Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Headshaking of trilling op stuur van een granturismo 200L.


vespafred

Aanbevolen berichten

Beste vespaliefhebbers.

Ik bezit een granturismo 200L van april 2005.

Van in het begin heb ik een zware trilling op mijn stuur.Dit gebeurd tussen 45 en 55km/h.Hierdoor wordt de vespa moeilijk bestuurbaar in de bocht en op hobbelige wegen

Tijdens mijn garantie zijn al de stuurrollementen vervangen,een nieuwe velg en band plaatst en de voorste veer vervangen.Een maand geleden nog eens een nieuwe band geplaatst en laten uitbalanceren en eergisteren weer een andere veer laten plaatsen.

Maar niets helpt.Bij plaatsen van nieuwe veer is de situatie zelfs verergerd.

Topkoffer heb ik ook afgehaald maar niets helpt.

Op de site van www.modernvespa.com wordt dit probleem ook besproken.Zie technical library en klik op Headshake of steering wobble.

Mijn vraag naar jullie toe is het volgende Wie heeft ook met dit probleem te maken ?En is dit probleem dan opgelost door Vespa?

Zou dit te maken hebben met een produktie fout gezien deze fout niet bij de GTV optreedt?

Bedankt .

Vriendelijke groet

Alfredo

Link naar reactie

Bij mijn GT heeft de merkverdeler de balhoofdlagzers een 'beetje' aangespannen waardoor het fenomeen sterk verminderd was. Dit is een richtlijn die door Piaggio zelf aan de dealers zou zijn opgedragen om uit te voeren tijdens de eerste/eerstvolgende onderhoudsbeurt.

Bij mij treed de 'wobble' wel enkel op als ik boven de 70km/u gereden heb en mijn gas los en dan uitbol, dan komt er tussen 50 en 60 km/u ergens even een 'wobble' opzetten, die beneden deze snelheid dan weer weggaat. Het is ook enkel voelbaar als ik maar met één hand of zonder handen rij, met twee handen op het stuur merk ik er bijna niets van.

Link naar reactie

Bij mijn Vespa 200 GT merk ik helemaal geen trillingen, ook niet als ik met één hand aan het stuur rijd. Enkel tussen 120 en 130 op de snelheidsmeter wordt de GT wat ontstabiel. De achtervering staat wel op de één na hardste stand.

Er staat een kleine topkoffer van Givi op en een sportwindscherm van Vespa zelf.

De originele Sava-banden liggen er nog op na 11000 km, hoewel ik moet toegeven dat de achterste nu wel aan vervanging toe is.

Thierri

Link naar reactie

Beste vespaliefhebbers.

Vandaag nog eens een laatste wanhoopspoging gedaan om iemand anders voorwiel(van een GTV 250) te plaatsen op mijn vespa en wat blijkt ... probleem van headshaking is zo goed als verdwenen.

Denkelijke oorzaak volgens mij kan nu zijn

voorste wiel----

1) slecht uitgebalanceerd

2) velg krom of slecht

3) slechte band of profiel

Maandag ga ik verder zoeken en laat ik jullie weten wat de oorzaak was.

Weet er iemand een garage waar vespawielen uitgebalanceerd kunnen worden?

Vandaag een testrit van 160km gedaan met dat (nieuwe) voorwiel en wat is het toch zalig rijden zonder headshaking 8-)

Ook wil ik de mensen bedanken die op mijn vraagstelling een antwoord hebben gegeven

Vriendelijke groet

Alfredo

Link naar reactie

Alfredo,

De zogenaamde speedwobble die je omschrijft kan zijn oorzaak hebben in tal van faktoren zoals je eigenlijk al aangeeft. Het toerental van het wiel in combinatie met een onbalans (die eigenlijk altijd in een wiel zit) zijn bepalend voor het moment wanneer de zaak aan het resoneren gaat. In jou geval bij zo'n 45-55 km/h.

Normaal zit het voorwiel "strak" opgesloten tussen de voorwiellagers. Hierdoor vormt het voorwiel een geheel met de voorvork en dus ook het frame. Omdat het gewicht van de complete stuurtrein groot is, zal de resonantiefrequentie van het geheel anders zijn dan wanneer het wiel door te losse wiellagers wordt vastgehouden. Dan is voornamelijk het geringe gewicht van het voorwiel aansprakelijk voor de opwekking van de resonantie. De snelheid waarbij dit gebeurd is anders dan die waarbij de wiellagers goed zijn afgesteld. Ik denk dat er in jou voorwiel een onbalans zit die te veel wordt versterkt door te losse lagers (balhoofdlagers /wiellagers). Kijk vooral eens naar je wiellagers. Natuurlijk zal een te grote onbalans in je voorwiel de zaak altijd laten shaken, mogelijk dat het nieuwe wiel dat je hebt geprobeerd een ander gewicht heeft. Zet ze eens beiden op de weegschaal. Het kan natuurlijk zijn dat je met een perfect uitgebalanceerd wiel de zaak al onder controle hebt, anders toch naar je lagers kijken.

