. Alleen de evolutie van de kwaliteit van de olie heeft bepaald wat de gunstigste mengverhouding is. Verwar de mengsmeerverhouding niet met de dikte van de olie die uiteindelijk voor de smering zorgt van de zuiger/cilinder etc. Zoals je weet treedt in het carter een scheiding op tussen olie en benzine. De olienevel zorgt voor smering van de vitale delen en het benzine/luchtmengsel met een kleine overmaat olienevel is de uiteindelijke brandstof. Ik hoop dat dit bij jou bekend is ? Uiteraard moet je niet te schraal gaan mengen, er moet altijd een voldoende dikke olienevel in het carter kunnen ontstaan.

Groeten,

Paul.

Help... wie helpt er mij deze zot te stoppen...

Het ontwerp van een PX125 blok stamt uit eind jaren 50. Toen werd er al 2% voor dat type blok voorgeschreven. Betekend dat nu dat je met 1% goede synthetische olie kunt rijden? Wie durft het aan om uit te proberen :)

Link to comment

beter te veel dan te weinig,ikzelf hou het origineel op 6%VM 5%VL 2% VNB,VBB;GL

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...