Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GPS on a Vespa


DJ Blackdisque

Aanbevolen berichten

Omdat ik vond dat de Sprint van mijn vriend Steven sneller reed dan de tacho aanduidde deed ik deze morgen een test. Ik zorgde voor een constante snelheid van 75km per uur op de teller. Zoals te zien in onderstaande log was de teller er 7,75 km naast of ongeveer 10 %

1 19-4-2007 8:37:01 248 m 0:00:11 81 km/h 120° N51 12.015 E2 56.495

2 19-4-2007 8:37:12 304 m 0:00:13 84 km/h 113° N51 11.948 E2 56.679

3 19-4-2007 8:37:25 231 m 0:00:10 83 km/h 116° N51 11.885 E2 56.921

4 19-4-2007 8:37:35 277 m 0:00:12 83 km/h 116°

N51 11.829 E2 57.098

Ik gebruikte hiervoor de Garmin II van in de tijd dat de dieren nog spraken.

Zie hierboven de track log die ik instelde op 10 seconden en van de GPS op de pc gedownload werd.

Rene

Link naar reactie

@René:

Wel, het was mij ook al opgevallen op mijn P200e. Alleen geeft mijn GPS een lagere snelheid aan. Constant 70km/u op de teller en de GPS geeft 64km/u aan. Dus ook zo'n 10% verschil, maar in de andere richting. En ik heb het geprobeert met m'n oude Garmin 12 en met m'n nieuwe Zumo, zelfde resultaat, give or take < 1km.

Zou dit kunnen liggen aan een min of meer, al dan niet, afgesleten wormwieltje?

Ik heb dit er nochtans al uitgehad en nagekeken op slijtage en goed gesmeerd er terug in gestoken. Weird!

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Jo de mannen

Ik tip op een verkeerd wormwieltje. Maar in het geval van de Sprint kan het ook de meter zijn.

Als je ziet hoeveel wormwieltjes er bestaan en hoe kun je weten hoeveel tanden het wormwieltje moet hebben als het uit het restauratieproject verdwenen is?

Ik denk dat dit met de natte vinger of de pifometer moet uitgeprobeerd worden.

Rene

Link naar reactie

Ik zou mijn Mio C510E ook wel op de vespa willen gebruiken maar Mio zelf verkoopt geen batterijladers die rechtstreeks op de accu kunnen worden aangesloten enkel een autolader (op sigarettenaansteker) en een usb-kabel waarmee je de gps kan opladen(en voor datatransfer)...iemand enige suggesties?

Link naar reactie

er is zo goed als geen enkele vespa, laat staan moto of auto die de juiste km/u weergeeft, de teller geeft altijd meer aan dan de werkelijkheid,tenzij hij geijkt is( dat gebeurt meestal enkel bij vrachtwagens ) en dan nog kan er een piepklein verschil zijn . Bandendruk,type banden enzovoort die de teller kunnen beinvloeden. Andere wormpjes,kabels,vet en kabelhouders kunnen aan dit feit niks veranderen...

You just have to live with it!

Link naar reactie

ja dat gaat misschien de eenvoudigste oplossing zijn maar wist niet dat je dat zelfs in auto5 kon vinden. Merci ;-)

@ JELLE

installeer dan misschien eerst een sigarettenaansluiting op je vespa?...kan je gemakkelijk vinden in de eerste beste auto5 of dergelijk.

Link naar reactie

na even ebay doorzoeken dit gevonden:

DIRECTMINIUSB.jpg

wel enkel voor mensen die ook een Mio gps-systeem hebben...

maar waar sluit je dit best aan? Iemand op de paasrit had ook een gps, een Garmin, en die had gemeten met een multimeter waar ie ergens 12V had en daar de gps op aangesloten. Geloof dat dit TheFox was maar ben niet zeker...

ja dat gaat misschien de eenvoudigste oplossing zijn maar wist niet dat je dat zelfs in auto5 kon vinden. Merci ;-)
@ JELLE

installeer dan misschien eerst een sigarettenaansluiting op je vespa?...kan je gemakkelijk vinden in de eerste beste auto5 of dergelijk.

