Ga naar inhoud
Vespaforum.be

125cc in italie


px-er

Aanbevolen berichten

je kan terug met rijbewijs b met een 125cc rijden.(als je 2 jaar je B hebt)

nu lees ik over trips met een huurvespa in italie,maar vraag me af of je rijbewijs dan telt.

Met je eigen 125cc mag je de grens niet over,dus vermoed ik dat je met je huurvespa ook niet in italie mag rijden.

toch maar even navragen voor je vertrekt!

Link naar reactie

Yep, Italië is geen probleem om je B-rijbewijs te gebruiken.

Blijkbaar bestaat er bij de FOD Mobiliteit een lijst van landen waar je met je B mag rijden met een 125cc, alleen bestaat die enkel maar op papier en is ze nergens digitaal raadpleegbaar.

Zou voor binnenkort zijn, maar wanneer precies weet niemand ...

Link naar reactie

het maakt niet uit of het in italie wel of niet mag,in belgie mag het wel, maar je mag er de grens niet mee over... het mag dus enkel in eigen land. zo was het enkele jaren geleden. als het nog zo is zouden we niet zonder motorrijbewijs in italie mogen rijden.

Link naar reactie

Ik heb men rijbewijs,dus daar gaat het niet om.

ik wil enkel mensen waarschuwen die met een 125cc in italie gaan rijden zonder rijbewijs. moest er eens iets ernstig gebeuren,en de verzekering betaald niet omdat je geen rijbewijs hebt...

Nu denken veel mensen dat ze daar met hun b-rijbewijs mogen rijden, ik heb daar men twijfels over.(heb bij men verzekering ooit zwart op wit gelezen dat je dat enkel in je eigen land mag!)

Link naar reactie

Natuurlijk PX-ER, maar de mensen zijn al genoeg gewaarschuwd geweest. Ik heb ook mijn rijbewijs moeten afleggen in 1989. Ik was dus één van de eersten. Ik was 18 en 20000 fr was voor mij toen ook veel geld. Ik heb daar ni moeilijk over gedaan en heb gewoon mijn rijbewijs afgelegd. De belgische wet geld niet voor alle landen en daarmee uit. Waarom vind iedereen normaal dat je voor een 1000cc wel een rijbewijs nodig hebt en niet voor een 125cc?

Link naar reactie
Ik heb men rijbewijs,dus daar gaat het niet om.

ik wil enkel mensen waarschuwen die met een 125cc in italie gaan rijden zonder rijbewijs. moest er eens iets ernstig gebeuren,en de verzekering betaald niet omdat je geen rijbewijs hebt...

Nu denken veel mensen dat ze daar met hun b-rijbewijs mogen rijden, ik heb daar men twijfels over.(heb bij men verzekering ooit zwart op wit gelezen dat je dat enkel in je eigen land mag!)

België heeft een bilateraal akkoord met Italië, waardoor je wél met een B-rijbewijs met een 125cc mag rondrijden in Italië, net zoals hier !

Naar daar rijden vanuit België kan dan weer niet, omdat een aantal buurlanden (waaronder Duitsland) NIET zo'n akkoord hebben met België.

Maar je kan dus wél een 125cc huren in Italië met een B-rijbewijs van minstens 2 jaar oud !

@ Jurgen : heb dat antwoord over die papieren lijst van een politiebeambte gekregen, ik pols bij hem nog eens of er schot in de zaak komt ...

Link naar reactie

We spreken van europese unie en toch nog zoveel verschillen onderling. Hier mag het met rijbewijs B en in de buurlanden weeral niet. Een motorrijbewijs vind ik best oké maar waarom dat zoveel moet kosten. Het systeem is trouwens helemaal niet aangepast aan het type motorfiets dat men wil gaan rijden. Wie bv. een vespa 250cc wil gaan rijden is verplicht te leren met min een motorfiets van 400cc. Bij de rijschool is die dan nog eens met versnellingen uitgerust terwijl men misschien niet eens de behoefde aan heeft (zie moderne vespa's allemaal automatisch). Trouwens het stuurgedrag van een vespa, scooter is helemaal anders dan een klassieke motorfiets.

Link naar reactie

Dat vind ik een scheefgetrokken redenering... een rijbewijs is uniform en moet dat aub ook blijven. 't is niet omdat je nu met een vespa rijdt dat je binnen tien jaar niet de behoefte hebt om 'ns met een bwm 1200 te rijden, om maar wat te zeggen. Volgens jouw redenering moet de overheid dan maar 15 verschillende rijbewijzen uitgeven...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Nu denken veel mensen dat ze daar met hun b-rijbewijs mogen rijden, ik heb daar men twijfels over.(heb bij men verzekering ooit zwart op wit gelezen dat je dat enkel in je eigen land mag!)

België heeft een bilateraal akkoord met Italië, waardoor je wél met een B-rijbewijs met een 125cc mag rondrijden in Italië, net zoals hier !

Naar daar rijden vanuit België kan dan weer niet, omdat een aantal buurlanden (waaronder Duitsland) NIET zo'n akkoord hebben met België.

Maar je kan dus wél een 125cc huren in Italië met een B-rijbewijs van minstens 2 jaar oud !

X-posted op "Rijbewijs geldig in Nederland?"-topic:

--------------

In't kort en 1OO% juist:

Italië: je mag met uw autorijbewijs met een 125cc rijden;

Frankrijk: idem, maar je moet je autorijbewijs minstens twee jaar hebben;

Zwitserland: niet toegelaten, motorijbewijs verplicht.

--------------

Bij mijn weten geldt die 2 jaar-regel niet voor Italië. Dat zou dan zeer recent gewijzigd zijn.

De normale regel is steeds dat je een motorijbewijs nodig hebt om te mogen rijden met een moto; zelfs als dat maar een 125cc is. Sommige landen, inclusief België, wensen daarvan af te wijken. Omdat zij enkel een uitzondering in het leven kunnen roepen voor het eigen grondgebied lees je dus: "toegelaten om met 125cc te rijden op enkel Belgisch grondgebied". Op basis van die Belgische uitzonderingsregel mag je dus niet met een 125cc rijden in het buitenland. Maar in het buitenland kan/moet je je echter beroepen op het nationale recht van dat land. Zo zegt de Franse en Italiaanse regelgeving: "toegelaten om met een 125cc te rijden op enkel het Franse/Italiaanse grondgebied". Het is daarbij irrelevant of je met een Belgisch, Frans of Italiaans rijbewijs rijdt. Je kan dus perfect legaal van België via Frankrijk naar Italië rijden met een 125cc met enkel een Belgisch autorijbewijs.

Voila!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...