Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vervolg tuning.


renoretro

Aanbevolen berichten

dit wou ik schrijven bij de topic "uitlaat PX200 van fastpx,

hoe meer je polierd hoe minder het koppel.

ik spreek alleen over de cilinderspoelgaten zelf hé.

als je polierd tot het echt blink,dan zal je constant op toeren moeten rijden.

polijsten of polieren is gewoon slecht in de spoelers. Omdat je dan druppelvorming krijgt door de cohesiekracht(een of andere wet in de fysica).. Oppervlak is het best wanneer het iets mee heeft van de opp. van een golfballetje. Niet echt glad, maar gewoon lichtjes relief. De uitlaatpoort kan je wel polijsten, maar hier heeft het zeer weinig nut. Wat wel voordelig is om te polijsten is bij de luchtfilter de kant van de luchtinlaat bij de carbu.

Uilaatpoort mag je dan ook nog verbreden,maar let op waar de opening zit van de segmenten dat deze er niet invallen.

Dan krijg je meer trekkracht.

haal het overtollige materiaal weg

vergroot uw spoelpoorten en zet de spijlen (oftewel bruggetjes) scherp (dit is wat ik bedoelde bij mijn vorige topic)

Mijn pa deed vroeger tuning voor competie motoren (toen nog 2takt)

En natuurlijk heb ik veel gezien en bijgeleerd.

Vraag het dan maar aan de mannen van WORB5,die zullen me wel gelijk geven.

Zij polieren niet voor meer koppel,maar voor meer snelheid.

Ik vindt koppel eigenlijk wel leuker dan snelheid.

Kort samengevat: lol

Inlaatkanalen mogen niet gepolijst worden vanwege het z.g. skin-effect.

Dit is het effect dat als een gas of vloeistof langs een vast object stroomt deze bij het vaste object stil staat. Als deze boundery (grens) laag te dun is dan ontstaan er wervelingen aan het oppervlak die nadeling zijn voor de stroming. Als de boundery laag de juiste dikte heeft dan zal het gas of vloeistof geen wrijving ten opzichte van het vaste object ondervinden, maar alleen wrijving van zichzelf ondervinden. Hetgeen een veel mindere wrijving is als gasvloeistof naar een vaste stof.

Noot1 Waarom vliegen druppels niet van de motrokap van je auto, inderdaad vanwege een boundery layer waardoor vlak boven de lak de lucht maar langzaam beweegt.

Noot2 Ook vaartuigen (speedboten-zeiljachten) hebben last van skin-effect. Daarom mag een romp nooit te glad zijn. Een zeilboot met een hoogglans gepolijste romp zal beduidend minder hard gaan als eenzelfde jacht met een iets opgeruwde romp.

Dit bedoelde ik niet bij voorgaande topic ivm rené zijn boot he.nietwaar renée

Noot3 Uitlaatpoorten mogen wel gepolijst worden omdat de uitlaatgassen zichzelf met zoveel overdruk uit de cilinder persen dat skin-effect weinig invloed heeft. Bovenal is de vorming van koolaanslag zeer slecht en met gepolijste uitlaatpoorten wordt dat tegengegaan of toch minder snel.

Trouwens een goed afgestelde motor heeft bijna geen koolaanslag aan de uitlaat.

Link naar reactie

Let op met de uitlaatpoort verbreden, er zijn grenzen!

Met een 'gewone' polini of Malossi mag je de uitlaatpoort niet meer dan 1,5mm aan beide zijden verbreden, ant de segmenten zijn niet sterk genoeg om dat op lange termijn uit te houden en zullen breken. Als je verder wil gaan moet je ene pistn zoeken met 'getrokken' segmenten genre Wiseco of zo, en dan nog is het een slecht idee om over de 70% van de boring te gaan met de breedte van de uitlaatpoort, tenzij je met een overbrugging zit, maar die heb ik nog bij geen enkele scootercilinder gezien...

Link naar reactie

das juist,gaat niet bij alle cilinders.

bij SRS,vertex,wiseco,proX ea geen probleem

Link naar reactie

Op school hebben we een flowbank waarmee je luchtstromen en drukvallen e.d. kan opmeten, we gebruiken dat om cilinderkoppen te flowen, of toch de gietmallen ervan. (Issimo.

Ik dacht te menen dat het afhangt van de stroming, een turbulente stroming ondervind minder stromingsweerstand bij een ruwe wand. Een laminaire stroming heeft liever een gladde wand. De stroming door de transfers is sowiso turbulent.

Dat van die benzinedruppels wist ik nog niet, interessant om weten.

Er zijn ook 2takt scooters, van Peugeot denk ik, met een compressor en directe injectie. Er komt dan olie + lucht in de cilinder binnen, de benzine komt er dan pas bij in de verbrandingskamer, hierdoor moet je veel minder olie toevoegen, omdat de benzine de smerende werking van de olie sterk vermindert. Minder olie = beter voor het milieu. 2 Takt heeft over het algemeen ook een hoger rendement dan een viertaktmotor, en draait ook veel beter op vb ethanol dan een viertaktmotor. Volgens mij is het einde van 2 takt (voor brom- en lichte motorfietsen) dus nog niet in zicht.

Dennis

Link naar reactie

Oeps...heb mijn inlaatstuk gepolierd, alsook de spoelpoorten in het blok zelf. Zal eens met een p1000 (schuurpapier) door mijn inlaatstuk gaan. Heb toch op de site van MB gezien dat de openingen in het blok gepolierd waren.

Groeten, Mike.

Link naar reactie

gebruik een 600 dan.

polieren mag hé,maar dan moet je op toeren rijden hé,hij zal niet zoveel koppel hebben als dan je verwachtte.

ik zou zeggen probeer eens zoals je het gedaan hebt en als je het zie zitten dan cilinder eraf en alles mat zetten,je zal wel zien.

Link naar reactie

Heb van de week-end eens getest en moet zeggen dat het best mee valt. Heb nu carbu 30 ipv 24 en heb de indruk dat buiten het lawaai de prestaties in lage toeren toch wa beter zijn. Misschien haal hem er terug af om het aanpasingstuk terug mat te zetten. Toch bedankt voor de info.

Mike.

Link naar reactie

Vreemd, misschien was je 24mm dan verre van optimaal afgesteld, want doorgaans zal je met een kleinere carbu meer koppel hebben en met een grote carbu meer vermogen en zal de motor hogere toeren halen...

Link naar reactie

Had dat ook al ergens gelezen. Misschien omdat je met een SI24 niet zoveel afstelmogelijkheden hebt, alhoewel... . Niemand geraakt het blijkbaar eens over de mixingtube (BE3,BE4,...) en ik dacht dat die juist voor het middenbereik zorgde. Had in mijn SI24 een 160 aircorrector, een BE4, 135 hoofdsproeier en een 140/55 idle-mixture sproeier. In mijn 30MM steekt een 138 hoofdsproeier en na weliswaar een 'korte' test kon ik geen gepingel meer vaststellen. Zal wel zien na een paar ritjes...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...