Link naar reactie
maar waar sluit je dit best aan? Iemand op de paasrit had ook een gps, een Garmin, en die had gemeten met een multimeter waar ie ergens 12V had en daar de gps op aangesloten. Geloof dat dit TheFox was maar ben niet zeker...

Dat was idd the Fox! Heb dat ondertussen verandert en heb hem aangesloten op de claxon. Bij mijn P200e staat er 12v van de batterij rechtstreeks (via contactslot uiteraard) op 1 aansluiting van de claxon. Het drukknopje van de claxon stuurt de masse (min). De min-pool van mijn Garmin zit gewoon op een schroef waar het beenschild mee vastgevezen zit (onder de claxonkap).

Die kabel voor usb poort die je gevonden hebt lijkt mij niet echt een goeie optie. Ik vermoed dat bij het rijden dat stekkertje veel te makkelijk kan loskomen (trillingen). Ideaal is een oplossing met een craddle (houder) waar je je gps inplaatst. Die houder is dan vast aan de stroom van je vespa verbonden. Zoals ik heb voor m'n Garmin. Dat is ook zoals DJ het gedaan heeft, als ik dat goed heb kunnen zien op z'n foto's.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Bedankt voor je uitleg ;-) maar ik had die Mio C510E al voor in de wagen en die kan enkel opgeladen worden via zo'n mini-usb aansluiting. Ik moet het dus wel doen met een gps-houder plus zo'n usb-lader (die vanop ebay of anders zelf eerst een sigarettenaansteker in het handschoonkastje inbouwen en dan met een gewone autolader werken)...

Voor op de moto/scooter is zo'n Garmin zoals de jouwe of zo'n TomTom Rider inderdaad wel de betere keuze voor de redenen die jij aanhaalt.

Ciao Jelle (die na de paasrit met jullie nog mee tot in Herentals gereden is)

maar waar sluit je dit best aan? Iemand op de paasrit had ook een gps, een Garmin, en die had gemeten met een multimeter waar ie ergens 12V had en daar de gps op aangesloten. Geloof dat dit TheFox was maar ben niet zeker...

Dat was idd the Fox! Heb dat ondertussen verandert en heb hem aangesloten op de claxon. Bij mijn P200e staat er 12v van de batterij rechtstreeks (via contactslot uiteraard) op 1 aansluiting van de claxon. Het drukknopje van de claxon stuurt de masse (min). De min-pool van mijn Garmin zit gewoon op een schroef waar het beenschild mee vastgevezen zit (onder de claxonkap).

Die kabel voor usb poort die je gevonden hebt lijkt mij niet echt een goeie optie. Ik vermoed dat bij het rijden dat stekkertje veel te makkelijk kan loskomen (trillingen). Ideaal is een oplossing met een craddle (houder) waar je je gps inplaatst. Die houder is dan vast aan de stroom van je vespa verbonden. Zoals ik heb voor m'n Garmin. Dat is ook zoals DJ het gedaan heeft, als ik dat goed heb kunnen zien op z'n foto's.

Groeten,

Peter.

Link naar reactie
Mijn Garmin geeft in de auto ook zo'n 7 à 10 % verschil naar boven toe dan mijn kilometerteller. 120 km/u op gps is 110 km/u op de teller.

't is zoals tattooderek zegt...

Blijft toch raar dat het bij mij net omgekeerd is. Teller geeft 70 aan, gps 64.

Ik neem aan dat gps altijd correct is als je even een constante snelheid aanhoudt.

Mijn gps kan ook waas/egnos. Heeft het op land zin om dat op te zetten en nog eens het verschil te bekijken? Of verandert dat niks aan snelheidsmeting maar alleen aan de correctheid van de plaatsbepaling?

Link naar reactie

idd tot in olen met de vriendin achterop ;)

Zondag waarschijnlijk Bloesemrit als ik de vriendin meekrijg...

Ciao Jelle (die na de paasrit met jullie nog mee tot in Herentals gereden is)

Right! Was dat tot in Olen? Met bijzit? :D

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...