Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Aloha,

Ik zit met een geïmporteerde vnb (uit 1963), die ik de baan op wil krijgen.

Krijg ik nu een leuk briefje van de div dat er te weinig gegevens zijn:

Wat heb ik: aanvraag tot inschrijving van vorige eigenaar (hij heeft die vespa meegebracht uit italïe), met invoerstempel van douane, en een ander inschrijvingsformulier op mijn naam met stempel van mijn verzekeraar en de fiscale zegels. en een bewijs van verkoop/aankoop.

Wat heb ik NIET (en lijkt me logisch):

Buitenlands kentekenbewijs

Datum van eerste in dienststelling.

Zijn er huis tuin en keukenmiddeltjes om dit zelf te bekomen / maken?

Bij de d.i.v. zeggen ze dat a) het buitenlands (origineel !!) kentekenbewijs of attest van inschrijving enkel te bekomen is bij de inschrijvingsdienst van italë.

Een bewijs van verlies geldt niet (zelfs niet een bewijs van de politie).

B) als je de datum van indienst-stelling niet weet, is het bouwjaar ook goed , maar dat heb ik ingevuld en wordt dus niet goedgekeurd (tenzij er een maand en dag bij moet, zoja mag je dit uit je duim zuigen??) als ik er zeker van ben dat die datum (bouwjaar) correct is gelden als enige bewijsstukken (en dus mee te sturen), of een attest van de bouwer, of attest van overheid ivm inschrijving in buitenland of (jeah right) aankoopfactuur van voertuig in nieuwe staat.

DIKKE ZEVER en dat ding gaat de baan op! Iemand tips? heb scanner, printer, pritt, gans de battaclan en wil die leuke documentjes gerust zelf maken.

Greetz en lang leve de doe-het-zelf-club.

pierpol

Bericht bewerkt (03.02.2005 | 20:03)

Link naar reactie

Als je het bouwjaar weet en je moet toch een datum ingeven van een in eerste in dienst stelling zou ik zeggen probeer de laatste maand van dit bouwjaar.

En kies dan willekeurig een datum.

Let er wel op dat dit niet in een weekend valt.

Groetjes nico

Heb je ook een briefje geschreven waarop je uw naam vignet uitsteld?

Dit in handschrift!!!

Bv: Ik verklaar xxxxxxx wonende te xxxxxx mijn naam uit te stellen als vignet. (tis al)

Link naar reactie

is da die vnb van ebay ?

ik wist het hé

het enige dat je kan doen indien je geen originele nr plaat hebt en /of papieren uit italië is via het ACI( automobile club Italia = DIV) dmv uw chasisnr een chronologisch overzicht (estratto chronologico)aanvragen en vervolgens ZELF naar een Div antenne gaan op de dag dat de douanier aanwezig en voilà.

zo'n estratto chronologico kan je best via de verkoper aanvragen (die zou normaal gezien moeten weten vanwaar die vespa komt uit Italië, dit is van belang bij het vinden van de gegevens) dit kost je +/-20 euro.

Link naar reactie

Ik weet nu al wat meer, maar nog niet genoeg.

Dat probleem qua datum is dus al opgelost,(ik heb evt. ook al een origineel aankoop bewijs van zelfde type scoot via die gast van wie ik de boel gekocht heb)

nu enkel nog dat kentekenbewijs..een kenteken heb ik, maar dat boekje??

oja, pascal; mijn hoofd-doel is niet om te schoemelen, maar de wetgeving is jammergenoeg in juni net veranderd dat je ook een ORIGINEEL kentekenbewijs moet hebben en in italie zijn ze niet happig om die te geven laat staan die gegevens op te zoeken...),

dus aan allen die het horen wil: vanaf nu als je een oud voertuig koopt met te weinig papieren, moet je in belgïe die dus gewoon bij het schroot gooien hé. (maar dat zal ik niet doen)

Ik wil enkel zeggen: waar een wil is, is een weg en die moet bereden worden!

Bericht bewerkt (03.02.2005 | 22:31)

Link naar reactie

Hé pierpol,

ik zit met hetzelfde probleem. Al komt de mijne uit Frankrijk (tis een ACMA) ,dus dat is al iets makkelijker.

Maar bestaat er eigenlijk ergens een service van één of andere vespa-club die in zo'n zaken de weg kent en dat kan regelen? Ik weet dat dat bij bepaalde oldtimer-clubs zo is maar voor vespa heb ik dat nog niet tegengekomen. Iemand een idee?

