Ga naar inhoud
Vespaforum.be

zelfmenger ombouwen tot zelf mengen


barry

Aanbevolen berichten

En als je heel grondig tewerk wil gaan, het aanzuigbuisje van de oliepomp afsluiten of vervangen door een schroef met dezelfde draad in het pompdeksel. Je vervangt dan best ook de dichting tussen carter en carbubehuizing door één voor een model zonder oliesmering (deze hebben een opening minder, of zelfs gewoon de carbubehuizing en pomp vervangen door één van een motor zonder oliepomp die onderaan geen kanaaltje heeft van de pomp naar de carbu.

Als je natuurlijk een andere carbubehuizing neemt blijft 't gat van de oliepompaandrijving in't carter open en moet je die ook met 'iets' afsluiten...

Link naar reactie
Als je natuurlijk een andere carbubehuizing neemt blijft 't gat van de oliepompaandrijving in't carter open en moet je die ook met 'iets' afsluiten...

Er zijn ook carbubehuizingen in omloop die 't gat in't carter al afsluiten...

Link naar reactie

Mijn PX ('90) had ook automatische mengsmering maar sinds ik een vastloper gehad heb tegen 90 km/u (bijna doodervaring) door het feit dat piston niet genoeg smering kreeg, vertrouw ik dat niet meer en heb ik automatische smering (laten) afkoppelen zoals hierboven beschreven: olie er bij kappen wanneer je tankt is direct gebeurd + je bent er zeker van dat er genoeg olie in de nafte zit.

Groeten

Wim

Link naar reactie

@Willem:

Is dat toeval of was er iets fout of gebeurt zoiets regelmatig?

Ik moet toegeven dat ik bij de "hogere" snelheden toch ook een kriebeltje in m'n nek heb ivm die smering. Ik zit regelmatig te kijken naar het glaasje onderaan of dat nog gekleurd is enz... misschien toch ook overwegen om dat aan te passen. Of, zie ik spoken?

Groeten ,Peter.

Link naar reactie

Komt inderdaad vaker voor dat de oliepomp het begeeft. Als je echt op safe wilt gaan koppel je de oliepomp goed af en meng je zelf. In bijv. Duitsland zie je dat ook erg veel gebeuren en dat is niet zonder reden...

Link naar reactie

Er zit in ieder onderdeel een zeker feilbaarheid, dus vroeg of laat gaat er hier en daar een pomp kapot, net zoals hier en daar eens een piston kapot gaat of een koppeling of een transmissietandwiel op een nieuwe GranTourismo, maar op alle ooit verkochte PX'en vormt dit waarschijnlijk een verwaarloosbaar percentage.

Dat zal jouw natuurlijk worstwezen als het net jouw pompje is dat forfait geeft en je je halve motor mag vervangen als de scooter al uit garantie is, zoals Erix bijv...

Dat gezegd zijnde heeft Peter hier in Gent recentelijk een scooter binnengehad waarbij het tandwieltje van de pomp zodanig ingesleten was dat de motor waarschijnlijk nog amper olie kreeg en schijnen de nieuwe PX'en er meer last van te hebben.

Ik blijf een rotsvast vertrouwen hebben in de mijne op mijn licht getunede motor en voorlopig blijft hij dapper pompen (omdat ik dat nu gezegd heb, ga ik tijdens de puzzelrit waarschijnlijk mijn motor naar de vaantjes rijden)...

You make your choices, and you take your risks!

Link naar reactie
Ik blijf een rotsvast vertrouwen hebben in de mijne op mijn licht getunede motor en voorlopig blijft hij dapper pompen (omdat ik dat nu gezegd heb, ga ik tijdens de puzzelrit waarschijnlijk mijn motor naar de vaantjes rijden)...

You make your choices, and you take your risks!

1 duvel, 2 duvel, rode kool met worst en weg is de vloek! oef! Graag gedaan, Speedracer!

Ik heb een P200e uit 78 of een PX200e uit 87 (daar zijn we voorlopig nog niet uit).

Is dat mengsysteem volgens jullie te vertrouwen binnen aanvaardbare grenzen?

Is dat glasgebeuren te vertrouwen? Bestaat er een ander controlesysteem?

Of zijn dit nu domme vragen in de zin van, als dat zou bestaan wist iedereen er lang van?

Groeten,

Peter.

Link naar reactie

Bij sommige mensen (waarbij ik denk aan één specifieke persoon) is het risico groter dat vergeten wordt van de olie op tijd bij te vullen dan dat de oliepomp het zou begeven :-)

Hoedanook, een vastloper is niet leuk. Die specifieke persoon waaraan ik denk had er één terwijl hij op de autostrade een vrachtwagen aan het voorbijsteken was... In elk geval, hij is zijn olie sindsdien niet mee vergeten controleren :-)

Link naar reactie

thefox, dat glaasje is betrouwbaar maar heeft niets met al dan niet smeren te maken. Het geeft je alleen een indicatie wanneer je moet bijtanken. Ik rijdt met mijn getunede T5 al jaren met automatische smering en heb nog maar 1 keer problemen gehad omdat het buisje was losgetrild. Dus tja, wat is nu het beste he ;)

Link naar reactie

@ the fox

Ik zou het zelf nooit afgekoppeld hebben moest ik die vastloper niet gehad hebben. Is geen vraag van 'wat is nu het best?'. Is voor iedereen anders. In mijn geval : bijna op uw smoel gaan tegen 90 km/u en 500€ kosten door een defecte pomp : afkoppelen die handel. Is zoals hieronder gezegd is : slechte een klein percentage zal hetzelfde probleem hebben/gehad hebben...

Link naar reactie

Omdat mijne PX getuned is (van 150 naar 177 cc), kap ik bij het tanken (altijd 98 oct) een klein beetje olie bij de nafte (ook al wordt die automatisch gemengd). David deed dat ook met zijne t5 die getuned was. Ja, waarom? Gewoon om zeker te spelen? Omdat ik me heb laten wijsmaken dat getunede motoren sneller vastlopen (ook al werden ze goed geroddeerd). Als dit complete onzin is wat ik doe, zeg het me!

Link naar reactie

Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met die automatische smering, het gaat mij gewoon om de plaats.

Probeer maar eens een naftbak met olieresevoir er onder in een VNB-frame te duwen. Het gaat maar is niet bepaald gemakellijk.

Ook zit je dan met een zwaartekrachtprobleem, omdat de carb ongeveer op het midden van de naftbak komt kan je die nooit helemaal leegrijden.

Link naar reactie
  • 13 jaren later...
Op 12/4/2007 om 19:58, Willem zei:

@ the fox

Ik zou het zelf nooit afgekoppeld hebben moest ik die vastloper niet gehad hebben. Is geen vraag van 'wat is nu het best?'. Is voor iedereen anders. In mijn geval : bijna op uw smoel gaan tegen 90 km/u en 500€ kosten door een defecte pomp : afkoppelen die handel. Is zoals hieronder gezegd is : slechte een klein percentage zal hetzelfde probleem hebben/gehad hebben...

Had waarschijnlijk verkeerde sproeier met een zwaar getuned faro baso blok. Met 100 een vastloper gehad. 1 rib gebroken, scooter per Total, kleren kapot. Kortom diepe ellende. Verzekering heeft uitgekeerd. Maar heb er nooit meer op durven rijden.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...