Ga naar inhoud
Vespaforum.be

van 50 cc naar 75 cc


ticce

Aanbevolen berichten

Ik heb vroeger op mijn PK50Xl een 75cc kitje gestoken met een 19mm carbu en sportuitlaat. Nooit problemen mee gehad dus zeker mogelijk. Ik heb daar 6 jaar mee rondgereden dus die Pk50Xl kunnen dat zeker aan.

Maar om René al voor te zijn moet ik er nu al bijzeggen dat dit wettelijk niet mag op de openbare weg. Dus verwacht maar al een antwoord in de zin van 'domme vragen' stellen op een forum dat voor iedereen leesbaar is, etc... Voor meer uitleg mag je me altijd mailen.

Zoekfunctie levert ook wat op hoor:

http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=88858

http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=89395

http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=29944

http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=29866

Link naar reactie

oei ik weet niet of dat zomaar kan hoor. Ik dacht dat je alleen voertuigen kon inschrijven die ook effectief zo op de markt zijn gebracht en bij mijn weten verkopen ze geen standaard vespa's met 75cc. dit zou ik dan toch eerst maar eens navragen vooraleer je eraan begint. Vroeger (lees 15 jaar geleden) kon dit allemaal maar tegenwoordig is de wetgeving redelijk streng over zulke dingen.

Succes

P.S. Ik weet dat er Spanje en Italië pk125xl rondrijden. Net hetzelfde model maar dan in motoversie. Die zijn hier bij mijn weten nooit verkocht (wel als pk125S zoals de pk50s) maar misschien een tip om zo'n motorblokje op de kop te tikken dan ben je zeker dat alles aangepast is. Is maar een idee hé ;-)

Link naar reactie

ik had tot een jaar geleden ook een getuned 50cc blokje (was toen 75 cc)

indien ge onderdelen nodig hebt, ik heb nog een 75cc cilinder met bijhorende carburator en alles wa nodig is om u blokske te tunen

ook de vijzen e.d. zijn nog intact

voor foto's, mail

Link naar reactie

ticce, als je een motorplaat wil aanvragen zal je ook een motor moeten hebben ipv een bromfiets. Het frame dat je nu hebt kan je NOOIT inschrijven als motor

Link naar reactie

Ik heb een PK50XL1 gehad en daar zat een 80cc op van MEC en een racekoppeling en toen ging die ruim 70 km per uur met mijn erop(120kg). Ik heb geluk gehad dat ze mij nooit hebben tegengehouden en achteraf bekeken was dat eigenlijk niet zo slim! Het is NIET legaal maar het kan wel... maar ik zou het niet meer doen. Trouwens de omvorming naar moto zal u veel tijd en geld kosten!

Haal u motorijbewijs en koop u een PX (of een Primavera als je een smallframe wil)

De keuze is aan u maar als ge wilt tunen dan moet ge de eventuele gevolgen er maar van dragen...

Link naar reactie

na het lezen van andere topics hierover, ga ik ze niet omzetten tot moto.

de enigste reden was om inderdaad wat sneller te gaan maar ook om eens een rit mee te doen en mee te kunnen rijden. maar dan rijd ik maar wat trager. no hard feeling

eenvespa is ten slotte genieten tegen 70 per uur of tegen 15 per uur!!!

ciao e buon viaggio

Link naar reactie

Ik haalde vroeger ook 60, 65 tot ik op een dag tijdens het rijden, een metaal achtige krak hoorde.

De motor viel precies een halve seconde uit en reed daarna weer door, maar nu slechts aan 20 km/u, max 30 terwijl ik vroeger meestal een gezonde 50 reed en met platliggen en vol gas een stukje over de 60 geraakte.

Sinds dat moment veranderde mijn verbruik ook van 4 liter naar meer dan 10.

Waarom ik dan denk aan een 75cc cilinder...omdat ik meer kracht wil en toch een revisie doe

(snelheid wil ik absoluut niet naar omhoog krikken).

De vespa zou volgend jaar toch verhuizen naar italie, waar ik hem meer kan gebruikten en van genieten, maar de wegen die ik daar moet nemen stijgen soms met 25% en meer dus daar kan die extra cilinderinhoud (en tandwielverhouding verandering) zeker een duwtje in de rug geven.

Link naar reactie

Zou het geen betere oefening zijn om uw 50cc te hertstellen en maken dat ze origineel is, in plaats van domweg de cilinder en carburator te vervangen waardoor de scooter sneller is dan toegelaten.

Domweg, want bij een ongeval kan de verzekering wel eens zeggen dat uw machientje eigenlijk een moto is, en dus niet verzekerd. Waarvoor gij of uw ouders opdraaien voor de kosten. Blikschade is geen probleem maar bij lichamelijk letsel kan dat een invloed hebben op de rest van uw leven.

Ik hou eraan dit even te vermelden omdat nogal wat Vespa rijders openlijk en ongevraagd opbiechten hoe dom ze zijn door met opgefokte en niet verzekerde scooters rond te rijden, daarbij de indruk geven dat iemand die niet aan zijn scooter knoeit maar een zielige bangerik is.

René

Link naar reactie

Dankjewel, maar ik ken de wet.

Wie had het ook over sneller gaan? Ik niet, ik ben gelukkig met 50 km/u, zolang ik die maar kan rijden op een helling.

Ik vraag hier ook enkel maar naar ervaringen van andere bestuurders met hun 75cc vespa. Ik denk dat ik op dit moment nog niets 'toegegeven' heb. U insinueert het alleen maar.

U vraagt zich ook af waarom de jeugd niet gelukkig kan zijn met een legale 50cc. Simpel, omdat zelfs een 50cc in een 40 jaar oude vespa in principe niet legaal is, aangezien deze ook sneller dan 45 km/u rijdt.

En zal ik u even vertellen dat de plaats waar de vespa heen moet, 40% van de vespa's illegaal rijden (getuned, geen papieren,... ). Wie geeft daar nou ook om op een eiland van 5 km² met amper 1000 inwoners? De politie (bestaande uit 5 man), neen. Dit geeft mij natuurlijk nog niet het recht om daarom (nog) illegaal(er) te gaan rijden. Maar... jonge mensen zijn snel verleidt?

Toch bedankt om de realiteit tot ons te laten doordringen.

ps: laat het om mensen te verwijten dat ze dom zijn, je hebt immers maar een vaag idee over wie aan de andere kant van het scherm zit.

Link naar reactie
je hebt immers maar een vaag idee over wie aan de andere kant van het scherm zit.

Juist daarom is het dom in het openbaar op te biechten dat gij strafbare feiten pleegt.

Sorry voor mijn harde conclusie

René

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...