Link naar reactie

Er zijn hier al tientallen posts geweest over problemen met inschrijven. En daaruit hebben we ook kunnen afleiden dat het ene douanekantoor het andere niet is en hetzelfde geldt voor de verschillende DIV-antennes. Het zou misschien handig zijn om eens een ander kantoor te raadplegen, want ik heb hier al posts gelezen over mensen die toch zonder originele papieren hun Vespa op de baan krijgen. Ga eens langs in Brugge bij de douane en met een beetje geluk heb je je roze vignet en dat is volgens mij toch het enige dat je bij de verzekering moet indienen. Zij kijken dan voor de nummerplaat en klaar is kees... hoop ik...

Een tweede mogelijkheid is een verhaaltje verzinnen met de woorden opa, tuin en opgraven ;-)

grts,

Pieter

Link naar reactie

Als je de originele plaat hebt zal je hem ingeschreven krijgen, je kan dan teweten komen bij welk ACI bureau je terecht moet (In Italië is da niet gecentraliseerd), uwe verkoper weet da natuurlijk ook en hij kan da best doen.

& Hetgene vspista schreef is heel correct:

"""het enige dat je kan doen indien je geen originele nr plaat hebt en /of papieren uit italië is via het ACI( automobile club Italia = DIV) dmv uw chasisnr een chronologisch overzicht (estratto chronologico)aanvragen en vervolgens ZELF naar een Div antenne gaan op de dag dat de douanier aanwezig en voilà.

zo'n estratto chronologico kan je best via de verkoper aanvragen (die zou normaal gezien moeten weten vanwaar die vespa komt uit Italië, dit is van belang bij het vinden van de gegevens) dit kost je +/-20 euro."""

Probeer eerst bij de verkoper, lukt da niet dan moet ge me eens mailen, ik heb de e-mailadressen om het rechtstreeks aan te vragen, maar geloof me, das een hele soep als 'niet italiaan' , dus uwe verkoper da laten doe!!

succes, lukt zeker!

Link naar reactie

Hoi

Heb in september scoot van Italie ingeschreven zonder enig origineel papier.

Maken dat vak wak w op roos formulier ingevuld is door douane,en dan best persoonlijk naar div in brussel gaan in bezit van roos formulier, al dan nieet origenel verkoopsovereenkomst en een beetje info van je scooter(model, bj,chassisnr) gedownload via scooterhelp.en tegen de avond wandel je fluitend buiten met nrplaat in je handen.

Succes Wally

Link naar reactie

Als ik me het goed herinner ben je in Italië bij verkoop van de Vespa aan een buitenlander (intra-communautaire verwerving) zelfs wettelijk *verplicht* de nummerplaat terug bij de ACI binnen te leveren en de vespa te "schrappen". (Dat zei die notaris daar toch).

Nodeloos te zeggen dat dit raar of zelden echt gebeurt, maar je kan het ev. wel als argument gebruiken als je geen originele nummerplaat meer hebt...

Link naar reactie

1. BETALING VAN RECHTEN EN TAKSEN

Sedert de voltooiing van de Europese interne markt bepaalt het fiscale statuut van het land van aankoop t.o.v. de Europese Unie de aard van de formaliteiten die moeten worden vervuld om de douane- en fiscale toestand te regelen van een auto die door een particulier in het buitenland is aangekocht.

De voornaamste gevallen zijn samengevat in de tabel hiernaast.

2. VIGNET 705

Nadat de auto werd aangegeven, geeft de douane een vignet 705 af en kleeft dit op de aanvraag om inschrijving van een voertuig, waarvan zij bovendien vak W geldig maakt.

A. AANKOOP BUITEN HET DOUANEGEBIED VAN DE EUROPESE UNIE

De auto voor het vrije verkeer en ten verbruik aangeven op het eerste douanekantoor langswaar men de Unie binnenkomt (1)

AAN DE DOUANE VOOR TE LEGGEN STUKKEN

-enig document (IM4 of EU4);

-aankoopfactuur van de auto en eventuele andere handelsdocumenten;

-in voorkomend geval, buitenlands inschrijvingsbewijs of een gelijkaardig officieel document;

-aanvraag om inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld.

TE BETALEN BELASTINGEN

-de invoerrechten :worden in principe berekend aan het tarief van 10 % op de douanewaarde van de auto;

-de BTW :wordt berekend aan het tarief van 21 % op de douanewaarde van de auto, vermeerderd met de invoerrechten en, in voorkomend geval, met bepaalde kosten.

(1) Indien dit kantoor in een andere lidstaat van de Europese Unie gelegen is, kan de auto daar onder de regeling extern communautair douanevervoer worden geplaatst met als bestemming een Belgisch douanekantoor waar hij moet worden aangegeven voor het vrije verkeer en ten verbruik.