Succes gewenst,

groeten,

Paul.

Link naar reactie

Beste Paul

Eerst en vooral bedankt voor je uitleg.

Maandagmorgen ga ik een garage zoeken om mijn vooste wiel nog eens uit te balanceren.De vorige garage had speciale stukken laten maken om uitbalanceren mogelijk te maken.Hierdoor kan het dan zijn dat de eerste uitbalancering niet correct verlopen is.Maar de juiste garage vinden zal al een hele klus zijn.

Ik heb vespa belgië hieomtrent ingelicht ..en gevraagd naar een adres van zo'n garage maar heelaas geen antwoord gehad.Dit ter zijde.

Ik neem ook dat tweede(goed) wiel mee om te kijken naar de uitlezing op dat uitbalanceermachine,indien ik een garage kan vinden.

Ik zal ook beide wielen eens wegen en ik hoop in de loop van de week eindelijk de oorzaak te vinden .

Maar uiteindelijk is het wel vespa die deze problemen zou moeten oplossen en niet de klant zelf.Zeker als je nog in de garantieperiode zit.(nog 1 maand)

Maar ja ...zo werkt het nu eenmaal

Vriendelijke groet

Alfredo

Link naar reactie

Beste vespaliefhebbers.

In de week heb ik ,zoals beloofd, de twee voorste wielen gewogen.

Deze zijn even zwaar.

Vrijdag is er een nieuwe band van Sava geplaatst.(Deze worden momenteel geleverd met de 250 en de GTV)

Headshaking is hierdoor voor 40% verbeterd.

Nadien wiel laten uitbalanceren.

Headshaling is nu voor 90% verminderd.

Met dit resultaat is nu wel met de vespa op een verantwoordelijke manier te rijden

Dus beste vespaliefhebbers...indien je een band vervangt speelt de SOORT BAND en zeker het UITBALANCEREN wel degelijk een grote rol.

Ik hoop , eigenaars van een moderne vespa(zonder bijbedoelingen) ,hiermee van dienst te zijn geweest.

Veel rijplezier

Alfredo

Link naar reactie

Ik heb met mijn GTS250 ook een soortgelijk probleem vanaf haar +-2700 km's. Bij mij gaat het enkel over de slingerbeweging,alsof het voorwiel uit ballans is,maar ik voel dit enkel bij het uitbollen rond een snelheid van 40/u of trager als ik met één hand rijd en het versterkt sterk wanneer ik de handen loslaat. Meestal als ik pas vertrek, dus met koude banden want ik ondervind dat het na een tijdje (20 à 30 min)het gevoel minderd.+ de staat van de weg heeft hier ook nog invloed op.

Volgens "Vespista" zou de band de oorzaak zijn en zouden er al meerdere vervangen zijn (banden vallen blijkbaar niet onder de garantie). In mijn verhaal zou dit kunnen kloppen aangezien banden opwarmen en zachter worden.

Zelf heb ik nog niets ondernomen en wacht ik waakzaam af hoe het verder evolueerd. Het geeft me wel een behoorlijk minder veilig gevoel.

Als er meer nieuws is mag je mij ook informeren.

Ciao, Rudi

Link naar reactie

Alfredo,

Uit jou verhaal blijkt dat er tegenwoordig zoveel verschillende merken banden op de markt zijn, dat het de moeite loont om goed te zoeken alvorens een keuze te maken. Misschien is dit wel iets voor een nieuwe topic ; Welke band is het meest geschikt voor mijn type scooter.

Groeten,

Paul

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Ik had het wobble fenomeen ook enkel vernomen via het MV-forum. Blijkbaar hebben niet alle nieuwe wespen dat voor. Ik zit nu aan zo'n 2000 Km en nog niks gevoeld (250-GTS+ABS)terwijl Cavalierslokeren met hetzelfde rondrijdt en het wél voorheeft. De Amerikanen hadden het vaak over niet-aangepaste stuurgewichtjes wanneer ze een topkoffer plaatsen. Bij mij staat er op onorthodokse wijze een Kappa-koffer van 46 liter op (+groot Vespascherm) en niks stuurgewiebel. Tot hiertoe ... hout vasthouden zekers ?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...