B. AANKOOP IN EEN GEBIED MET EEN BIJZONDER STATUUT INZAKE BTW

De auto ten verbruik aangeven op om het even welk douanekantoor van het land.

AAN DE DOUANE VOOR TE LEGGEN STUKKEN:

-enig document (COM 4);

-aankoopfactuur van de auto en eventuele andere handelsdocumenten;

-in voorkomend geval, buitenlands inschrijvingsbewijs of een gelijkaardig officieel document;

-aanvraag om inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld.

TE BETALEN BELASTINGEN

-De BTW, die wordt berekend aan het tarief van 21 % op de aankoopwaarde van de auto, in voorkomend geval vermeerderd met bepaalde kosten.

C. AANKOOP IN HET BTWï·GEBIED VAN DE EUROPESE UNIE

C.1. Nieuwe auto(auto waarvan de levering plaatsvindt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname of die niet meer dan 6000 km heeft afgelegd)De intracommunautaire verwerving aangeven op een Belgisch douanekantoor.

AAN DE DOUANE VOOR TE LEGGEN STUKKEN

-bijzondere BTW

-aangifte inzake intracommunautaire verwerving van nieuwe vervoermiddelen (446);

-aankoopfactuur van de auto en eventuele andere handelsdocumenten;

-in voorkomend geval, buitenlands inschrijvingsbewijs of een gelijkaardig officieel document;

-aanvraag om inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn in-gevuld.

TE BETALEN BELASTINGEN:

-de BTW, die wordt berekend tegen het tarief van 21 % op de aankoopwaarde van de auto, in voorkomend geval vermeerderd met bepaalde kosten.2. Nietï·nieuwe auto(auto waarvan de levering meer dan zes maanden na de eerste ingebruikneming plaatsvindt en die meer dan 6000 km heeft afgelegd)De intracommunautaire verwerving van een niet-nieuwe auto door een particulier, is niet belastbaar in België.De koper moet zich echter toch naar een Belgisch douanekantoor begeven om het vignet 705 te bekomen, dat noodzakelijk is voor de inschrijving van het voertuig.

DE VOLGENDE DOCUMENTEN WORDEN VOORGELEGD:

-de aankoopfactuur of een gelijkaardig document;

-het buitenlands inschrijvingsbewijs of een gelijkaardig officieel document;

-een aanvraag om inschrijving van het voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld.

C.2. Niet-nieuwe auto (auto waarvan de levering meer dan zes maanden na de eerste ingebruikneming plaatsvindt en die meer dan 6000 km heeft afgelegd)

De intracommunautaire verwerving van een niet-nieuwe auto door een particulier, is niet belastbaar in België.De koper moet zich echter toch naar een Belgisch douanekantoor begeven om het vignet 705 te bekomen, dat noodzakelijk is voor de inschrijving van het voertuig.

De volgende documenten worden voorgelegd :

-de aankoopfactuur of een gelijkaardig document;

-het buitenlands inschrijvingsbewijs of een gelijkaardig officieel document;

-een aanvraag om inschrijving van het voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld

INLICHTINGENDIENSTEN

Een speciaal telefoonnummer "dienst inlichtingen" is voorzien bij iedere gewestelijke directie van de Administratie der douane en accijnzen.

De adressen, evenals de telefoonnummers van de betreffende diensten, zijn hierna vermeld :

Gewestelijke directie der douane en accijnzen

Kattendijkdok ï· Oostkaai 22

2000 ANTWERPEN

Tel. : 03/229.23.05

Gewestelijke directie der douane en accijnzen

Picardstraat 1 - 3

1000 BRUSSEL

Tel. : 02/421.38.30 of 02/421.38.31

Gewestelijke directie der douane en accijnzen

R.A.C. "Ter Plaeten"

Sintï·Lievenslaan 27

9000 GENT

Tel. : 09/251.01.30

Gewestelijke directie der douane en accijnzen

Voorstraat 41-43-45

3500 HASSELT

Tel. : 011/21.22.32 (toestel 445 of 446)

Direction régionale des douanes et accises

Cité Administrative de lâEtat

Rue de Fragnée 40

4000 LIEGE

Tel. : 04/254.87.23

Direction régionale des douanes et accises

Centre administratif de l'Etat

Chemin de l'Inquiétude

7000 MONS

Tel. : 065/34.12.92

De gegevens welke in deze brochure werden hernomen hebben een louter indicatief karakter.

De reglementen, wetten, besluiten en andere beschikkingen die rechtskracht bezitten hebben voorrang op deze inlichtingen die, in geval van een geschil, nooit tegen de administratie kunnen worden ingeroepen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...